FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / VARA Kassa! De Nederlanse Energie Maatschappij
Miss_Babzdinsdag 25 oktober 2005 @ 13:55
Afgelopen zaterdag in het VARA-programma Kassa! werd er uitgebreid aandacht besteed aan de NEM (Nederlandse Energie Maatschappij). Wat een stelletje oplichters zijn dat!
Enkele dagen geleden kreeg ik ook zo'n colporteur van hen aan de deur, maar wat ben ik blij dat ik er niet op in gegaan ben zeg!!!

Dus gij zijt gewaarschuwd! Of zijn er al mensen ingetrapt?

Miss_Babz

Bron:www.kassa.vara.nl

Stelt u zich eens voor: op een dag gaat de deurbel, u doet open en voor uw neus staat een vriendelijke jongeman.

Hij zegt dat hij van het energiebedrijf is en dat hij geheel gratis een nieuwe digitale energiemeter bij u in de meterkast komt plaatsen. Dat is volgens hem ontzettend handig, want dan gebeurt het doorgeven van de meterstanden voortaan volledig automatisch en uiterst nauwkeurig. Of u daarom even uw persoonsgegevens aan hem door wil geven, uw bankrekeningnummer wilt zeggen en tot slot nog een krabbeltje op het stippellijntje wilt zetten. Maar zodra hij weg is en u het formulier bekijkt komt u er achter dat u zojuist een contract getekend heeft van een nieuwe energieleverancier. Dat klinkt onwaarschijnlijk? Het is toch écht de manier waarop verkopers van de Nederlandse Energie Maatschappij te werk gaan.

Kassa ging op onderzoek uit
Kassa heeft al meerdere keren aandacht besteed aan de colportagepraktijken van energiebedrijven. En ook nu weer ontvingen we een groot aantal meldingen over misleidende verkooppraatjes. We besloten om zelf maar eens te gaan kijken hoe de Nederlandse Energie Maatschappij te werk gaat. Een redacteur van Kassa solliciteerde naar een baan als deur-aan-deur verkoper, werd aangenomen en na een ééndaagse product- en verkooptraining was hij klaargestoomd om samen met een team van verkopers de straat op te gaan; op zoek naar “een nieuw slachtoffer”.

Hoe gaan ze te werk?
In het verhaal dat de verkopers vertellen zit een groot aantal onwaarheden. Volgens de Nederlandse Energie Maatschappij gaan in januari de prijzen voor energie bij o.a. Eneco en Nuon met 30% omhoog, maar dit percentage is bij die twee energiebedrijven nog helemaal niet bekend. De tarieven van de Nederlandse Energie Maatschappij zouden het laagst zijn, maar je betaalt er juist méér voor energie.

Het wordt al snel duidelijk welk type mens de voorkeur van de verkopers geniet. Als er bijvoorbeeld in een wijk veel schotelantennes hangen is het scoren geblazen, want allochtonen begrijpen vaak de helft niet. Maar ook zwakkeren en ouderen zijn een gemakkelijke prooi voor de Nederlandse Energie Maatschappij. Zo wordt er opgeschept over de verkoop aan een man die net een zware hersenoperatie achter de rug heeft, en een oudere vrouw tekent het contract alleen maar omdat ze de verkoper zo snel mogelijk weer haar huis uit wil hebben.

Meer onwaarheden
De volgende dag gaan we weer op pad met de Nederlandse Energie Maatschappij. Deze keer volgen we de ‘salesking’, de topverkoper uit de groep die dagelijks veel meer verkocht dan zijn collega’s. Hoe hij dát voor elkaar krijgt zien we als hij voor het oog van de camera zijn standaard verkooppraatje vertelt. De Nederlandse Energie Maatschappij werft klanten voor energiebedrijf ONS, een middelgroot energiebedrijf uit Schiedam. Maar de salesking vertelt dat ONS de hoofdleverancier van gas en elektriciteit is in Nederland en dat de Nederlandse Energie Maatschappij goedkoper is omdat ze direct vanaf de hoofdleverancier stroom leveren. Dat is een leugen. De digitale energiemeter is volgens hem gratis, maar ook dit is niet waar: hij kost 5,10 euro per maand.

De verkoper maakt de mensen wijs dat ze tekenen voor een informatiepakket. Om achter hun bankrekeningnummer te komen zegt hij dat hij ze graag wil toetsen bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Indien ze in de toekomst graag klant zouden willen worden kan de Nederlandse Energie Maatschappij volgens hem aan de hand van het bankrekeningnummer bij het BKR navragen of iemand als wanbetaler geregistreerd staat. Het BKR liet Kassa weten dat energiebedrijven dit soort gegevens niet bij hen mogen opvragen.

De directeur geeft commentaar
In onze studio geeft Nick, de directeur van de Nederlandse Energie Maatschappij, commentaar op de beelden. Hij heeft een bedrijf dat erg snel groeit en daarom blijft de kwaliteitszorg volgens hem een beetje achter. Hij zegt dat het inderdaad voor kan komen dat er af en toe wat rotte appels tussen zitten, maar de meerderheid van de verkopers doet het prima. Hij gaat achterhalen wie die rotte appels precies zijn en passende maatregelen treffen.

Goed nieuws
Kassa heeft goed nieuws voor iedereen die ongewild aan een contract met de Nederlandse Energie Maatschappij vast zit. Alle contracten kunnen geannuleerd worden omdat de Nederlandse Energie Maatschappij deze niet laat dagtekenen bij de Kamer van Koophandel. Het is zelfs zo dat pas ná het dagtekenen de periode van 8 dagen in gaat waarin u de tijd heeft om een contract te annuleren. Dit geldt overigens voor alle colportage-contracten, dus neem contact op met de Kamer van Koophandel in uw regio als u wilt controleren of het contract dat u getekend heeft bij hen bekend is.


[ Bericht 0% gewijzigd door Danny op 08-08-2017 12:38:43 ]
Croupouquedinsdag 25 oktober 2005 @ 13:58
Hihi.

Hier kun je het ook terug zien: http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_artikel&number=1937253
Riodinsdag 25 oktober 2005 @ 15:19
Heb ik gezien. Ik wist overigens niet beter of colportage was verboden. Erg triest als je als bedrijf zo aan klanten wilt komen.
Croupouquedinsdag 25 oktober 2005 @ 15:23
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 15:19 schreef Rio het volgende:
Heb ik gezien. Ik wist overigens niet beter of colportage was verboden. Erg triest als je als bedrijf zo aan klanten wilt komen.
Colportage is in dit geval toegestaan, omdat energie een product is waar iedereen recht op heeft.
Ik heb het ook niet verzonnen.
Guns_n_Rosesdinsdag 25 oktober 2005 @ 15:39
Jezus, ik heb net die aflevering gezien. Wat een smerige oplichters. Zó laag. Wat mij betreft komen hier zware straffen op te staan. Bah!

En dan vragen ze ook nog de weg naar achterstandsburen en schoteltjeswijken. Omdat allochtonen makkelijker kunnen oplichten, omdat die de taal minder verstaan.

Kansloze figuren.

[ Bericht 57% gewijzigd door Guns_n_Roses op 25-10-2005 15:45:32 ]
Lamer_Deluxedinsdag 25 oktober 2005 @ 16:13
Ik heb ook zo'n gast aan de deur gehad hier. Hij vroeg of ik wist dat het energiebedrijf binnenkort nieuwe digitale meters zou installeren. Vreemd, dacht ik nog, want er waren een paar maanden geleden nog nieuwe meters geïnstalleerd.

Hij zei dat al drie mensen in het gebouw over waren gestapt en dat de kosten van eneco 30% omhoog zouden gaan volgend jaar. Wat een prachtige ronde getallen, dacht ik, dat zal vast niet kloppen.

Mijn standaardreactie bij deur/telefoon verkopers is tegenwoordig, hebben jullie geen website? Dat werkt perfekt. Kwam er meteen achter dat het inderdaad oplichters waren.

Bij m'n moeder hadden ze inderdaad net gedaan of ze van 'het energiebedrijf' waren en die had in eerste instantie niks in de gaten.
David Lettermandinsdag 25 oktober 2005 @ 16:31
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 16:13 schreef Lamer_Deluxe het volgende:

Mijn standaardreactie bij deur/telefoon verkopers is tegenwoordig, hebben jullie geen website? Dat werkt perfekt. Kwam er meteen achter dat het inderdaad oplichters waren.
Heb ook wel eens van die gasten aan de deur gehad, van andere bedrijven dan...en wat je zegt is helemaal waar...vaak vraag ik of ze een informatiepakket hebben, natuurlijk vrijblijvend naar me opgestuurd, ik zet nooit mijn handtekening...dan is de smoes dat ze zo goedkoop kunnen zijn omdat ze daar niet aan doen, "want ja, al die folders drukken en versturen kost natuurlijk een hoop geld"...

kijk ook uit voor telefonisch aansmeren, heb er eentje gehad die op een gegeven moment zei dat het gesprek nu werd opgenomen en of ik ja of nee wilde zeggen...no way...heb daarna een heel betoog gevoerd over deze praktijken zonder de telefonist(e) verder aan het woord te laten...ben je zo van ze af...

reminder:
vergeet ook niet dat een telefonische toezegging van automatisch afschrijven geen enkele rechtsgrond heeft en dus tegen de wet is, al nemen ze je gesprek op...al plakken ze je "ja" ergens in een gesprek...sue them of laat het maar voorkomen als ze gaan dreigen, je wint altijd!
Ofyles2woensdag 26 oktober 2005 @ 01:19
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 15:19 schreef Rio het volgende:
Heb ik gezien. Ik wist overigens niet beter of colportage was verboden. Erg triest als je als bedrijf zo aan klanten wilt komen.
Dit zijn gewoon van die verkapte Oxxio-taferelen. Vorige maand kwam nog een medewerker van Oxxio langs, die we mooi hebben afgewimpeld.
Petra76woensdag 26 oktober 2005 @ 17:10
Mijn vader van 67 zat op die manier bijna aan een nieuw contract vast met een energieaanbieder (volgens mij RWE Obragas). Die verkoper had zich toch binnen weten te lullen en vroeg mijn vader te tekenen als een soort van bevestiging dat de verkoper op dat adres was geweest. Tsja en toen bleek dus dat ie had getekend voor een contract. Gelukkig kwam ie er dezelfde dag nog achter en heeft ie het ongedaan kunnen maken.
Binksterwoensdag 26 oktober 2005 @ 17:58
ben je ook niet de lul aangezien iemand anders dan de eigenaar van de meter de meter verwijdert/vervangt en zo dus niet exact de eindstand kan bepalen?
electricitydonderdag 27 oktober 2005 @ 01:14
dan schakel je gewoon zodra je die rekening van ze krijgt toch lekker weer over naar je oude leverancier? gewoon lekker niet betalen die rekening. laat de deurwaarder maar komen hoor
Elgigantedonderdag 27 oktober 2005 @ 19:10
Het was ook ernstig dat zelfs de meest diplomatieke medewerker, de directeur, géén enkel weerwoord had op de zeer matige vragen van Felix, hij had die man onder het tapijt moeten vegen nav de beelden en de klachten, maar dat deed hij merkwaardig genoeg niet.
Maar deze uitzending kan best eens het einde van NEM betekenen.