Jij hebt er dus echt totaal geen kaas van gegeten.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 12:25 schreef i-spy24 het volgende:
Het commerciele verhaal is altijd als je ze spreekt of iemand van de entourage(als het een hele grote DJ is) " Druk bezig met uitzoeken van het volgende nummer, scherp zetten,de boel om hem heen controleren zodat er niks fout kan gaan,inspelen op het publiek blablabla...kortom heel indrukwekkend beroep dat tijd vraagt en niet zo makkelijk is als dat het lijkt "
![]()
Het ware verhaal is gewoon: " je maakt het zo intressant mogelijk voor de buitenwereld zodat het heel wat lijkt en breidt er een heel verhaal omheen ,maar in feite doe je vrij weinig dan allleen elke keer je nummers melden aan je publiek en deze vantevoren opzoeken,maar als het goed is,is dat ook allang vantevoren bepaalt aangezien ze al weten waar ze gaan draaien en dus hun publiek meestal vantevoren kennen. "
yep en vooral in onliners praten en in overtreffende trap zoals "super dit " en " super dat "quote:Op donderdag 27 oktober 2005 om 12:28 uur schreef 'Gizmo112' het volgende:
Ofwel: Gewoon een grandmixje erin en een beetje popi doen
Waar baseer je je mening op? Luister je sowieso wel eens naar dance?quote:Op donderdag 27 oktober 2005 12:44 schreef i-spy24 het volgende:
[..]
yep en vooral in onliners praten en in overtreffende trap zoals "super dit " en " super dat "
en " retevet ,vet van het vetste " en ook vooral bekende tenten in Turkije,Ibiza,Cote'd Azur,Barcelona,Londen,Berlijn,Bahrein etc.. laten vallen en bekende namen van *sterren* laten vallen die je tijdens die gigs hebt gezien /ontmoet.
Ik heb het dan over die club/reizende dj's ala Tiesto enzo he..
Oh 1 opmerking: Het zijn meestal krenten als het op betalen aankomt voor een rondje champagne.
Idd... slaat weer nergens opquote:Op donderdag 27 oktober 2005 12:44 schreef i-spy24 het volgende:
[..]
yep en vooral in onliners praten en in overtreffende trap zoals "super dit " en " super dat "
en " retevet ,vet van het vetste " en ook vooral bekende tenten in Turkije,Ibiza,Cote'd Azur,Barcelona,Londen,Berlijn,Bahrein etc.. laten vallen en bekende namen van *sterren* laten vallen die je tijdens die gigs hebt gezien /ontmoet.
Ik heb het dan over die club/reizende dj's ala Tiesto enzo he..
Oh 1 opmerking: Het zijn meestal krenten als het op betalen aankomt voor een rondje champagne.
Slechte poging tot humor door cliches op te noemen. Over het algemeen ben je stukken grappiger C.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 12:56 schreef Croupouque het volgende:
Hoe word ik een DJ? Door Croupouque.
Ik kom weleens geregeld ergens en sta er met mijn neus bovenop.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 om 12:47 uur schreef 'LostFormat' het volgende:
Waar baseer je je mening op? Luister je sowieso wel eens naar dance?
En wie had het over namedropping om popi-jopi over te komen?quote:Op donderdag 27 oktober 2005 12:59 schreef i-spy24 het volgende:
[..]
Ik kom weleens geregeld ergens en sta er met mijn neus bovenop.
Oh...Thijs is een aardige goser en zo ook DJ Jean dus niks kwaads over die 2.
De rest zijn meestal omhooggevallen magazijn boys.
1 ding is altijd leuk als een bekende DJ in tha house is: het babe-gehalte is errug hoog!![]()
Toch krijg ik vaak de indruk dat een gemiddelde DJ in feite tijdens het draaien weinig doet en eigenlijk voor lul aan de knoppen zit te draaien zonder dat het enig hoorhaar effect heeft op de muziek. Ik vraag me soms zelfs af of een mixtafel wel is aangesloten. En heb dan meteen de indruk dat het feitelijke werk, de stukken aan elkaar mixen, al is gedaan voor het optreden en dat er tijdens het optreden in weze alleen wordt 'geplaybacked'.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 12:58 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Slechte poging tot humor door cliches op te noemen. Over het algemeen ben je stukken grappiger C.
1-0 voor LostFormat...quote:Op donderdag 27 oktober 2005 13:00 schreef LostFormat het volgende:
[..]
En wie had het over namedropping om popi-jopi over te komen?
Natuurlijk knul. Vooral die latere edit valt niet op.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 13:07 schreef i-spy24 het volgende:
fout...zie mijn sarcasme teken erachter..dus toegehapt als de dumbo dat hij is door er op in tegaan.![]()
![]()
het glimlachen verging mij.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 12:56 schreef Croupouque het volgende:
Ga jij nou gewoon foto's van je eten maken. Daar ben je veel beter in...quote:Op donderdag 27 oktober 2005 13:07 schreef i-spy24 het volgende:
fout...zie mijn sarcasme teken erachter..dus toegehapt als de dumbo dat hij is door er op in tegaan.![]()
![]()
Vaak hoor je ook pas wat een dj aan het doen is als hij compleet de mist in gaat en twee platen gruwelijk langs elkaar laat lopen. Draaien aan knoppen hoeft niet hoorbaar te zijn, vaak gaat het gewoon om subtiel de platen wat beter op elkaar af te stemmen.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 13:03 schreef Lucille het volgende:
[..]
Toch krijg ik vaak de indruk dat een gemiddelde DJ in feite tijdens het draaien weinig doet en eigenlijk voor lul aan de knoppen zit te draaien zonder dat het enig hoorhaar effect heeft op de muziek. Ik vraag me soms zelfs af of een mixtafel wel is aangesloten. En heb dan meteen de indruk dat het feitelijke werk, de stukken aan elkaar mixen, al is gedaan voor het optreden en dat er tijdens het optreden in weze alleen wordt 'geplaybacked'.
Het is dan ook zaak om minstens 1 mix per avond gruwelijk te verpunken als DJ.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 13:22 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Vaak hoor je ook pas wat een dj aan het doen is als hij compleet de mist in gaat en twee platen gruwelijk langs elkaar laat lopen. Draaien aan knoppen hoeft niet hoorbaar te zijn, vaak gaat het gewoon om subtiel de platen wat beter op elkaar af te stemmen.
Een goeie dj gebruikt z'n draaitafels alsof het muziekinstrumenten zijnquote:Op donderdag 27 oktober 2005 13:20 schreef Pakspul het volgende:
DJ's kunnen plaatjes in elkaar over mixen... pff
quote:Op donderdag 27 oktober 2005 12:56 schreef Croupouque het volgende:
Een goede DJ ben je niet zomaar, het ziet er allemaal een stuk gemakkelijker uit dan het eigenlijk is. Het begin is simpel: je kiest een stapel platen uit, rijdt naar een feest toe en je draait de platen die je uitgezocht hebt. Maar nu komt het vakmanschap van de DJ om de hoek kijken: Zodrá een plaat dreigt te eindigen, start je een nieuwe! Met als gevolg dat het publiek applaudisseert, waarop jij als DJ op één van de volgende manieren behoort te reageren:
1. Je steekt beide handen in de lucht.
2. Je springt op de maat van de muziek mee.
3. Je knipoogt naar die mooie rondborstige dame in het publiek.
4. Je knikt met je hoofd.
Let goed op: tijdens het starten van een nieuwe plaat dien je een grote koptelefoon schuin op je hoofd te zetten, met slechts één oorstuk op je oor gezet. Wees niet bang dat de koptelefoon van je hoofd af valt, want als je je hoofd schuin houdt kun je de koptelefoon met je schouder vastklemmen.
Maar wat doe je tijdens een plaat? Je kunt natuurlijk niet zomaar gaan zitten en een krantje lezen, dit zal het publiek niet pikken. Nee, daar heeft men iets heel erg slims voor uitgevonden; voor je neus staat een grote tafel vól met schuifjes en draaiknopjes waar je je naar hartelust op kunt uitleven. Draai aan ieder knopje dat je maar wilt, want het verschil is toch niet hoorbaar! Als je een geoefend DJ bent kun je ook een keyboard naast de draaitafel zetten en af en toe met twee vingers op wat toetsen drukken.
Neem altijd een plantenspuit mee, zodat het lijkt alsof je bezweet raakt. Of zorg gewoon voor wat hete flitsende lampen. Dit is sowieso een goed idee, want het leidt af van het feit dat je eigenlijk geen reet uitvoert.
Bedankt voor het lezen van Croupouque's cursus: "Hoe word ik een DJ?"
Volgende week leg ik uit hoe je mental coach kunt worden.
quote:Op donderdag 27 oktober 2005 12:56 schreef Croupouque het volgende:
Sterker nog, als je internationaal door wilt breken moet je wel goede releases uitbrengen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 18:30 schreef Svyatagor het volgende:
Zijn er eigenlijk bekende DJ's die echt hun eigen muziek maken?
Dat gebeurt voornamelijk in de hiphopscene. In dance-wereld gaat het niet verder dan DJ's die hun eigen platen door de mix draaien. Want niks geeft een grotere kick dan voor een publiek je eigen platen draaien. Sowieso maken de meeste DJ's platen die qua stijl het beste in hun mix passen en zijn veel DJ's vaak ook goede producers omdat je toch enige muzikale aanleg moet hebben.quote:Dwz, beginnen van scratch, en dan een hele track opbouwen?
Klopt.quote:Want de meeste nieuwe tracks komen uit de betere dance-platenzaak toch?
hij bedoelt denk ik 'from scratch'.. niet scratchen..quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 18:42 schreef teknomist het volgende:
Dat gebeurt voornamelijk in de hiphopscene.
Ik bedoel dat hiphop DJ's met oude soul/funk/jazz-platen geheel nieuwe tracks on-stage kunnen maken...quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 18:50 schreef Yorrit het volgende:
[..]
hij bedoelt denk ik 'from scratch'.. niet scratchen..
ow op die manierquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 19:02 schreef teknomist het volgende:
[..]
Ik bedoel dat hiphop DJ's met oude soul/funk/jazz-platen geheel nieuwe tracks on-stage kunnen maken...
als je geluk hebtquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 19:06 schreef Herald het volgende:
maar is het nou wel waar dat je als DJ flink gepijpt wordt tijdens het draaien?
quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 18:42 schreef teknomist het volgende:
In dance-wereld gaat het niet verder dan DJ's die hun eigen platen door de mix draaien.
dat is dat ook geen DJ setquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 19:11 schreef Paxlie het volgende:
[..]
sommige livesets maken alleen gebruik van samples die naar hartelust ingestart worden of juist uitgezet
Zoals?quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 19:11 schreef Paxlie het volgende:
[..]
sommige livesets maken alleen gebruik van samples die naar hartelust ingestart worden of juist uitgezet
ach kom op teknomistquote:
Maar dan zijn het toch geen DJ's meer?quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 19:24 schreef Paxlie het volgende:
[..]
ach kom op teknomistJe kan er genoeg opnoemen, maar ik heb zo'n vermoeden dat vrijwel iedere live artiest dat doet. Dus alleen werken met samples en van daaruit verder werken.
hmmzzquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 19:26 schreef teknomist het volgende:
[..]
Maar dan zijn het toch geen DJ's meer?
Beterschap!quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 20:09 schreef Paxlie het volgende:
[..]
hmmzz
good point
ik ben echt totaal niet scherp deze week
kut voorhoofdsholtes
Een triangel is ook een instrument. En kijk eens hoeveel succes de jostiband er mee heeft.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 17:53 schreef teknomist het volgende:
Ik stel voor dat de mensen hier het technische DJ-werk lopen te bagatelliseren maar eens zelf te gaan leren draaien. Goed leren draaien is net zo moeilijk als het leren bespelen van een instrument. (...)
Flikker toch gauw op naar ONZ. Daar ben je vast wel grappig met al die kanslosers daar maar hier absoluut niet. En laat voortaan die drank staan!quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 20:17 schreef Croupouque het volgende:
[..]
Een triangel is ook een instrument. En kijk eens hoeveel succes de jostiband er mee heeft.
Nja, ik vereer niemand. Heb alleen groot respect voor DJ's die echt heel goed zijn. En dan bedoel ik genialiteit in de zin van een Miles Davis of een Tool. En voor mij is het geen simpel plaatjes draaien maar een vorm van kunst. Zeker als je kijkt naar goede DJ's zoals Richie Hawtin, James Zabiela of - al eerder genoemd - DJ Shadow.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 20:23 schreef Croupouque het volgende:
Maar even serieus, het is gewoon een trucje. En het kan best even duren voordat je het onder de knie krijgt, dat zal allemaal wel. Maar om nou een stel plaatjesdraaiers te vereren vind ik echt absurd.
Vind ik allemaal prima, maar open daar een topic over in ONZ, dan is het best grappig. Maar ga niet lopen trollen terwijl het al moeilijk genoeg is om tegen vooroordelen op te boxen met al die anonieme kneusjes hier die toch al maar wat roepen terwijl ze er geen shit van begrepen hebben.quote:En het is daarnaast altijd leuk om te zien hoe overdreven panisch de mensen in dit subforum reageren zodra je een al dan niet grappig bedoelde opmerking maakt over iets waar ze helemaal gek van zijn. DJ's en drugs, het lukt altijd.
Klopt, daarom heb ik ook een hekel aan DJ die hitjes draait...quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 22:27 schreef Black-Hole het volgende:
Een goede DJ zorgt ervoor dat je niet kan horen wanneer hij een nieuwe plaat inmixt, soepeltjes dus met goed equaliser werk.
Precies, laat je verrassen door nieuwe en/of onbekende releases, dat bekendequote:Op vrijdag 28 oktober 2005 22:32 schreef teknomist het volgende:
Klopt, daarom heb ik ook een hekel aan DJ die hitjes draait...
quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 20:17 schreef Croupouque het volgende:
[..]
Een triangel is ook een instrument. En kijk eens hoeveel succes de jostiband er mee heeft.
Het dj'en bestaat uit een aantal stappen. Eén van die stappen is het gelijk laten lopen van de twee platen. Dat is een trucje dat je onder de knie moet krijgen. De rest is echt afhankelijk van plaat tot plaat. Je moet weten hoe een plaat in elkaar zit, wanneer de breaks komen, wanneer de opbouw ophoudt, etc. Dat varieert per plaat.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 20:23 schreef Croupouque het volgende:
Maar even serieus, het is gewoon een trucje. En het kan best even duren voordat je het onder de knie krijgt, dat zal allemaal wel. Maar om nou een stel plaatjesdraaiers te vereren vind ik echt absurd.
Mensen die het onderscheid DJ <-> Producer niet snappen en toch denken mee te kunnen pratenquote:Op zondag 30 oktober 2005 03:01 schreef THeeF het volgende:
Leuke is ook dat Dj's bekend worden door nummers die ze eigenlijk niet zelf hebben gemaakt..
Zo hoor ik vaak: Dj X draaide echt goede nummers...
Alleen jammer dat ie ze niet zelf gemaakt heeft
Nou ja, dat is toch waar Disc-jockeys eigelijk voor zijn, het draaien van plaatjes? verder zijn er mensen zijn die hun eigen "touch" aan het plaatjes draaien toevoegen door er o.a. geluidjes door te mixen.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 13:09 schreef Jeff89 het volgende:
Slechte DJ's draaien gewoon plaatjes..
Duidelijkquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 17:53 schreef teknomist het volgende:
- heel verhaal-
quote:Amsterdam Dance Event: the X-Factor
"Laptopartiesten zijn géén rockmodels on tour"
Iedereen kan tegenwoordig muziek maken. Was het vroeger nog zo dat daarvoor allerlei dure machines aangeschaft moesten worden, tegenwoordig wordt het elke producer (in spé) gemakkelijk gemaakt door de computer en software als Garageband, Reason en Ableton Live om de meest complexe geluiden in elkaar te freubelen. What's next?
De eerste vraag in het panel - Futurenow, the future of electronic music - aan de panelleden is dan ook: "Iemand van jullie nog grensverleggende dingen gezien tijdens live-sets? Er volgt een lange stilte... "Wij spelen onze live-sets van CD. De sound moet goed zijn" biecht Jesper Dahlback eerlijk op. Panellid MJ Cole gebruikt extra randapparatuur tijdens zijn DJ-sets. "Kennen jullie iemand die veel vernieuwing toepast in zijn producties?" is de volgende vraag. Weer een lange stilte... De panelleden denken diep na. De producties van Atom Heart worden als vernieuwend gezien. "Zij bespelen hun machines als een instrument en weten er steeds weer een vernieuwende sound uit te halen."
Een live-set van een laptopartiest is zelden een show, laat staan dat er enige interactie met het publiek plaatsvindt. In de meeste live-sets is nauwelijks te onderscheiden of de artiest gebruik maakt van een laptop of gewoon een CD afspeelt... "Laptopartiesten zijn beslist geen rockmodels on tour". Maar wat is dan de reden om live-shows te geven als er niets te zien is op het podium? "It makes money!" roept iemand uit de zaal. Met de platenverkoop die alsmaar zakt is het belangrijk voor een artiest om 'zichtbaar' te blijven. Matthew Herbert wordt als voorbeeld genoemd als iemand die zijn muziek probeert te laten klinken als een pop-productie en die het ook zodanig presenteert. Maar de meeste shows van laptopartiesten blijven ver achter op die in de popcultuur.
Laptopartiesten zouden daarom veel meer moeten samenwerken met muzikanten uit de popcultuur. De relatie tussen pop en electronica is lang niet meer zo anti als jaren geleden vindt panellid Robert Henke (Monolake). "We zouden veel van elkaar kunnen leren. De drummer van een band zou zijn kennis van drumbeats kunnen delen met laptopproducers." Volgens de Amerikaanse moderator Vivian Host (XLR8 magazine) werken Miami Bass producers al sinds jaren regelmatig met rappers en producers uit de hiphop en breakbeat-scene. "Daardoor ontstaan de meest interessante weirde line-ups op festivals." MJ Cole denkt dat we hier in Europa ons niet druk hoeven te maken over de toekomst van de techniek op zich, maar wel over de gebruiker ervan.. "Iedereen is zo egoïstisch! Met een volle 'gereedschapskist' in je eentje op je eigen eilandje blijven zitten, dat schiet lekker op. Vooral de producers uit Engeland, die zijn het ergst. Ikke, ikke, ikke..."
Hebben de panelleden nog wensen op het gebied van techniek? "We zijn verwend. We hebben wel een verlanglijstje, maar techniek alleen is niet genoeg om de electronische muziek verder te ontwikkelen. In de techniek missen we eigenlijk niets essentieels. Je kunt wel eeuwig achter al die muziektools aan blijven jagen... Er is nu al veel te veel. De muziek die je ermee kunt maken, die moet blijven verbazen..."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |