abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31776168
JPC handelde misschien nogal overdreven, maar het resultaat was prima volgens de VOC. Als JPC zich als een knuffelaar zou gedragen zou binnen de kortste keren een ander land of groepje mensen daar de macht grijpen.
De VOC bediende zichzelf ook niet van de meest lieve methodes om dingen voor elkaar te krijgen. Niet elk bemanningslid op een VOC schip zat daar omdat de arbeidsvoorwaarden zo aangenaam waren. Als je dat vergelijkt met nu waren het toen ook een stel hufters.
We vinden het ook onzin dat we als Nederlanders onze excuses moeten aanbieden aan een stel landen een paar duizend kilometer verderop omdat we daar aan slavernij deden. Alsof wij daar schuld aan hebben, dat waren onze voorouders. Ik verwacht toch ook niet dat een Duitser van mijn leeftijd z'n excuses aanbied aan m'n opa. En hetzelfde geldt voor het verhaal van JPC. Je kan er over twisten of je de werkwijze van JPC daar op z'n plaats vond, maar om hem nu uit te maken voor moordenaar of wat dan ook in verband met de hedendaagse normen en waarden vind ik vrij nutteloos.
Ik woon in de buurt van Hoorn, en meen dat het de "Rode Steen" heet omdat het een verwijzing is naar een soort van bloedbad, waarbij de grond roodgekleurd is.
pi_31776870
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 11:57 schreef xFriendx het volgende:
zou binnen de kortste keren een ander land of groepje mensen daar de macht grijpen.
Nou én?
Is dat een excuus voor roofmoord en dictatorschap ?
quote:
En hetzelfde geldt voor het verhaal van JPC. Je kan er over twisten of je de werkwijze van JPC daar op z'n plaats vond, maar om hem nu uit te maken voor moordenaar of wat dan ook in verband met de hedendaagse normen en waarden vind ik vrij nutteloos.
Natuurlijk was ie een moordenaar en de VOC een roversbende.
En het is niet nutteloos daar melding van te maken
Of je vindt het nuttig dit in de doofpot te stoppen ..
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 12:28:48 #28
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_31776920
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 12:26 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nou én?
Is dat een excuus voor roofmoord en dictatorschap ?
In die tijd wel, ja
quote:
[..]

Natuurlijk was ie een moordenaar en de VOC een roversbende.
En het is niet nutteloos daar melding van te maken
Of je vindt het nuttig dit in de doofpot te stoppen ..
Niemand stopt dat in de doofpot. Maar opnieuw: je hangt hedendaagse waarden aan acties van 400 jaar geleden. Je kunt dat niet vergelijken. Voor die tijd was de VOC een uitermate beschaafde organisatie: men was gericht op handel en niet op verovering. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld e Spanjaarden en Portugezen, die eerst veroverden, dan bekeerden en dan pas handelden.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_31777481
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 12:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:

Niemand stopt dat in de doofpot. Maar opnieuw: je hangt hedendaagse waarden aan acties van 400 jaar geleden. Je kunt dat niet vergelijken.
Natuurlijk moet je meningen maken op basis van je eigen waardeoordelen en niet vanuit de waardeoordelen van die tijd. Ook jij doet niks anders.
Terecht moet je 'de tijdsgeest' meenemen in je beschouwing.
Maar een standpunt van 'zo ging dat eenmaal, dus je mag nu niet oordelen' is ondeugdelijk.
Nogmaals stel ik daartegenover dat mijn standpunt uitstekend te verdedigen is vanuit de waarden van 400 jaar geleden
quote:
Voor die tijd was de VOC een uitermate beschaafde organisatie: men was gericht op handel en niet op verovering.
In vergelijking met Hitler was Saddam ook een "beschaafd mens".
De VOC was gericht op winst maken en zonodig met geweld tegen de lokale bevolking.
Dat heet: verovering van middelen en macht
De Banda-eilanden werden letterlijk gestolen.
De oorspronkelijke bevolking was vermoord, verjaagd of slaaf gemaakt.
Omdat er niemand meerwas om hun land te verdedigen stuurde de VOC de eigen europese dienaren als zetbaas naar die gronden, die de nootmuskaat gingen verbouwen met slaven die werden aangevoerd.
Je term 'handel drijven' is een eufemisme die mafioso ook gebruiken : we are doing business.
Sorry als ik hiermee de mafia beledig door een gelijkstelling met de VOC te suggereren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bluesdude op 29-10-2005 12:51:16 ]
pi_31778627
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 12:45 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Natuurlijk moet je meningen maken op basis van je eigen waardeoordelen en niet vanuit de waardeoordelen van die tijd. Ook jij doet niks anders.
Terecht moet je 'de tijdsgeest' meenemen in je beschouwing.
Maar een standpunt van 'zo ging dat eenmaal, dus je mag nu niet oordelen' is ondeugdelijk.
Nogmaals stel ik daartegenover dat mijn standpunt uitstekend te verdedigen is vanuit de waarden van 400 jaar geleden
[..]

In vergelijking met Hitler was Saddam ook een "beschaafd mens".
De VOC was gericht op winst maken en zonodig met geweld tegen de lokale bevolking.
Dat heet: verovering van middelen en macht
De Banda-eilanden werden letterlijk gestolen.
De oorspronkelijke bevolking was vermoord, verjaagd of slaaf gemaakt.
Omdat er niemand meerwas om hun land te verdedigen stuurde de VOC de eigen europese dienaren als zetbaas naar die gronden, die de nootmuskaat gingen verbouwen met slaven die werden aangevoerd.
Je term 'handel drijven' is een eufemisme die mafioso ook gebruiken : we are doing business.
Sorry als ik hiermee de mafia beledig door een gelijkstelling met de VOC te suggereren.
Natuurlijk kan je er over oordelen en kan je zeggen dat die werkwijze die er 400 jaar geleden was vandaag de dag bijna overal flinke protesten zou oproepen. Een discussie/praat over JPC is dan ook niet onzinnig, maar om consequenties te binden aan de handelingen van JPC 400 jaar terug vind ik een beetje overtrokken.

Zoals ik zelf al aangaf was de VOC inderdaad geen lieverdje als bedrijf. Je zat vaak niet vrijwillig op zo'n schip, behalve de hogere officieren wellicht. De VOC vergelijken met een bedrijf van vandaag de dag waar de werknemers in de watten gelegd worden vind ik ook overbodig, het bedrijfsleven van nu werkt simpelweg compleet anders.
Dat herinnering aan JPC in de vorm van een standbeeld of in welke vorm dient dan ook niet als promotiemateriaal om de werkwijzen van toen weer eens te gaan hanteren. We zijn ook heus niet trots op het vermoorden van mensen toendertijd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')