Hoe lang moet het duren. Dus na hoeveel tijd mag ik het kuikentje helpen met uitkomen, om ervoor te zorgen dat niet dit effect plaatvindt:quote:Op maandag 31 oktober 2005 09:12 schreef lady-wrb het volgende:
het ei moet gedraaid worden om te voorkomen dat het embryo (kuiken) aan de wand van het ei vast gaat zitten.
als alles goed gaat, zal het ei na een tijdje alleen nog bij de luchtkamer doorschijnen. je kunt dan zien dat het nog steeds goed gaat aan de luchtkamer, die groter zal worden.
een dag voor het ei zal uitkomen, kan je horen tikken en piepen.
als het ei uitkomt, maakt het kuiken het ei zelf open. dit kan best een tijd duren.
ga het kuiken in geen geval helpen, door het ei zelf open te maken!!!!
dit overleeft het kuiken waarschijnlijk niet.
quote:Op maandag 31 oktober 2005 09:39 schreef Sorella het volgende:
Hebben wij ook een keer geprobeerd om eieren uit te laten komen, soort van broedmachinetje gemaakt (gewoon kistje met een gaatje erin waar een lampje doorscheen) maar de schaal was te dik dus konden ze er niet uitkomen (kuikentjes zijn gestikt)
oké, die was tè voorspelbaarquote:Op maandag 31 oktober 2005 16:34 schreef H1TM4N_NL het volgende:
leuk idee van dat ei uitbroeden, wat betreft naam suggesties als het een kip is:
Chickie ( hijs flauw ik weet het)![]()
![]()
NIET.quote:Op maandag 31 oktober 2005 16:29 schreef peejdorie het volgende:
Dus na hoeveel tijd mag ik het kuikentje helpen met uitkomen
ok, daar vertrouw ik opquote:Op maandag 31 oktober 2005 16:45 schreef Bluezz het volgende:
[..]
NIET.
Er zitten allerlei bloedvaatjes in de schaal, en jij kunt niet zien, als het kuiken er al bijna uit lijkt te zijn, of er niet nog iets vast zit aan de binnenkant schaal.
Ik zou dus niet helpen, lady wrb weet heel goed waar ze het over heeft namelijk
nee, echt niet doen hoorquote:Op maandag 31 oktober 2005 16:50 schreef peejdorie het volgende:
[..]
ok, daar vertrouw ik opMaar als het kuikentje er nou uit probeert te komen, zo van dat je zjin snaveltje eruit ziet komen (met een snaveltand enzo) en het duurt allemaal erg lang.. of is het dan nog steeds erg slecht om hem te helpen?
ga morgen denk ik maar eens een boek zoeken in de bieb![]()
Ik heb hier verder geen kippen, dus dat is iig al geen probleem.. Maar wordt hij dan niet eenzaam? zo helemaal in zijn eentje? Mij lijkt het echt zoo cool als ie me als moeder ziet en achter me aanhobbelt enzoquote:Op maandag 31 oktober 2005 16:50 schreef Mirage het volgende:
Wat leuk !
Maar het kippetje kan je waarschijnlijk niet meer terug zetten bij andere kippen in een ren oid als je het een tijdje binnenshuis hebt gehad.
(ervaring mee)
het zal dan echt vrij los moeten lopen tussen andere kippen, in een ren plukken ze hem/haar geheid kaal.
Ow, ik heb ook alleen gebruik gemaakt van een warmtelamp.
Ik hoop dat ik thuis ben op het moment dat ie uitkomt.. Komt hij ook vaker overdag of 's nachts uit? of maakt dat helemaal niet uit? Je klinkt alsof je veel kuikenervaring hebtquote:Op maandag 31 oktober 2005 17:00 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
nee, echt niet doen hoor
een vlak voordat het kuiken aan zijn weg naar buiten begint, trekt de dooierzak zich samen en alle voeding die daarin zat, komt dan in het kuiken terecht (via een soort van navelstreng zou je kunnen zeggen) het kuiken heeft dan zoveel voeding gehad, dat hij zeker een dag zonder eten kan.
zoals bluezz al zei, zitten er aan de binnenzijde van de schaal allerlei bloedvaten die gaan bloeden als je gaat helpen. als je nagaat hoe klein het kuiken is, is een wat jou een klein beetje bloed lijkt, is voor dat kuiken al gauw te veel.
via het gaatje in de schil kan het kuiken ademen, dus daar hoef je ook niet mee te helpen.
het kapot pikken van een schaal is voor een kuiken een heel karwei. het gaat dan ook zeker wat uren duren en tussendoor rust het kuiken ook uit.
dus laat het nou lekker gaan, hou het alleen een beetje in de gaten.
Pssst.....quote:Op maandag 31 oktober 2005 17:15 schreef peejdorie het volgende:
Je klinkt alsof je veel kuikenervaring hebthoud je zelf ook kippen ofzo?
ik heb op het ogenblik 7 kuikens in leeftijd varierend van 5 tot 2 dagen oud. dus ja, ik weet waar ik het over heb.quote:Op maandag 31 oktober 2005 17:15 schreef peejdorie het volgende:
Ik hoop dat ik thuis ben op het moment dat ie uitkomt.. Komt hij ook vaker overdag of 's nachts uit? of maakt dat helemaal niet uit? Je klinkt alsof je veel kuikenervaring hebthoud je zelf ook kippen ofzo?
nog andere tips? want denk dat deze toch best wel nuttig was..![]()
lees mee in de kippensoop zou ik zeggenquote:Op maandag 31 oktober 2005 18:34 schreef mrkanarie het volgende:
Ons vannacht uitgebroedde kuiken.De eerste keer dat we kuikentjes hebben, iemand nog tips voor het (op)voeden?
[afbeelding]
Het lag idd op m'n lippenquote:
Ik heb dat topic echt al heel vaak zien staan maar ben er nooit in gaan lezen omdat ik dacht dat het over kippensoep ging ofzoquote:Op maandag 31 oktober 2005 17:44 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Pssst.....
De enige echte Kippensoop!!
Ok, hoe pak ik dat aan? Het beste is misschien een of twee kuikentjes er vanaf de geboorte bij te zetten (van een ander nest dus) zodat ze wel samen opgroeien. Kan ik dan gewoon een advertentie op marktplaats zetten zo van 'kuikentje gezocht, liefst zo snel mogelijk'..? Of moet er eigenlijk een moederkip bij? Bij de kinderboerderij laten ze de kuikentjes altijd gewoon opgroeien in een kooi met zo'n warme lamp erboven..quote:Op maandag 31 oktober 2005 18:21 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
Klinkt allemaal goed PeejdorieJe hebt het beste met het kuikentje voor, dat is wel duidelijk.
Maar in hemelsnaam, geef het beestje een vriendje of zorg dat ie ergens tussen de kippen kan scharrelen. Je wilt écht geen kip die denkt dat ze een mens is(althans, eigen ervaring)
Maar goed, het is nog lang niet zover. Succes ermee! Ik blijf het volgen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |