abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31697827
Om maar gelijk met de deur is huis te vallen: ik weet niet wat ik wil!

Ik ben een jongen van 23 jaar oud, en heb 2 jaar geleden mijn opleiding MBO-detailhandel niveau 4 afgerond. Ik heb de anderhalf jaar als part-time postbode gewerkt, maar dat houdt natuurlijk een keer op: ik heb met ingaande van 1 december ontslag genomen (ik heb er echt genoeg van).

Probleem is nu dat ik ander werk moet gaan zoeken. Alleen zou ik niet weten in welke sector ik zou moeten zoeken. Ik zou namelijk echt niet weten wat ik leuk zou vinden Zoiets knaagt aan je, ik zit er namelijk echt heel erg mee..

Ik heb al een beroepsinteressetest gedaan op NTI.nl maar daar kwam uit dat ik het moest zoeken in de agrarische sector (en dat past echt niet bij me)

Dus heeft iemand tips om erachter te komen wat ik nou eigelijk leuk zou vinden. Ook heb ik het gevoel dat ik "nergens goed voor ben" Het lijkt wel of ik "bang" ben om eraan te beginnen. je kan eigelijk wel zeggen dat ik wat dat betreft best in de knoop zit.

Zijn er bijvoorbeeld organisaties die hier aandacht aan besteden en waar je bijvoorbeeld een gesprek zou kunnen aanvragen omtrent dit grote probleem voor mij?

Alle tips zijn welkom
pi_31697863
Ik zit er zelfs al aan te denken om met een psycholoog te gaan praten, of is dat niet zinvol ?
pi_31697869
Tis geen tip, maar een bevestiging dat je niet de enigste bent...
When something drops I'm like:
( ͡° ͜ʖ ͡°)
( ͡⊙ ͜ʖ ͡⊙)
pi_31697874
Heb je ondernemer Detailhandel gedaan op de MBO?
In dat geval: begin een Kruidvat oid.
-je webicon was te groot, niet terugplaatsen-
pi_31697902
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:27 schreef Sjakie01 het volgende:
Heb je ondernemer Detailhandel gedaan op de MBO?
In dat geval: begin een Kruidvat oid.
Yep, ondernemer detailhandel. Maar of ik in een winkel wil gaan staan is een 2de. Mijn stages bevielen mij niet erg goed, ik voelde me niet erg thuis in een winkel.
pi_31697960
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:28 schreef Logitik het volgende:

[..]

Yep, ondernemer detailhandel. Maar of ik in een winkel wil gaan staan is een 2de. Mijn stages bevielen mij niet erg goed, ik voelde me niet erg thuis in een winkel.
Ja wat wil je nu dan? Een sector binnenstappen zonder enige scholing of ervaring?
  woensdag 26 oktober 2005 @ 12:33:36 #7
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_31698025
Ik ga dit topic goed volgen, zit hier zelf ook mee.
* I intend to live forever, so far so good! *
pi_31698030
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:31 schreef Sjakie01 het volgende:

[..]

Ja wat wil je nu dan? Een sector binnenstappen zonder enige scholing of ervaring?
Dat is een goede inderdaad. Dat is niet mogelijk natuurlijk. Dus wat jij probeert te zeggen dat ik het zowiezo in die richting moet zoeken ?
pi_31698106
Ben ook net afgestudeerd. HBO.

ZIt ook wel met de vraag of ik wel goed genoeg ben voor "de grote mensenwereld" of wat nou de goede baan voor mij zou zijn. Dit komt vooral door al die competenties die in een vacature genoemt worden. Daardoor ga ik me steeds afvragen: "kan ik dat wel, ben ik dat wel".

Maar heb het idee dat dit wanneer ik een baan gevonden heb en aan de slag ben dit snel zal verdwijnen.
pi_31698156
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:38 schreef Triangeljosti het volgende:
Ben ook net afgestudeerd. HBO.

ZIt ook wel met de vraag of ik wel goed genoeg ben voor "de grote mensenwereld" of wat nou de goede baan voor mij zou zijn. Dit komt vooral door al die competenties die in een vacature genoemt worden. Daardoor ga ik me steeds afvragen: "kan ik dat wel, ben ik dat wel".

Maar heb het idee dat dit wanneer ik een baan gevonden heb en aan de slag ben dit snel zal verdwijnen.
"kan ik dat wel, ben ik dat wel"

Dat is precies het gevoel wat ik ook heb, ik heb het gevoel dat als ik het werk ga doen, dat ik niet goed genoeg ben ofzo.. heel vaag. Dat weerhoudt me er ook van om maar 1 sollicatie te gaan doen (als ik al zou weten wáár ik op zou moeten solliciteren).

Maar met een psycholoog praten hierover, is dat zinvol ?
pi_31698203
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:33 schreef Logitik het volgende:

[..]

Dat is een goede inderdaad. Dat is niet mogelijk natuurlijk. Dus wat jij probeert te zeggen dat ik het zowiezo in die richting moet zoeken ?
Ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar je gaat het wel merken tijdens het zoeken naar werk, startsalaris etc.

Je kan natuurlijk ook nog altijd doorstuderen.
pi_31698257
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:41 schreef Logitik het volgende:

[..]

"kan ik dat wel, ben ik dat wel"

Dat is precies het gevoel wat ik ook heb, ik heb het gevoel dat als ik het werk ga doen, dat ik niet goed genoeg ben ofzo.. heel vaag. Dat weerhoudt me er ook van om maar 1 sollicatie te gaan doen (als ik al zou weten wáár ik op zou moeten solliciteren).

Maar met een psycholoog praten hierover, is dat zinvol ?
Tsja als jij denkt dat dat helpt moet je dat doen. Voor mij is dat niets.

Hoe heb je stages ervaren? Ging het daar goed? Had je daar verantwoordelijkheden?

Mijn stage ging erg goed. Had ook veel verantwoordelijkheden en werd na mijn stage gevraagd om ook af te studeren bij dat bedrijf. Dat helpt toch wel, zodat ik weet dat ik echt niet de stomste ben en dat ik veel kan.

Maar die compententies in die vacatures dus: Dat moet je ook een beetje kunnen relativeren, ondanks dat het afschrikt. Zoveel goede kanten kunnen nooit in 1 persoon zitten denk ik maar altijd. En als ik mensen spreek met goede banen die bij grote bedrijven werken hoor ik ook verhalen van hun collega's die eigenlijk te stom zijn, maar toch zo'n baan hebben. Ook dat moet je goed onthouden, dat niet iedereen die werkt fantastisch is en alles weet. Het zijn tenslotte ook maar mensen met hun goede en slechte kanten.
  woensdag 26 oktober 2005 @ 12:46:55 #13
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_31698283
ga naar een uitzendbureau...
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
  woensdag 26 oktober 2005 @ 12:48:28 #14
41913 Marialice
beetje gek en is er trots op
pi_31698320
Draai de vraag eens om, die is vaak makkelijker te beantwoorden en geeft ook al een hele hoop informatie. Dus: wat wil je per se niet? (en wat staat je dan zo tegen)

De enige manier om er echt achter te komen dat een baan niets voor jou is, is door het gewoon uit te proberen. Met thuis zitten denken kom je ook niets verder.
"I can't explain myself, Sir," said Alice, "'cause I'm not myself, you see"
pi_31698465
Bestaan er geen organisaties die hier speciaal op gericht zijn ? Dus dat je er samen uitkomt door middel van een gesprek of iets dergelijks ?
pi_31698480
Ga naar een uitzendbureau en probeer daar wijzer te worden. Het is niet erg dat je baantjes aanneemt voor 4 of 5 maanden. Meestal is het niet het leukste werk, toch kun je kijken in de keuken van dat bedrijf of instelling. Misschien is het mogelijk om via dat uitzendbureau een zgn. detacheringsovereenkomst te sluiten.

Ik heb het ook een tijd lang gehad. Je bent echt niet de enige. Naar een psycholoog gaan zou ik je niet aanraden. Je moet ZELF zoeken naar wat je leuk vindt.

Vraag ook aan vrienden, kennissen in de kroeg wat voor werk zij doen en wat zij er juist zo leuk aan vinden.

Je kunt jezelf afvragen of je liever zelfstandig werkt of in een groep. Wil je een dienst leveren (als ambtenaar) of wil je de 'maatschappij verbeteren' (zorgsector).

Omdat je detailhandel hebt op niveau vier zul je wel is onderaan moeten beginnen in een winkel of bedrijf. Maar het lijkt me wel dat je met dat diploma een vestigingsmanager zou kunnen worden.
  woensdag 26 oktober 2005 @ 12:55:21 #17
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_31698482
Ja, die heten utizendbureau's
Ecosia
pi_31698509
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:55 schreef Jumparound het volgende:
Ja, die heten utizendbureau's
Voordeel van uitzendbureau's is dat je werk eerst kan "proberen" nadeel is dat ze eigelijk alleen maar productiewerk aanbieden. Of zit ik er nu naast ?
pi_31698530
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:54 schreef Logitik het volgende:
Bestaan er geen organisaties die hier speciaal op gericht zijn ? Dus dat je er samen uitkomt door middel van een gesprek of iets dergelijks ?
Jawel. Dan krijg je dure tests van bijna 500 euro.

Kijk is op www.randstad.nl voor zo'n test. Daar staat er zeker één. Maar net zoals de test bij de NTI die je gedaan hebt, een bevredigend antwoord zul je ZELF moeten zoeken door ZELF ervaring op te doen.

Waarom vond je de job postbode niet leuk? Omdat je uiteindelijk alleen de post moet bezorgen? Misschien ligt groepswerk beter bij je. Zo zie je weer dat je een stapje dichterbij bent wat je wilt.

Rome is ook niet in één dag gebouwd.
pi_31698546
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:56 schreef Logitik het volgende:

[..]

Voordeel van uitzendbureau's is dat je werk eerst kan "proberen" nadeel is dat ze eigelijk alleen maar productiewerk aanbieden. Of zit ik er nu naast ?
Naast. Het is wat je wilt: kantoorbanen zijn er ook.
pi_31698552
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:57 schreef Devlinsect het volgende:

[..]

Jawel. Dan krijg je dure tests van bijna 500 euro.

Kijk is op www.randstad.nl voor zo'n test. Daar staat er zeker één. Maar net zoals de test bij de NTI die je gedaan hebt, een bevredigend antwoord zul je ZELF moeten zoeken door ZELF ervaring op te doen.

Waarom vond je de job postbode niet leuk? Omdat je uiteindelijk alleen de post moet bezorgen? Misschien ligt groepswerk beter bij je. Zo zie je weer dat je een stapje dichterbij bent wat je wilt.

Rome is ook niet in één dag gebouwd.
Ik was anderhalf jaar begonnen met de intentie het maar een paar maanden te gaan doen. Ik wou eigelijk namelijk een HBO opleiding gaan doen. Maar daar hetzelfde probleem: ik wist echt niet welke opleiding..
  woensdag 26 oktober 2005 @ 12:58:53 #22
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_31698555
Dan zit je er helamaal naast ben ik bang...
Er bestaan verschillen tussen uitzendbureau's en de reio waar ze zitten...

Je hebt bv horeca uitzendbureau's, Uitzendbureau's voor de agrarische sector, meer kantoor gerichte uitzendbureau's, ect. ect.

http://uitzendbureau.pagina.nl/
Ecosia
pi_31698634
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:58 schreef Jumparound het volgende:
Dan zit je er helamaal naast ben ik bang...
Er bestaan verschillen tussen uitzendbureau's en de reio waar ze zitten...

Je hebt bv horeca uitzendbureau's, Uitzendbureau's voor de agrarische sector, meer kantoor gerichte uitzendbureau's, ect. ect.

http://uitzendbureau.pagina.nl/
Dank je! Als ik strax klaar ben met werken, zal ik er ff wat tijd aan besteden. Ben over een paar uurtjes terug dus
  woensdag 26 oktober 2005 @ 13:04:09 #24
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_31698664
succes met het uitzoeken!
Ecosia
  woensdag 26 oktober 2005 @ 13:06:14 #25
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_31698698
Hoe weet je eigenlijk dat de agrarische sector niets voor je is? Heb je redenen om dat aan te nemen? Persoonlijke ervaring ofzo? Zoniet, moest je het misschien toch eens proberen, het kan best zijn dat je er gewoon een verkeerd beeld van hebt en dat het allemaal best leuk is.

Juist bij dit soort ietwat uitgesproken beroepen wegen vooroordelen vaak erg zwaar mee.
Vampire Romance O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')