Nou ik heb me dus al een hele tijd afgevraagd waarom die sjonnies nou matjes dragen, dus heb ik research gedaan naar het ontstaan daarvan. Omdat ik vermoed dat velen met mij nieuwsgierig zijn heb ik besloten het geheim met jullie te delen.
Ik ben begonnen om het een sjonnie gewoon te vragen want dat leek me wel het meest makkelijk. Het was moeilijker dan ik dacht een sjonnie te vinden. Dagenlang heb ik bij een Opel Manta gepost, toen ik eindelijk de bijbehorende sjonnie zag aankomen. Al gauw bleek dat het dragen van een matje een lang bewaard sjonnie-geheim was die ze nooit openbaar zouden maken uit angst om het unieke van een sjonnie te verliezen en in de grijze massa op te gaan.
Eindelijk na maanden intensief zoeken, op straat en op internet, had ik een sjonnie gevonden die was overgelopen. Door een interne machtstrijd was hij geroyeerd als lid en is als kluizenaar gaan leven in de bossen. Omdat ook zijn Opel Manta was afgenomen was hij jarenlang niet meer in de bewoonde wereld geweest. Ja, als sjonnie moet je trouw zweren aan de Opel Manta en dat is het enige voertuig waarin een sjonnie zich mag vervoeren.
Toen ik hem, ver van de bewoonde wereld, had gevonden heb ik hem proberen te overtuigen mij het geheim te vertellen maar dat was niet gemakkelijk. Ook de sjonnies hebben hebben een "Omerta" (zwijgplicht) op straffe van liquidatie. Maar omdat zijn matje was geknipt en nooit meer was aangegroeid, vond hij dat hij nergens meer voor had te leven en was uiteindelijk bereid mij het geheim te vertellen.
Het is puur toeval dat sjonnies matjes dragen. Het is ontstaan op een zonnige dag toen de koning van de sjonnies, Sjonnie Manta uit Mattendam, met een vriend een kapperszaak binnenliep. Het was namelijk aleen tijdje geleden dat hij in de spiegel van de kapper had gekeken. Precies op het moment dat de kapper hem had gevraagd hoe hij het wilde hebben zag hij vanuit zijn ooghoek een aantal skinheads (vijanden van de sjonnies) langslopen. Hij keek zijn vriend aan en zei "Dat wordt MATTEN" en de kapper ging aan de slag. Omdat de uber-sjonnie bang was durfde hij zich niet te bewegen. Gelukkig voor de sjonnies hadden de skinheads andere prioriteiten en liepen ze door.
Het gevolg was dat toen de super-sjonnie bij zijn vrienden aankwam ze hun lachen bijna niet konden inhouden. Uiteraard durfden ze hem niet te vertellen hoe belachelijk hij er uit zag. In plaats daarvan kreeg hij alle complimenten. Sjonnie die wilden slijmen namen ook zon kapsel aan en de rest is geschiedenis.
Willen jullie dit geheim wel voor jullie houden want ik heb de afvallige sjonnie beloofd het geheim voor me te houden.