Negen brandende vragen.
e Bewoners mogen eindelijk weer praten, want de test in de Dagboekkamer is voorbij. Hier kregen alle Bewoners afzonderlijk van elkaar een vraag. Hadden ze het antwoord goed, dan kregen ze krachtvoedsel voor de Weekopdracht; een zware fysieke test. En wat is het geval? Iedereen beantwoordde de vragen goed. Terwijl het niveau van de vragen toch niet de lichtste was. Of wel...? De uitgelaten BB'ers vertellen wat ze in de Dagboekkamer meemaakten.
De Bewoners gaan keurig het rijtje af. Iedereen krijgt de tijd om te vertellen wat ze in de Dagboekkamer meemaakten, en welk krachtvoedsel ze hebben gewonnen. Ze moesten zich eerst allemaal wegen en vervolgens een vraag beantwoorden. Daarna maakten ze de envelop open waar in stond van welke lekkernij ze komende week mogen smullen.
Chantal. 'Wie is de minister-president van Nederland?'
Chantal: "Toen ik op de weegschaal ging staan, ging hij maar door en door. Ze vroegen of het gewicht was wat ik gedacht had. Nee dus, want ik was aangekomen. Toen vertelden ze me dat ze voor mij de moeilijkste vraag hadden en dat ik het maar goed moest doen, want de mensen voor me hadden het niet zo best gedaan. 'We duimen voor je', zeiden ze. Toen zei ik: Wouter Bos." Chantal maakt een grapje. Met haar antwoord 'Jan Peter Balkenende' verdiende ze negen karbonades op zondag.
Nathalie. 'Wat is de hoofdstad van Frankrijk?'
"Ze lazen de vraag expres heel langzaam voor. Kreeg ik te horen: 'Wat is de hoofdstad van Frankrijk?'" Ingrid grapt: "Ja, Romuuh!" Nathalie zei gelukkig Parijs, ook nadat ze extra bedenktijd had gekregen. Voor volgende week vrijdag hebben de Bewoners negen kabeljouwfilés op het menu staan.
Ingrid. 'Wat is de tafel van één?'
Ingrid vertelt wat haar werd verteld: 'We hebben een vraag voor jou bedacht en duimen allemaal voor je. Je kan nu bewijzen dat je geen dom blondje bent. Zeg de tafel van één op.' Ik wist niet tot hoever die tafel ging, maar had het gelukkig goed. Toen hoorde ik dat ik gehakt, beschuit en een ei had gewonnen. Ik zei dat ik niet kon koken en dus niet wist wat je daarmee kon maken. Een gehaktschotel misschien? Pas toen ik de Slaapkamer inkwam, dacht ik: 'O ja, natuurlijk. Een gehaktbal!'"
Dido. 'Wat is zwaarder: een kilo veren of een kilo lood?'
Dido: "Ik antwoordde meteen goed, toen werd er gezegd dat ik er toch nog even over na moest denken." Lieske: "Nee, maar schat, een kilo lood en een kilo veren is even zwaar!" De hele groep scandeert tegelijk: "Oh! Lieskuu!" Dido zegt: "Dat heb ik ook gezegd." Dido was honderd gram zwaarder dan op het moment dat ze het Big Brother-Huis inkwam. "We krijgen yoghurt met muesli als ontbijt volgende vrijdag!"
Menno. 'Hoeveel hoeken heeft een vierkant?'
Menno: "Ik kreeg de vraag: 'Hoeveel hoeken heeft een vierkant?' Voor woensdag hebben we negen zalmmoten."
Lieske. 'Hoeveel maanden zitten in een jaar?'
Lieske: "Ik ben twee kilo aangekomen, dat viel me nog erg mee. Ik woog eerder al vijf kilo meer dan nu." Ze vertelt over het moment waarop ze vijf kilo meer woog. In haar verhaal zitten vooral komma's, wanneer de punt volgt is onduidelijk. Ze wordt gevraagd tot de kern te komen. "Nou, dan moet je het ook niet vragen!", zegt ze een beetje verontwaardigd. "Ik had de Kelly-vraag: 'Hoeveel maanden zitten in een jaar?' We krijgen negen tompoucen."
Roel. 'Twee plus twee is ...?'
Roel: "Er stond twee plus twee is vraagteken. Ik gaf antwoord en ze vroegen of ik het zeker wist."
Chantal: "Dan word je toch nog nerveus hè!"
Roel: "Ik dacht: 'wat is dit'? Ik heb olijfolie, iets van kruiden, mayonaise en nog iets."
Joost. 'Hoeveel gram zit in een kilo?'
Joost: "Ik ben dik negen kilo afgevallen. Dat was leuk. Toen kreeg ik de pittige vraag: 'Hoeveel gram zit er in een kilo? Ik had het fout, want zei 'honderd'." Gelukkig maakt hij een grapje. "Voor zaterdag hebben we negen beeflapjes."
Rob. 'Hoeveel minuten zitten er in een uur?'
Rob: "Ik speelde het spelletje mee dat ik zogenaamd erg dom was. Hoeveel minuten er in een uur zitten, vroegen ze me. We krijgen negen drumsticks op donderdag. 'Weet je hoeveel iedereen dan krijgt?' werd me toen nog gevraagd!"