abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 18:31:21 #1
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_31683777
Dit onderwerp komt zo nu en dan weleens voorbij hier op dit forum en in andere discussies.
De vraag is dus of het Midden-Oosten beter af zou zijn met democratische regimes i.p.v. de huidige dictoriale regimes. Wanneer er democratische verkiezingen in veel van die landen zouden worden gehouden zullen islamisten vaak winnen en een regering kunnen vormen met de gevolgen van dien.
Maar aan de andere kant houden de dictators door de politieke en sociale ongelijkheid het fundamentalisme juist in stand, of stimuleren juist de groei door politieke onderdrukking.

Volgens Fukuyama zou het beter zijn dat het Midden-Oosten democratisch zou worden, hij vermoedt dat het begin inderdaad vele spanningen zou opleveren maar dat de bevolking er uiteindelijk toch voor kiest om niet onder een fundamenteel regime te leven (zie Iran).

Wat is jullie mening?
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_31683988
Mijn mening hangt af van waar het volk zelf behoefte aan heeft. Willen zij democratie, dan mogen ze van mij democratie hebben. Gedijen ze beter onder een dictatuur.....fine with me too.
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 18:44:27 #3
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_31684018
Ik denk dat je niet de maatstaven van de westerse wereld moet gebruiken op het Midden-Oosten.

Als de democratie er dus toe leidt dat een land een streng Islamitische regering krijgt, dan is dat niet per sé slecht. Het is belangrijk dat er stabiliteit ontstaat en dat het land zich kan ontwikkelen.

Ik verwacht overigens dat ook een streng Islamitisch land dat zichzelf blijft ontwikkelen, op een gegeven moment (kwestie van decennia) minder radicaal zal worden.
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 18:57:46 #4
107845 GertJanPeter
Ik Geef Gas Voor Een Tas
pi_31684147
Waterstofbom op het Midden-Oosten = Problem solved...
Een Slimme Meid Is Op Anale Sex Voorbereid
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 18:58:01 #5
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_31684148
Mutsaers ==> Wat jij voorstelt is dus democratisch kiezen voor een dictatuur... Interessante gedachte

Ik denk dat ELK land beter af is met een democratie! Het is simpelweg de minst slechte vorm van regering. Nog steeds verre van ideaal, en dan met name omdat de *onwetende* minderheid het altijd kan winnen van de experts.
censuur :O
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 19:01:55 #6
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_31684183
Democratie in het Midden Oosten kan best succesvol worden, maar ik denk dat de Verenigde Staten het er gewoon te dik oplegd. Je kunt geen Westerse democratische idealen in een Midden-Oosterse samenleving introduceren en een groot gedeelte van de gebruiken en gewoonten in dergelijke landen aan de kant schuiven.

Wellicht wordt het in Irak een succes, maar dat moeten we nog maar afwachten. Wel weet ik dat als de Amerikanen zo tegen 2007 eindelijk hun troepen terug trekken uit Irak, dat het land een stuk gevoeliger wordt voor een nieuwe revolutie.

Irak's buurland en voormalige vijand wil eigenlijk niets liever dan een Theocratie in Irak. Alhoewel de twee landen oorlog hebben gevoerd, was dit toch voornamelijk een Iran vs Saddam, en niet gericht tegen Irak als een volk. Een Theocratie in Irak zou uiteindelijk (over een generatie ofzo) kunnen uitmonden in een groot-Perzische alliantie, en een wereldmacht die in de orde van grootte als een gemiddeld Europees land ligt....

Mocht de Democratie in Irak juist groeien en echt werken, dan voorzie ik een langzame versoepeling van het bewind in Iran en een uiteindelijk veel minder radicale regering.

Het kan momenteel alle kanten nog op......
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 19:21:53 #7
22085 kamikaze
Loyal to life
pi_31684368
BHFH:
quote:
Saddam heeft bewezen dat hij het land prima onder controle kon houden 30 jaar. De satibiliteit is nu ver te zoeken en het terugbrengen van stabiliteit zou eerste prioriteit moeten zijn. Saddam zou daar prima bij kunnen helpen, de mensen vrezen hem nog steeds. Uiteraard moet je hem nadat de rust is hersteld weer weghalen, maar voor nu is dat het beste denk ik.
pi_31686066
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 18:31 schreef Pracissor het volgende:
Wanneer er democratische verkiezingen in veel van die landen zouden worden gehouden zullen islamisten vaak winnen en een regering kunnen vormen met de gevolgen van dien.
Ik neem aan dat je de fundamentalisten bedoelt zoals de FIS in Algerije, die in, wanneer was het 1990?, daar de verkiezingen wonnen.

Als je zorgt dat je grondwet de fundamentele rechten van de mens en de rechtstaat waarborgt en dat partijen deze rechten moeten erkennen en hun partijprogram erop moeten afstemmen om aan verkiezingen mee te mogen doen, denk ik dat je dit soort figuren en partijen wel buiten de deur kunt houden. Het is wel een vereiste dat je in een satbiele situatie kunt werken zonder grote ethnische spanningen en dergelijke.
  woensdag 26 oktober 2005 @ 01:18:19 #9
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_31692067
Er is op zich niks mis met een dictator/alleenheerser, mits deze gematigd blijft en regeert ten goede van het land. En daar schort het eigenlijk altijd aan. Eerlijk gezegd zou ik liever een goede dictator hebben dan democratie, het gemiddelde idiote gedoe van politici is ook nou niet echt het beste voor een land.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  woensdag 26 oktober 2005 @ 01:28:43 #10
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31692234
democratie wordt imo iets te vaak als de oplossing gepropageerd.

Echter tegenvoorbeelden wijzen uit dat het niet altijd een succes is.
bv: india, heel lang een democratie, echter ook een hele tijd heel arm gebleven.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  woensdag 26 oktober 2005 @ 01:56:03 #11
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_31692492
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 01:28 schreef McCarthy het volgende:
democratie wordt imo iets te vaak als de oplossing gepropageerd.

Echter tegenvoorbeelden wijzen uit dat het niet altijd een succes is.
bv: india, heel lang een democratie, echter ook een hele tijd heel arm gebleven.
India is nog steeds erg arm in veel gebieden. Maar het heeft in India er ook voor gezorgd dat "Bollywood" zich kon ontwikkelen tot wat het nu is, en ook de IT industrie is erg gegroeid in India.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  woensdag 26 oktober 2005 @ 02:41:02 #12
95278 Scandum
Conform Consume Obey
pi_31692950
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 20:48 schreef Zemi77 het volgende:
Als je zorgt dat je grondwet de fundamentele rechten van de mens en de rechtstaat waarborgt en dat partijen deze rechten moeten erkennen en hun partijprogram erop moeten afstemmen om aan verkiezingen mee te mogen doen, denk ik dat je dit soort figuren en partijen wel buiten de deur kunt houden. Het is wel een vereiste dat je in een satbiele situatie kunt werken zonder grote ethnische spanningen en dergelijke.
Dan heb je dus nog steeds een dictatuur, en dat gaat niet werken in het midden oosten tenzij je het leger veel macht geeft zoals in Turkij, hetgeen vroeg of laat fout gaat. Ook gaat de democratie in veel Europese landen maar moeizaam, neem als voorbeeld Italie. Vervolgens is er heel veel indoctrinatie en welvaart voor nodig om de bevolking zo mak te krijgen als in bijvoorbeeld Nederland.

Al met al is het een wankele constructie. Het westen kan het beste weg blijven uit die regio, maken wij de arabieren niet boos, maken zij ons niet boos, iedereen blij.
I'm nobody's sheep
  woensdag 26 oktober 2005 @ 02:51:32 #13
45648 D1
Religieus spookrijder
pi_31693060
Democratie kanop zich best werken zodra we ons beseffen wat democratie inhoud. Wij hebbn in Europa er eeuwen over gedaan om te komen waar we nu zijn. Om dan in landen die nog nooit democratie in enige vorm hebben meegemaakt de dictatoriale leiding te verwijderen en verwachten dat democratie als een gezond bloemetje opbloeid getuigd van tamelijke naiviteit.

We zullen een soort transitiefase moeten accepteren waar democratie zoals wij het kennen nog niet tot de volledigheid ontwikkeld zal worden. Daarna, als het volk er rijp voor is zal democratie vanzelf intreden.
Far better it is to dare mighty things, to win glorious triumphs even though checkered by failure, than to rank with those poor spirits who neither enjoy nor suffer much because they live in the gray twilight that knows neither victory nor defeat.
  woensdag 26 oktober 2005 @ 03:22:57 #14
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_31693326
Democratie kan er best komen maar dan wel vanuit het volk zelf. Met eventueel hulp en steun Nu wordt het bijvoorbeeld in Irak opgelegd. En of dat goed is geweest zal de toekomst moeten uitwijzen. En heb daar bange vermoedens over.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_31733342
Het is waanzin andere landen een democratie op te dringen omdat hun huidige omstandigheden "niet menselijk" zouden zijn. Zullen we eens op het strafblaadje kijken van Nederland?
pi_31733951
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 19:38 schreef LedZep het volgende:
Het is waanzin andere landen een democratie op te dringen omdat hun huidige omstandigheden "niet menselijk" zouden zijn. Zullen we eens op het strafblaadje kijken van Nederland?
Dus een wrede dictator verwijderen en proberen een democratie te stichten is waanzin omdat Nederland zich in het verleden niet altijd even netjes heeft gedragen?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  donderdag 27 oktober 2005 @ 20:01:54 #17
45648 D1
Religieus spookrijder
pi_31734026
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 19:59 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dus een wrede dictator verwijderen en proberen een democratie te stichten is waanzin omdat Nederland zich in het verleden niet altijd even netjes heeft gedragen?
Nee, maar een dictator verwijderen en dan denken dat democratie vanzelf zal volgen is wel waanzin omdat zo'n omslag gewoon niet zo snel gaat.
Far better it is to dare mighty things, to win glorious triumphs even though checkered by failure, than to rank with those poor spirits who neither enjoy nor suffer much because they live in the gray twilight that knows neither victory nor defeat.
pi_31734055
Niet helemaal. Het is waanzin iedereen te bekritiseren vanwege hun "onmenselijke beleid" terwijl we zelf geen haar beter zijn.

Daarnaast:

Moet ieder land zijn eigen ontwikkeling doorgaan. En andere landen hebben in principe niet het recht dat te verstoren.
pi_31734468
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 20:02 schreef LedZep het volgende:
Niet helemaal. Het is waanzin iedereen te bekritiseren vanwege hun "onmenselijke beleid" terwijl we zelf geen haar beter zijn.

Daarnaast:

Moet ieder land zijn eigen ontwikkeling doorgaan. En andere landen hebben in principe niet het recht dat te verstoren.
Het topic gaat volgens mij niet zozeer om het onmenselijke beleid in dergelijke landen, maar meer om het feit dat de bevolking tegen hun wil in geen enkele zeggenschap heeft in veel van dergelijke landen. Het zou me ook niets verbazen als in Irak straks wetten gaan worden aangenomen die in onze ogen onmenselijk zijn.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_31735563
Ik zou net weten welk volk in het M-O nu werkelijk een democratie zou willen, die mensen zijn doorgaans zeer onderontwikkeld en leven in stammenculturen en bovndien heeft de religie/cultuur een drukkende stempel op ze, waardoor ze niet rationeel en vrij kunnen denken als wij in het verwende westen.
Yeah baby Yeah!
pi_31747385
Democratie is overal een oplossing waar de bevolking wordt onderdrukt. In vrijwel alle niet-democratieën is dat het geval, bij mijn weten. Democratie is juist de wil van het volk. Wanneer het volk bijvoorbeekl massaal een Islamitische partij kiest, is dat hun wil. Niks mis mee, zo lang de rechten van minderheden maar gewaarborgd zijn.
pi_31750343
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 20:16 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het topic gaat volgens mij niet zozeer om het onmenselijke beleid in dergelijke landen, maar meer om het feit dat de bevolking tegen hun wil in geen enkele zeggenschap heeft in veel van dergelijke landen. Het zou me ook niets verbazen als in Irak straks wetten gaan worden aangenomen die in onze ogen onmenselijk zijn.
In onze ogen ja. En sinds wanneer hebben wij het recht te oordelen over wat werkelijk onmenselijk is? Cultuurverschillen zullen blijven bestaan, dat moet je respecteren.
pi_31750423
Ik denk dat de democratie zich net zoals vroeger in de Westerse Wereld zich alleen kan ontwikkelen door een middenlaag van de bevolking. Iran staat nu bekend als een vreselijk totalitair land toch is zich daar een jonge middenlaag aan het ontwikkelen die veel meer ophebben met democratie en een verlichte Islam. Hetzelfde fenomeen maar dan verder ontwikkeld zie je in China waar de middenlaag echt bestaat. Het land wordt democratischer en tegelijkertijd opener naar de rest van de wereld. Dertig jaar geleden was het ondenkbaar dat je in de Flevo-polder een buslading chinezen tegenkwam met fotocamera's.

Wel kan een interne revolutie in bijvoorbeeld Iran een burgeroorlog ontketenen die het Midden-Oosten verder kan destabiliseren maar zolang de burgers in Iran maar kleine stapjes maken komt zelfs dat goed. En zal de huidige president en de macht van geestelijke leiders hopelijk verkleinen en verdwijnen. (zeg nou zelf die president ziet er niet uit, het is net de eerste gastarbeider van Kooten en de Bie, naam is me even ontschoten)
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 16:20:06 #24
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31757591
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 20:47 schreef Elgigante het volgende:
Ik zou net weten welk volk in het M-O nu werkelijk een democratie zou willen, die mensen zijn doorgaans zeer onderontwikkeld en leven in stammenculturen en bovndien heeft de religie/cultuur een drukkende stempel op ze, waardoor ze niet rationeel en vrij kunnen denken als wij in het verwende westen.
Nou, 't zijn net dieren, niet?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')