abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 23 november 2005 @ 22:09:26 #101
134482 Bakksteen
SHIT! ik ben geen neger!
pi_32521346
mijn eerste nummer nummer was House Of The Rising Sun die ik compleet overmeesterde, en 6 jaar later had ik mn laatste les, en dat was Satch Boogie als "eind-examen" en toen zei meneer dat ik gitaar kon spelen
you can call me Susan if it makes you happy
pi_32547343
quote:
Op maandag 14 november 2005 18:03 schreef NiteSpeed het volgende:
Het is een slide... Die sla je één keer aan en schuif je naar de 2. Probeer eerst eens een slide van 1-3 of 2-4 ofzo.. Om het gevoel te krijgen. Ik kan me voorstellen dat een slide van 0-2 moeilijk is, omdat je de snaar nog moet indrukken.
ja, daardoor slaat ie bij meestal meteen stil en heeft het geen zin meer om door te schuiven naar 2.
maar goed ik geef er wel een eigen swing aan
pi_32548911
quote:
Op donderdag 24 november 2005 20:47 schreef Prego het volgende:

[..]

ja, daardoor slaat ie bij meestal meteen stil en heeft het geen zin meer om door te schuiven naar 2.
maar goed ik geef er wel een eigen swing aan
Ga eens een snaar lager maar dan 5 frets hoger nog een keer proberen. Stel je hebt:
quote:
E -
B -
G -
D 0s2
A -
E -
probeer dan dit te spelen:
quote:
E -
B -
G -
D -
A 5s7
E -
We'll keep on whispering our mantras.
pi_32549088
Ik zie net dat je de B-snaar als originele hebt, dus dan gaat het niet precies zoals hierboven staat. Die is op andere wijze gestemd. Normaal gesproken heb je iedere 5 frets een snaar hoger:

Vijfde fret op E is A
Vijfde fret op A is D
enz.

Maar bij de B is het:

Vierde fret op G is B
Vijfde fret op B is E

Dus dan speel je als alternatief:

G - 4s6
pi_32575057
tvp
pi_32592747
tojvojpoj, net het gitaarspelen weer opgepakt.
pi_32592857
Ik heb redelijk wat moeite met het spelen van Under the Bridge (RHCP) Intro is geen probleem, maar daarna wel
Unspoken words were understood
pi_32593231
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:02 schreef GF het volgende:
Ik heb redelijk wat moeite met het spelen van Under the Bridge (RHCP) Intro is geen probleem, maar daarna wel
Voor zover ik me herinner is Under the Bridge gewoon akkoorden (geen fingerpicking), toch?
En dat vind je moeilijker dan die intro?
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_32593282
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:22 schreef m021 het volgende:

[..]

Voor zover ik me herinner is Under the Bridge gewoon akkoorden (geen fingerpicking), toch?
En dat vind je moeilijker dan die intro?
Hammer on's, Pull off's, slides.. Akkoorden die ik niet gewend ben om te pakken
pi_32593311
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:25 schreef GF het volgende:

Hammer on's, Pull off's, slides.. Akkoorden die ik niet gewend ben om te pakken
Hmm...

In de tabs die ik vond staat de rest van het nummer gewoon met akkoorden aanslaan, niks geen hammer on's, pull off's, etc.

*gaat nummer luisteren
pi_32593426
1
2
3
4
5
6
|----------------------------|--------------------------|
|---9---7--------9x--4---5---|---9---7--------9----5----|
|---9---8--------9x--4---6---|---9---8--------9----6----|
|---9---9---9/11-----6---7---|---9---9--------11---7----|
|---7---9------------6---7---|---7---9--------11---7----|
|-----------7/9--------------|--------------------------|

Dat krijg ik er gewoon niet zomaar vloeiend even uit.
  zaterdag 26 november 2005 @ 14:05:42 #112
99782 Jaco90
Nee ik ben niet negentig.
pi_32594075
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:32 schreef GF het volgende:

[ code verwijderd ]

Dat krijg ik er gewoon niet zomaar vloeiend even uit.
*vinger verekt.
Stomme akoorden.
pi_32594099
Oei, dat is inderdaad redelijk lastig. Akkoorden waarbij je snaren (in dit geval de 1ste en 6de) niet mag raken of moet dempen zijn aan beginners (zoals ik) niet besteed.
pi_32594667
Ok, ben ik in ieder geval geen uitzondering
pi_32595046
Een soortgelijk probleem heb ik met de intro van Pride (U2).

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
--9--9--9--9--9--9--9--- X
-12-12-12-12-12-12-12--- 
-11-11--9-11--9-11--9--- 
--9--9--9--9--9--9--9--- 
------------------------ X

(2x)

--9--9--9--9--9--9--9--- X
-10-10--9-10--9-10--9--- 
--9--9--9--9--9--9--9---
--9--9--9--9--9--9--9--- 

(2x)

X = do not play this string

Ik krijg het niet voor elkaar die 1ste en 5de snaar niet te spelen of te dempen. Tips?
pi_32595093
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 14:48 schreef m021 het volgende:
Een soortgelijk probleem heb ik met de intro van Pride (U2).
[ code verwijderd ]

Ik krijg het niet voor elkaar die 1ste en 5de snaar niet te spelen of te dempen. Tips?
Plectrum?

Het niet spelen is niet zo zeer het probleem bij mij. Meer het pakken van de akkoorden in het voorbeeld zoals ik eerder gaf.
pi_32595393
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 14:51 schreef GF het volgende:

Het niet spelen is niet zo zeer het probleem bij mij. Meer het pakken van de akkoorden in het voorbeeld zoals ik eerder gaf.
Ik zie niet in wat er moeilijk is aan het pakken van die akkoorden. Kan toch gewoon met barré?

Dus
1
2
3
4
5
6
|----
|--7-
|--8-
|--9-
|--9-
|----

wordt

1
2
3
4
5
E A D G B E

7 7 7 7 7 7
      8
  9 9
pi_32597765
Gisteren net mijn gitaar gekocht. Ga waarschijnelijk in het nieuwe jaar wel wat lessen nemen, maar voorlopig moet ik doen met "Guitar Method Book 1" van Hal Leonard
pi_32598266
Wat is t probleem bij dat rhcp stukje? Ik ben geen topgitarist maar dit kan ik zo spelen...

Je moet een aantal van die akkoorden "groter" denken dan ze zijn, dus gewoon t volledige akkoord pakken (met je duim over de dikke e) en n beetje op gevoel alleen de juiste raken. Denk hendrix..
  zaterdag 26 november 2005 @ 17:21:44 #120
47781 Jorikjet
Brother from another mother
pi_32598470
die intro is het moeilijkste van het nummer, als je die na kan spelen moet de rest een eitje zijn... wel de versie zonder capo natuurlijk.
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
pi_32598791
Ik kan het wel spelen. Maar gewoon niet vloeiend. Ik kan niet snel (genoeg) wisselen van positie.
pi_32598809
Kan iemand me trouwens vertellen hoe je hammer on's en pull off's nou eigenlijk speelt? Ik zie ze vaak in tabs staan maar ik heb geen idee wat het is.
pi_32599019
T woord zegt het al he, je hamert je vinger (waar je akkoorden mee pakt etc.) heel hard op een snaar net boven de fret, of je trekt de snaar een beetje omlaag en laat em los. Dan hoef je em niet aan te slaan en krijg je toch een toon.

(Ik heb overigens geen les gehad, dus ik kan er naast zitten...)
pi_32599566
Hmm, misschien komt het doordat ik alleen acoustisch speel, maar dat hoor je toch nauwelijks? Of hoor je hammer on's en pulldowns op een elektrische wel duidelijk?
pi_32600426
NEe, Halldar lult gewoon enorm uit zijn nek qua hammer-ons en pullofs. Hij snapt totaal niet wat het wel en niet inhoudt.

Maar om het jou even snel te leren:

Hammeron:

A - 5h6

Fret met je wijsvinger de vijfde fret, sla de snaar aan en sla met je middelvinger de 6 aan. Daar heb je een hammer-on. Zo simpel is het.

Pull-off is precies tegenovergesteld. 6p5 = middelvinger op 6, aanslaan en dan je wijsvinger al klaar hebben liggen op de 5. Wanneer je wel en niet precies moet aanslaan verschilt per nummer, je kan ook hammerons hebben waarna je meteen weer een pulloff verricht, en opnieuw aanslaan geen nut heeft. (5h6p5)
pi_32601921
Bedankt Nitespeed! Ik snap het helemaal.
pi_32602200
Hammer-on en pull-off's zijn inderdaad minder goed te horen op akoestische gitaren, maar de uitvoering is ook belangrijk (Vooral de pull-off is nog best lastig)

Als je met nylon snaren speelt, kan je kiezen voor ruwe snaren. Hierbij is de pull-off ook beter te horen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_32609584
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 14:07 schreef m021 het volgende:
Oei, dat is inderdaad redelijk lastig. Akkoorden waarbij je snaren (in dit geval de 1ste en 6de) niet mag raken of moet dempen zijn aan beginners (zoals ik) niet besteed.
Sorry maar je hoeft in principe hier nix te dempen. Als dat niet lukt, wrom sla je dan niet alleen de 2e t/m de 5e snaar aan Een beetje beheersing heb je toch wel? Anders kan je niet eens smoke on the water spelen, dan speel je de d en de g snaar, moet je die andere 4 dempen
pi_32609794
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 18:44 schreef NiteSpeed het volgende:
NEe, Halldar lult gewoon enorm uit zijn nek qua hammer-ons en pullofs. Hij snapt totaal niet wat het wel en niet inhoudt.

Maar om het jou even snel te leren:

Hammeron:

A - 5h6

Fret met je wijsvinger de vijfde fret, sla de snaar aan en sla met je middelvinger de 6 aan. Daar heb je een hammer-on. Zo simpel is het.

Pull-off is precies tegenovergesteld. 6p5 = middelvinger op 6, aanslaan en dan je wijsvinger al klaar hebben liggen op de 5. Wanneer je wel en niet precies moet aanslaan verschilt per nummer, je kan ook hammerons hebben waarna je meteen weer een pulloff verricht, en opnieuw aanslaan geen nut heeft. (5h6p5)
Eh misschien kwam het niet helemaal over hoe ik het zei, maar ik bedoel precies hetzelfde wat jij hier beschrijft.
pi_32612833
quote:
Op zondag 27 november 2005 01:12 schreef DuranK het volgende:

[..]

Sorry maar je hoeft in principe hier nix te dempen. Als dat niet lukt, wrom sla je dan niet alleen de 2e t/m de 5e snaar aan Een beetje beheersing heb je toch wel? Anders kan je niet eens smoke on the water spelen, dan speel je de d en de g snaar, moet je die andere 4 dempen
Ja, dat nummer van GF was een beetje een slecht voorbeeld. Maar met Pride wordt het al een stuk lastiger.
1) vinger-verkrampende greep
2) het is een snel stukje, voor mij is het slecht te doen om snel heen en weer te slaan en toch de 1ste en 5de snaar te 'missen'.

Maar het lukt inmiddels al aardig, hoor. De 1ste kan ik makkelijk dempen en de 5de snaar is een kwestie van voorzichtig zijn.
pi_32615791
Je kan de 5e snaar dempen door bij het pakken van het barré-akkoord het topje van je wijsvinger tegen (dus niet op) de 5e snaar te leggen
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  dinsdag 29 november 2005 @ 14:47:57 #132
54144 Boschjesman
Fade to Black.
pi_32671601
Ik heb dus vandaag mijn eerste gitaar gekocht.
Een acoustische, maar ik krijg het nog niet echt voor elkaar om fatsoenlijk accoorden aan te slaan oid. Ik demp met mijn vingers steeds andere snaren.
Ik doe (natuurlijk) wat fout, maar zijn daar trucjes voor ofzo?
pi_32672418
Vingers goed rechtop, als je ze te vlak houdt raak je andere snaren en dat dempt inderdaad.
Zet je vingers op de goede plaats: tegen de fret aan. Dus niet op de fret of midden in het vakje.
  zondag 4 december 2005 @ 10:46:25 #134
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_32801339
Ik denk dat ik het beste hier kan vragen:

Ik denk erover het ook eens op te pakken, en omdat ik niet zeker weet of het gaat lukken en of ik het echt leuk vind, wil ik eerst een tweedehands akoestische kopen.

Nu zag ik op marktplaats een advertentie voor onderstaande gitaar, verder geen info, alleen de foto.

Zo op het zicht, is dit een goede gitaar, en hoeveel is die tweedehands evt waard? Ik wacht nog op reactie van de verkoper over type en merk enz, maar misschien kunnen jullie hier al wat mee
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_32802562
Ik zou niet een tweedehands gitaar kopen over Internet. Een muziekinstrument moet je kunnen uitproberen. Alleen een plaatje zegt niks over de kwaliteit.
  zondag 4 december 2005 @ 12:01:15 #136
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_32802954
Tja, maar ik ga geen +100 euro betalen met het gevaar dat ik er misschien toch niet meer op speel
pi_32803427
Dude. Alsof Internet de enige manier is om iets tweedehands te kopen.

Kom eens van die luie computerstoel van je, en plak een briefje op het prikbord van de muziekschool in de buurt.
  zondag 4 december 2005 @ 12:30:15 #138
54144 Boschjesman
Fade to Black.
pi_32803677
Bij een gitaar-zaak heb je voor 50 á 60 euro een goedkope instapgitaar. Dat is dan wel met nylon snaren, maar ik denk dat dat om te beginnen een stukje makkelijker is omdat je de snaren niet zo hard in hoeft te duwen als een gitaar met stalen snaren en de hals is een stuk breder, zodat je niet zo snel meer snaren indrukt dan je eigenlijk zelf wilt.
  zondag 4 december 2005 @ 12:32:57 #139
54144 Boschjesman
Fade to Black.
pi_32803749
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 15:17 schreef m021 het volgende:
Vingers goed rechtop, als je ze te vlak houdt raak je andere snaren en dat dempt inderdaad.
Zet je vingers op de goede plaats: tegen de fret aan. Dus niet op de fret of midden in het vakje.
Hoe doe je dat dan eigenlijk met bijvoorbeeld het A- accoord, waar je 3 snaren op de 2de fret moet dempen. Ik krijg daar met geen mogelijkheid 3 vingers bij de 2de fret.
  zondag 4 december 2005 @ 12:49:21 #140
91306 GF
Kingwood
pi_32804167
quote:
Op zondag 4 december 2005 12:30 schreef Boschjesman het volgende:
Bij een gitaar-zaak heb je voor 50 á 60 euro een goedkope instapgitaar. Dat is dan wel met nylon snaren, maar ik denk dat dat om te beginnen een stukje makkelijker is omdat je de snaren niet zo hard in hoeft te duwen als een gitaar met stalen snaren en de hals is een stuk breder, zodat je niet zo snel meer snaren indrukt dan je eigenlijk zelf wilt.
Tegelijk kost het pakken van een barre wel veel meer kracht en moeite. Ik speel dan persoonlijk liever op een western of elektrische.
  zondag 4 december 2005 @ 12:50:31 #141
91306 GF
Kingwood
pi_32804196
quote:
Op zondag 4 december 2005 12:32 schreef Boschjesman het volgende:

[..]

Hoe doe je dat dan eigenlijk met bijvoorbeeld het A- accoord, waar je 3 snaren op de 2de fret moet dempen. Ik krijg daar met geen mogelijkheid 3 vingers bij de 2de fret.
3 snaren moet dempen?
  zondag 4 december 2005 @ 13:16:54 #142
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_32804939
quote:
Op zondag 4 december 2005 12:20 schreef m021 het volgende:
Dude. Alsof Internet de enige manier is om iets tweedehands te kopen.

Kom eens van die luie computerstoel van je, en plak een briefje op het prikbord van de muziekschool in de buurt.
tis een dragonfly van 2,5 jaar oud, en kan hem voor 17,50 ophalen, volgens mij kan ik daar haast geen miskoop aan doen
pi_32805124
quote:
Op zondag 4 december 2005 12:49 schreef GF het volgende:

Tegelijk kost het pakken van een barre wel veel meer kracht en moeite. Ik speel dan persoonlijk liever op een western of elektrische.
Ik ben zelf begonnen op een Spaanse gitaar (nylon snaren dus), totdat ik een paar maanden later een westerngitaar (stalen snaren) in m'n handen gedrukt kreeg.
Speelt imho veel makkelijker. Je hoeft de snaren niet zover in te drukken om geluid te krijgen. Bovendien staan de snaren dichter bijelkaar, dus 'lastige' akkoorden worden er een stuk makkelijker op.
quote:
Op zondag 4 december 2005 12:32 schreef Boschjesman het volgende:

De 'tegen de fret aan' regel is een goed uitgangspunt, maar inderdaad werkt het niet bij alle akkoorden.
Bij het A akkoord krijg je inderdaad een soort 'trapje' van vingers.
pi_32805459
Dat akkoord kan in principe ook met alleen de wijsvinger, voor als je snel akkoorden moet wisselen is dat erg handig. Alleen dan krijg je de hoge e-snaar er niet bij dus moet je die dempen met je wijsvinger. Of je moet een rare hoek met je wijsvinger kunnen maken
pi_32805625
quote:
Op zondag 4 december 2005 13:32 schreef DuranK het volgende:
Dat akkoord kan in principe ook met alleen de wijsvinger, voor als je snel akkoorden moet wisselen is dat erg handig. Alleen dan krijg je de hoge e-snaar er niet bij dus moet je die dempen met je wijsvinger. Of je moet een rare hoek met je wijsvinger kunnen maken
Dat lijkt me voor een beginner lastiger dan gewoon 3 vingers gebruiken.
pi_32805897
Is er hier trouwens ook al iemand die met een bottle neck speelt? Ik ben er nou 1,5 maand mee bezig en et gaat steeds beter. Alleen de actie van mijn gitaar is eigenlijk te laag dus dat levert soms nog wat problemen op, maar et is wel super cool
pi_32812604
quote:
Op zondag 4 december 2005 13:32 schreef DuranK het volgende:
Ik speel de A zelf met mijn middelvinger in de rare hoek en dat gaat prima zodra je het een beetje gewend bent. Mijn gitaarleraar leerde hem me meteen zo aan onder het mom van je hebt er alleen maar voordeel aan. In principe is het met drie vingers ook raar denk maar na; zodra je de A gaat verhogen in Barré grepen (B, C etc) pak je hem wél met één vinger in plaats van drie.
  zondag 4 december 2005 @ 18:01:43 #148
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_32812949
I'm joining the club

Ondanks dat m021 me aanrade geen tweedehandse te kopen, heb ik het toch gedaan, voor 18 euri kan ik niet veel miskopen.

Morgen eens naar de bieb een studieboek halen oid, weet iemand nog een goed boek om te leren spelen (en ja, ik check ook nog de link in de OP)
pi_32813293
quote:
Op zondag 4 december 2005 18:01 schreef greatgonzo het volgende:
Ondanks dat m021 me aanrade geen tweedehandse te kopen, heb ik het toch gedaan, voor 18 euri kan ik niet veel miskopen.
Ik betwijfel of gitaarspelen je gaat lukken, in lezen ben je ook al niet al te goed.

Lees nou eens goed wat ik zei. Ik heb je geenszins afgeraden een tweedehands gitaar te kopen, ik heb alleen gezegd dat je dat beter niet over Internet kunt doen.
  zondag 4 december 2005 @ 18:22:00 #150
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_32813390
sorry sorry, my bad

Ik heb hem gewoon van een particulier, dochter had eerst een paar jaar lang op deze gepingeld, had nu een electrische. Deze had ze dus niet meer nodig.

Tis inderdaad een Dragonfly, een of ander chinees merk, met iig stalen snaren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')