abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31664796
Stel je hebt een appartement van 90m2 in het centrum van een kleine gemeente zonder hypotheek en je wil dit gaan verhuren

Even wat vraagjes:

1: Welke kosten neemt normaal gesproken de huurder voor zijn rekening en welke de verhuurder?
2: Wat kost ongeveer gas, water, licht, verzekering, servicekosten en belastingen?
3: Hoeveel belasting betaal je over je huurinkomsten?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_31665665
eerst toestemming vragen om te mogen verhuren (vragen aan gemeente)
uit een aspergernest
pi_31665758
Moet dat?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_31665833
Als je gewoon een kamertje in je huis verhuurt hoef je daar over geen belasting te betalen. Maar dit gaat naar ik begrijp echt over een apart huis? Dan weet ik het niet
pi_31665907
Volgens mij is illegale onderhuur niet toegestaan hoor
pi_31666144
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 22:13 schreef fernando_redondo het volgende:
Volgens mij is illegale onderhuur niet toegestaan hoor
Op wie reageer je nou, jezelf
  maandag 24 oktober 2005 @ 22:27:17 #7
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_31666335
Je huurinkomsten worden belast volgens de inkomstenbelasting in box 1, je verhuurt immers om er een financiëel voordeel uit te halen. Ligt er aan hoe veel je per jaar binnenkrijgt (ook uit al je andere inkomsten) maar dat variëert tussen de 30 en max 52%

Verhuurder neemt over het algemeen onderhoudskosten aan het buitenwerk en leidingen op zicht. G/w/l zijn over het algemeen voor de huurder, Eventuele servicekosten betaalt de verhuurder wel.
Action is the enemy of thoughts
pi_31675148
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 22:22 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Op wie reageer je nou, jezelf
Nee op jou
pi_31675196
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 22:27 schreef Reintje het volgende:
Je huurinkomsten worden belast volgens de inkomstenbelasting in box 1, je verhuurt immers om er een financiëel voordeel uit te halen. Ligt er aan hoe veel je per jaar binnenkrijgt (ook uit al je andere inkomsten) maar dat variëert tussen de 30 en max 52%
Stel dat je bijvoorbeeld de volgende inkomsten en vermogen hebt:

Inkomsten uit werk: 30.000
Inkomsten uit verhuur: 12.000 (Dat appartement dus)
Spaarrekening: 22.000 euro

Zou dan zowel 1 als 2 in box 1 vallen?
quote:
Verhuurder neemt over het algemeen onderhoudskosten aan het buitenwerk en leidingen op zicht. G/w/l zijn over het algemeen voor de huurder, Eventuele servicekosten betaalt de verhuurder wel.
En wat bijvoorbeeld met de verzekeringen en belastingen?
pi_31675406
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 10:22 schreef fernando_redondo het volgende:

[..]

Stel dat je bijvoorbeeld de volgende inkomsten en vermogen hebt:

Inkomsten uit werk: 30.000
Inkomsten uit verhuur: 12.000 (Dat appartement dus)
Spaarrekening: 22.000 euro

Zou dan zowel 1 als 2 in box 1 vallen?
[..]

En wat bijvoorbeeld met de verzekeringen en belastingen?
De inkomsten zijn geen 12000.

Want je onderhoudskosten gaan er vanaf net als gemeentelijke belastingen WOZ enzv.
pi_31676199
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 22:10 schreef ChrisJX het volgende:
Als je gewoon een kamertje in je huis verhuurt hoef je daar over geen belasting te betalen. Maar dit gaat naar ik begrijp echt over een apart huis? Dan weet ik het niet
Dat ligt er dus aan of je inkomsten niet hoger zijn dan ¤ 3.821,00 (zo uit m'n hoofd). Dan krijg je kamerverhuurvrijstelling en komen de inkomsten niet in aanmerking voor heffing in box 1. Echter, dan moet het wel verhuur betreffen van een ruimte van de woning die niet als zelfstandige woning kan worden aangemerkt.

Gaat het hier om tijdelijke verhuur? Neem aan van wel. Dan vervalt het eigen woning forfait, welke wordt vervangen door een forfait dat gelijk is een 75% van de van derden ontvangen huur. Onderhoudskosten zijn niet aftrekbaar, by the way.

Indien een woning permanent wordt verhuurd ligt het allemaal wat anders. Dan zijn bepaalde forfaitaire regelingen niet van toepassing en er is volgens mij fiscaal gezien ook niet langer sprake van een eigen woning.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_31676301
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 22:27 schreef Reintje het volgende:
Dit hoeft helemaal niet hoor.

Als het gaat om normaal vermogensbeheer en je verhuurt het alleen maar omdat je zelf bijvoorbeeld ergens anderes makkelijker woont/ omdat je in het buitenland/of aan je kinderen o.i.d./ zit, valt de waarde van de woning in box III en zijn de huurinkomsten onbelast.

Alleen bij meer dan normaal vermogensbeheer, dus zoiets als een huisjesmelker, zullen de huurinkomsten in box I belast zijn.
-
pi_31676408
Dat is wat ik ook vernomen had en bijvoorbeeld voor het prive verhuren van een bedrijfspand geldt dat je 1,2% vermogensrendementsheffing betaald. Dit lijkt me ook voor het verhuren van een huis c.q. appartement te gelden.
pi_31676850
Die 1,2% is de daadwerkelijke belastingdruk van box III.

Je moet alleen voor jezelf bepalen in hoeverre het verhuren van het appartement door als normaal vermogensbeheer wordt gezien.

In box I wordt het pas belast bij meer dan normaal vermogensbeheer. Bijvoorbeeld bij veel bemoeienis met het appartement of als je er nog veel meer verhuurt of als je alleen maar actief bezig bent met het appartement of het zoeken van huurders.

Anders dus gewoon appartement gewoon in box III laten vallen (net als de eventueel bijbehorende schuld) en de huurinkomsten onbelast ontvangen.
-
pi_31676997
quote:
Je moet alleen voor jezelf bepalen in hoeverre het verhuren van het appartement door als normaal vermogensbeheer wordt gezien.
Het lijkt me dat dat de belastingdienst moet beoordelen
quote:
Anders dus gewoon appartement gewoon in box III laten vallen (net als de eventueel bijbehorende schuld) en de huurinkomsten onbelast ontvangen.
Dit kan toch altijd?
pi_31678539
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 11:51 schreef fernando_redondo het volgende:

[..]

Het lijkt me dat dat de belastingdienst moet beoordelen
Nee, jij moet aangifte IB doen en dan al je positie bepalen, box I of box III...
quote:
[..]
Dit kan toch altijd?
Nee, als het meer dan normaal vermogensbeheer is is het box I, dus huurinkomsten belast.
-
pi_31762691
Maar dat laatste is toch niet het geval bij een appartement?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')