quote:Saddam heeft bewezen dat hij het land prima onder controle kon houden 30 jaar. De satibiliteit is nu ver te zoeken en het terugbrengen van stabiliteit zou eerste prioriteit moeten zijn. Saddam zou daar prima bij kunnen helpen, de mensen vrezen hem nog steeds. Uiteraard moet je hem nadat de rust is hersteld weer weghalen, maar voor nu is dat het beste denk ik.
Ik neem aan dat je de fundamentalisten bedoelt zoals de FIS in Algerije, die in, wanneer was het 1990?, daar de verkiezingen wonnen.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 18:31 schreef Pracissor het volgende:
Wanneer er democratische verkiezingen in veel van die landen zouden worden gehouden zullen islamisten vaak winnen en een regering kunnen vormen met de gevolgen van dien.
India is nog steeds erg arm in veel gebieden. Maar het heeft in India er ook voor gezorgd dat "Bollywood" zich kon ontwikkelen tot wat het nu is, en ook de IT industrie is erg gegroeid in India.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 01:28 schreef McCarthy het volgende:
democratie wordt imo iets te vaak als de oplossing gepropageerd.
Echter tegenvoorbeelden wijzen uit dat het niet altijd een succes is.
bv: india, heel lang een democratie, echter ook een hele tijd heel arm gebleven.
Dan heb je dus nog steeds een dictatuur, en dat gaat niet werken in het midden oosten tenzij je het leger veel macht geeft zoals in Turkij, hetgeen vroeg of laat fout gaat. Ook gaat de democratie in veel Europese landen maar moeizaam, neem als voorbeeld Italie. Vervolgens is er heel veel indoctrinatie en welvaart voor nodig om de bevolking zo mak te krijgen als in bijvoorbeeld Nederland.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 20:48 schreef Zemi77 het volgende:
Als je zorgt dat je grondwet de fundamentele rechten van de mens en de rechtstaat waarborgt en dat partijen deze rechten moeten erkennen en hun partijprogram erop moeten afstemmen om aan verkiezingen mee te mogen doen, denk ik dat je dit soort figuren en partijen wel buiten de deur kunt houden. Het is wel een vereiste dat je in een satbiele situatie kunt werken zonder grote ethnische spanningen en dergelijke.
Dus een wrede dictator verwijderen en proberen een democratie te stichten is waanzin omdat Nederland zich in het verleden niet altijd even netjes heeft gedragen?quote:Op donderdag 27 oktober 2005 19:38 schreef LedZep het volgende:
Het is waanzin andere landen een democratie op te dringen omdat hun huidige omstandigheden "niet menselijk" zouden zijn. Zullen we eens op het strafblaadje kijken van Nederland?
Nee, maar een dictator verwijderen en dan denken dat democratie vanzelf zal volgen is wel waanzin omdat zo'n omslag gewoon niet zo snel gaat.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 19:59 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dus een wrede dictator verwijderen en proberen een democratie te stichten is waanzin omdat Nederland zich in het verleden niet altijd even netjes heeft gedragen?
Het topic gaat volgens mij niet zozeer om het onmenselijke beleid in dergelijke landen, maar meer om het feit dat de bevolking tegen hun wil in geen enkele zeggenschap heeft in veel van dergelijke landen. Het zou me ook niets verbazen als in Irak straks wetten gaan worden aangenomen die in onze ogen onmenselijk zijn.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 20:02 schreef LedZep het volgende:
Niet helemaal. Het is waanzin iedereen te bekritiseren vanwege hun "onmenselijke beleid" terwijl we zelf geen haar beter zijn.
Daarnaast:
Moet ieder land zijn eigen ontwikkeling doorgaan. En andere landen hebben in principe niet het recht dat te verstoren.
In onze ogen ja. En sinds wanneer hebben wij het recht te oordelen over wat werkelijk onmenselijk is? Cultuurverschillen zullen blijven bestaan, dat moet je respecteren.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 20:16 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het topic gaat volgens mij niet zozeer om het onmenselijke beleid in dergelijke landen, maar meer om het feit dat de bevolking tegen hun wil in geen enkele zeggenschap heeft in veel van dergelijke landen. Het zou me ook niets verbazen als in Irak straks wetten gaan worden aangenomen die in onze ogen onmenselijk zijn.
Nou, 't zijn net dieren, niet?quote:Op donderdag 27 oktober 2005 20:47 schreef Elgigante het volgende:
Ik zou net weten welk volk in het M-O nu werkelijk een democratie zou willen, die mensen zijn doorgaans zeer onderontwikkeld en leven in stammenculturen en bovndien heeft de religie/cultuur een drukkende stempel op ze, waardoor ze niet rationeel en vrij kunnen denken als wij in het verwende westen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |