abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 oktober 2005 @ 13:16:12 #26
101282 Het_Biertje
internet bierdrinkheld
pi_31722784
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 12:56 schreef Croupouque het volgende:
het glimlachen verging mij.
pi_31722845
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 13:07 schreef i-spy24 het volgende:
fout...zie mijn sarcasme teken erachter..dus toegehapt als de dumbo dat hij is door er op in tegaan.
Ga jij nou gewoon foto's van je eten maken. Daar ben je veel beter in...
pi_31722863
Hoho.
Een beetje meer respect voor de DJ. Hij is het opperwezen.
Vraag niet hoe hij dingen doet. Twijfel niet aan zijn inzet, of aan het nut van zijn mengtafeldaden.
Ook de platenkeuze hebben wij over te laten aan de DJ.
Vraagt een pot soms aan de pottenbakker: waarom heb je mij gemaakt?
Sommige dingen begrijpen wij stumperds niet.
Accepteer het in geloof, of zwijg.
Anders krijg je al zn volgelingen over je heen.
pi_31722882
DJ's kunnen plaatjes in elkaar over mixen... pff
pi_31722890
Er komt zo veel kijken bij een echte top DJ.
Dat is echt niet simpel plaatjes aan elkaar draaien.
Of denkt iedereen dat al die plaatjes zo mooi achter elkaar passen?
Daarnaast gebruiken ze de apparatuur voor allerhande doeleidnen.
Snelheden veranderen, tonen verhogen of verlagen.
Loopjes opnemen om als sample te gebruiken in een overgang.
On stage mixen of scratchen.
enzovoorts . . .
pi_31722930
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 13:03 schreef Lucille het volgende:

[..]

Toch krijg ik vaak de indruk dat een gemiddelde DJ in feite tijdens het draaien weinig doet en eigenlijk voor lul aan de knoppen zit te draaien zonder dat het enig hoorhaar effect heeft op de muziek. Ik vraag me soms zelfs af of een mixtafel wel is aangesloten. En heb dan meteen de indruk dat het feitelijke werk, de stukken aan elkaar mixen, al is gedaan voor het optreden en dat er tijdens het optreden in weze alleen wordt 'geplaybacked'.
Vaak hoor je ook pas wat een dj aan het doen is als hij compleet de mist in gaat en twee platen gruwelijk langs elkaar laat lopen. Draaien aan knoppen hoeft niet hoorbaar te zijn, vaak gaat het gewoon om subtiel de platen wat beter op elkaar af te stemmen.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_31729185
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 13:22 schreef LostFormat het volgende:

[..]

Vaak hoor je ook pas wat een dj aan het doen is als hij compleet de mist in gaat en twee platen gruwelijk langs elkaar laat lopen. Draaien aan knoppen hoeft niet hoorbaar te zijn, vaak gaat het gewoon om subtiel de platen wat beter op elkaar af te stemmen.
Het is dan ook zaak om minstens 1 mix per avond gruwelijk te verpunken als DJ.
Mix je zo strak als een huis, doe het dan toch. Dit om je geloofwaardigheid te behouden.
A clean house is a sign of a wasted life.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 17:16:45 #33
97065 la-nina
Ladidaninananaaa
pi_31729472
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 13:20 schreef Pakspul het volgende:
DJ's kunnen plaatjes in elkaar over mixen... pff
Een goeie dj gebruikt z'n draaitafels alsof het muziekinstrumenten zijn
| | @ | Overal zanikt bagger...
pi_31729741
jaja
If Matrix was here, he'd laugh too
pi_31760035
Ik stel voor dat de mensen hier het technische DJ-werk lopen te bagatelliseren maar eens zelf te gaan leren draaien. Goed leren draaien is net zo moeilijk als het leren bespelen van een instrument. Het begint met beatmatching oftewel het gelijk laten op van platen. Dat is beslist geen makkelijke opgave. Een goed gehoor, kennis van je platen en een uitstekende timing is van groot belang hierbij. Het goed gelijk laten lopen is de grootste klus en daar gaat heel wat maanden oefening inzitten en dan nog moet je het nog leren perfectioneren. Zelfs de grootste DJ's laten nog wel eens een plaat verkeerd lopen, dus echt gemakkelijk is het niet .

Kun je eenmaal twee platen gelijk lopen dan komt een volgende moeilijke taak. Je moet ervoor zorgen dat je de platen op het goede moment inmixt en deze platen goed op elkaar aansluiten. Vooral bij danceplaten met veel melodieën, lage tonen, structuur en ingewikkeldere ritmes is het een leuke klus om er één geheel van de te maken. Dit gebeurt door middel van de EQ ("het draaien aan de knopjes") waardoor je tonen kunt uitvlakken om daarmee te zorgen dat platen elkaar qua frequentie minder in de weg zitten.

Hierna komt het creatieve gedeelte. Ten eerste moet een mix één geheel zijn, de platen moeten bij elkaar passen, er moet een opbouw inzitten en je moet proberen een "verhaal" neer te zetten: een mix met een kop en staart net zoals een goed album. Het voorgaande kan in principe iedereen leren, net zoals iedereen piano kan leren spelen, maar hier onderscheid zich de goede DJ van de standaard DJ. Ten tweede moet je als DJ ook nauwlettend het publiek in de gaten houden. Daar doe je het tenminste voor. Dus goed inspelen op het publiek en proberen het publiek mee te krijgen in je set. Communicatieve vaardigheden en weten wat er speelt onder je publiek is daarbij niet onbelangrijk. Een goede DJ informeert of onderzoekt zelf ook altijd wat voor club of feest het is waar hij draait en wat voor publiek daar op komt en hoe de sfeer in de zaal is. Ga ik diep draaien of juist energiek vol of beiden? Ga ik entertainen of het publiek juist muzikaal opvoeden?

Tot slot, zijn er tal van mogelijkheden en dat is nog een stapje verder om je set spannender en muzikaler te maken door middel van het werken met effecten (flanger, delay, looping) en zelfs het ter plekke herschrijven van composities door middel van het gebruik van on-stage software zoals Ableton of Final Scratch.

Mocht het niet genoeg zijn dan kun je nog altijd met meer dan 2 decks mixen of zelfs aan turntablism doen (scratchen e.d.) Altijd weer jammer dat er veel vooroordelen zijn omtrent het DJ-en. Natuurlijk zijn er DJ's die dankzij het succes er zich makkelijk vanaf maken of omdat ze mogen draaien omdat ze gewoon een paar hitjes hebben geproduceerd. Tot slot, ik heb het natuurlijk over dance/urban-DJ's die in clubs en op feesten/festivals draaien en dus niet de DJ in de lokale kroeg of de radio-DJ.

Voor wat leuke videos over wat je als DJ kan toevoegen aan een set:
http://www.renaissanceuk.com/DoinMoreMadStuff/MadStuff.html
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_31760068
snappen hoe de beats in elkaar zitten misschien?
en commercieel denken vnl.
Billie Holiday is Lady Day!
pi_31760245
quote:
Hoe word ik een DJ? Door Croupouque.

Een goede DJ ben je niet zomaar, het ziet er allemaal een stuk gemakkelijker uit dan het eigenlijk is. Het begin is simpel: je kiest een stapel platen uit, rijdt naar een feest toe en je draait de platen die je uitgezocht hebt. Maar nu komt het vakmanschap van de DJ om de hoek kijken: Zodrá een plaat dreigt te eindigen, start je een nieuwe! Met als gevolg dat het publiek applaudisseert, waarop jij als DJ op één van de volgende manieren behoort te reageren:

1. Je steekt beide handen in de lucht.
2. Je springt op de maat van de muziek mee.
3. Je knipoogt naar die mooie rondborstige dame in het publiek.
4. Je knikt met je hoofd.

Let goed op: tijdens het starten van een nieuwe plaat dien je een grote koptelefoon schuin op je hoofd te zetten, met slechts één oorstuk op je oor gezet. Wees niet bang dat de koptelefoon van je hoofd af valt, want als je je hoofd schuin houdt kun je de koptelefoon met je schouder vastklemmen.

Maar wat doe je tijdens een plaat? Je kunt natuurlijk niet zomaar gaan zitten en een krantje lezen, dit zal het publiek niet pikken. Nee, daar heeft men iets heel erg slims voor uitgevonden; voor je neus staat een grote tafel vól met schuifjes en draaiknopjes waar je je naar hartelust op kunt uitleven. Draai aan ieder knopje dat je maar wilt, want het verschil is toch niet hoorbaar! Als je een geoefend DJ bent kun je ook een keyboard naast de draaitafel zetten en af en toe met twee vingers op wat toetsen drukken.

Neem altijd een plantenspuit mee, zodat het lijkt alsof je bezweet raakt. Of zorg gewoon voor wat hete flitsende lampen. Dit is sowieso een goed idee, want het leidt af van het feit dat je eigenlijk geen reet uitvoert.

Bedankt voor het lezen van Croupouque's cursus: "Hoe word ik een DJ?"
Volgende week leg ik uit hoe je mental coach kunt worden.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 18:14:21 #38
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_31760467
DJ Shadow deed een paar jaar geleden een indrukwekkende set op Lowlands waarin hij liet zien hoe hij zijn muziek aan elkaar mixed en daarbij vertelde wat hij nou precies deed. Ik ben geen DJ liefhebber maar ik was erg onder de indruk.

Anyway, zelfs in de belastingwereld wordt onderscheid gemaakt tussen DJ's. Bij een rechtzaak hierover heeft de Hoge Raad bepaald dat een DJ als artiest mag worden beschouwd als, hij/zij zijn/haar eigen muziek maakt, in vakbladen staat, en cd's voor de verkoop uitbrengt.
Iemand die dat niet doet is volgens de Hoge Raad geen DJ daar hij "plaatjes achter elkaar opzet" wat geen artistieke prestatie is maar een technische handeling.

Dit maakt het belastingtechnisch iets makkelijker om onderscheid te maken maar het blijft een grijs gebied uiteraard. Zoals teknomist hierboven al zegt is ook het zogenaamde "plaatjes na elkaar opzetten" weldegelijk een kunst. Als een DJ niet kan wat teknomist beschrijft zal de dansvloer toch echt leeg blijven.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 18:24:16 #39
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_31760695
Teknomist, ik zou het niet beter kunnen zeggen... eerlijk waar!!

Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 18:30:38 #40
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_31760868
Zijn er eigenlijk bekende DJ's die echt hun eigen muziek maken? Dwz, beginnen van scratch, en dan een hele track opbouwen? Want de meeste nieuwe tracks komen uit de betere dance-platenzaak toch?
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 18:32:49 #41
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_31760921
Yep, en velen ook
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_31761088
quote:
Hoe word ik een DJ? Door Croupouque.
nuff said.
pi_31761190
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 18:30 schreef Svyatagor het volgende:
Zijn er eigenlijk bekende DJ's die echt hun eigen muziek maken?
Sterker nog, als je internationaal door wilt breken moet je wel goede releases uitbrengen.
quote:
Dwz, beginnen van scratch, en dan een hele track opbouwen?
Dat gebeurt voornamelijk in de hiphopscene. In dance-wereld gaat het niet verder dan DJ's die hun eigen platen door de mix draaien. Want niks geeft een grotere kick dan voor een publiek je eigen platen draaien. Sowieso maken de meeste DJ's platen die qua stijl het beste in hun mix passen en zijn veel DJ's vaak ook goede producers omdat je toch enige muzikale aanleg moet hebben.
quote:
Want de meeste nieuwe tracks komen uit de betere dance-platenzaak toch?
Klopt.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_31761384
Een groot aantal DJ's produceerd ook een deel van hun eigen muziek die ze draaien dus

DJ's die met meer dan 2 decks aan de slag gaan zijn altijd geweldig om te zien
pi_31761392
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 18:42 schreef teknomist het volgende:

Dat gebeurt voornamelijk in de hiphopscene.
hij bedoelt denk ik 'from scratch'.. niet scratchen..
pi_31761704
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 18:50 schreef Yorrit het volgende:

[..]

hij bedoelt denk ik 'from scratch'.. niet scratchen..
Ik bedoel dat hiphop DJ's met oude soul/funk/jazz-platen geheel nieuwe tracks on-stage kunnen maken...
pi_31761806
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 19:02 schreef teknomist het volgende:

[..]

Ik bedoel dat hiphop DJ's met oude soul/funk/jazz-platen geheel nieuwe tracks on-stage kunnen maken...
ow op die manier
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 19:06:55 #48
3767 Herald
Come get some
pi_31761826
maar is het nou wel waar dat je als DJ flink gepijpt wordt tijdens het draaien?
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
pi_31761920
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 19:06 schreef Herald het volgende:
maar is het nou wel waar dat je als DJ flink gepijpt wordt tijdens het draaien?
als je geluk hebt
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 19:11:20 #50
21082 Paxlie
Ies best bro
pi_31761942
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 18:42 schreef teknomist het volgende:
In dance-wereld gaat het niet verder dan DJ's die hun eigen platen door de mix draaien.

sommige livesets maken alleen gebruik van samples die naar hartelust ingestart worden of juist uitgezet
Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
Praten over mma? Kom naar #mma
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')