abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31697232
Ik ben teveel uitbetaald door het uitzendbureau.
Nu vroeg ik me af wat ik nu moet doen.
-Kan het uitzendbureau het zelf weer terugboeken als ze erachter komen?
-Heb ik kans dat ze mij opbellen om te vragen of ik het terugstort, en zoja, ben ik dan verplicht dit te doen? Is de kans trouwens groot dat ze erachter komen dat ze me teveel uitbetaald hebben?
-Ben ik verplicht het uitzendbureau in kennis te stellen over dat ik waarschijnlijk teveel uitbetaald ben?
-Hoelang moet ik dit geld even apart houden? Ik bedoel: na hoeveel tijd kan ik er wel vanuit gaan dat ze er niet meer achter zullen komen of na hoeveel tijd verloopt hun recht op dat ik verplicht ben terug te betalen? (als dat al verloopt)

-Kan het trouwens zijn dat dit vakantiegeld of reserveringen zijn of iets dergelijks?

Onlangs is nl mijn contract overgegaan naar een andere uitzendfase waardoor ik meer verdien (ergens begin of eind september was dat).
Krijg ik nu dan misschien vakantiegeld of reserveringen uitbetaald van de periode van mijn 'oude'contract? (Dat lijkt me raar want een contract loopt gewoon over in het volgende contract neem ik aan, met alle dingen die ik nog open heb staan daarbij. )
En reserveringen en vakantiegeld krijg je volgens mij pas uitbetaald als je 6 weken niet meer voor dat uitzendbureau gewerkt hebt en dat heb ik wel (vorige week dus nog).

Even over mijn loon. Ik verdien iets van 8 euro nogwat bruto. 8,50 misschien, laten we het daar voor het gemak op houden, of het meer of minder is weet ik ff niet zo uit mn hoofd, tis in ieder geval iets met de 8.
Als het goed is krijg ik op de zondag tegenwoordig (contract is pas veranderd) 172% uitbetaald of iets daaromtrent.

Ik heb afgelopen week 8,5 normale uren gedraaid en 4 uren waarover ik 172% zou moeten krijgen.

Volgens mijn berekening kom ik dan uit op (laat ik even 8,50 aanhouden, ook al gaat daar nog wat vanaf natuurlijk eigenlijk) 72.25 euro voor de normale uren en 58.48 voor de uren waarover ik die toeslag van 172% krijg.
En dan heb ik het dus nog ruim naar boven afgerond omdat ik gewoon met het bruto bedrag heb gerekend en er dus niks vanaf heb gehaald.

En dit is wat het uitzendbureau me heeft gegeven:

72,92 (dit komt dus nog aardig in de buurt van wat ik zou moeten krijgen als ik het ruim naar boven afrond)
en
147,15 (neem aan voor die uren waarover ik de toeslag krijg)

Ik kreeg dus 2 keer uitbetaald, allemaal vandaag en over week 42 stond erbij.
Ik heb niet echt wat van ze tegoed ofzo (ja laatst een keer te weinig uitbetaald maar niet superveel).

Het uitzendbureau is vaak te laat met mn uitbetalingen of betaald te weinig uit, dus er zal nu ook wel weer iets mis zijn gegaan maar dit keer dus ten goede voor mij.
Nouja ik zal niet gaan klagen, heb al genoeg te klagen gehad door hen.

Maargoed, wat nu dus?

[ Bericht 20% gewijzigd door tulpje6 op 26-10-2005 12:09:34 ]
pi_31697407
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 11:59 schreef tulpje6 het volgende:
Nee.
quote:
-Heb ik kans dat ze mij opbellen om te vragen of het terugstort, en zoja, ben ik dan verplicht dit te doen? Is de kans trouwens groot dat ze erachter komen dat ze me teveel uitbetaald hebben?
-Ben ik verplicht het uitzendbureau hierover in kennis te stellen?
Alle vragen : Ja.
quote:

Maargoed, wat nu dus?
Het beste kun je contact met ze opnemen. Wanneer je dat niet doet, komen ze er ook wel achter, en kunnen het dan terug vorderen. Door zelf contact op te nemen geef je in ieder geval een betrouwbaar signaal af.
pi_31697431
quote:
Nee.
quote:
-Heb ik kans dat ze mij opbellen om te vragen of het terugstort, en zoja, ben ik dan verplicht dit te doen? Is de kans trouwens groot dat ze erachter komen dat ze me teveel uitbetaald hebben?
-Ben ik verplicht het uitzendbureau hierover in kennis te stellen?

Even over mijn loon. Ik verdien iets van 8 euro nogwat bruto. 8,50 misschien, laten we het daar voor het gemak op houden, of het meer of minder is weet ik ff niet zo uit mn hoofd.
Als het goed is krijg ik op de zondag tegenwoordig (contract is pas veranderd) 172% uitbetaald of iets daaromtrent.

Ik heb afgelopen week 8,5 normale uren gedraaid en 4 uren waarover ik 172% zou moeten krijgen.

Volgens mijn berekening kom ik dan uit op (laat ik even 8,50 aanhouden, ook al gaat daar nog wat vanaf natuurlijk eigenlijk) 72.25 euro voor de normale uren en 58.48 voor de uren waarover ik die toeslag van 172% krijg.
En dan heb ik het dus nog ruim naar boven afgerond omdat ik gewoon met het bruto bedrag heb gerekend en er dus niks vanaf heb gehaald.

En dit is wat het uitzendbureau me heeft gegeven:

72,92 (dit komt dus nog aardig in de buurt van wat ik zou moeten krijgen als ik het ruim naar boven afrond)
en
147,15 (neem aan voor die uren waarover ik de toeslag krijg)

Ik kreeg dus 2 keer uitbetaald, allemaal vandaag en over week 42 stond erbij.
Ik heb niet echt wat van ze tegoed ofzo (ja laatst een keer te weinig uitbetaald maar niet superveel).

Het uitzendbureau is vaak te laat met mn uitbetalingen of betaald te weinig uit, dus er zal nu ook wel weer iets mis zijn gegaan maar dit keer dus ten goede voor mij.
Nouja ik zal niet gaan klagen, heb al genoeg te klagen gehad door hen.

Maargoed, wat nu dus?
Je moet terugbetalen (incl rente)
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_31697461
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:07 schreef Alicey het volgende:

Het beste kun je contact met ze opnemen. Wanneer je dat niet doet, komen ze er ook wel achter, en kunnen het dan terug vorderen. Door zelf contact op te nemen geef je in ieder geval een betrouwbaar signaal af.
Das nog maar de vraag hoor of ze daar ooit achterkomen. Zo goed zijn de administraties van uitzendbureau's nou ook weer niet. Ik heb ooit een voorschot gehad van zo'n bureau. Dit is nooit verrekend of terugbetaald. En niets meer van gehoord.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_31697480
Jij bent verplicht dit aan te geven en anders komen ze er vroeg of laat toch wel achter.
Als ze er achter komen halen ze het van de volgende uitbetaling af.
pi_31697485
Ik heb hetzelfde.

Ik werkte ergens en ben toen gestopt.
En ineens kreeg ik loon van week 40, terwijl ik al een maand niet meer werkte.

Ik heb er nog niks over gehoord en ik laat het maar zo.
Wel geef ik het niet uit, voor het geval ze het wel ineens terug willen.
pi_31697538
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:09 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Das nog maar de vraag hoor of ze daar ooit achterkomen. Zo goed zijn de administraties van uitzendbureau's nou ook weer niet. Ik heb ooit een voorschot gehad van zo'n bureau. Dit is nooit verrekend of terugbetaald. En niets meer van gehoord.
Bij controle van de boeken kan zoiets boven water komen.
pi_31697556
En dan nog : Je hebt het ten onrechte ontvangen, dus hoe haal je het dan in je hoofd om het achterover te drukken?
pi_31697579
Gewoon contact opnemen, als jij te weinig krijgt ben je ook blij als ze je volledig uitbetalen.
pi_31697646
quote:
Onlangs is nl mijn contract overgegaan naar een andere uitzendfase waardoor ik meer verdien (ergens begin of eind september was dat).
Krijg ik nu dan misschien vakantiegeld of reserveringen uitbetaald van de periode van mijn 'oude'contract? (Dat lijkt me raar want een contract loopt gewoon over in het volgende contract neem ik aan, met alle dingen die ik nog open heb staan daarbij. )
En reserveringen en vakantiegeld krijg je volgens mij pas uitbetaald als je 6 weken niet meer voor dat uitzendbureau gewerkt hebt en dat heb ik wel (vorige week dus nog).
Dat is de reden waarom je veel bent uitbetaald, je geeft zelf aan dat je naar een ander uitzend fase bent overgegaan. Dat had ik vorig jaar ook en ontving ipv 1 week loon 2 week lonen.

Neem contact op met de uitzendbureau, ga er langs, is veel beter. Geef aan dat je denkt dat je teveel hebt ontvangen. Zij kunnen dan meteen kijken of ze geen fouten hebben gemaakt.

Het is beter om het zelf aan te geven dan dat zij er achter komen en jou opbellen. Vertrouwen in mekaar...
pi_31697658
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:08 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Nee.
[..]

Je moet terugbetalen (incl rente)
Met rente?? WTF wat voor rente, alsof ik in een paar dagen of paar maanden zoveel rente ontvang hierover.
Tis toch hun fout. Als ik er 100 euro rente over trek ok dan snap ik dat je dat terug moet betalen maar ik ga niet meer terugbetalen dan dat.
Het moet/ kan toch niet zo zijn dat ik uiteindelijk na het terugbetalen minder geld overhoud dan waar ik recht op had qua loon.
pi_31697665
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:10 schreef ijsmeis het volgende:
Ik heb hetzelfde.

Ik werkte ergens en ben toen gestopt.
En ineens kreeg ik loon van week 40, terwijl ik al een maand niet meer werkte.

Ik heb er nog niks over gehoord en ik laat het maar zo.
Wel geef ik het niet uit, voor het geval ze het wel ineens terug willen.
vergeet de rente niet...
pi_31697703
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:18 schreef BobRooney het volgende:

[..]

vergeet de rente niet...
Die houd ik zelf !
pi_31697710
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:15 schreef damor het volgende:
Gewoon contact opnemen, als jij te weinig krijgt ben je ook blij als ze je volledig uitbetalen.
Ja maar laatst ben ik te weinig uitbetaald en dat heb ik ook nooit meer gekregen dat geld.
(heb t ook niet gemeld omdat het maar 10-15 euro ofzo was).
pi_31697741
Ik denk dat die 72 euro die je hebt gekregen je netto-loon is. Er worden nooit twee aparte bedragen gestort omdat die uren anders berekend worden, dat heeft er niets mee te maken.

Die 147 euro zou dan dus een foutje kunnen zijn. Ik zou even contact met ze opnemen. Zoals gezegd: verplicht terugbetalen dus.
Spoilers!
pi_31697772
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:21 schreef tulpje6 het volgende:

[..]

Ja maar laatst ben ik te weinig uitbetaald en dat heb ik ook nooit meer gekregen dat geld.
Ja, logisch. Als jij niet verteld dat ze een fout gemaakt hebben.....
Spoilers!
pi_31697779
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:21 schreef tulpje6 het volgende:

[..]

En dat was een week/maand voordat je teveel werd uitbetaald?

Zo ja, dan komt het door dat je dus naar een ander uitzend fase bent gezet, als je een tijdje bij de uitzendburea werkt, werk je eerst in uitzend fase A of zo iets, en dan 3 maanden later in uitzend fase B...

Wat je dus eerst niet hebt ontvangen, wordt even vastgehouden en later uitbetaald... omdat ze dus bezig waren om je bij de hoofdkantoor om te zetten...
pi_31697788
Vergeet niet dat het bedrijf dat je inhuurt wordt doorbelast voor de uren die aan jou zijn uitbetaald, en als dat te veel is dan hangt men doorgaans wel aan de bel, tenminste zo werkt het bij het bedrijf waar ik de uren voor controleer.
pi_31697811
ik vermoed dat het je reserveringen zijn. Toen ik voor hetzelfde uitzendbureau een andere opdracht kreeg en meer ging verdienen, hebben ze ook al mijn reserveringen uitbetaald zonder mij daar over te berichten. Wat staat er op je loonstrook of je bankafschrift?
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
pi_31697822
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:13 schreef Alicey het volgende:

[..]

Bij controle van de boeken kan zoiets boven water komen.
Na 5 jaar, ga toch redelijk uit van niet hoor. Ze maakten ook al een niet al te slimme indruk daar
stupidity has become as common as common sense was before
pi_31697860
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:18 schreef tulpje6 het volgende:

[..]

Met rente?? WTF wat voor rente, alsof ik in een paar dagen of paar maanden zoveel rente ontvang hierover.
Tis toch hun fout. Als ik er 100 euro rente over trek ok dan snap ik dat je dat terug moet betalen maar ik ga niet meer terugbetalen dan dat.
Het moet/ kan toch niet zo zijn dat ik uiteindelijk na het terugbetalen minder geld overhoud dan waar ik recht op had qua loon.
Jij moet hun alleen de rente betalen die jij over het fout gestortte bedrag van je bank hebt gekregen.
Spoilers!
pi_31697893
laatst werd een collega van mij nog gebeld omdat ze in 2003 teveel was uitbetaald door het uitzendbureau. Het wordt nu gewoon ingehouden van haar huidige salaris...
pi_31698086
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:18 schreef tulpje6 het volgende:

[..]

Ik denk dat die wettelijke rente pas om de hoek komt kijken zodra het uitzenbureau aan de bel gaat hangen dat je teveel hebt gekregen (ik heb even niet het verhaal gelezen over je salaris) en je het bedrag niet binnen een afgesproken termijn terugbetaalt. Je weet dan namelijk op dat moment dat jij geld bezit wat niet van jou is.
Ik zou dus contact opnemen met het uitzendbureau en het geld (als je er geen recht op hebt) zsm terugstorten. Soms worden zulk soort fouten verrekend met een volgend salaris of al danniet in termijnen.
Volgens mij is het ook zo dat het uitzendbureau tot een jaar na de fout, het bedrag kan terugvorderen (heb ff die BW termijnen niet in m'n hoofd).

* edit: zie het antwoord van Maxpower, termijn is toch 2 jaar (zat even te twijfelen).
The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
pi_31698102
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 12:23 schreef NX het volgende:

[..]

En dat was een week/maand voordat je teveel werd uitbetaald?

Zo ja, dan komt het door dat je dus naar een ander uitzend fase bent gezet, als je een tijdje bij de uitzendburea werkt, werk je eerst in uitzend fase A of zo iets, en dan 3 maanden later in uitzend fase B...

Wat je dus eerst niet hebt ontvangen, wordt even vastgehouden en later uitbetaald... omdat ze dus bezig waren om je bij de hoofdkantoor om te zetten...
Ok, dus hij/zij heeft 15 euro te weinig uitbetaald gekregen en krijgt daarom nu bijna 150 euro. Logisch.

En dat verhaal over die fases klopt niet trouwens. Ik weet even niet meer precies hoe het wel zat. Maar je hebt in ieder geval fase 1 tot en met 4. 1 en 2 zijn uitzendfases. 3 is detachering met tijdelik contract, 4 met onbepaalde tijd.
In de 1e 2 fases heeft de tijd dat je ergens werkt er niets mee te maken, maar het aantal uren dat je gewerkt hebt wel.
Spoilers!
pi_31698207
Zo, uitzendbureau maar gebeld. Wordt zo teruggebeld als het goed is.....en dan maar hopen dat het gewoon klopt hehe en niet teveel is....want ik kan het geld heel hard gebruiken eigenlijk ;-p
pi_31698306
het verhaal van de fases:
quote:
De CAO voor Uitzendkrachten 2004-2009 kent drie fasen:

Fase A: 78 gewerkte weken
Fase B: 2 jaar of 8 contracten
Fase C: contract voor onbepaalde tijd

Fase A
De uitzendkracht is werkzaam in fase A zolang hij nog niet in meer dan 78 weken heeft gewerkt voor dezelfde uitzendonderneming.

In fase A kan de uitzendonderneming gebruik maken van het uitzendbeding. Dit is een bepaling in de wet (Artikel 7:691 lid 2 BW) die stelt dat de uitzendovereenkomst van rechtswege eindigt op het moment dat de opdrachtgever waar de uitzendkracht ter beschikking is gesteld, de opdracht beëindigt.

Duurt de onderbreking tussen twee uitzendovereenkomsten 26 weken of meer, dan begint de telling van fase A opnieuw.

Fase B
De uitzendkracht is werkzaam in fase B als de uitzending na fase A wordt voortgezet, of als de uitzendkracht binnen 26 weken na voltooiing van fase A een nieuw contract aangaat met dezelfde uitzendonderneming.

De periode in fase B duurt 2 jaar of 8 contracten. De duur van de contracten in fase B is vrij te bepalen. Onderbrekingen korter dan 13 weken tellen mee in de opbouw van fase B. Duurt de onderbreking langer dan 13 weken en korter 26 weken, dan begint de telling van fase B opnieuw. Duurt de onderbreking langer dan 26 weken, dan begint de telling van fase A opnieuw.

In fase B mag GEEN gebruik worden gemaakt van het uitzendbeding.

Fase C
De uitzendkracht is werkzaam in fase C als de uitzending na fase B wordt voortgezet, of als de uitzendkracht binnen 13 weken na voltooiing van fase B een nieuw contract aangaat met dezelfde uitzendonderneming.

De periode in fase C is onbepaalde tijd. Toch gelden ook voor deze fase onderbrekingstermijnen Wordt de uitzendkracht binnen 26 weken na beëindiging van het contract weer uitgezonden, dan vangt de telling aan bij begin van fase B. Duurt de onderbreking na beëindiging van fase C 26 weken of meer, dan begint de telling van fase A.
bron

In fase b word je gedetacheerd en word je o.a. voor de inlener duurder en veranderen er dingen in je rechtspositie.
* gaat er binnenkort een boel mensjes uitdoen die op 't einde van fase A zitten
pi_31699464
Zo dan. Loop ik nu al weer achter? Zo lang is het toch niet geleden dat ik als intercedent werkte. Sorry voor de foute info dan!
Spoilers!
pi_31699728
Het huidige fasesyteem is vorig jaar maart of april ingevoerd zolang is het er dus nog niet.
pi_31700209
Uitzendbureau nogmaals gebeld want ze belden niet terug, maar dit keer zat het meisje wat opnam er in dr uppie en ze was net bezig met een inschrijving dus ze zou het straks als er misschien nog iemand anders kwam aan diegene navragen en als dat niet lukte morgen.
Ik zei dat ik er morgen niet was dus nu hoopt ze dan dat het toch vandaag nog lukt...zucht....hoop het wel snel te weten of dat geld (wat ik heeeel goed kan gebruiken) nu van mij is of niet.

Dat meisje zei ook dat ik idd best kans had dat het reserveringen ofzo waren want ze had daar al meer telefoontjes over ontvangen. Maarja, dat zijn dan waarschijnlijk telefoontjes van mensen die begin/ half september gestopt zijn met vakantiewerken en zich nu afvragen waar ineens dat geld vandaan komt wat ze nu op hun rekening gestort krijgen denk ik dan.
Dus ik vroeg van 'Ja maar je krijgt meestal toch je reserveringen uitbetaalt als je 6 weken of langer niet meer voor een uitzendbureau hebt gewerkt, en ik werk nog gewoon voor jullie, vorige week zelfs nog. Ik heb alleen een nieuw contract gekregen 12 september, dus wie weet dat het dan daaraan ligt?' .
Ze zei dat ik dan meer wist dan zij en dat ze het ook niet wist en idd misschien dan wel vreemd was en zou navragen. Zucht, intercedentes, je hebt er niks aan ;-p

Nouja als ze vanavond nog niet hebben teruggebeld bel ik hun wel weer op haha.
pi_31700369
Oja heb ff nader nagekeken.
Mijn bruto salaris is 8,72 en dat is ingegaan op 12 september.

Zogenaamd omdat ik toen 26 weken voor het uitzendbureau gewerkt had, dus ging ik een andere fase in en meer verdienen.
Ik had nog lang geen 26 weken gewerkt want ik werk er pas sinds begin juli (paar uurtjes per week maar) maargoed dat zal wel anders werken dan in kalenderweken bij zoiets.
26 kalenderweken had ik op 12 september in in ieder geval echt nog niet gewerkt daar.
Ja vorig jaar heb ik er ook gewerkt dus miss dat dat dan ook weer meetelt.

Als iemand me dat nog even kan uitleggen, hoe dat met die 26 gewerkte weken zit (dat dat dus geen kalenderweken zijn blijkbaar maar hoe het dan wel zit) ben ik ook weer blij want dan ben ik ook weer op de hoogte.

Of het is WEER een fout van het uitzendbureau geweest dat ze verkeerd gekeken hebben en me al na 10 weken ofzo in een nieuwe fase hebben laten overgaan.
Nouja das dan hun probleem.
  woensdag 26 oktober 2005 @ 14:28:08 #31
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31700623
Volgens mij had ik iets niet goed begrepen...
The love you take is equal to the love you make.
  Licht Ontvlambaar woensdag 26 oktober 2005 @ 15:32:44 #32
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_31702022
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 14:16 schreef tulpje6 het volgende:
Oja heb ff nader nagekeken.
Mijn bruto salaris is 8,72 en dat is ingegaan op 12 september.

Zogenaamd omdat ik toen 26 weken voor het uitzendbureau gewerkt had, dus ging ik een andere fase in en meer verdienen.
Ik had nog lang geen 26 weken gewerkt want ik werk er pas sinds begin juli (paar uurtjes per week maar) maargoed dat zal wel anders werken dan in kalenderweken bij zoiets.
26 kalenderweken had ik op 12 september in in ieder geval echt nog niet gewerkt daar.
Ja vorig jaar heb ik er ook gewerkt dus miss dat dat dan ook weer meetelt.

Als iemand me dat nog even kan uitleggen, hoe dat met die 26 gewerkte weken zit (dat dat dus geen kalenderweken zijn blijkbaar maar hoe het dan wel zit) ben ik ook weer blij want dan ben ik ook weer op de hoogte.

Of het is WEER een fout van het uitzendbureau geweest dat ze verkeerd gekeken hebben en me al na 10 weken ofzo in een nieuwe fase hebben laten overgaan.
Nouja das dan hun probleem.
Het klinkt alsof jouw uitzendbureau is aangesloten bij de NBBU en niet bij de ABU, dus het verhaal van fase a/b/c klopt dan niet...

Het meest logische wat ik nu kan verzinnen is dat het lage bedrag gewoon je loon is en het hogere bedrag je reserveringen, die uitbetaald zijn omdat je van de ene fase naar de andere fase bent overgegaan. Helaas ken ik de NBBU cao zelf niet goed...

Heb je toevallig wel je loonstroken al? Anders die even afwachten, dan wordt er meestal ineens heel veel duidelijk...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  woensdag 26 oktober 2005 @ 17:15:46 #33
63432 Petra76
no, but...yeah, but...
pi_31704493
Ik heb een jaar of 7 geleden eens voor een uitzendbureau gewerkt. Ik had nog geen dag gewerkt of ik had al een half maandsalaris op mijn rekening, paar honderd gulden ofzo. Ik heb drie keer gebeld, ben langsgeweest maar er gebeurde niks. Toen heb ik het erbij laten zitten, nooit meer iets van gehoord.
pi_31706107
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 15:32 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Het klinkt alsof jouw uitzendbureau is aangesloten bij de NBBU en niet bij de ABU, dus het verhaal van fase a/b/c klopt dan niet...

Het meest logische wat ik nu kan verzinnen is dat het lage bedrag gewoon je loon is en het hogere bedrag je reserveringen, die uitbetaald zijn omdat je van de ene fase naar de andere fase bent overgegaan. Helaas ken ik de NBBU cao zelf niet goed...

Heb je toevallig wel je loonstroken al? Anders die even afwachten, dan wordt er meestal ineens heel veel duidelijk...
Nee ik heb wel ABU cao/loon/whatever (weet niet eens wat het is) als het goed is (want op mn overeenkomst staat 'gedurende de eerste 26 weken van uitzending geldt het ABU-loon'. -Ps waarom hier dan weer opnieuw over 26 weken gepraat wordt weet ik ook niet. Ik had volgens die miepen namelijk al 26 gewerkte weken erop zitten en kreeg daarom dit nieuwe contract. En op dit nieuwe contract wordt er dus weer gerept over 26 gewerkte uren dat ik die moet werken??-).

En dat dan die 72 euro mn loon zou zijn en die 147 euro mn reserveringen, zoals jij veronderstelt, dat klopt ook niet want dan zou ik weer te weinig loon hebben gekregen.

Dat lage loon dat is m.i. mn normale uren van vorige week (had 8,5 normale uren en 4 uren waarover ik 172% krijg want zondag).
Uitleg:
8,5 normale uren keer 8,72 is 74 nogwat geloof ik, dus dat zou netto best wel eens die 72 euro nogwat kunnen zijn.

En dan zou ik voor die 4 uren waarover ik 172 procent zou krijgen ongeveer 59 euro bruto ontvangen dus zeg maar 54-55 euro ofzo netto.
Maar in plaats daarvan heb ik dus 147 euro gekregen.

Nou ik had weer ff het uitzendbureau gebeld en ik kreeg weer dezelfde miep aan de lijn. Zij is daar nieuw of stagiare ofzo en wist dus helemaal niks verder.
Maar ze ging toch even kijken in het systeem. Er stond bij dat er wat gecorrigeerd was.
Verder niks raars en hoe het met reserveringen zat wist ze niet (ik vroeg of ze kon zien of er nog reserveringen van mij openstonden, zoniet dan zou dat misschien wel dit geld zijn was mijn redenering).
Ze dacht dat alles wel gewoon ok was omdat het gecorrigeerd was enzo, en dat ik dus niet teveel betaald heb gekregen.

Maar ik twijfel daar dus aan (juist vanwege die corrigering, misschien foutje gemaakt bij corrigering denk ik dan).

Nouja ik moet morgen nog maar eens terugbellen.
Echt hinderlijk dit, ik wil weten of dat geld van mij is grrr.
  woensdag 26 oktober 2005 @ 18:30:47 #35
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31706189
Even geduld, dus. En totdat je het zeker weet maar net doen of het geld niet van jou is.
pi_31706503
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 15:32 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Op die loonstroken -ik heb ze zelf nog niet- wordt dus iets gerept over corrigering (volgens het meisje/ stagiare van het uitzendbureau). Maar zij wist dus verder niks nog over hoe het allemaal werkte want ze was nieuw.
Ik heb als het goed is (zie post hierboven) dus ABU loon/cao/whatever, maar is het dan daarbij zo dat je reserveringen uitbetaald worden ongeveer 6 weken nadat je van de ene naar de andere fase bent overgegaan? Of dat je reserveringen uitbetaald worden van de periode dat het vakantiewerk was en de vakantie CAO goldt?
Zoja dan zijn er misschien wel reserveringen uitbetaald.
Al is het wel raar dat er op mijn rabo internet overzicht staat 'loon week 42' en niks over reserveringen ofzo.

Ik zit het volgende te denken. Misschien is het zo dat die 72 euro dus gewoon het geld is van vorige week van mn normale uren (want dat bedrag komt daar erg in de buurt).

En dat de 4 uren van zondag, waarover ik 172 procent zou krijgen, gewoon nog niet uitbetaald zijn omdat de uren daarvan weer te laat zijn aangeleverd aan het uitzendbureau (ik werk niet met werkbriefjes, de afdeling waar ik werk geeft het door aan het uitzendbureau maar dit gaat heeeeel vaak mis in de zin van 'te laat').

Die 147 euro die ik dan WEL uitbetaald heb gekregen zijn dan reserveringen of iets dergelijks (al is het dus raar dat dat niet zo omschreven staat op mn internet overzicht).

Misscihen is het namelijk wel normaal dat je bij een overgang van de ene naar de andere fase je reserveringen 6 weken na die overgang uitbetaald krijgt.
Of dat je 6 weken na eindiging van je vakantiewerk je reserveringen van die tijd uitbetaald krijgt.
Ik heb er namelijk vakantiewerk gedaan (viel dus ook onder vakantiewerkregeling/loon whatever, lager loon enzo) en dat was dan tot 1 september of tot 12 september.

12 september kreeg ik mijn nieuwe contract, wat ik kreeg omdat ik er 26 gewerkte weken had gemaakt als het goed is (klopt dus niet maar ok).

Immers tussen 12 september en afgelopen maandag (uitzendbureau verloont altijd op maandag) zitten precies 6 weken.
  Licht Ontvlambaar woensdag 26 oktober 2005 @ 18:54:57 #37
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_31706804
Ahh, ik snap het... Die 26 weken hebben te maken met wel of niet toepassen van inlenersbeloning. De eerste 26 gewerkte weken heb je beloning volgens de ABU CAO ontvangen, daarna moet je beloond worden volgens de inlenerscao. Dit heeft verder niks met de fases te maken...

Ik zou als ik jou was even de loonstroken afwachten, waarschijnlijk is er een lompe fout gemaakt met je uren of hebben ze per ongeluk jouw rekeningnummer bij iemand anders zijn gegevens gezet.

Hou er rekening mee dat alles wat teveel uitbetaald is en daarna gecorrigeerd in mindering wordt gebracht op je volgende salaris. Je hoeft het dus niet zelf terug te storten.
pi_31707154
Ja maar er stond dus in de computer (op het uitzendbureau, meisje zocht het dus voor me op aan de telefoon) dat er iets gecorrigeerd was.
Volgens dat meisje wees dat er juist op dat het waarschijnlijk wel goed zat (maargoed zij had er verder dan ook geen verstand van).
Er is dus ook iets gecorrigeerd VOORDAT ik uitbetaald werd neem ik aan.

Maar is het normaal dat je 6 weken nadat je een nieuw contract hebt moeten tekenen omdat je overging naar een andere fase, of omdat je overging van vakantiewerk/ loon naar gewoon werk/ loon (zelfde werk, andere regeling dus), je je reserveringen uitbetaald krijgt?
Want dan denk ik eerlijk gezegd gewoon dat dat het is. Aangezien het afgelopen maandag (verloningsdag van uitzendbureau) precies 6 weken na 12 september was en dat meisje van het uitzendbureau zei dat er al meer mensen gebeld hadden met de vraag of ze niet teveel hadden gekregen en dat dat reserveringen waren geweest die ze hadden gekregen.
  Licht Ontvlambaar woensdag 26 oktober 2005 @ 19:53:29 #39
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_31708286
Het zou best kunnen, bij ons is het niet normaal... maar ieder uitzendbureau mag daar zijn eigen richtlijn in hanteren. Het verstandigste lijkt me om gewoon je loonstroken af te wachten, dan wordt het waarschijnlijk duidelijk.
pi_31750808
Haha nou.....dit is leuk....let op:
Gisterochtend (half 10, kwart voor 10) dus nog een keer gebeld of ze al meer wisten, de vrouw die erover zou moeten gaan nam zelf op, maar zat (natuurlijk weer) in haar eentje en het was daar allemaal erg hectisch maar ze zou me zsm terugbellen. Ik legde kort uit wat ik dacht dat het probleem was (dat die 147 euro miss reserveringen waren en die 4 uren van zondag dan nog gestort moesten worden), maar volgens haar zouden het geen reserveringen kunnen zijn in mijn geval dus de hypothese dat die 147 euro reserveringen waren zou dan niet kloppen.

In de middag om een uur of 14u in mn werkpauze nog een keer gebeld of ze al meer wisten. Nee want ze was net terug van haar pauze en had er nog geen tijd voor gehad. (Ok dat kan.)
Ze zou het nu METEEN voor me uitzoeken en me dan METEEN terugbellen.
Nouja niks meer gehoord dus.

5 minuten voor sluitingstijd van het uitzendbureau nog maar eens gebeld of ze nu al wat wisten.
Ja zei de vrouw, ze had het al uitgezocht en ze had het al klaargelegd voor me (duh waarom bel je dan niet meteen terug, als ik niet meer gebeld had had jij dat dus ook niet meer gedaan want jullie sluiten over 5 minuten).

Er was inderdaad iets fout gegaan met de betalingen (o shit, toch teveel uitbetaald dus dacht ik nog)......ik had 13,5 uur (of 13 uur, weet niet meer precies wat ze zij) gewone uren uitbetaald gekregen, maar 4 keer uren van 150%....terwijl die 4 uren, uren van 172% moesten zijn.
Ik had dus TE WEINIG uitbetaald gekregen, maar het resterende bedrag zou volgende week gestort worden.

Ook zou ik in week 40, 14 uur aan reserveringen uitbetaald hebben gekregen, wat bij elkaar neerkomt op 70 euro (maar dat was dus in week 41 of week 40 al uitbetaald neem ik aan).

WTF ik HEB vorige week helemaal geen 13 of 13,5 normale uren gedraaid. Ik heb maar 8,5 uur gewerkt.
Ik wou nog in de reden vallen met '13 uur, ik heb maar 8 uur gewerkt?' maar dat mens kakelde maar door en ik slikte mn zin net op tijd in.
Gewoon doen alsof mn neus bloedt, misschien ben ik wel gewoon dom en heb ik verkeerd gerekend en heeft het uitzendbureau gewoon gelijk, zij zouden het immers beter moeten weten dan ik -vast niet dus maar laten we het maar daar op houden he, ff de domme spelen-.

Als zij zo dom zijn dat ze er nu niet achterkomen en er zoveel tijd voor nodig is om aan narekenen toe te komen, dan komen ze er waarschijnlijk nooit meer achter.
Ik heb er nu wel genoeg achteraan gebeld (echt wel bijna 10 keer ofzo), als ze het dan nog niet snappen is dat niet mijn schuld meer vind ik dan.
Ik heb genoeg ellende met dat uitzendbureau gehad omdat ze me telkens te laat uitbetaalden of te weinig, dus nu een keer een extraatje heb ik dan wel verdiend hihi.
Ik zet het geld ff apart, maar als ze er na 2 weken niet achter zijn gekomen neem ik aan dat ze er niet gauw meer achter zullen komen.

Ik dus nog 'Dus bij deze is alles geregeld? Het is echt goed zo, het klopt nu?' . Ja het is echt goed zo zei de vrouw, het klopt nu. En de loonstrookjes krijg ik geloof ik ook opgestuurd.

En die reserveringen van week 40 weet ik dus ook niks van. Heb wel paar weken terug reserveringen laten uitbetalen maar toch geen 14 uur naar mijn weten.

Nouja ze doen maar, zolang ik er rijker op wordt heb ik er geen bewaar tegen hahaha.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:34:17 #41
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31751249
Ik zou er maar vanuit gaan dat ze er nog wel achter komen. Kun jij wel vinden dat je er met tien keer bellen genoeg aan hebt gedaan, maar daar heb je dan toch niks aan.
pi_31751772
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 12:34 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou er maar vanuit gaan dat ze er nog wel achter komen. Kun jij wel vinden dat je er met tien keer bellen genoeg aan hebt gedaan, maar daar heb je dan toch niks aan.
Ja ok, die kans bestaat natuurlijk. En dan doe ik er idd niks meer aan, dan moet ik het gewoon terugbetalen.
Maar ik ga nu echt niet meer bellen met 'Volgens mij klopt het ECHT niet hoor, zoek het nog maar eens een keer na'. (die lui worden ook gek van mij, ze hebben wel betere dingen te doen dan voor mij dingen zitten te berekenen).
Ik heb nu wel mn burgerplicht gedaan door te melden dat ik denk dat ik teveel uitbetaald ben en door mijn hypothese aan ze voor te leggen over hoe ik denk dat het zit.
Als ze het dan nog niet snappen (ik heb gezegd nl in eerste instantie tegen 2 personen dat ik 8 uur gewerkt heb), of als hun echt zeggen 'het klopt nu' nou dan laat ik het zo.

Als hun zeggen dat het echt klopt nu heb IK misschien zelf een fout gemaakt, ik ben immers maar een leek en geen intercedent.

En als ik zelf toch gelijk heb en het niet klopt nou dan laat ze daar maar achterkomen en zoniet sparen we het lekker op.

Ik ga er nu vanuit: het klopt volgens hen, ok dan heb ik dus zelf een fout gemaakt :-)
pi_31752555
Die berekening van 13,5 uur is denk ik jouw normale 8 uur x 173 procent.
pi_31752905
Erg netjes dat je gebeld hebt, maar voor een foutje van minder dan 100 euro zou ik ze niet lastig vallen. Serieus, aan het corrigeren (uitzoeken, overleggen, nieuwe boekingen, etc) zijn ze dan net zoveel kwijt.
pi_31753956
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 13:28 schreef MaxPower het volgende:
Die berekening van 13,5 uur is denk ik jouw normale 8 uur x 173 procent.
Ja maar waar slaat dat dan weer op, das dan ook fout. En tis d8 ik altijd 172 procent en niet 173 procent.
pi_31754010
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 13:43 schreef dvr het volgende:
Erg netjes dat je gebeld hebt, maar voor een foutje van minder dan 100 euro zou ik ze niet lastig vallen. Serieus, aan het corrigeren (uitzoeken, overleggen, nieuwe boekingen, etc) zijn ze dan net zoveel kwijt.
Tis nu nog minder dan 100 euro ja (88 euro ongeveer), volgende week krijg ik dus volgens die vrouw nog meer erbij omdat zij d8 dat ik te weinig had gekregen. Dus dan word t iets over de 100 euro ergens.

Maar zoveel moeite kost het ze toch niet, ze kunnen het gewoon van mn volgende loon inhouden dan als het teveel was.

Maargoed hehe ik klaag niet hoor ;-)
pi_31754023
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 14:22 schreef tulpje6 het volgende:

[..]

Ja maar waar slaat dat dan weer op, das dan ook fout. En tis d8 ik altijd 172 procent en niet 173 procent.
omdat ze het omrekenen naar normale uren, 172 is het idd, was te lui om terug te zoeken in je verhaal
pi_31755459
Je krijgt vanzelf wel een brief dat je een te hoog salaris hebt gekregen... kreeg ik ook van de week, en dat waren ook nog echt afrekeningen omdat ik was gestopt met m'n baan. 240 euri te veel, en bedankt! Ik was er toch van uit gegaan dat ze alles goed om hadden gerekend!
Tralalalaaa
pi_32887603
Nou hier zijn we dan nog een keer.....had al een dikke 5 weken niet meer voor het uitzendbureau wat mij teveel had uitbetaald gewerkt (23 oktober laatste keer, ja dat is een zondag). Er waren andere uitzendbureaus steeds eerder met werkaanbod en ik had ook zoiets van 'laat ik het maar even rustig aan doen daar, hoe sneller ik daar weer ga beginnen, hoe groter misschien ook de kans is dat ze er achterkomen dat hun berekening toch niet helemaal goed is geweest -ook al zeggen ze dus zelf wel dat alles klopt nadat ik er achteraan had gebeld-'.

Anyway, vorige week maandag dus 4 uurtjes gewerkt, normale uren, en moet dan rond de 8,20- 8,50 aan nettoloon krijgen (8,72 bruto was het dacht ik). Dus ik had gerekend op 35 euro ofzo.
Heb ik dus vandaag mn loon van vorige week binnengekregen.....heb ik 123, 74 euro ontvangen!!
(nouja..ik klaag niet hehe....maarja als ik het terug moet betalen strax schiet het nog niet op).

NEE HE....krijgen we weer datzelfde ge-etter. Word er btje moe van van dat uitzendbureau, tis of teveel of te weinig uitbetaald worden, of weken te laat uitbetaald worden omdat ze de uren niet volledig ontvangen hebben van degenen die dat door moeten geven etc.
Kan ik er weer achteraan gaan bellen zeker. Dit is al de zoveelste keer. Ze bekijken het maar, ze moeten maar zorgen dat ze hun zaakjes daar een keer op orde hebben. Blijf aan de gang.
Nouja...heeeeeel misschien klopt het geld wel? Misschien, omdat ik dus 5 weken niet voor ze gewerkt heb of het bijna t einde vh jaar is, zijn het reserveringen of vakantiegeld ofzo die nu ook meteen tegelijk uitbetaald zijn?
Maar dat komt altijd pas na 6 niet-gewerkte weken dacht ik en zoveel reserveringen had ik volgens hen niet meer openstaan meen ik mij te herinneren.

Naja kan dit bedrag toch kloppen denken jullie (miss ivm einde vh jaar ofzo) en zonee wat zouden jullie nu dan doen?
Ik heb dus overigens over dat vorige teveel betaalde loon nooit meer iets gehoord. Heb er echt meer dan 6 keer achteraan lopen bellen en toen eindelijk kreeg ik te horen van 'ja je hebt te WEINIG uitbetaald kregen want zo-en-zo' (zie paar posts terug) maar volgens mij klopte dat dus helemaal niet.
Als ik nu voor dit huidig teveel betaalde loon er achteraan ga bellen loop ik natuurlijk wel meer risico dat ze ook achter dat vorige teveel betaalde loon komen (nouja zij zeggen dat het goed is maar ik ben echt van mening dat het teveel was).
  woensdag 7 december 2005 @ 12:26:11 #50
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32887672
In de tijd die het kost om zo'n relaas in te typen, kun je wel twee keer het uitzendbureau bellen...
  Licht Ontvlambaar woensdag 7 december 2005 @ 12:43:47 #51
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_32888085
Als je nu eens de loonstroken zou opvragen, dan hoef je niet zo te speculeren...

Zeg effe welk uitzendbureau, dan ga ik daar ook wat bijklussen
pi_32888543
Ja kan mn loonstroken wel opvragen....maar dan snap ik er vaak nog geen kut van. Zo had laatst die miep het over dat ik gevraagd zou hebben om heel veel uur reserveringen te laten uitbetalen. Nou dan eerste kon ik mij niet herinneren dat gedaan te hebben en ten tweede kon ik dat niet terugvinden op mn loonstroken.
  Licht Ontvlambaar woensdag 7 december 2005 @ 13:15:49 #53
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_32888921
quote:
Op woensdag 7 december 2005 13:00 schreef tulpje6 het volgende:
Ja kan mn loonstroken wel opvragen....maar dan snap ik er vaak nog geen kut van. Zo had laatst die miep het over dat ik gevraagd zou hebben om heel veel uur reserveringen te laten uitbetalen. Nou dan eerste kon ik mij niet herinneren dat gedaan te hebben en ten tweede kon ik dat niet terugvinden op mn loonstroken.
Ik wil ze best voor je nakijken en ze uitleggen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')