abonnement Unibet Coolblue
pi_31949468
Ik heb geen voorkeur voor lelijkheid hoor, in geen enkel opzicht. Ik heb alleen een voorkeur voor de waarheid, en die is niet fraai. Dat hoef ik u toch niet te vertellen. Laten we elkaar geen mietje noemen.
pi_31949475
En wat was er hier ook al weer 'verleidt' zonder geld? En hoe zou het zijn zonder geld?
Helpt waar hij kan!
pi_31949878
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 02:35 schreef cioran63 het volgende:
Ik heb geen voorkeur voor lelijkheid hoor, in geen enkel opzicht. Ik heb alleen een voorkeur voor de waarheid, en die is niet fraai. Dat hoef ik u toch niet te vertellen. Laten we elkaar geen mietje noemen.
De waarheid is zo fraai of zo lelijk als u die wenst te percipiëren.

U als kunstenaar, als 'verkoper' van illusies, hoef ik dat niet te vertellen.
pi_31950069
quote:
Op donderdag 3 november 2005 01:43 schreef JAM het volgende:
Verder; ik het het topic niet zo gevolgd, zal ik me gaan 'inlezen'?
Ach, topics waarin dames en Gajus en cioran zich manifesteren zou ik een beetje mijden.
Maar ik heb het topic niet bijgehouden, dus wie weet vind je er nog allerlei inzichten.
Open liever een scrabeus topic JAM, dat lijkt me leuker.

[ Bericht 3% gewijzigd door OllieA op 04-11-2005 03:30:21 ]
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_31950144
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 02:36 schreef NoSigar het volgende:
En wat was er hier ook al weer 'verleidt' zonder geld? En hoe zou het zijn zonder geld?
Handboek der economie, hoofdstuk 1:
Een prestatie in ruil voor een tegenprestatie. Gebruikelijk is een tegenprestatie 'in geld' maar een tegenprestatie 'in natura' is ook een optie.
pi_31950154
Dames -> dames: [ Bericht 3% gewijzigd door OllieA op 04-11-2005 03:30 ]
Lang leve Breuls
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_31950188
Kom maar mee naar buiten, OllieA.
pi_31950215
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 03:35 schreef cioran63 het volgende:
Kom maar mee naar buiten, OllieA.
Zeg, dit is internet. Welk buiten bedoel je?
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_31950294
Ooh, het wordt nu echt Tit for Tat he?

"Kan ik u verleiden met een klap?"

Ondertussen heeft dit natuurlijk weinig meer met kindermeisjes te maken..

dvr
pi_31950298
Kort samengevat: dat gezeur van Nadine is terecht gestopt in R&P.
Toen is ze in TTK opnieuw begonnen, en verdomd, het is je reinste soap. Dus droogneukers als Gajus en cioran vallen er wel op.
Van mij mag ut. Ik vind alles best.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_31950319
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 03:48 schreef dvr het volgende:
Ooh, het wordt nu echt Tit for Tat he?

"Kan ik u verleiden met een klap?"

Ondertussen heeft dit natuurlijk weinig meer met kindermeisjes te maken..

dvr
Het had sowieso geen reet met kindermeisjes te maken.
Als ik moderator was geweest had ik dit topic al bij nr-1 de nek om gedraaid.
Gezeur hoort in R&P. Daar is het gestopt, en het had niet doorgeschoven mogen worden naar TTK.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_31950423
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 03:53 schreef OllieA het volgende:
... Gezeur hoort in R&P. ...
Derhalve vervolgt OllieA zijn gezeur in R&P.
pi_31950564
Ik dacht eigenlijk dat het een grap was.
pi_31950566
Van Ollie A dan. Dat ie iets grappigs wou zeggen.
  vrijdag 4 november 2005 @ 06:01:38 #265
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_31950576
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 03:53 schreef OllieA het volgende:

[..]

Het had sowieso geen reet met kindermeisjes te maken.
Als ik moderator was geweest had ik dit topic al bij nr-1 de nek om gedraaid.
Gezeur hoort in R&P. Daar is het gestopt, en het had niet doorgeschoven mogen worden naar TTK.
Gezeur? dus er mogen wel reeksen met 238 delen met titels als :
"Ik ben 39 en heb nog nooit sex gehad", en dit kwalificeer jij dan als gezeur? Face it, ieders leven is wrs een hoop gezeur in de ogen van een ander, maar dit is tenminste nog eloquent gezeur.. Deze topic heeft een niveau wat maar zelden wordt gehaald hier op Fok!
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_31958786
Hoe het nou precies zit, met Thijs. Dat vroeg mijn moeder. Ik heb geantwoord dat ik het niet precies wist, en zo is het natuurlijk ook - ik heb geen idee hoe het zit, maar ik heb haar wel verteld dat Thijs bepaalde overeenkomsten heeft met de Ideale Man.

De eerste grote liefde in het leven van een meisje is nu eenmaal haar vader - en nee, het maakt voor de liefde niks uit of die vader een pathologische leugenaar is, of een Januskop, of een verknipte egoïst, of al die dingen tegelijk. Je hebt maar één vader. En het is mijn persoonlijke ervaring dat ook zulke vaders een diepe en levenslange liefde in je kunnen opwekken.
Mijn vader is misschien een klootzak, maar hij is wel mijn klootzak.
Ik vind hem trouwens geen klootzak. Ik zie zijn onvermogen, zijn lafheid, zijn zwakheid, en dat alles vervult mij met mededogen, niet met afkeer of haat.

Thijs lijkt niet op mijn vader. Dat verbaast mij ook. Ik durf zelfs te stellen dat Thijs het vleesgeworden negatief is van mijn vader - zijn tegenpool. En trouwens ook de mijne.

Thijs heeft talent voor het leven. Hij is praktisch, hij is daadkrachtig. Hij is voor niemand bang. Hij kent de weg, hij weet wat er te halen valt, hij is slim. Hij ziet het leven als een spel waarin alles te winnen valt, de hoofdprijzen liggen voor het oprapen, als je er maar voor vecht. Je kansen pakken. Nooit afwachten - erop af! Hij houdt van duidelijkheid: wie iets van hem wil, moet zijn mond opendoen. Hij zou een fantastische reiseider zijn. Voor mij is hij dat ook. Mijn reisleider door het leven.

Ik zie hem voor me in zijn trainingspak, haarband om zijn voorhoofd, zeven uur 's morgens. Lekker rennen. 'Buiten spelen,' zegt hij. Elke zaterdagochtend gaat hij naar de markt. Bloemen kopen, lekkere dingen, bessen en bramen en frambozen, hij haalt de krant, broodjes, en beladen met tassen komt hij weer thuis. Muziek aan. Thijs draait altijd muziek. Hij kent honderden mensen, hij is gul, hij wil genieten, hij gaat 's middags in het park voetballen met zijn vrienden en 's avonds komen ze bij hem eten. Thijs kookt. Thijs betaalt. Het gaat niet om geld, zegt hij altijd, het gaat erom dat je het leuk hebt met elkaar.
Thijs is 'open', zoals dat heet. Het is zoals het is. Een jongen uit één stuk. What you see is what you get, afgezien van zijn therapie dan. Maar kan ik hem dat kwalijk nemen?

Gisterochtend kwam hij langs bij mijn moeder. Ik lag nog in bed, ik sliep. Midden in de nacht hadden we het Oplichtersduo weer over de vloer gehad, vandaar.
Thijs had alweer een halve marathon gelopen in het park; hij had cappuccino meegebracht in hoge plastic bekers.
Ik trok snel een kamerjas van mijn moeder aan. We gingen in de keuken zitten, de deur dicht. We spraken lang over mijn moeder. Ik huilde een beetje, hij veegde de tranen weg, hij zei: "Je kunt niet veel doen, maar wát je voor haar kunt doen, doe jij. Dat is mooi, Nadine. Dat jij er op dit moment voor haar bent."

Daarna hadden we het over Sevilla. Hij zei: "We hoeven het er niet over te hebben. Niet nu. Dat komt later wel."
"Weet je het zeker?"
"O, Nadine." Hij zuchtte. "Die blik, hoe je naar me kijkt... ik weet genoeg."
Ik wilde iets zeggen, maar ik kon het niet.
"Okay. Je bent dus vreemdgegaan," zei Thijs zacht.
"Een beetje," gaf ik toe.
"Een beetje!" Hij maakte een wegwerpgebaar. "Hoe doe je dat, een beetje vreemdgaan?"
"Dat zou jij moeten weten."
Hij vroeg: "Wat bedoel je?"
"Dat gedoe met die Hanneke," zei ik. "Jouw zogenaamde praatvriendin met haar neptieten. Dat bedoel ik."
"Oh, niet weer..," zuchtte hij vermoeid. "Dat heb ik je... hoezo: neptieten?"
"Ze zijn nep."
"Interessant." Hij kneep zijn lippen samen, zei toen: "De neptieten van Hanneke, ja, laten we het dáár eens over hebben. Ik heb je verteld hoe het zit. Ik heb met haar gezoend. Haar neptieten heb ik niet gezien."
"Zij vertelt iets heel anders."
"Ja, weet ik." Hij keek me strak aan. "Dat heeft een reden. Ik heb haar beloofd... jezus, Nadine. Ze heeft me die dingen in vertrouwen verteld. Kun je mij niet gewoon op mijn woord geloven?"
"Nee."
"Dat schiet lekker op."
"Vertel het nou maar gewoon."
Thijs staarde langdurig uit het raam, zwijgend. Toen zei hij: "Okay, als je het dan écht moet weten: er is iets met Hanneke. Ze heeft een probleem."
"Wie niet?"
"Een fysiek probleem," ging hij door, alsof hij mijn opmerking niet gehoord had. "Of beter gezegd: het is psychosomatisch. Ze loopt ervoor bij een seksuoloog. Een verkramping. Een soort blokkade, zeg maar. Ze kán het niet eens, al zou ze het willen - het is fysiek onmogelijk." Hij haalde zijn schouders op: "Vaginisme, dat heeft ze dus."
Ik zweeg verbluft.
"En néé, ik heb het niet uitgeprobeerd," zei hij. "Ik kick er niet op om een vrouw van haar probleem af te helpen."
"Ze liegt dus," concludeerde ik. "Over jou."
"Ik weet niet of je dat liegen kunt noemen. Het is frustratie, schaamte, gêne. Ze probeert haar probleem te overschreeuwen met geile praatjes." Hij boog zich naar me toe en zei: "Je moet niet zo hard oordelen over mensen, Nadine. Je moet niet meteen van het slechtste uitgaan, er bestaat ook nog zoiets als eerlijkheid en vertrouwen."
"Vaginisme," mompelde ik. "Jezus, waarom heb je dat niet metéén gezegd?"
"Waarom heb jij mij niet metéén vertrouwd?"
"Ik was een beetje jaloers," gaf ik toe.
"Weet ik. Maar ik wil zo graag dat je me vertrouwt, óók als ik de schijn tegen heb. Ik ben je vader niet."
"Nee, sorry."
"Maar zo voel ik me soms wel. Ik voel me soms de vader van een heel lastig kind, zo'n kind waar ik ondanks alles toch het meeste van houd."
"Sorry," zei ik weer.

Thijs hoefde de details van mijn tripje naar Sevilla niet te horen. Hij was telerugesteld, dat wel, en hij noemde me naïef, maar we zouden het er later nog wel eens over hebben, zei hij. Dit was niet het goede moment.
"Jij hebt genoeg aan je hoofd," zei hij, "ga jij eerst maar doen wat je moet doen."
pi_31959903
Bravo Nadine, ten langen leste komt de Thijs-aap uit de mouw.
gniffel ... vanaf de meet heb ik mij vereenzelvigd met (een verouderde versie van) Thijs
pi_31960323
Zo mooi.. goeie ouwe Thijs.
pi_31960763
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 14:11 schreef Gajus het volgende:
Bravo Nadine, ten langen leste komt de Thijs-aap uit de mouw.
gniffel ... vanaf de meet heb ik mij vereenzelvigd met (een verouderde versie van) Thijs
Ik durf het bijna niet hardop te zeggen, maar eh... moet ik dat vaginismeverhaal serieus geloven?

Ja, zoiets verzin je niet. Ik houd mezelf voor dat Thijs zoiets niet verzint; zelfs met ettelijke grammen cocaïne in zijn neus zou hij de term 'vaginisme' niet kunnen verzinnen, maar intussen blijft de grote vraag natuurlijk 1) waarom hij dat niet metéén heeft gezegd, en 2) waarom hij zo graag bevriend wil zijn met een meisje dat behalve poëtisch ook nog vaginistisch is. Ik bedoel: er zijn grenzen, het klinkt wel erg pathetisch.

Maar okay. We gaan door, we houden de moed erin. En hij was wel heel lief, verder.
pi_31962007
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 14:39 schreef Nadine26 het volgende:
0) ... moet ik dat vaginismeverhaal serieus geloven?

... , maar intussen blijft de grote vraag natuurlijk
1) waarom hij dat niet metéén heeft gezegd, en
2) waarom hij zo graag bevriend wil zijn met een meisje dat ... vaginistisch is.
[0] Geloof zijn 'kramp'-verhaal nou maar ... beschouw het als zijn waarheid.
.... zoals ook jij jouw Sevilla-uitstapje gaat bagatelliseren met jouw 'krimp'-verhaal.

[1] Omdat zij hem dit in vertrouwen heeft verteld ... zoiets behoor je te respecteren.

[2] Omdat zij geen last heeft van mondkramp.

[ Bericht 4% gewijzigd door Gajus op 04-11-2005 20:44:00 (gekuist) ]
pi_31962066
WIlde alleen maar even zeggen dat ik aan jou, je moeder, broer en zus denk...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_31962430
Nadine,

Je moet wel bijna "Ik omhels je met 1000 armen" van Ronald Giphart hebben gelezen... Hij beschrijft daar op nagenoeg dezelfde manier het afscheid van z'n moeder die een spierziekte heeft en ook uiteindelijke euthanasie laat uitvoeren.
Vooral de laatste middag die ze samen doorbrengen met allerlei leuke herinneringetjes aan dingetjes van vroeger, lekkere hapjes, wijntjes, en veel lachen en huilen doet me erg denken aan de manier waarop jij het aanstaande overlijden van jouw moeder beschrijft.
Frappant is dat ook bij hem het thema relatiecrisis in elk boek wel meespeelt.
Mooi dat het zo liefdevol gaat, veel sterkte straks!

tevens meelees post
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_31963006
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 15:21 schreef Gajus het volgende:
[2] Omdat zij geen last heeft van mondkramp.

Dat moeten we nog maar afwachten... ik kijk nergens meer gek van op.
pi_31963021
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 15:24 schreef Oblivion het volgende:
WIlde alleen maar even zeggen dat ik aan jou, je moeder, broer en zus denk...
Dank.
pi_31963210
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 15:37 schreef Gripper het volgende:
Nadine,

Je moet wel bijna "Ik omhels je met 1000 armen" van Ronald Giphart hebben gelezen... Hij beschrijft daar op nagenoeg dezelfde manier het afscheid van z'n moeder die een spierziekte heeft en ook uiteindelijke euthanasie laat uitvoeren.
Vooral de laatste middag die ze samen doorbrengen met allerlei leuke herinneringetjes aan dingetjes van vroeger, lekkere hapjes, wijntjes, en veel lachen en huilen doet me erg denken aan de manier waarop jij het aanstaande overlijden van jouw moeder beschrijft.
Frappant is dat ook bij hem het thema relatiecrisis in elk boek wel meespeelt.
Mooi dat het zo liefdevol gaat, veel sterkte straks!
Ja, dat heb ik gelezen & daarna uitgeleend, en zoals altijd met uitgeleende boeken heb ik het vervolgens nooit meer teruggekregen. Maar ook zonder dat ik het nu kan inkijken, herinner ik me die scène precies zoals jij het beschrijft, met een lach & een traan, en ik hoop ook heel erg dat 'de euthanasie' (wat een woord), of laat ik liever zeggen 'haar laatste dag', dat die een beetje zal zijn zoals ik het me herinner uit het boek van Giphart.

Ik hoop het écht.
pi_31963458
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 16:03 schreef Nadine26 het volgende:

[..]
Ja, dat heb ik gelezen & daarna uitgeleend, en zoals altijd met uitgeleende boeken heb ik het vervolgens nooit meer teruggekregen.
Je mag die van mij wel lenen om er nog eens in te kunnen kijken in moeilijke tijden (op het risico af dat ik m dan ook nooit meer terugkrijg... )
Ik hoop trouwens niet dat ik m zelf nog eens in die context nodig zal hebben
quote:
Ik hoop het écht
Dan wens ik jullie, en het zal vast raar klinken, een hele goede en warme dag toe. Samen, als gezin.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_31978746
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 15:21 schreef Gajus het volgende:
.... zoals ook jij jouw Sevilla-uitstapje gaat bagatelliseren met jouw 'krimp'-verhaal.
Bagatelliseren is my middle name, maar fris mijn geheugen even op: wat is precies 'mijn krimp-verhaal'?

Ik krijg er geen beelden bij. Ik pijnig mijn hersens: krimpverhaal, krimpverhaal; is er de afgelopen tijd iets gekrompen - en zo ja: wát?
  zaterdag 5 november 2005 @ 00:30:19 #278
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_31979249
"Grappig" (als je dat woord in deze situatie kunt gebruiken) hoe het cirketltje weer rond komt, voor mij dan.

Mijn moeder, borstkankerpatient, met wie het gelukkig nog goed gaat, in de zin van : haar uitzaaiingen zijn al een jaar stabiel, wilde graag haar levensverhaal opschrijven (en dat wordt een verhaal, beginnend met de advertentie, tussen het on(t)roerend goed, waarin ze op haar 5e ter adoptie is aangeboden).

Maar goed, via via heeft ze contact gezocht met Ronald Giphart, met hem geluncht, tips gevraagd hoe ze de chronologie in haar verhaal moet krijgen, etc. Natuurlijk kwam het gesprek op haar ziekte, en de euthanasieverklaring die klaar ligt, voor het geval dat. De volgende dag lag in haar brievenbus een exemplaar van "Ik omhels je met duizend armen". Met een persoonlijke opdracht van Giph. Het rare is dat ik jaren geleden al had besloten dat mijn dochter, mocht ik die ooit krijgen, de naam "Samarinde" zou moeten dragen. En zo vallen alle puzzelstukjes weer op zijn plaats.

Lieve Nadine, mijn gedachten zijn bij je, ook al heb ik je nooit ontmoet. En ik wens je alle sterkte toe.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_31979411
Op vrijdag 4 november 2005 16:11 schreef Gripper het volgende:
quote:
Je mag die van mij wel lenen om er nog eens in te kunnen kijken in moeilijke tijden (op het risico af dat ik m dan ook nooit meer terugkrijg... )
Okay, daar hou ik je aan.
quote:
Dan wens ik jullie, en het zal vast raar klinken, een hele goede en warme dag toe. Samen, als gezin.
Nee, dat klinkt niet raar. Ik wens het zelf ook. Ik heb aardig wat gelezen over euthanasie - toevallig, hoor; ik ben nu niet opeens in de materie gedoken omdat ik er zélf mee te maken krijg, maar het komt vrij veel voor in 'recentere' romans, en over het algemeen zijn het heel positieve en - jij zegt het - 'warme' verhalen. Dus daar klamp ik me aan vast. En als ik de huisarts moet geloven, wordt het een 'rustige' gebeurtenis. Daar kan ik me alleen zo weinig bij voorstellen. Geboren worden is helemaal niet rustig, dat is heftig en wreed en bloederig, maar doodgaan zou opeens een serene en rustige gebeurtenis zijn. Tja. Het kan. We kunnen het niet uitsluiten.

"Je kunt het zien als een omgekeerde bevalling," zei de huisarts. "De meeste mensen gaan op natuurlijke wijze dood, zoals ze ook op natuurlijke wijze worden geboren. En sommige mensen gaan gepland dood, maar dat zie je bij bevallingen ook - bij keizersnedes, dus. Het is in feite een omgekeerde keizersnede. Je weet precies wanneer het gaat gebeuren; je kunt je erop voorbereiden. Maar verder is er geen verschil. Geboren worden is geboren worden. En doodgaan is doodgaan."

Maar ach, het is zo gemakkelijk om over de dood te praten zolang het niet gaat over je eigen dood. Wij zijn er allemaal zo aan gewend om dat weg te drukken, te 'bagatelliseren' - omdat woord er maar weer eens in te gooien - en te omzwachtelen met pastelkleurgie watten... maar de werkelijkheid is keihard, daar ben ik eigenlijk wel van overtuigd. Je moet de dingen niet mooier maken dan ze zijn (zoals Cioran ook al zei).

We wachten het af...
pi_31980229
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 00:30 schreef Vivi het volgende:
"Grappig" (als je dat woord in deze situatie kunt gebruiken) hoe het cirketltje weer rond komt, voor mij dan.

Mijn moeder, borstkankerpatient, met wie het gelukkig nog goed gaat, in de zin van : haar uitzaaiingen zijn al een jaar stabiel, wilde graag haar levensverhaal opschrijven (en dat wordt een verhaal, beginnend met de advertentie, tussen het on(t)roerend goed, waarin ze op haar 5e ter adoptie is aangeboden).

Maar goed, via via heeft ze contact gezocht met Ronald Giphart, met hem geluncht, tips gevraagd hoe ze de chronologie in haar verhaal moet krijgen, etc. Natuurlijk kwam het gesprek op haar ziekte, en de euthanasieverklaring die klaar ligt, voor het geval dat. De volgende dag lag in haar brievenbus een exemplaar van "Ik omhels je met duizend armen". Met een persoonlijke opdracht van Giph. Het rare is dat ik jaren geleden al had besloten dat mijn dochter, mocht ik die ooit krijgen, de naam "Samarinde" zou moeten dragen. En zo vallen alle puzzelstukjes weer op zijn plaats.

Lieve Nadine, mijn gedachten zijn bij je, ook al heb ik je nooit ontmoet. En ik wens je alle sterkte toe.
Ik heb mijn moeder meteen na de fatale diagnose ('Het vonnis') gevraagd of ik haar levensverhaal mocht opschrijven. Ik vond dat toen wel een hele moeilijke vraag, want hoewel er geen kans op genezing was, klinkt zo'n voorstel wel heel definitief. Maar zij was meteen enthousiast. Mijn moeder heeft altijd graag een boek willen schrijven; dat zou ze ongetwijfeld ook heel goed hebben gekund, maar... nou ja, daar is het dus niet van gekomen. Dat is ook niet erg, want ze heeft ándere dingen gedaan met haar leven.

Wij hebben ongeveer vijftig sessies (of misschien wel zeventig, of honderd) van anderhalf à twee uur gehouden. En ontzettend gelachen. Ik heb alles in mijn snelschrift genoteerd in een schrift, en ik heb nu zes hoofdstukken uitgewerkt & geprint (ongeveer 15 computerpagina's). Ik krijg het 'boek' niet meer af, helaas. Maar ik denk eigenlijk dat het wel goed is. Want ik had al meteen in de gaten dat het véél was - véél informatie, véél onbelangrijke details, véél zijpaden en omwegen en irrelevante anekdotes. Die dingen wilde ik wel graag horen - ik wilde alles horen - maar met het definitieve 'boek' heb ik ambitieuzere plannen: dat moet strak opgeschreven worden, met een lijn en een rode draad en een spanningsboog en een ritme - nou ja: een serieuze opbouw. Wanneer iemand zijn levensverhaal vertelt, wordt het NOOIT een strak gecomponeerd geheel. Dat moet naderhand gebeuren: redigeren, schrappen, weggooien, herschrijven, enzovoort (kill your baby's). En dat ga ik ook zeker doen. Want het moet een mooi & boeiend & compact geheel worden - een page-turner, als het even kan.

Ik weet niet wat Giphart je moeder heeft aangeraden, maar ik denk dat het verstandig is om een 'ghostwriter' aan te stellen. Iemand die hoofdzaken van bijzaken kan onderscheiden. Iemand die de compositie in de gaten houdt; de lijn, het ritme, al die dingen die het leesbaar maken, en dus de moeite waard.
Misschien zou jij die ghostwriter kunnen zijn?

Ik was ooit in Parijs in de metro, en daar zag ik aanplakbiljetten hangen van een firma die levensverhalen te gelde maakte. Het is keiharde business. De slogan waarmee de firma adverteerde kwam zo'n beetje neer op: 'Iedereen draagt een levensverhaal met zich mee. U heeft recht op uw eigen levensverhaal! In druk! Met een mooie kaft eromheen! Want u bent het waard!' In het dépôt van deze firma - ontdekte ik later toevallig - liggen al die levensverhalen tot aan het plafond toe opgestapeld, want het gros is gewoon beroerd geschreven, en oninteressant ('Vivre avec un enfant homosexuel' en 'Mon mari m'a quitté: l'enfer, c'est l'autre femme'') en dat is eeuwig zonde.

Schrappen. Hard zijn. Een scherpe, objectieve blik. Je baby's vermoorden doet misschien even pijn, maar je krijgt er - in termen van een levensverhaal - wél iets waardevols voor terug. En ik denk dat maar heel weinig mensen hun eigen levensverhaal kunnen redigeren. Er komen teveel emoties bij kijken, herinneringen, gevoelens - allemaal dingen die een strak gecomponeerd verhaal niet ten goede komen.

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Hoe je moeder het gaat aanpakken. En of jij er nog een rol in gaat spelen.
pi_31981004
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 00:15 schreef Nadine26 het volgende:
Bagatelliseren is my middle name, maar fris mijn geheugen even op: wat is precies 'mijn krimp-verhaal'?

Ik krijg er geen beelden bij. Ik pijnig mijn hersens: krimpverhaal, krimpverhaal; is er de afgelopen tijd iets gekrompen - en zo ja: wát?
De krimp (als antoniem van erectie) refereert aan de vermeende impotentie van Daniël,
de kramp refereert aan het vermeende vaginisme van Hanneke.

Met krimp en kramp had ik een aardige alliteratie te pakken , maar helaas ten koste van de begrijpelijkheid.
Excusez moi.
pi_31981087
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 01:43 schreef Gajus het volgende:
De krimp (als antoniem van erectie) refereert aan de vermeende impotentie van Daniël,
de kramp refereert aan het vermeende vaginisme van Hanneke.

Excusez moi.
N'importe.

Just for the record: ik heb niks gemerkt van dat krimpen.
  zaterdag 5 november 2005 @ 01:49:34 #283
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_31981141
Zal ik even een pot allitereren?

OP HET EXAMENFEEST.

Daan de decaan denkt in de tent; 'Wat decadent al die mensen in die tent'
(Zou luidde hetgeen dat Daan de decaan dacht.)
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_31981269
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 01:49 schreef JAM het volgende:
Zal ik even een pot allitereren?

OP HET EXAMENFEEST.

Daan de decaan denkt in de tent; 'Wat decadent al die mensen in die tent'
(Zou luidde hetgeen dat Daan de decaan dacht.)
Allitereren = altijd goed.

Ik ken Daan wel, geloof ik. Hij ziet er zo uit: licht kalend, zijn bruine haar is schuin over zijn voorhoofd gekamd. Een lichtgele polo. Iets te groot colbertjasje met afzakkende schouders. Iets te grote broek, ook. Voor feestelijke gelegenheden - en dit is een feestelijke gelegenheid, in de tent wordt een reünie gehouden - draagt hij zijn skaileren stropdas, kobaltblauw van kleur. Daan wéét wel dat leren stropdassen al heel lang uit de mode zijn, maar dat kan hem niks schelen. Hij houdt van leren stropdassen. En van kobaltblauw. En zijn vriendin, die helaas onlangs op ongelukkige wijze uit zijn leven is verdwenen, hield er ook van.
pi_31981644
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 01:47 schreef Nadine26 het volgende:
Just for the record: ik heb niks gemerkt van dat krimpen.
Daar kan mij iets bij voorstellen ...
maar toch voorzie ik een discrepantie tussen jouw belevenis met Daniël en jouw verhaal aan Thijs.
  zaterdag 5 november 2005 @ 02:22:55 #286
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_31981750
Dit moet ik trouwens nog een keer citeren, dat vind ik prachtig.
quote:
Je baby's vermoorden doet misschien even pijn, maar je krijgt er - in termen van een levensverhaal - wél iets waardevols voor terug.
.

Lekker hè, zo out of context.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_31981940
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 02:16 schreef Gajus het volgende:
...maar toch voorzie ik een discrepantie tussen jouw belevenis met Daniël en jouw verhaal aan Thijs.
Uiteraard. Eerlijkheid inzake vreemdgaan wordt zwaar overschat.
  zaterdag 5 november 2005 @ 02:49:57 #288
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_31982082
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 02:22 schreef JAM het volgende:
Dit moet ik trouwens nog een keer citeren, dat vind ik prachtig.
[..]

.

Lekker hè, zo out of context.
Hoi, JAM!

Uit solidariteit, jongen...
...dass wir fliegen.
pi_31982098
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 02:22 schreef JAM het volgende:
Lekker hè, zo out of context.

Het zou een mooie titel voor een 'Levensverhaal' kunnen opleveren voor de firma waar ik het net over had; de 'Presse Universitaire' heette de bewuste uitgeverij, dacht ik. Veel verhalen over aids, kinderen met borderline, echtscheidingen - de drama's van het leven, dus. Je hebt in Frankrijk de beroemde geschiedenis van Christine V. (Vuillemin/Villemin?) die verdacht werd (of nog steeds wordt) van de moord op haar zoontje, le petit Stéphane of Robert of Marcel, ik weet zijn naam niet meer. Fascinerende moord. Christine heeft het natuurlijk gewoon gedaan, en daarna heeft ze er een boek over geschreven, vanzelfsprekend.
Mogelijke titels:

'Pourquoi j'ai assassiné mon bébé - le récit de mon drame.'

'Tuer son enfant: c'est simple et efficace.'

'La meurtrière du petit Stéphane: sa maman raconte...'
  zaterdag 5 november 2005 @ 02:52:31 #290
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_31982108
Bah,
ben je een keer solidair, is het allemaal voor niets geweest...
...dass wir fliegen.
pi_31982187
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 02:35 schreef Nadine26 het volgende:
Uiteraard. Eerlijkheid inzake vreemdgaan wordt zwaar overschat.
Wat jij denkt, moet Thijs ook gedacht hebben.
een vaginisme-lijdster met silicoonimplantaten ... hoogst merkwaardige prioriteitkeuze
pi_31983230
Praten over je eigen dood is niks geen lolletje. Maar dat was een reactie op veel eerder, en daarom hier eigenlijk niet op zijn plaats en nogal pardoes. Soit, om het maar Frans te houden, want daar houden de vrouwen en dames van. De l'inconvénient d'être né zeg ik zomaar.
pi_31983236
Ja, diepzinnig, niet?
pi_31988273
Gisteren heb ik mijn vader gebeld. Hij is in Nederland. Hij heeft mijn moeder ongeveer drie weken geleden voor het eerst sinds de scheiding gezien. Beetje laat. Ze was al een half jaar ziek - of eigenlijk moet ik zeggen: ze ging al een half jaar bijna dood. Maar mijn vader is 'niet zo goed in die dingen.'

Het werd geen doorslaand succes, hun ontmoeting. Mijn moeder zei naderhand: "Wat een afgang van een man." Hoewel ze officieel zijn gescheiden, zo'n drie jaar geleden, is de boedelscheiding nog steeds niet rond. Ze bezitten een hoop 'stenen', zoals dat in vastgoedtermen heet: een vakantiehuis in Normandië, een appartement in Parijs, drie appartementen in Amsterdam, een pied-à-terre in Den Haag, en die stenen moeten worden verdeeld, om nog maar niet te spreken van de diverse inrichtingen (al die serviezen, bedden, meubels, rotzooi). Daarnaast is er natuurlijk het geld, en de schilderijen.

Voor de boedelscheiding hebben ze mijnheer R. in dienst genomen. Hij is accountant van beroep, en een obsessieve perfectionist. Ik heb al zo vaak tegen mijn vader gezegd: "Als jij nou nog iets voor mama wilt betekenen, zorg dan dat die boedelscheiding wordt rondgebreid." Ja, zei hij steeds, zo eenvoudig is dat niet... ingewikkeld... losse eindjes... formulieren kwijt... puntjes op de i... Franse wetgeving... enzovoort. Daarna gooide ik het over een andere boeg, ik zei: "Geef die R. eens een schop onder zijn reet, zeg hem dat hij nog precies twee weken de tijd krijgt." Maar ook die aansporing mocht niet baten.

Mijn vader is een typische secretaresse-man. Dat is een man die eraan gewend is zijn leven uit handen te geven aan derden - aan een team van secretaresses en assistenten en rechter handen en chauffeurs. Zelf kan mijn vader niets; hij krijgt nét zijn eigen veters gestrikt. Tot een paar jaar geleden was hij bankier. Een bankier heeft beroepsmatig met geld te maken, om het even simpel te zeggen, maar het is mijn vader nooit gelukt geld uit de muur te halen. Een portemonnee bezat hij niet; als hij toevallig een keer geld nodig had, haalde zijn secretaresse een sigarenkistje tevoorschijn, zodat ze mijn vader wat centjes toe kon stoppen. Gelukkig woont hij tegenwoordig met haar samen, met de secretaresse van het sigarenkistje.

"Pincode?" vroeg hij een keer aan mij, toen we samen voor een geldmachine stonden. "Hoe bedoel je: pincode?" Ik legde hem het principe van de viercijferige, geheime code uit. Mijn vader keek alsof hij het in Keulen hoorde donderen. Uiteindelijk lunchten we op mijn kosten. Zijn secretaresse betaalde me later terug uit het beruchte sigarenkistje.

Mijn moeder zal de boedelscheiding niet meer meemaken. Jammer. Of nee: onvergeeflijk. Natuurlijk voelt mijn vader zich schuldig, de lul. Het was een gouden kans geweest - de kans om toch nog íets goed te doen, om toch nog één gebaar te maken. De hele affaire heeft mijnheer R., de accountant, in elk geval geen windeieren gelegd. Hij blijft rekeningen sturen, uren schrijven, telefoontjes plegen, puntjes op de i zetten, neuzelen, mierenneuken - volgens mijn moeder is het overdekte zwembad in zijn achtertuin in aanbouw. Nog even, en hij kan een luchtbed kopen en de rest van zijn leven op zijn rug dobberen.

Niet aan denken. Dit zijn dingen waar ik niet aan wil denken. Geld, stenen - wat een gezeik. Laten we hopen dat mijnheer R. binnenkort in zijn eigen zwembad verzuipt. En dat er dan een accountant wordt ingehuurd die wél iets voor de bakker krijgt.

Mijn vader reageerde geschokt op mijn telefoontje. Hij zei: "Kan ik langskomen?"
"Ik weet het niet," zei ik. "Ik vraag het aan mama."
"Ik wil haar zien," zei mijn vader, "zeg dat tegen haar. Dat ik haar voor woensdag nog een keer wil zien. Doe je dat, alsjeblieft?"
Toegegeven: een beetje laat is hij wel. Maar het is een klein wonder dat hij er zelf mee komt, met het verzoek om haar te zien. Zes maanden heeft hij zich schuilgehouden. Zes maanden heeft hij excuses verzonnen - "Ik schrijf wel een brief..."- en snoekduiken gemaakt, maar nu komt hij dan tóch - om het in zijn eigen woorden te zeggen - uit de blokken. Dat is heel wat.
Mijn vader die uit de blokken komt, dat is heel wat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Nadine26 op 05-11-2005 14:41:17 ]
pi_31990419
dubbelpost
pi_31993888
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 13:10 schreef Nadine26 het volgende:
... hun ontmoeting. Mijn moeder zei naderhand: "Wat een afgang van een man."
... Gelukkig woont hij tegenwoordig met haar samen, met de secretaresse van het sigarenkistje.
... Natuurlijk voelt mijn vader zich schuldig, de lul. Het was een gouden kans geweest - de kans om toch nog íets goed te doen, om toch nog één gebaar te maken.
... Mijn vader die uit de blokken komt, dat is heel wat.
... Maar het is een klein wonder dat hij er zelf mee komt, met het verzoek om haar te zien.
Een enigszins vergelijkbaar contrast bestond tussen mijn ouders: mijn plichtsgetrouwe moeder die jouw hoogleraar had kunnen zijn (ware het niet dat zij het moederschap prefereerde); mijn flierefluitende vader die genoot van de onverholen aandacht der dames uit 'betere' kringen. Toch ook een essentieel verschil: mijn moeder was wel in staat mijn vader onmerkbaar te dirigeren en zodoende hem het gevoel van 'heer des huizes' te geven; mijn vader kon rekenen op zijn veilige thuishaven en hoefde niet elders zijn permanente toevlucht te zoeken. Ondanks de beschamende fratsen van mijn vader, denk ik met weemoed terug aan mijn ouderlijk nest.

Jouw vader, mijn vader ... twee grote lullen ... maar wel twee lullen waaraan wij ons bestaan te danken hebben. Volgens mij is ons probleem dat wij in onze kinderjaren vaders op een voetstuk plaatsen, gaandeweg dat voetstuk zien afbrokkelen en achteraf moeten constateren dat ook vaders uiteindelijke doodgewone mensen zijn.

Je verhaalt voornamelijk over de verdeling van hun stenen bezittingen. Maar ondanks alles blijft hun waardevolste en onverdeelbaar bezit toch het ouderschap van hun drie kinderen. Daarom hoop ik dat jouw ouders eventjes afstand van hun onderlinge geschillen kunnen nemen opdat zij op waardige en vredige wijze afscheid van elkaar kunnen nemen ... samen met hun drie kinderen.
pi_32008572
Heel terecht dat deze laatste dagen in de intimiteit van de familie worden beleefd. Maar hoe strikt is de familie af te bakenen? Binnen deze context, behoort jouw vader (weer) tot de familie? Behoort Thijs in potentie tot de familie?

Jouw vader heeft zich inmiddels gemeld. Daarmee heeft hij zijn verbondenheid met zijn voormalige echtgenote erkend. Jouw moeder staat nu voor de keus hem wel of niet te ontvangen. Daarmee zal zij haar verbondenheid met haar voormalige echtgenoot erkennen of ontkennen.
En als de wederzijdse erkenning van die verbondenheid blijkt, welke rol wil resp. mag jouw vader vervullen ten aanzien van de komende gebeurtenissen?
Gebeurtenissen zoals het aanstaande heengaan van jouw moeder, dwingen tot kleur bekennen, dwingen tot het herijken van bestaande relaties.

Dat geldt ook voor Thijs in relatie tot jouw familie. Voelt Thijs zich in principe duurzaam verbonden met jou en derhalve met jouw familie? Voelt jouw familie zich in potentie duurzaam verbonden met Thijs?
Nadine, de omstandigheden dwingen jou deze vragen te beantwoorden. Voor een deel ken jij het antwoord wellicht, voor het andere deel zul jij de betrokkenen hierover moeten peilen.
  zondag 6 november 2005 @ 02:16:31 #298
108404 Martel
de beuk erin
pi_32012910
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 00:15 schreef Nadine26 het volgende:
Bagatelliseren is my middle name
Inderdaad, je kunt uitstekend bagatelliseren. Die indruk kreeg ik meteen bij lezing van jouw avondje Sevilla. Denk je nou werkelijk dat je verhaal geloofwaardig is? Denk je nou werkelijk dat een beetje man kan stoppen bij het zien van je roze roos tussen je gespreide dijen, het horen van je ritmisch gehijg, het voelen van je gloeiende lijf, het proeven van je zoete sappen en het ruiken van je geile dampen? No way Needien

Waarom ontkennen dat je gewoon van bil bent gegaan? Ik zie twee antwoorden, top of flop. Top: je schaamt je voor de lyrische bewoordingen over je extatische ervaring. Flop: je schaamt je voor de ondermaatse prestaties van je oh zo aanbeden minnaar. Maar schaamte voor wie? Voor die evenzo keurige forumvriendjes van je? Kom op zeg, die “droogneukertjes” (met dank aan Ollie) hebben hun handen vol aan zichzelf.

Een jammerlijk gemiste kans voor de beloftevolle schrijfster en haar hunkerende lezertjes. Maar misschien is de schrijfster binnenkort de schaamte voorbij en kan ze the right stuff opdissen.
pi_32017369
Op zaterdag 5 november 2005 16:49 schreef Gajus het volgende:
quote:
Een enigszins vergelijkbaar contrast bestond tussen mijn ouders (...). Toch ook een essentieel verschil: mijn moeder was wel in staat mijn vader onmerkbaar te dirigeren en zodoende hem het gevoel van 'heer des huizes' te geven; mijn vader kon rekenen op zijn veilige thuishaven en hoefde niet elders zijn permanente toevlucht te zoeken.
Als ik het goed begrijp, accepteerde jouw moeder zijn 'beschamende fratsen' - ze deed alsof ze het niet wist, of ze wilde het niet weten, zoiets?
Mijn moeder heeft dat ook heel lang gedaan, dat neem ik tenminste aan, want zelfs wij hadden sterke aanwijzingen in die richting. Wij hadden alleen niet zo'n zin om de zaak tot op de bodem uit te spitten.
quote:
Jouw vader, mijn vader ... twee grote lullen ... maar wel twee lullen waaraan wij ons bestaan te danken hebben. Volgens mij is ons probleem dat wij in onze kinderjaren vaders op een voetstuk plaatsen, gaandeweg dat voetstuk zien afbrokkelen en achteraf moeten constateren dat ook vaders uiteindelijke doodgewone mensen zijn.
Ja. (Misschien zal ik mijn vader ooit zien als een 'doodgewoon' mens, maar voor nu vind ik hem uitzonderlijk egocentrisch & onaangepast.)
quote:
Je verhaalt voornamelijk over de verdeling van hun stenen bezittingen. Maar ondanks alles blijft hun waardevolste en onverdeelbaar bezit toch het ouderschap van hun drie kinderen. Daarom hoop ik dat jouw ouders eventjes afstand van hun onderlinge geschillen kunnen nemen opdat zij op waardige en vredige wijze afscheid van elkaar kunnen nemen ... samen met hun drie kinderen.
Hun stenen bezittingen zijn mijn laatste zorg, en dat geldt ook - eigenlijk - voor mijn ouders. Ze proberen elkaar niet te naaien, zogezegd - over geld doen ze niet moeilijk, ze zijn te 'chique' (of in elk geval wíllen ze dat graag zijn) om ruzie te maken over de centen. Hun enige geschil betreft die boedelscheiding an sich - de zaak moet verdeeld, door midden gesplitst, dat is alles.

Wat 'de kinderen' betreft: mijn vader gedraagt zich als het grootste kind, daar komt het op neer. Hij verwacht dat wij toenadering zoeken, dat wij voortdurend bij hem op de stoep staan, dat wij hem bellen, enzovoort. Hij is pissed off dat wij zijn vriendin niet zo leuk vinden. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat, want de enige eis van mijn moeder is dat de secretaresse NIET op de begrafenis komt.
pi_32017477
Op zondag 6 november 2005 00:00 schreef Gajus het volgende:
quote:
Heel terecht dat deze laatste dagen in de intimiteit van de familie worden beleefd. Maar hoe strikt is de familie af te bakenen? Binnen deze context, behoort jouw vader (weer) tot de familie? Behoort Thijs in potentie tot de familie?
Mijn vader heeft zich de afgelopen zes maanden niet gemanifesteerd. Dat is wel een slecht verhaal, natuurlijk. Maar hij was er gisteravond wél. Mijn moeder zei: "Als hij wil komen, dan mag hij. Het interesseert me fuck all." Vervolgens heeft mijn vader zo'n beetje de hele avond in de woonkamer zitten recipiëren. Leuke verhalen vertellen, anekdotes - jongens, gezellig! Terwijl wij geregeld in tranen uitbarstten - maar daar 'kan hij niks mee', om het even modern te zeggen. Nog moderner: 'Dat is zijn ding niet.' (Toppertje).

Nou snap ik wel dat hij zich geen houding weet te geven. Maar pijnlijk was het wel. Hij is een half uur bij mijn moeder geweest. Zij zei later tegen me: "Ik wilde alleen een excuus horen, ik heb hem de woorden letterlijk in de mond gelegd, hij hoefde eigenlijk alleen nog maar te knikken, maar: niets!" Opnieuw was hun ontmoeting dus geen succes. Maar goed, hij was er in elk geval bij. Dat is goed, want wij maakten ons al zorgen over de begrafenis. Dat we elkaar daar voor het eerst in lange tijd zouden treffen, en dat de hele zaal met ingehouden adem naar ons zou zitten kijken: hoe reageren ze, wat doen ze, hoe kijken ze? Sensatie! Beetje verkeerde timing, op een begrafenis. (Oh, het wordt trouwens een crematie).
Mijn vader kondigde gisteren wél aan dat hij vanavond weer wil komen. Hmm.

Wat Thijs betreft: dat weet ik niet zo goed. Hij is geen deel van de familie; hij kent mijn ouders wel, maar alleen oppervlakkig. Hij wil er zelf wel graag bij zijn, maar dan voor mij. Ik ga er nog even rustig over nadenken.
quote:
Gebeurtenissen zoals het aanstaande heengaan van jouw moeder, dwingen tot kleur bekennen, dwingen tot het herijken van bestaande relaties.
Ja, maar dan moet hij ook echt kleur gaan bekennen. Die leuke grappen die hij de hele avond vertelt, vallen nu een beetje dood. Wij zijn van huis uit geen van allen 'emotionele' mensen - maar dit is wel het moment om de tranen te laten lopen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')