Nou jongens, het pagina Prive verhaal van vandaag uit de Telegraaf:
quote:
TANJA VOELT ZICH WEGGEPEST. De Big Brother-mama is boos op de medebewoners en boos op de Arbeidsinspectie en daarom verlaat ze vanavond het huis in Aalsmeer. „Ik ben net bevallen. Maar ik krijg geen rust of begrip van de anderen. Ik wil genieten van de kraamtijd. Geen ergernis voelen. Ik wil naar mijn moeder.” De exit van de meest besproken Big Brotherbewoonster is een schok, ook voor de programmaleiding. Exclusief luisterden wij in de dagboekkamer mee met het afscheidsgesprek dat BB-hoofdredacteur Hummie van der Tonnekreek voerde met Tanja.
VERDRIETIG VERLAAT ZIJ VANAVOND BIG BROTHER-HUIS
TANJA WEGGEPEST!
EXLCUSIEF
„Ik ben verder dan de meeste bewoners”
Hummie van der Tonnekreek ziet de 27-jarige Groningse met lede ogen vertrekken, maar ze begrijpt de vorige week bevallen BB-mama Tanja wel. „Zij is goede televisie. En mijn hart krimpt ineen als ik eraan denk dat ze echt weggaat. Maar ze houdt het gewoon niet vol. 24 uur geleden heeft ze aangegeven ermee te willen stoppen.”
„Zoals voorschrift is bij Big Brother moet ze dan een etmaal nadenken om volledig te beseffen wat ze doet. Tenslotte geeft ze met haar vertrek de kans op de grote geldprijs op. Ze heeft met haar verblijf in het huis dus niks gewonnen. Het daggeld dat een bewoner krijgt voor de aanwezigheid is gebaseerd op het minimumloon. Daar is ze dus niet beter van geworden. En nee, Tanja is niet extra betaald om te blijven tot de bevalling. En nee, de andere bewoners hadden ook geen verbod om haar te nomineren voor ze ging bevallen.”
Hummie zucht: „De onzin die er is verteld... Ik zweer je dat ik met mijn hoofd tussen mijn knieën heb gezeten toen een zwangere Tanja twee weken geleden werd genomineerd. Want het spel is het spel. De telling is de telling, daar ziet een notaris op toe. Gelukkig mocht ze blijven en hebben we kunnen zien hoe dapper, rustig en geconcentreerd ze de bevalling heeft doorstaan. Ik neem daar mijn petje voor af. Tanja is het Big Brother-huis als jonge avontuurlijke vrouw ingekomen en gaat er als een volwassen moeder uit. Ik vind haar een echte mama, een leeuwin die op haar welpje past. Ze heeft er zelfs moeite mee dat andere huisgenoten haar dochtertje aanraken. Zo groot is het onbegrip tussen haar en de andere bewoners geworden. De sfeer is om te snijden.”
In de dagboekkamer stelt Hummie aan Tanja de belangrijkste vraag.
„Heeft het nog zin dat je ik probeer over te halen te blijven? Omdat ik geloof dat je het kunt.”
Tanja antwoordt direct: „Nee, mijn besluit staat echt vast. Ik ga naar huis. In Big Brother is voor mij niks meer te winnen. Met een groot deel van de bewoners heb ik niets meer. Ze zullen allemaal vol goede bedoelingen zitten, maar het is gewoon mijn soort mensen niet.” Legt uit: „Mensen doen zich in het begin altijd mooier voor dan ze zijn. Nu vallen de maskers af. Rob mag ik niet, omdat hij in het begin aan het manipuleren was. Chantal kletst te veel. Ingrid heeft het bij mij verbruid omdat ze mij heeft genomineerd. Ik dacht dat zij mij begreep, maar ze gunt me geen enkele rust, houdt er absoluut geen rekening mee dat ik net mama ben geworden en wat een impact dat heeft op een mens. Joost vond ik nooit leuk en met Nathalie heb ik niks. De enige twee waar ik wat mee heb, zijn Dido en Lieske. En Roel en Menno vind ik soms wel aardig, maar dat is echt niet genoeg om te blijven. Ik kan toch niet tegen twee of drie mensen normaal doen en de anderen negeren.”
Respect
Na Tanja’s bevalling vorige week leek de kloof tussen haar en de andere bewoners groter te worden. De mama beaamt: „Een groot deel van de bewoners begrijpt helemaal niets van een net bevallen vrouw. Ze hebben nul respect voor hoe ik me voel. Ik kan nog niet alles, ik loop nog moeilijk, ik ben net van de stuwing in mijn borsten af. En dat kan niemand iets schelen. Ze willen dat ik volop meedoe met de weekopdracht. Dat kan ik gewoon niet. Zij drinken en feesten, maar ik wil nu gewoon een goede moeder zijn. Joscelyn is het mooiste dat me ooit is overkomen.” Vol vuur: „Ik had willen genieten van mijn kraamtijd in het BB-huis. Dat hebben ze me niet gegund. Enorm teleurgesteld ben ik, dat ik een dag na de bevalling keihard ben genomineerd. Ik moest tot rust komen, had net een baby gekregen!”
Na een betekenisvolle stilte voegt ze toe: „De Arbeidsinspectie ligt ook dwars. Joscelyn mag niet mee het huis in. In bad doen in de badkamer of een kopje thee zetten terwijl ik haar op mijn arm heb, is er niet bij. Thuis kan dat straks wel. Niets is leuker dan met je kind door het huis lopen. En thuis krijg ik ook visite van aardige mensen…”
Hummie merkt terloops op dat Tanja bijna niet toestaat dat de andere bewoners haar baby’tje aanraken. Tanja sneert: „Dat verdient niet iedereen.” De mama wordt ook gepest. Toen Big Brother de bewoners beelden liet zien van Tanja in barensnood deden onder meer Ingrid en Nathalie haar spottend na. Joost riep op een gegeven moment zelfs dat ze een slechte moeder is en dat er door haar rookgedrag misschien wel teer uit haar borsten komt. De bewoners zijn Tanja zat én andersom.
HUMMIE: „Iedereen mocht Tanja nomineren”
Hoe komt dat, denkt Tanja?
Ze schudt haar hoofd: „Ik wil weg omdat ik niks meer voel bij de groep. Daar wil ik ook niks meer in investeren. Alleen in mijn kindje. Daar gaat het om.” Tanja legt uit: „Zelf heb ik al veel meegemaakt. Met mijn verstand en mijn kijk op het leven ben ik verder dan de meeste bewoners. Ze zijn soms té kinderachtig. Dat merkte ik al tijdens mijn zwangerschap. Bepaalde dingen moest ik zo vaak uitleggen, ze snapten het gewoon niet. Dieper nadenken over dingen, dat heb ik echt gemist in het huis. Ook werden de weekopdrachten te snel opgegeven, wat ik jammer vond.
En dat gedoe van één zijn met de groep. Daar heb ik me vanaf de eerste minuut heel erg aan geërgerd.” De nieuwbakken mama denkt even diep na: „Ik leef meer in de wereld van moeders. Met mijn vriendinnen, die ook kinderen hebben, heb ik altijd hele andere gesprekken gevoerd. Ook al toen ik zelf nog geen moeder was. Wij maken ons druk om hele andere dingen. Verbaasd heb ik me over het drankgebruik, wat er gebeurde tijdens feestjes. Dan dacht ik ’schamen jullie je niet…?’ Nee, ik hoor hier niet. Ik zal blij zijn als ik straks weer onder normale mensen ben. Ik kan geen bewoner en moeder tegelijk zijn.”
TANJA: „Ik wil naar naar mijn mijn moeder!”
Hummie knikt begrijpend en geeft Tanja opdracht haar aanstaande vertrek geheim te houden. Behalve zij zal vanavond ook een van de drie andere genomineerden worden weggestemd.
Mag de vader van Joscelyn, Shurendy, er vanavond bij zijn als je het huis uitkomt?
Resoluut: „Nee, ik wil hem niet bij de exit zien. Mijn droom over onze relatie is voorbij. Ik zal de komende tijd diep nadenken over een bezoekregeling.”
Dan rest nog een vraag voor Hummie.
Is Big Brother nog wel interessant nu de baby is geboren en Tanja vertrekt?
„Het spel wordt interessanter naarmate het vordert. Dat weten we uit ervaring. Hoe minder mensen, hoe meer de relaties zich ontwikkelen. En het wordt binnenkort tijd dat we proberen Chantal aan een interessante man voor te stellen.” Big Brother wordt van kraamverzorger relatiebemiddelaar.