Wat is je budget als ik vragen mag?quote:Op dinsdag 15 november 2005 09:47 schreef FLipKick het volgende:
Hey medegitaristen...
Ik speel nog niet zo heel lang gitaar, maar wil nu toch graag is wat stukjes opnemen op mijn computer. Dit wil ik natuurlijk niet al te duur doen dus vraag ik hier om advies.
Zelf dacht ik eraan de kabel van de koptelefoon uitgang op mijn BOSS ME-50 pedaal(output kabel dus) in de input (microfooningang) van mijn computer te steken en een bepaald software pakket (Magix Composer of iets dergelijks) dingetjes op te nemen en/of te mixen.
Wat raden jullie mij aan? Wat kan ik het beste doen?
ProTools... koop gewoon een MBox, krijg je gelijk nieuwe ProTools 7 ofzo bij, te chill, kan je gelijk met Reason en Ableton Live leuke beats maken, in je eentje een heel nummer maken, best leuk en zeer professioneel!quote:Op dinsdag 15 november 2005 09:47 schreef FLipKick het volgende:
ik mic mn versterker en gooi de de output van de microfoonversterker (behringer mengtafeltje) naar een line in van mn soundscard. registratie en mix doe ik met cool edit pro (beetje een bagger programma maar tis wel gratis)quote:Op dinsdag 15 november 2005 09:47 schreef FLipKick het volgende:
Hey medegitaristen...
Ik speel nog niet zo heel lang gitaar, maar wil nu toch graag is wat stukjes opnemen op mijn computer. Dit wil ik natuurlijk niet al te duur doen dus vraag ik hier om advies.
Zelf dacht ik eraan de kabel van de koptelefoon uitgang op mijn BOSS ME-50 pedaal(output kabel dus) in de input (microfooningang) van mijn computer te steken en een bepaald software pakket (Magix Composer of iets dergelijks) dingetjes op te nemen en/of te mixen.
Cool edit pro, gratis?quote:Op dinsdag 15 november 2005 15:23 schreef mando_diao het volgende:
[..]
ik mic mn versterker en gooi de de output van de microfoonversterker (behringer mengtafeltje) naar een line in van mn soundscard. registratie en mix doe ik met cool edit pro (beetje een bagger programma maar tis wel gratis)
Voornaamste waar je (wat mij betreft) niet op kan bezuinigen is de hardware. Voor de software zijn er diverse gratis/freeware/shareware/zo-goed-als-gratis alternatieven (oa. de complete sequencer Muzys die je bij het blad Computer Music krijgt). Wat voor geluidskaart heb je er nu in zitten? Als dat min of meer de standaard AC '97 is die tegenwoordig schijnbaar aan zo'n beetje elk moederboard moet worden gehangen dan zal je een merkbare vertraging krijgen tussen het moment dat je de snaar aanslaat en het moment dat je hem terughoort (en ik kan je verzekeren dat het dan erg lastig is om met andere tracks strak mee te spelen).quote:Op dinsdag 15 november 2005 15:25 schreef FLipKick het volgende:
Budget is ongeveer 100 euro. Afhankelijk van hoe goed het te kopen product is en de meerwaarde ten opzichte van een goedkoper product kan dit oplopen tot de 150 euro.
oh hehe ik heb het een keer gratis gekregen bij een soundcard, dus ging ik er vanuit dat het gratis was:Pquote:
Je hebt ook pakketten met externe geluidskaart via Firewire of USB, dus je bent niet per se gebonden aan een desktop. Alleen ben je dan wel meteen 200 euro verder ofzo.quote:Op dinsdag 15 november 2005 17:52 schreef FLipKick het volgende:
In deze computer (laptop) zit inderdaad een ac79 kaartje... Dat gaat niet werken dus.
Wat ik wel bij mijn muziekwinkel zag was een pakket met geluidskaart (creative) en volgens mij ook wat software. Ik denk dat ik zoiets dan maar in de computer beneden (die ik dan naar mn kamer sleep) kan stoppen. Zal zoiets aan mijn behoeften voldoen?
(Zal morgen even naar de muziekwinkel in Den Bosch gaan om het is na te vragen en hier vervolgens te kunnen posten).
Ehh, vraagsteller wil gewoon het uitgangssignaal van zijn effectbak opnemen (wel op de LINE ingang zetten, nooit op de MIC ingang), dus daar doe je verder niets mee behalve opnemen. Je monitort dan toch gewoon je ingangssignaal? ik heb zo opgenomen met allerlei geluidskaartjes, van SB16, AWE32 tot SBAudigy en je hebt echt geen vertraging tussen wat je speelt en wat je hoort. Dat zal toch ook met zo'n AC '97 kunnen? Als je gaat werken met allerlei processing in je PC (amp sim, effecten), dan is het een ander verhaal, dan wil je het geproceste signaal monitoren en daar zit idd wel vertraging in (latency). Alle door mij genoemde kaarten hebben daar idd (behoorlijk) last van.quote:Op dinsdag 15 november 2005 15:32 schreef Litpho het volgende:
[..]
Voornaamste waar je (wat mij betreft) niet op kan bezuinigen is de hardware. Voor de software zijn er diverse gratis/freeware/shareware/zo-goed-als-gratis alternatieven (oa. de complete sequencer Muzys die je bij het blad Computer Music krijgt). Wat voor geluidskaart heb je er nu in zitten? Als dat min of meer de standaard AC '97 is die tegenwoordig schijnbaar aan zo'n beetje elk moederboard moet worden gehangen dan zal je een merkbare vertraging krijgen tussen het moment dat je de snaar aanslaat en het moment dat je hem terughoort (en ik kan je verzekeren dat het dan erg lastig is om met andere tracks strak mee te spelen).
Ja, bij slechts één track wel. Maar je wil al vrij gauw bijv. een ritmetrack opnemen en daar overheen soleren. Vanaf dat moment heb je wél te maken met latency. Sterker nog, als je alleen al mee probeert te spelen met de metronoom uit je sequencer heb je er al mee te maken.quote:Op dinsdag 15 november 2005 22:25 schreef Laxe het volgende:
[..]
Ehh, vraagsteller wil gewoon het uitgangssignaal van zijn effectbak opnemen (wel op de LINE ingang zetten, nooit op de MIC ingang), dus daar doe je verder niets mee behalve opnemen. Je monitort dan toch gewoon je ingangssignaal?
Hmmm, weet nou even niet precies waar het aan ligt, maar ik multitrack wel degelijk (Cakewalk).quote:Op dinsdag 15 november 2005 23:38 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ja, bij slechts één track wel. Maar je wil al vrij gauw bijv. een ritmetrack opnemen en daar overheen soleren. Vanaf dat moment heb je wél te maken met latency. Sterker nog, als je alleen al mee probeert te spelen met de metronoom uit je sequencer heb je er al mee te maken.
Nou reflecteert mijn bovenstaand stukje uiteraard slechts de prioriteiten die ik zelf zou stellen (en heb gesteld). Als je onboard soundcard nu al een voor jou acceptabele latency haalt is het alleen maar beter.
De eerder genoemde standaard AC '97 en die leverde me wel voldoende latency op in Cubase om de geluidskaart eens te upgraden. Als de Audigy/AWE 32 voldoende werkt, primaquote:Op woensdag 16 november 2005 00:04 schreef Laxe het volgende:
Waar (hardware/software) heb jij andere ervaringen mee?
Ik wil geen lul zijn, maar dat is toch wel het slechtste advies wat ik gehoord heb vandaag, wat moet je in hemelsnaam als totale leek met protools en al helemaal met de mbox, waar je voorlopig de helft van de features niet van gebruikt. Om natuurlijk maar te zwijgen om meteen crossplatform te gaan werken door ableton EN reason erbij te verwerken. weet je trouwens wel wat reason en ableton kosten? ja het kan natuurlijk illegaal, maar dan sta je natuurlijk niet in voor de gevolgen als je mooie projectje weer eens vastloopt e.d.quote:Op dinsdag 15 november 2005 11:59 schreef Thomzzzzz het volgende:
[..]
ProTools... koop gewoon een MBox, krijg je gelijk nieuwe ProTools 7 ofzo bij, te chill, kan je gelijk met Reason en Ableton Live leuke beats maken, in je eentje een heel nummer maken, best leuk en zeer professioneel!
De toneport UX1 lijkt me voor jou een goede optie. Hele goede versterkermodulaties en zelfs ook een goede preamp met emulaties van API en Neve voorversterkers, wat veel goeds belooft. Deze gaat zo'n 150 euro kosten en moet je een heel eind op weg brengen om leuke riffs neer te leggen!quote:Op dinsdag 15 november 2005 15:25 schreef FLipKick het volgende:
Budget is ongeveer 100 euro. Afhankelijk van hoe goed het te kopen product is en de meerwaarde ten opzichte van een goedkoper product kan dit oplopen tot de 150 euro.
Precies...quote:
Ik vind je geen lul, ieder z'n ding. Maar met ProTools LE ben je goedkoop uit voor een erg compleet pakket. En Ableton en Reason krijg je er gratis bij als aangepaste ProTools versie of hoe je het ook wil noemen. Ook voor de leek en muzikant zeer goed te gebruiken, erg gebruiksvriendelijk en echt geen gek idee hoor... maar goed, jij gaat er liever hard op zonder even na te denken over wat je eigenlijk zegt.. geniet ervan!quote:Op woensdag 16 november 2005 15:12 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Ik wil geen lul zijn, maar dat is toch wel het slechtste advies wat ik gehoord heb vandaag, wat moet je in hemelsnaam als totale leek met protools en al helemaal met de mbox, waar je voorlopig de helft van de features niet van gebruikt. Om natuurlijk maar te zwijgen om meteen crossplatform te gaan werken door ableton EN reason erbij te verwerken. weet je trouwens wel wat reason en ableton kosten? ja het kan natuurlijk illegaal, maar dan sta je natuurlijk niet in voor de gevolgen als je mooie projectje weer eens vastloopt e.d.
Ik denk dat Flipkick met 150 euro (wat je overigens voor je poste nog niet wist) nog geen ambitie heeft om een complete studio neer te zetten en als ie dat wel gaat doen, zal ie er ook snel achterkomen dat je met Protools LE met 32 sporen stiekum toch wel beperkt bent.
[..]
Oh, ik wist idd niet dat die 2 pakketten erbij zaten, hiervoor mijn excuses!quote:Op woensdag 16 november 2005 16:17 schreef Thomzzzzz het volgende:
[..]
Ik vind je geen lul, ieder z'n ding. Maar met ProTools LE ben je goedkoop uit voor een erg compleet pakket. En Ableton en Reason krijg je er gratis bij als aangepaste ProTools versie of hoe je het ook wil noemen. Ook voor de leek en muzikant zeer goed te gebruiken, erg gebruiksvriendelijk en echt geen gek idee hoor... maar goed, jij gaat er liever hard op zonder even na te denken over wat je eigenlijk zegt.. geniet ervan!![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |