ja, daardoor slaat ie bij meestal meteen stil en heeft het geen zin meer om door te schuiven naar 2.quote:Op maandag 14 november 2005 18:03 schreef NiteSpeed het volgende:
Het is een slide... Die sla je één keer aan en schuif je naar de 2. Probeer eerst eens een slide van 1-3 of 2-4 ofzo.. Om het gevoel te krijgen. Ik kan me voorstellen dat een slide van 0-2 moeilijk is, omdat je de snaar nog moet indrukken.
Ga eens een snaar lager maar dan 5 frets hoger nog een keer proberen. Stel je hebt:quote:Op donderdag 24 november 2005 20:47 schreef Prego het volgende:
[..]
ja, daardoor slaat ie bij meestal meteen stil en heeft het geen zin meer om door te schuiven naar 2.
maar goed ik geef er wel een eigen swing aan
probeer dan dit te spelen:quote:E -
B -
G -
D 0s2
A -
E -
quote:E -
B -
G -
D -
A 5s7
E -
Voor zover ik me herinner is Under the Bridge gewoon akkoorden (geen fingerpicking), toch?quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:02 schreef GF het volgende:
Ik heb redelijk wat moeite met het spelen van Under the Bridge (RHCP)Intro is geen probleem, maar daarna wel
Hammer on's, Pull off's, slides.. Akkoorden die ik niet gewend ben om te pakkenquote:Op zaterdag 26 november 2005 13:22 schreef m021 het volgende:
[..]
Voor zover ik me herinner is Under the Bridge gewoon akkoorden (geen fingerpicking), toch?
En dat vind je moeilijker dan die intro?
Hmm...quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:25 schreef GF het volgende:
Hammer on's, Pull off's, slides.. Akkoorden die ik niet gewend ben om te pakken
1 2 3 4 5 6 | |---9---7--------9x--4---5---|---9---7--------9----5----| |---9---8--------9x--4---6---|---9---8--------9----6----| |---9---9---9/11-----6---7---|---9---9--------11---7----| |---7---9------------6---7---|---7---9--------11---7----| |-----------7/9--------------|--------------------------| |
*vinger verekt.quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:32 schreef GF het volgende:
[ code verwijderd ]
Dat krijg ik er gewoon niet zomaar vloeiend even uit.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 | -12-12-12-12-12-12-12--- -11-11--9-11--9-11--9--- --9--9--9--9--9--9--9--- ------------------------ X ------------------------ X (2x) --9--9--9--9--9--9--9--- X -10-10--9-10--9-10--9--- --9--9--9--9--9--9--9--- --9--9--9--9--9--9--9--- ------------------------ X ------------------------ X (2x) X = do not play this string |
Plectrum?quote:Op zaterdag 26 november 2005 14:48 schreef m021 het volgende:
Een soortgelijk probleem heb ik met de intro van Pride (U2).
[ code verwijderd ]
Ik krijg het niet voor elkaar die 1ste en 5de snaar niet te spelen of te dempen. Tips?
Ik zie niet in wat er moeilijk is aan het pakken van die akkoorden. Kan toch gewoon met barré?quote:Op zaterdag 26 november 2005 14:51 schreef GF het volgende:
Het niet spelen is niet zo zeer het probleem bij mij. Meer het pakken van de akkoorden in het voorbeeld zoals ik eerder gaf.
1 2 3 4 5 6 | |--7- |--8- |--9- |--9- |---- |
1 2 3 4 5 | 7 7 7 7 7 7 8 9 9 |
Sorry maar je hoeft in principe hier nix te dempen. Als dat niet lukt, wrom sla je dan niet alleen de 2e t/m de 5e snaar aanquote:Op zaterdag 26 november 2005 14:07 schreef m021 het volgende:
Oei, dat is inderdaad redelijk lastig. Akkoorden waarbij je snaren (in dit geval de 1ste en 6de) niet mag raken of moet dempen zijn aan beginners (zoals ik) niet besteed.
Eh misschien kwam het niet helemaal over hoe ik het zei, maar ik bedoel precies hetzelfde wat jij hier beschrijft.quote:Op zaterdag 26 november 2005 18:44 schreef NiteSpeed het volgende:
NEe, Halldar lult gewoon enorm uit zijn nek qua hammer-ons en pullofs. Hij snapt totaal niet wat het wel en niet inhoudt.
Maar om het jou even snel te leren:
Hammeron:
A - 5h6
Fret met je wijsvinger de vijfde fret, sla de snaar aan en sla met je middelvinger de 6 aan. Daar heb je een hammer-on. Zo simpel is het.
Pull-off is precies tegenovergesteld. 6p5 = middelvinger op 6, aanslaan en dan je wijsvinger al klaar hebben liggen op de 5. Wanneer je wel en niet precies moet aanslaan verschilt per nummer, je kan ook hammerons hebben waarna je meteen weer een pulloff verricht, en opnieuw aanslaan geen nut heeft. (5h6p5)
Ja, dat nummer van GF was een beetje een slecht voorbeeld. Maar met Pride wordt het al een stuk lastiger.quote:Op zondag 27 november 2005 01:12 schreef DuranK het volgende:
[..]
Sorry maar je hoeft in principe hier nix te dempen. Als dat niet lukt, wrom sla je dan niet alleen de 2e t/m de 5e snaar aanEen beetje beheersing heb je toch wel? Anders kan je niet eens smoke on the water spelen, dan speel je de d en de g snaar, moet je die andere 4 dempen
![]()
Hoe doe je dat dan eigenlijk met bijvoorbeeld het A- accoord, waar je 3 snaren op de 2de fret moet dempen. Ik krijg daar met geen mogelijkheid 3 vingers bij de 2de fret.quote:Op dinsdag 29 november 2005 15:17 schreef m021 het volgende:
Vingers goed rechtop, als je ze te vlak houdt raak je andere snaren en dat dempt inderdaad.
Zet je vingers op de goede plaats: tegen de fret aan. Dus niet op de fret of midden in het vakje.
Tegelijk kost het pakken van een barre wel veel meer kracht en moeite. Ik speel dan persoonlijk liever op een western of elektrische.quote:Op zondag 4 december 2005 12:30 schreef Boschjesman het volgende:
Bij een gitaar-zaak heb je voor 50 á 60 euro een goedkope instapgitaar. Dat is dan wel met nylon snaren, maar ik denk dat dat om te beginnen een stukje makkelijker is omdat je de snaren niet zo hard in hoeft te duwen als een gitaar met stalen snaren en de hals is een stuk breder, zodat je niet zo snel meer snaren indrukt dan je eigenlijk zelf wilt.
3 snaren moet dempen?quote:Op zondag 4 december 2005 12:32 schreef Boschjesman het volgende:
[..]
Hoe doe je dat dan eigenlijk met bijvoorbeeld het A- accoord, waar je 3 snaren op de 2de fret moet dempen. Ik krijg daar met geen mogelijkheid 3 vingers bij de 2de fret.
tis een dragonfly van 2,5 jaar oud, en kan hem voor 17,50 ophalen, volgens mij kan ik daar haast geen miskoop aan doenquote:Op zondag 4 december 2005 12:20 schreef m021 het volgende:
Dude.Alsof Internet de enige manier is om iets tweedehands te kopen.
Kom eens van die luie computerstoel van je, en plak een briefje op het prikbord van de muziekschool in de buurt.
Ik ben zelf begonnen op een Spaanse gitaar (nylon snaren dus), totdat ik een paar maanden later een westerngitaar (stalen snaren) in m'n handen gedrukt kreeg.quote:Op zondag 4 december 2005 12:49 schreef GF het volgende:
Tegelijk kost het pakken van een barre wel veel meer kracht en moeite. Ik speel dan persoonlijk liever op een western of elektrische.
De 'tegen de fret aan' regel is een goed uitgangspunt, maar inderdaad werkt het niet bij alle akkoorden.quote:Op zondag 4 december 2005 12:32 schreef Boschjesman het volgende:
Hoe doe je dat dan eigenlijk met bijvoorbeeld het A- accoord, waar je 3 snaren op de 2de fret moet dempen. Ik krijg daar met geen mogelijkheid 3 vingers bij de 2de fret.
Dat lijkt me voor een beginner lastiger dan gewoon 3 vingers gebruiken.quote:Op zondag 4 december 2005 13:32 schreef DuranK het volgende:
Dat akkoord kan in principe ook met alleen de wijsvinger, voor als je snel akkoorden moet wisselen is dat erg handig. Alleen dan krijg je de hoge e-snaar er niet bij dus moet je die dempen met je wijsvinger. Of je moet een rare hoek met je wijsvinger kunnen maken![]()
Ik speel de A zelf met mijn middelvinger in de rare hoekquote:Op zondag 4 december 2005 13:32 schreef DuranK het volgende:
Dat akkoord kan in principe ook met alleen de wijsvinger, voor als je snel akkoorden moet wisselen is dat erg handig. Alleen dan krijg je de hoge e-snaar er niet bij dus moet je die dempen met je wijsvinger. Of je moet een rare hoek met je wijsvinger kunnen maken![]()
Ik betwijfel of gitaarspelen je gaat lukken, in lezen ben je ook al niet al te goed.quote:Op zondag 4 december 2005 18:01 schreef greatgonzo het volgende:
Ondanks dat m021 me aanrade geen tweedehandse te kopen, heb ik het toch gedaan, voor 18 euri kan ik niet veel miskopen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |