FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / [nieuws] Volkswagen EcoRacer
ThaFreakwoensdag 26 oktober 2005 @ 20:04
quote:
Volkswagen toont op de Tokio Motor Show de verrassende EcoRacer. Het is een compacte sportwagen met een extreem laag verbruik.


quote:
De middenmotor-sportwagen weegt dankzij een carrosserie van koolstofvezel slechts 850 kg. Voor de aandrijving is een 1.5 TDI verantwoordelijk, een voorbode van een nieuwe generatie dieselmotoren die Volkswagen de komende jaren zal introduceren. De 1484 cc grote viercilinder met vier kleppen per cilinder levert in de EcoRacer een vermogen van 100 kW/136 pk bij 4000 tpm. Het koppel bedraagt 250 Nm en is beschikbaar tussen 1900 en 3750 omwentelingen per minuut. Het blok is gekoppeld aan een DSG-automaat. De combinatie is goed voor een gemiddeld verbruik van 3,4 l/100 km (1 op 29,4). De topsnelheid bedraagt 230 km/h, voor de sprint van 0 naar 100 km/h is 6,3 seconden nodig.


quote:
De EcoRacer is 3,77 m lang, 1,74 m breed en slechts 1,21 m hoog. De 17-inch lichtmetalen velgen staan 2,48 meter uit elkaar. In de basisconfiguratie is de EcoRacer een coupé. Binnen enkele minuten laat de auto zich tot roadster ombouwen. Het dak, de zijramen en coupé-achterzijde zijn te verwijderen. Nog extremer is de speedster-variant. Hierbij kan de A-stijl en voorruit verwijderd worden en vervangen door een module bestaande uit een lage voorruit en een afdekplaat voor de cockpit.
De EcoRacer is in eerste instantie een onderzoeksvoertuig dat ook echt kan rijden, productieplannen zijn er niet. Toch gaan er al enige tijd geruchten dat Volkswagen omstreeks 2009 met een kleine roadster op de markt zal komen. Mogelijk is de EcoRacer hiervan een voorbode.


Alexxxxxwoensdag 26 oktober 2005 @ 22:27
De neus is erg leuk, maar ik vind m niet bij VW passen op de een of andere manier. de auto vind ik niet mooi. Teveel opel speedster.
M5woensdag 26 oktober 2005 @ 22:28
pittig dieseltje, origineel vw design..

geinig wagentje

hebben!!
naarmijwoensdag 26 oktober 2005 @ 22:32
lijnen vanaf de achterkant en de achterkant hebben iets weg van de bmw z4

nu nog een goed prijsje en ze hebben weer een klant
Dr_Frickin_Evilwoensdag 26 oktober 2005 @ 22:35
Dicht vind ik em erg vet, maar open is het ineens weinig nieuws.
lipjewoensdag 26 oktober 2005 @ 23:15
die voorruit is laaaaaaaaag maar dicht is t een vette waggie.

U hoeft m niet in te pakken, ik neem m zo wel mee
Taxiwoensdag 26 oktober 2005 @ 23:33
Knallen met dat ding! ...heel hard tegen een muur aan en nooit meer repareren...
Tjabbowoensdag 26 oktober 2005 @ 23:39
Haha wat een vet ding zeg

Jammer van de diesel.
lipjewoensdag 26 oktober 2005 @ 23:43
lepel je er toch je 6 inlijn moter in
PNGwoensdag 26 oktober 2005 @ 23:44
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 22:27 schreef Alexxxxx het volgende:
Teveel opel speedster.
Alssie net zoveel records breekt als deze:


17 International Records for the ECO-Speedster:
Kluupkluupdonderdag 27 oktober 2005 @ 01:00
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 22:28 schreef M5 het volgende:
pittig dieseltje, origineel vw design..

geinig wagentje

hebben!!
Ik vind dit toch vrij lastig te typeren als VW-design hoor.. Ik zie er niks, maar dan ook niks, in terug. Ik vind em nog meer lijken op een veredelde Smart Roadster..
yupdonderdag 27 oktober 2005 @ 01:02
1.4 Twincharger erin klaar is klara.

Knallen met dat hok dan.
M5donderdag 27 oktober 2005 @ 10:57
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 01:00 schreef Kluupkluup het volgende:

[..]

Ik vind dit toch vrij lastig te typeren als VW-design hoor.. Ik zie er niks, maar dan ook niks, in terug. Ik vind em nog meer lijken op een veredelde Smart Roadster..
ik bedoelde dat het een origineel design is van VW, niet een typisch VW design.
Annedonderdag 27 oktober 2005 @ 10:59
Hmm apart, maar het heeft toch wel iets.

Vooral met het dak open .
Darkomendonderdag 27 oktober 2005 @ 11:18
Lelijk !
JohnnyKnoxvilledonderdag 27 oktober 2005 @ 11:20
136 peekaa uit een 1.5 TDI. .
NoCommentdonderdag 27 oktober 2005 @ 11:57
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 11:20 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
136 peekaa uit een 1.5 TDI. .
Ik zeg: chippen die hap!
JohnnyKnoxvilledonderdag 27 oktober 2005 @ 12:01
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 11:57 schreef NoComment het volgende:
Ik zeg: chippen die hap!
Of een 3 liter V8 van bouwen. .
Metro2005donderdag 27 oktober 2005 @ 13:23
Ik vind hem enorm cool!

Als ze betaalbaar zijn zou ik er zeker 1 kopen


edit: waar laat je de autoradio
ThaFreakdonderdag 27 oktober 2005 @ 13:55
paar leuke feitjes over de ecoracer:
  • Vrijwel alles is van carbon zowel de body als vrijwel 90% van het chassis met bijbehorende steunbalen, crashzones enz enz...
  • Instappen gaat via electrische deuren waarbij tegelijk het dak iets wordt verhoogd zodat het makkelijker instappen is.....
  • Alle lampen zijn LED lampen, niet de standaard led natuurlijk maar leds die vrijwel in iedere kleur kunnen oplichten!
  • 4 wielaandrijving icm racevering en schokbrekers en een vrijwel perfecte gewichtverdeling van 40:60 zorgt voor een perfecte handeling!
  • Motor, compressie 17.2:1, 136pk, tussen 1900 en 3750tpm meer dan 250nm beschikbaar, motor reeds geschikt voor eu-5 uitlaatgastest, motor voorbereid voor CCS (kunnen zowel benzine als alternatieve brandstoffen tegelijk/apart worden gebruikt).
  • Multifuctioneel dashboard waarop vrijwel alles te bekijken is van de auto en altijd zal werken, omdat zon of wat dan ook!
  • Doormiddel van je vingerafdruk zijn persoonlijke afstellingen/voorkeuren te laden voor de verschillende personen!
  • MouseOverdonderdag 27 oktober 2005 @ 14:03
    Beetje een mustangneusje. Geil ding.
    Triloxigendonderdag 27 oktober 2005 @ 14:12
    Mooie wagen, doet me denken aand e klassieke volkswagen stijl uit de jaren 70...
    Annedonderdag 27 oktober 2005 @ 15:38
    quote:
    Op donderdag 27 oktober 2005 13:55 schreef ThaFreak het volgende:
    paar leuke feitjes over de ecoracer:
  • Vrijwel alles is van carbon zowel de body als vrijwel 90% van het chassis met bijbehorende steunbalen, crashzones enz enz...
  • Instappen gaat via electrische deuren waarbij tegelijk het dak iets wordt verhoogd zodat het makkelijker instappen is.....
  • Alle lampen zijn LED lampen, niet de standaard led natuurlijk maar leds die vrijwel in iedere kleur kunnen oplichten!
  • 4 wielaandrijving icm racevering en schokbrekers en een vrijwel perfecte gewichtverdeling van 40:60 zorgt voor een perfecte handeling!
  • Motor, compressie 17.2:1, 136pk, tussen 1900 en 3750tpm meer dan 250nm beschikbaar, motor reeds geschikt voor eu-5 uitlaatgastest, motor voorbereid voor CCS (kunnen zowel benzine als alternatieve brandstoffen tegelijk/apart worden gebruikt).
  • Multifuctioneel dashboard waarop vrijwel alles te bekijken is van de auto en altijd zal werken, omdat zon of wat dan ook!
  • Doormiddel van je vingerafdruk zijn persoonlijke afstellingen/voorkeuren te laden voor de verschillende personen!
  • Dat klinkt best wel heel erg goed .
    Kluupkluupdonderdag 27 oktober 2005 @ 17:40
    quote:
    Op donderdag 27 oktober 2005 10:57 schreef M5 het volgende:

    [..]

    ik bedoelde dat het een origineel design is van VW, niet een typisch VW design.
    Ah ok..
    Zo had ik 't dus niet gevat
    MrDrakodonderdag 27 oktober 2005 @ 18:44
    Had toch echt liever een lichte benzine motor gezien die op wat milieuverantwoorde manieren wat meer pk's levert
    Automatic_Rockdonderdag 27 oktober 2005 @ 21:09
    Nu we toch allemaal merken opnoemen waar hij op lijkt; Ik vind hem eigenlijk meer op een mislukte TVR lijken..
    IntroVdonderdag 27 oktober 2005 @ 21:54
    Is het raam nou lager als het dak open is? Op dat tweede plaatje is de voorruit heel laag.
    Annedonderdag 27 oktober 2005 @ 22:23
    quote:
    Op donderdag 27 oktober 2005 21:54 schreef IntroV het volgende:
    Is het raam nou lager als het dak open is? Op dat tweede plaatje is de voorruit heel laag.
    Niet alleen plaatjes kijken hè .
    quote:
    Nog extremer is de speedster-variant. Hierbij kan de A-stijl en voorruit verwijderd worden en vervangen door een module bestaande uit een lage voorruit en een afdekplaat voor de cockpit.
    !
    SvenThaMandonderdag 27 oktober 2005 @ 23:05
    quote:
    Op donderdag 27 oktober 2005 13:55 schreef ThaFreak het volgende:
    paar leuke feitjes over de ecoracer:
  • Vrijwel alles is van carbon zowel de body als vrijwel 90% van het chassis met bijbehorende steunbalen, crashzones enz enz...
  • Instappen gaat via electrische deuren waarbij tegelijk het dak iets wordt verhoogd zodat het makkelijker instappen is.....
  • Alle lampen zijn LED lampen, niet de standaard led natuurlijk maar leds die vrijwel in iedere kleur kunnen oplichten!
  • 4 wielaandrijving icm racevering en schokbrekers en een vrijwel perfecte gewichtverdeling van 40:60 zorgt voor een perfecte handeling!
  • Motor, compressie 17.2:1, 136pk, tussen 1900 en 3750tpm meer dan 250nm beschikbaar, motor reeds geschikt voor eu-5 uitlaatgastest, motor voorbereid voor CCS (kunnen zowel benzine als alternatieve brandstoffen tegelijk/apart worden gebruikt).
  • Multifuctioneel dashboard waarop vrijwel alles te bekijken is van de auto en altijd zal werken, omdat zon of wat dan ook!
  • Doormiddel van je vingerafdruk zijn persoonlijke afstellingen/voorkeuren te laden voor de verschillende personen!
  • Diesel denk ik toch? en de alternatieve brandstoffen zijn zeker slaolie of koolzaadolie?
    MouseOvervrijdag 28 oktober 2005 @ 00:27
    quote:
    Op donderdag 27 oktober 2005 23:05 schreef SvenThaMan het volgende:

    [..]

    Diesel denk ik toch? en de alternatieve brandstoffen zijn zeker slaolie of koolzaadolie?
    Als het in een adem met de mogelijk om benzine te gebruiken wordt genoemd zal het eerder methanol zijn. Slaolie zal er haast zeker inkunnen, dat is niet zo bijzonder innovatief.
    Tha_Dijkstravrijdag 28 oktober 2005 @ 17:55
    quote:
    Op donderdag 27 oktober 2005 14:03 schreef MouseOver het volgende:
    Beetje een mustangneusje. Geil ding.
    wat een belediging! ik vind het (zonder dak) meer op een cobra lijken met een beetje fantasie...
    Chokemevrijdag 28 oktober 2005 @ 18:07
    quote:
    Op donderdag 27 oktober 2005 14:03 schreef MouseOver het volgende:
    Beetje een mustangneusje. Geil ding.
    Mustang neusje ?
    Mukiewoensdag 2 november 2005 @ 09:08
    ik vind het net een boytoy
    Eens kijken of die in Essen ook komt te staan
    Mukiewoensdag 2 november 2005 @ 09:08
    quote:
    Op vrijdag 28 oktober 2005 17:55 schreef Tha_Dijkstra het volgende:

    [..]

    wat een belediging! ik vind het (zonder dak) meer op een cobra lijken met een beetje fantasie...
    idd
    ietsje breder, maar dat zie ik er ook in
    FunnyNamewoensdag 2 november 2005 @ 09:28
    quote:
    Op donderdag 27 oktober 2005 13:55 schreef ThaFreak het volgende:
    paar leuke feitjes over de ecoracer:
  • Vrijwel alles is van carbon zowel de body als vrijwel 90% van het chassis met bijbehorende steunbalen, crashzones enz enz...
  • Instappen gaat via electrische deuren waarbij tegelijk het dak iets wordt verhoogd zodat het makkelijker instappen is.....
  • Alle lampen zijn LED lampen, niet de standaard led natuurlijk maar leds die vrijwel in iedere kleur kunnen oplichten!
  • 4 wielaandrijving icm racevering en schokbrekers en een vrijwel perfecte gewichtverdeling van 40:60 zorgt voor een perfecte handeling!
  • Motor, compressie 17.2:1, 136pk, tussen 1900 en 3750tpm meer dan 250nm beschikbaar, motor reeds geschikt voor eu-5 uitlaatgastest, motor voorbereid voor CCS (kunnen zowel benzine als alternatieve brandstoffen tegelijk/apart worden gebruikt).
  • Multifuctioneel dashboard waarop vrijwel alles te bekijken is van de auto en altijd zal werken, omdat zon of wat dan ook!
  • Doormiddel van je vingerafdruk zijn persoonlijke afstellingen/voorkeuren te laden voor de verschillende personen!
  • Kortom zonder elektrische deuren en 4-wiel aandrijving, gewicht verdeling van 50:50 zou het echt een goede race auto zijn. Valt een beetje tegen dit ..
    Blackheartwoensdag 2 november 2005 @ 10:35
    Waarom krijgen we hier die benzine opmerkingen?

    Dankzij de betere injectietechnieken moet diesel zker niet onderdoen voor benzine. Elke liter diesel heeft meer calorien in zich, ergo meer potentieel vermogen.

    Als ze van die 1.5 diesel een twincharger maken, dan zie ik fun ontstaan.

    Maar ik vind het een geinig bakje, en zou er niet vies van zijn.

    Oh, maar ik rijd nu met iets meer laadruimte, de Opel Combo.
    FunnyNamedonderdag 3 november 2005 @ 09:16
    quote:
    Op woensdag 2 november 2005 10:35 schreef Blackheart het volgende:
    Waarom krijgen we hier die benzine opmerkingen?

    Dankzij de betere injectietechnieken moet diesel zker niet onderdoen voor benzine. Elke liter diesel heeft meer calorien in zich, ergo meer potentieel vermogen.

    Als ze van die 1.5 diesel een twincharger maken, dan zie ik fun ontstaan.

    Maar ik vind het een geinig bakje, en zou er niet vies van zijn.

    Oh, maar ik rijd nu met iets meer laadruimte, de Opel Combo.
    Zonder drukvulling kan een Diesel kwa vermogen NOOIT op tegen een benzine auto.
    Alleen als je een Diesel met drukvulling neemt en benzine zonder maakt de Diesel een kleine kans.

    Dat wil niet zeggen dat ze niet enorm ver gekomen zijn met Diesel technologie, integendeel.
    Diesel is wel lekker zuinig, daar kan de benzine motor weer een puntje aan zuigen ..
    Rory78donderdag 3 november 2005 @ 09:47
    Nou nog de techniek succesvol in de praktijk brengen in een gewone gezinswagen...
    (Da's pas een prestatie; een leuk concept maken kan iedere grote autobouwer)
    Blackheartdonderdag 3 november 2005 @ 12:52
    FunnyName. de drukvulling is noodzakelijk om het meer aan calorien uit die ene liter diesel te halen.

    Zet eenzelfde drukvulling op een benzinewagen, en die gaat gewoon meer benzine verbruiken, in verhouding tot het gewonnen vermogen.

    De technologie nodig om uit diesel het vermogen te halen is wat meer gevorderd, maar uiteindelijk is diesel een betere brandstof. Per verbruikte liter meer vermogen. Simpel, niks aan te veranderen. Het vergt gewoon iets meer moeite.