abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 13:50:45 #1
127748 Rosu
Nu mét rijbewijs!
pi_31753068
Hee.. ik heb mn enkelbanden vorige week donderdag aan de binnen en buitenkant gescheurd. Behoorlijk kut dus.
Maar ik zit een beetje met de vraag wat ik nou moet doen en hoe lang het duurt.

Zijn er meer mensen hier die dat gehad hebben en hoe lang duurde het voordat het weer over was?
En helpt het om juist wel te proberen er op te gaan staan of moet je juist heel rustig aan doen en het niet belasten?

Ik heb altijd de neiging om weer te snel te beginnen met blessures maar dan duurt het natuurlijk alleen maar langer.. Maar goed.. iemand tips in dit geval? Ik word gek van het stilzitten haha
Thanks alvast..
PRESTON: "I need more chickens."
CRISTINA: "No more chickens. Okay? It’s bad enough that Meredith is dating a vet, I am not dating a chicken surgeon."
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 13:54:21 #2
78308 Taxi
Op slicks, geen voorrijkosten.
pi_31753165
Tapen, fisio. Weekje of 8 rustig aan doen. Ik heb met handballen 2x links en 1x rechts aan flarden gescheurd. Steeds niet geheel doorgescheurd, maar ingescheurd. Ik heb begrepen dat ingescheurd langer duurt om te herstellen. 8 weken stilzitten, met krukken lopen...

Waarmee heb je ze eigenlijk gescheurd? Sporten?
Er zijn mensen die mij platvloers vinden... Die moeten niet zo zeiken!
Taxiracing weblog
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 13:57:27 #3
127748 Rosu
Nu mét rijbewijs!
pi_31753256
Ja met trainen was het. Toch wel naar de fysio? Dat mag ik dus niet van mijn moeder, want dat wordt maar voor een deel vergoed zegt ze en ze had kennissen gevraagd en die zeiden dat dat geen zin had.
Maar ik wil echt dat het snel hersteld!! Ik train vrij veel en ik vind het vreselijk om nou niks te doen enzo..
CRISTINA: "No more chickens. Okay? It’s bad enough that Meredith is dating a vet, I am not dating a chicken surgeon."
pi_31753363
Ik neem aan dat je naar een dokter bent geweest en dat deze je advies hierover heeft gegeven?
Trotse mamma :)
pi_31753611
Lekkere moeder heb jij zeg!! Fysio is zeker wel aan te raden, temeer je blijkbaar veel traint. Vooralsnog is het wel rust houden.
pi_31753681
Echt wel Fysio doen hoor, met dit soort blessures wil je dat echt wel hebben.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 14:12:36 #7
78308 Taxi
pi_31753687
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 13:57 schreef Rosu het volgende:
Ja met trainen was het. Toch wel naar de fysio? Dat mag ik dus niet van mijn moeder, want dat wordt maar voor een deel vergoed zegt ze en ze had kennissen gevraagd en die zeiden dat dat geen zin had.
Maar ik wil echt dat het snel hersteld!! Ik train vrij veel en ik vind het vreselijk om nou niks te doen enzo..
Dus verzekeringskosten staan boven je lichamelijke gezondheid...

De fysio tapete (hoe schrijf je dat?) mijn enkels altijd in. De huisarts verwees mij ook daarheen. Een fysio kan dat beter over het algemeen, om de simpele reden dat hij/zij dat dagelijks doet. Vergeet niet je benen te scheren, want anders wordt het verwijderen van de tape een kwelling.

Zover ik weet moeten volledig doorgescheurde enkelbanden in het ziekenhuis hersteld worden. Niet doorgescheurde enkelbanden helen door de enkel vast te zetten met die tape. Volgens mij om de week weer verversen.
Taxiracing weblog
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 14:14:38 #8
127748 Rosu
Nu mét rijbewijs!
pi_31753737
Ja ben ik geweest, maar hij zei niet zoveel. Hij heeft het getaped en ik moet volgende week terug komen, Hij heeft het ingetaped. Maar ik was benieuwd naar jullie ervaringen hiermee en hoe ik het misschien sneller kan laten herstellen, want de dokter geeft niet altijd het snelstherstellende advies zeg maar.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 14:16:11 #9
127748 Rosu
Nu mét rijbewijs!
pi_31753778
Ja ik vind het ook stom van mijn moeder ik wil wel naar de fysio, want volgens mij gaat het dan wel sneller maar het zit er denk ik nite in..
pi_31753786
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 13:57 schreef Rosu het volgende:
Ja met trainen was het. Toch wel naar de fysio? Dat mag ik dus niet van mijn moeder, want dat wordt maar voor een deel vergoed zegt ze
Ok, als geld belangrijker is dan dat jij de rest van je leven last hebt van een zwakke enkel, dan moet je inderdaad niet naar de fysio gaan.
quote:
en ze had kennissen gevraagd en die zeiden dat dat geen zin had.
En deze kennissen zijn natuurlijk drs. in de orthopedia?
quote:
Maar ik wil echt dat het snel hersteld!!
Vergeet dat 'snel' maar bij herstellen. Duurt echt MINIMAAL 6 weken voordat je het weer kan belasten zonder dat er ongelukken van komen. En in die tijd zijn je kuitspieren minstens gehalveerd en zul je opnieuw moeten leren lopen.

Tenzij het natuurlijk amper gescheurd is en amper pijn doet als je er op staat. Dan kun je beter dor blijven bewegen.

Maar als het echt gescheurd is, dan kun je er echt niet op staan .
pi_31753816
Heb je geen clubarts TS?
Hoi.
pi_31753891
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 14:16 schreef Rosu het volgende:
Ja ik vind het ook stom van mijn moeder ik wil wel naar de fysio, want volgens mij gaat het dan wel sneller maar het zit er denk ik nite in..
Het genezen gaat niet sneller met de fysiotherapie.

Wat fysiotherapie wel doet is er na de genezing voor zorgen dat je niet de rest van je leven kreupel loopt. Als je kreupel loopt, dan vertaalt zich dat naar je hele lichaam. En dingen als een hernia op je 35e of verschoven nekwervels komen dan om de hoek kijken.

Maar voor zo ver ik weet krijg je 10 keer een fysiotherapie-sessie cadeau als je arts vindt dat je fysiotherapie nodig hebt. Bij mijn gebroken been waren die sessies zwaar nodig
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 14:21:36 #13
127748 Rosu
Nu mét rijbewijs!
pi_31753921
Nee ik zit bij een sportschool en daar zijn wel fysio's maar die kosten wel geld dus. Ja ik wil ook echt naar de fysio. Misschien dat ik mijn moeder dit laat lezen om haar wel over te halen, want als ik het zo lees is het wel beter..
pi_31753957
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 14:12 schreef Taxi het volgende:
Vergeet niet je benen te scheren, want anders wordt het verwijderen van de tape een kwelling.
Nah, alleen de eerste keer is het een kwelling . Want na het verwijderen van die tape zijn je benen ook wel glad hoor .
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 14:24:04 #15
127748 Rosu
Nu mét rijbewijs!
pi_31753996
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 14:20 schreef RetepV het volgende:

[..]

Het genezen gaat niet sneller met de fysiotherapie.

Wat fysiotherapie wel doet is er na de genezing voor zorgen dat je niet de rest van je leven kreupel loopt. Als je kreupel loopt, dan vertaalt zich dat naar je hele lichaam. En dingen als een hernia op je 35e of verschoven nekwervels komen dan om de hoek kijken.

Maar voor zo ver ik weet krijg je 10 keer een fysiotherapie-sessie cadeau als je arts vindt dat je fysiotherapie nodig hebt. Bij mijn gebroken been waren die sessies zwaar nodig
ohjah.. jah mijn moeder had het over 6 keer vergoed..
pi_31754024
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 14:21 schreef Rosu het volgende:
Nee ik zit bij een sportschool en daar zijn wel fysio's maar die kosten wel geld dus.
Je arts kan je doorverwijzen naar een fysio die door de verzekering geaccepteerd wordt. Die fysio's van de sportschool zijn wat duurder dan de gewone huis-tuin-en-keuken fysiotherapeut.

Als je een gescheurde spier niet goed behandeld, dan kun je er de rest van je leven last van blijven houden. Ik weet niet hou oud je bent, maar hoe jonger, des te langer je er last van zal hebben .
pi_31754095
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 14:24 schreef Rosu het volgende:
ohjah.. jah mijn moeder had het over 6 keer vergoed..
Hmm, ik had een gebroken been, misschien gelden dan iets andere cijfers. Toen het gips er na 10 weken bij mij vanaf ging, was mijn kuit 3x zo dun geworden. Ik had echt niet genoeg aan 6 fysio sessies om weer te kunnen lopen .

Magoed, ik had mijn been dan ook aardig kut gebroken.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 14:34:07 #18
127748 Rosu
Nu mét rijbewijs!
pi_31754360
Oohhw dat klinkt inderdaad niet goed. Maare.. ik ben 16.. Heb ik er dan nog langer last van?
Shit zeg.. wat een rotblessure
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 28 oktober 2005 @ 14:36:03 #19
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31754431
4 weken verband en krukken
daarna nog 3 a 4 weken ingetaped begin met 2 krukken
later 1 kruk

bij mij is tape in het ziekenhuis vervangen (gelukkig thuis af mogen halen, daar opnieuw intapen)

dan rustig aan weer opbouwen

rechts ingescheurd gehad
links haarscheurtjes gehad
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 14:38:17 #20
78308 Taxi
pi_31754514
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 14:22 schreef RetepV het volgende:

[..]

Nah, alleen de eerste keer is het een kwelling . Want na het verwijderen van die tape zijn je benen ook wel glad hoor .
Als een babyhuidje, werkelijk!
Taxiracing weblog
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 14:43:50 #21
127748 Rosu
Nu mét rijbewijs!
pi_31754675
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 14:36 schreef Ynske het volgende:
4 weken verband en krukken
daarna nog 3 a 4 weken ingetaped begin met 2 krukken
later 1 kruk

bij mij is tape in het ziekenhuis vervangen (gelukkig thuis af mogen halen, daar opnieuw intapen)

dan rustig aan weer opbouwen

rechts ingescheurd gehad
links haarscheurtjes gehad
Dat is wel lang verband dan. Ik heb nu 1 week verband gehad, dat hadden ze in het ziekenhuis erom gedaan. Toen moest ik naar de dokter en die heeft er nu tape omheen gedaan. Woensdag moet ik weer terug komen.
pi_31754705
Hey, balen voor je. Een gescheurde enkelband is echt niet grappig. Zelf heb ik m'n enkelband half juni dit jaar gescheurd. Zit je dan, 6 weken stil terwijl iedereen leuke dingen doet.

In iedergeval. Goed dat je naar de huisarts geweest bent.
Herstel van enkelband letsel kost je minimaal! 6 weken. Maar zal, wanneer je voldoende rust houd, volledig herstellen. Het snelste herstel heb je door in ieder geval de eerste 2 weken volledige rust te houden. Dus, zitten en been omhoog. Regel via de thuiszorg een paar krukken waarmee je naar de wc kunt, maar ga NIET op je enkel staan. Met zo'n anderhalve week zal de zwelling afnemen en de bloeduitstorting uit gaan zakken.

Je voet staat inmiddels in de tape. Dat is goed, want hierdoor wordt verkomen dat je pezen verkorten. Laat je niet verleiden alweer te gaan lopen. Dit vertraagd je herstel!

Met zo'n 2 weken kan je met tape en krukken onbelast! wat door het huis wandelen. Maar hoe meer rust hoe beter. Langzaam kan je steeds meer gaan lopen, je voet rustig gaan belasten en na 6 weken kan je rustig weer wat belasten zonder krukken, eventueel nog met tape cq een steuntape-je.

Zorg ervoor dat je om de paar dagen/week door de fysio een nieuwe tape laat leggen. Doordat de zwelling afneemt zal deze steeds losser gaan zitten en dus minder steun geven.

Succes ermee! Belangrijkste advies blijft: rust en laat je begeleiden door een fysio. Anders kan je er zomaar heel lang last van houden.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 28 oktober 2005 @ 14:53:03 #23
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31754940
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 14:43 schreef Rosu het volgende:

[..]

Dat is wel lang verband dan. Ik heb nu 1 week verband gehad, dat hadden ze in het ziekenhuis erom gedaan. Toen moest ik naar de dokter en die heeft er nu tape omheen gedaan. Woensdag moet ik weer terug komen.
had last van een zwelling die niet weg wilde trekken

heb nu wel nog af en toe met sporten dat ik mijn enkel inpak, met name bij wedstrijden dan. omdat ik nog wel eens door mijn enkels heen wil gaan
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 14:56:25 #24
127748 Rosu
Nu mét rijbewijs!
pi_31755037
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 14:44 schreef HannesF het volgende:
Hey, balen voor je. Een gescheurde enkelband is echt niet grappig. Zelf heb ik m'n enkelband half juni dit jaar gescheurd. Zit je dan, 6 weken stil terwijl iedereen leuke dingen doet.

In iedergeval. Goed dat je naar de huisarts geweest bent.
Herstel van enkelband letsel kost je minimaal! 6 weken. Maar zal, wanneer je voldoende rust houd, volledig herstellen. Het snelste herstel heb je door in ieder geval de eerste 2 weken volledige rust te houden. Dus, zitten en been omhoog. Regel via de thuiszorg een paar krukken waarmee je naar de wc kunt, maar ga NIET op je enkel staan. Met zo'n anderhalve week zal de zwelling afnemen en de bloeduitstorting uit gaan zakken.

Je voet staat inmiddels in de tape. Dat is goed, want hierdoor wordt verkomen dat je pezen verkorten. Laat je niet verleiden alweer te gaan lopen. Dit vertraagd je herstel!

Met zo'n 2 weken kan je met tape en krukken onbelast! wat door het huis wandelen. Maar hoe meer rust hoe beter. Langzaam kan je steeds meer gaan lopen, je voet rustig gaan belasten en na 6 weken kan je rustig weer wat belasten zonder krukken, eventueel nog met tape cq een steuntape-je.

Zorg ervoor dat je om de paar dagen/week door de fysio een nieuwe tape laat leggen. Doordat de zwelling afneemt zal deze steeds losser gaan zitten en dus minder steun geven.

Succes ermee! Belangrijkste advies blijft: rust en laat je begeleiden door een fysio. Anders kan je er zomaar heel lang last van houden.
Thanks voor je antwoord!!!! Mijn enkel is nu nog steeds vrij dik. Ik heb idd al wel geprobeerd er op te staan, maar dat ga ik dus nu maar even niet meer doen dan. De bloeduitstortingen zijn ook nog duidelijk te zien, maar die zullen dan binnenkort ook wel wegtrekken. In elk geval heel erg bedankt voor je antwoord!! (iedereen trouwens!! )
pi_31755121
Naar de fysio met je kadaver. Van alleen rust krijg je je beweeglijkheid in je enkels niet terug, die groeien dat blijft dan stijf. Een fysiotherapeut kan je helpen weer genoeg bewegingsvrijheid in je enkel te krijgen en om het geheel weer aan te laten sterken zodat de kans op een nieuwe scheuring kleiner wordt.
In januari zou ik als ik jullie was naar een andere verzekering overstappen want dit is zo te horen een behoorlijk slecht vergoedende verzekeraar. Ik ken er zo 4 die het op dit moment veel beter vergoeden. Even erin verdiepen en dan een keuze maken want je hebt tot april 2006 om een nieuwe verzekeraar te zoeken. Geld besparen op gezondheidszorg vind ik redelijk stom want daar krijg je vrijwel altijd spijt van.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_31755449
Ik ga heel het topic niet lezen voor ik reageer, maar zoals de meeste zeggen moet je idd naar de fysio gaan.
Bij mijn verzekering zijn de 1e 8 sessies sowieso vergoed en het maakt de kans kleiner dat je er over een half jaar weer doorheen gaat een stuk kleiner. (dus voorkomt verdere kosten)
Verder, om de zwelling te verminderen leg je 2 kussens on het voeteneind van je matras. En ga je echt niet 6-8 weken met krukken lopen, maar hooguit 5 dagen.
Daarna voorzichtig belasten, steeds meer en oefeningen doen van de fysio.
Je hebt het binnen en buiten, das balen maar een verzwikte enkel is iets wat je eruit moet lopen. Met rust krijg je namelijk een slappe enkel en ga je er over 4 maanden weer doorheen.

Misschien stond hier nog iets nieuws bij, zie maar en succes
Metal Up Your Ass!! Bouque de Pheauteau
pi_31759571
En je kunt dan beter zelf maar wat bij moeten betalen voor de fysio (als je huisarts dit noodzakelijk acht krijg je volgens mij extra behandelingen ook nog vergoed tot een bepaald maximum) dan niet gaan en het verkeerd laten genezen, dan ben je verder van huis.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 19:28:13 #28
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_31762444
ik ben ook een expert in enkelbanden scheuren, is mijn drie keer gelukt met volleybal

en mij werd toen geadviseerd om in elk geval zes weken niet te sporten (heb ik me niet aan kunnen houden) verder de eerste week verband en krukken, daarna een ondersteunend tape, waarna weer rustig aan proberen te lopen en dergelijke.

suc6 ermee
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_31762587
ja ik heb het ook gehad jaartje geleden het doet nu nog weleens pijn
pi_31763498
Ik zou ook naar de Fysio gaan als ik jou was. Het is vooral belangrijk weer stabiliteit op te bouwen in je enkel. Door dat nu je ligamenten (de banden) zijn afgescheurd, mis je een heel belangrijk deel van je stabiliteit, wat er voor kan zorgen dat je er weer door heen gaat zodra het over is.
Ik bevestig het vooroordeel dat vrouwen geen kaart kunnen lezen.
*spiekt*
pi_31763710
In de fysiotherapie werken we overigens vaak met richtlijnen. Zo is er ook een bij acuut enkelletsel. In zo'n richtlijn staat precies beschreven hoe het het revalidatieproces kan worden aangepakt. Wat moet er gebeuren in de eerste week, wat na 3 weken etc etc. Misschien dat je niet alles snapt, maar misschien dat je er wel wat meer info uit haalt.

Hier de link: http://www.kngf.nl/dossie(...)tEnkelletsel2005.pdf
*spiekt*
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 21:02:00 #32
127748 Rosu
Nu mét rijbewijs!
pi_31764553
Thanks voor de link!! Ik heb die functiescore ff berekend en kwam op 28 punten uit. Maar verder werd daar geloof ik niet zo veel meer over gezegd. Voor de rest snap ik er nite zo heel veel van Maar thanks anyway!!
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 21:05:27 #33
127748 Rosu
Nu mét rijbewijs!
pi_31764638
verder veel wisselende tips.. ik ken ook iemand die dr enkelbanden ook gescheurd had, en die deed binnen 3 weken alles weer zei ze.. was wel iemand bij waarvan ik weet dat hij fysio is en die zei wel van mmhh dat lijkt me wel snel.. Maar goed.. Ik kan er nu een beetje gewicht op zetten, maar ik krijg mn voet nog niet in een hoek van 90 graden zegmaar. dus helemaal erop staan lukt nog niet helemaal. Ook "lopen" is meer in de zin van mn voet naar voren schuiven en die andere dr bij zetten..
pi_31768300
das prima, zolang je maar niet denkt dat je invalide bent en op bed moet.
Metal Up Your Ass!! Bouque de Pheauteau
  donderdag 3 november 2005 @ 07:11:54 #35
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_31919166
Sterkte, ik verrek nu van de pijn in mijn bovenbeen. Waarschijnlijk is mijn quadriceps gescheurd... Na 10 jaar niks doen ben ik weer gaan trainen (voetbal), en ondanks rekken en strekken... nu in de lappenmand.
pi_31927407
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 21:05 schreef Rosu het volgende:
verder veel wisselende tips.. ik ken ook iemand die dr enkelbanden ook gescheurd had, en die deed binnen 3 weken alles weer zei ze.. was wel iemand bij waarvan ik weet dat hij fysio is en die zei wel van mmhh dat lijkt me wel snel.. Maar goed.. Ik kan er nu een beetje gewicht op zetten, maar ik krijg mn voet nog niet in een hoek van 90 graden zegmaar. dus helemaal erop staan lukt nog niet helemaal. Ook "lopen" is meer in de zin van mn voet naar voren schuiven en die andere dr bij zetten..
succes met je enkel, mijn advies .. als je echt veel van je sport houd moet je dat heeel duidelijk maken aan de fisio, en de andere doktoren.gewoon doorvragen! en geen nee accepteren.. ik heb wel vaker gehad dat de ene zij..niet meer skateboarden, en de andere ..een sport dokter, gewoon skaten, niet al te hard..maar oefen je enkels met hetgeen wat je normaal doet strik je veters en bouw het langzaam op.. ik stond ook met een bek vol tanden, aangezien de vorige dokter zij dat ik het nooit meer mog doen. nu is alles goed!
veel doktoren zien niet de noodzaak om je door te sturen naar een sport specialist, doen ze alleen bij topsporters. volgens mij mag je altijd een second opinion vragen.
me collega is zo aan een speciale brace gekomen, op maat en speciaal voor het sporten.
heel veel succes, maar hopen dat het snel over is!
going no where fast.
www.outlawz.nl nu ook met paypal!!
Nieuwe website voorlopig nog op www.gamesdiscount.nl
  maandag 7 november 2005 @ 18:01:28 #37
93474 Sasandra
Mary Poppins
pi_32062823
Ik heb een aantal jaar geleden (7 jaar ofzo?) mijn enkelband gescheurd met volleybal. Ik mocht er geloof ik zes weken niet op lopen. Daarna voorzichtig beginnen. Ik ben niet naar de fysio geweest, maar ik heb van de dokter wel enkele oefeningen gekregen om mijn enkel te versterken. Daarna weer langzaamaan gaan sporten, met brace. Die heb ik nog wel een jaar gedragen. Maar daarna heb ik echt nergens meer last van gehad. Nu lijkt het alsof het nooit gebeurd is. Sterkte
A spoonful of sugar...
pi_32062896
Als je ze hebt doorgescheurd komt het nooit meer goed, op natuurlijke manier, zoals ik met mn rechterknie.
pi_32063638
quote:
Op maandag 7 november 2005 18:04 schreef Wojworshebn het volgende:
Als je ze hebt doorgescheurd komt het nooit meer goed, op natuurlijke manier
Dat is onzin.
*spiekt*
  maandag 7 november 2005 @ 20:45:37 #40
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_32068040
quote:
Op maandag 7 november 2005 18:28 schreef meami het volgende:

[..]

Dat is onzin.
Neehoor.
Als het doorgescheurd is zal het weer operatief aan elkaar gezet moeten worden.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_32074223
dan zallie ze wel ingescheurd hebben. Ik heb ze doorgescheurd gehad. incluis achillespees. Enkelbanden genezen over 't algemeen wel snel. Stukken sneller dan m'n achillespees iig.
Op zondag 30 mei 2004 22:06 schreef Croupouque het volgende:
"De slimste van FOK!", dat is net zoiets als 'de minst stinkende drol op de mesthoop'.
pi_32075456
quote:
Op maandag 7 november 2005 20:45 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Neehoor.
Als het doorgescheurd is zal het weer operatief aan elkaar gezet moeten worden.
True. Afgescheurde / doorgescheurde enkel of kruisbanden kunnen alleen met een operatie worden 'hersteld'. Dan gebruiken ze een andere pees uit je lichaam om de oude te vervangen.
Als je het niet opereerd hecht de kruisband wel weer aan het bot, maar nooit meer zoals het was, en ook niet op dezelde plaats.

Zelf heb ik 5,5 jaar geleden mijn knie gebroken en de afgescheurd afgescheurd, maar ik ben hieraan niet geopereerd. Ik kan nu wel weer bijna alles doen, maar dingen zoals skieën enzo durf ik niet meer goed. Ik heb hiervoor trouwens wel hard moeten trainen, om weer zulke grote belanstingen te kunnen weerstaan.

Mijn advies is om iig wel naar de fysio te gaan. Eerst een paar (8 ofzo) weken rust houden, dan fysiotherapie en daarna zelf ook nog veel trainen.

Succes er mee iig!

[ Bericht 2% gewijzigd door -calimero- op 08-11-2005 09:49:58 ]
Save a mouse, eat a pussy.
  dinsdag 8 november 2005 @ 08:15:16 #43
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_32079477
Ik heb jaren terug mijn enkel gebroken en mijn enkelbanden net niet doorgescheurd. Ik ben hier in totaal een half jaar mee kwijt geweest. 3 maanden gips en 3 maanden ingetaped.
Ik heb overigens geen fysio gehad, dat had weinig zin zeiden ze, wel wer mij aangeraden na de tape op hoge hakken te lopen voor de lenigheid van de enkelbanden, maar dat kun je op andere maniere trainen. Nu had ik er een breuk bij, maar 2 maanden ben je zeker wel kwijt met het genezingsproces.

Veel sterkte.
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:43:46 #44
50705 Here2Stay
Dive now, work later
pi_32083652
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 00:19 schreef -calimero- het volgende:

[..]

True. Afgescheurde / doorgescheurde enkel of kruisbanden kunnen alleen met een operatie worden 'hersteld'. Dan gebruiken ze een andere pees uit je lichaam om de oude te vervangen.
Als je het niet opereerd hecht de kruisband wel weer aan het bot, maar nooit meer zoals het was, en ook niet op dezelde plaats.

Zelf heb ik 5,5 jaar geleden mijn knie gebroken en de afgescheurd afgescheurd, maar ik ben hieraan niet geopereerd. Ik kan nu wel weer bijna alles doen, maar dingen zoals skieën enzo durf ik niet meer goed. Ik heb hiervoor trouwens wel hard moeten trainen, om weer zulke grote belanstingen te kunnen weerstaan.

Mijn advies is om iig wel naar de fysio te gaan. Eerst een paar (8 ofzo) weken rust houden, dan fysiotherapie en daarna zelf ook nog veel trainen.

Succes er mee iig!
Hoe dat met kruisbanden zit weet ik niet, maar wat betreft enkelbvanden is dit not true. Ze willen opereren nog wel eens doen omdat dit de minste restklachten geeft. Moet eigenlijk wel een verdomd goeie reden voor zijn en wordt meestal niet gekozen, omdat een operatie veel rompslomp met zich meebrengt. Persoon draait ziekenhuis in en kan dus niet werken etc..
In het verleden (paar jaar terug) werd de boel idd vaak in het gips gezet en daarna met tape gewerkt. Nu wordt een gescheurde enkelband het meest behandeld als een verzwikte enkel.. rust, hoog leggen, koelen voor de zwelling en als het mogelijk is weer zoveel mogelijk normale dingen doen als lopen. Neeee, niet gelijk sporten, maar wel wat oefeningetjes. En blijven tapen.

Overigens, morgen is het 8 weken geleden dat ik mijn enkelbanden scheurde. Kan sinds heel kort weer pijnvrij lopen, maar de sport die ik beoefen is nog niet mogelijk. Moet echt opbouwen merk ik.
Gebruik binnenshuis geen tape meer, maar als ik de straat op ga nog wel. Waar ik woon is sowieso niet alles geasfalteerd en wat dat wel is, is in een dusdanige kutconditie, dat je nog wel eens onverwachte hoogteverschillen kunt tegenkomen.
Overigens kan het zijn dat mijn herstel vertraagd is door mn eigen eigenwijze kop.. Het kwam me heel slecht uit en om te bewijzen dat het allemaal wel meeviel, ben ik door wat grenzen heengegaan. Achteraf niet heel handig, maar ja. Achteraf is een hele hoop niet handig. Dat is het mooie van achteraf..
In wiens ogen kijk jij voordat je sterft?
pi_32088763
Ik heb afgelopen zondag ook mijn onderste enkelband gescheurd. Er zit nu een drukverband omheen en ik mocht 1 week helemaal niks van de sportarts; dus been omhoog en alleen lopen met krukken.
Ik heb nu werkelijk overal spierpijn doordat ik zondag nog niet aan krukken kon komen en mezelf dus de trap op heb getrokken met mijn armen. Daarnaast heb ik door het vele hinkelen mijn andere voet ook verzwikt maar dat is al weer bijna over.

Vrijdag gaat de fysio mijn enkel tapen en dan hoor ik wel hoe ik verder moet.
Ik lees hier dat het bij sommige echt lang heeft geduurd voordat ze weer konden sporten. Ik weet dat ik nu goed rust moet houden, maar ik ben echt ontzettend verslaafd aan sport en kan totaal niet stilzitten, dus dit worden een paar zware weekjes voor me.
pi_32126102
Ik heb 25 jaar geleden mijn enkelbanden links gescheurd en rechts verzwikt in dezelfde schoolvakantie. Ik heb dus de hele vakantie met mijn voet omhoog gezeten (eenst links toen rechts) Belasten mocht wel van de doker, je voelde zelf wel hoe ver je kon gaan.
Van mijn linker enkel heb ik ca 15 jaar af en aan problemen gehad als verzwikken ed. Deze enkel is ook niet zo beweeglijk meer als de rechter door alle beschadigingen. Dus als je straks weer kunt lopen zorg dan voor goede ondersteunende schoenen en/of tape bij het sporten. Het blijft een zwakke plek
pi_32133822
afgescheurde kruisbanden duur veel langer dan enkelbanden.

Kruisbanden moet je (als niet prof-sporter) toch gauw rekenen op een maand of 8-9 met uitloop naar 12-13 maanden.

Ik kan het weten, dit is namelijk mijn eerste seizoen weer na mijn operatie
pi_32134041
Pfff...sterkte met je enkelbandjes...misschien kun je met van Bommel revalideren.

PS Rekkie: Voetballende Fok!ers deel 12: Op kampioenskoers?
Hoi.
pi_32134139
Hé van Bommel hier!

Je moet wel naar de fysio gaan, deze kan het herstellen alleen maar versnellen en kan zeggen wat en hoelang..
Ik typ straat.
Mijn fashion blog: http://ludosfashionblog.wordpress.com/
pi_32135247
Hmmm mijn enkel is anderhalf jaar niet goed te gebruiken geweest. Mijn banden waren niet helemaal doorgescheurd maar hadden allemaal fijne haarscheurtjes.
Ook is het zeer waarschijnlijk dat het een zwakke plek blijft bij mij. Ik word nog wel eens wakker omdat mijn enkel verkeerd ligt en ik weer diezelfde pijn voel als in de weken na het ongelukje.

Niet overdrijven dus.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')