abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31663957
Wereldbank: gastarbeiders verzachten armoede

Uitgegeven: 24 oktober 2005 12:45
Laatst gewijzigd: 24 oktober 2005 18:28

WASHINGTON - Met het geld dat gastarbeiders naar hun eigen land overmaken, wordt de armoede in die landen kleiner. Dit jaar komen dergelijke betalingen uit op het totaalbedrag van 225 miljard dollar, zo staat in een maandag verschenen rapport van de Wereldbank. Er werken op het ogenblik ongeveer tweehonderd miljoen mensen buiten het land waar ze zijn geboren.

De armoede mag dan wel kleiner worden, door het vertrek van geschoolde arbeidskrachten verdwijnt ook veel kennis. De Wereldbank roept de betrokken landen dan ook op om vakmensen een goed perspectief te bieden.

Bovendien gaat veel kennis verloren doordat migranten in hun 'nieuwe' land niet de mogelijkheid hebben actief te zijn op hun eigen vakgebied. Dat komt onder meer door het lage opleidingsniveau en moeilijk te nemen bureaucratische hordes.

Uit veel landen vertrekt meer dan 50 procent van de geschoolden naar het buitenland. Dat geldt onder meer voor Haïti en Jamaica, die acht van de tien mensen met een vervolgopleiding zien weggaan.

De Wereldbank heeft becijferd dat de Verenigde Staten het meest baat hebben bij geschoolde mensen uit het buitenland. Als het aantal buitenlandse studenten daar met 10 procent stijgt, dan stijgt het aantal patentaanvragen met 4,7 procent.

www.NU.NL

Ik ben het niet eens met deze conclusie want als veel kansvolle jonge inwoners het land verlaten betekend dit dat de investering in scholing voor de desbetreffende inwoner voor niks is geweest en dat een ander land de vruchten van die investering gaat plukken.

Verder is het zo dat als veel van je hoogopgeleide inwoners vertrekken de laagopgeleiden, kanslozen en ouderen achterblijven en die kunnen niet voldoende geld verdienen om daadwerkelijk aan armoedebestrijding te doen door middel van investeringen door middel van belasting geld.

Volgens mij is er maar een land dat er beter van wordt en dat is het land dat de hoogopgeleiden immigranten opneemt

P.S. Ik vind het verband in de laatste zin onzin en vergezocht
P.S.2: Vrijwel iedereen die zijn geld ergens anders verdient en dat terug stuurt naar zijn thuisland zal aan tax-evasie doen waardoor er ook geen of weinig belastingen terugkomen.
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_31665932
Er staat toch ook niet dat een land beter wordt van de emigratie van hoog opgeleiden? Het is logisch dat de armoed afneemt als hoger opgeleiden emigreren naar een land waar ze veel meer verdienen en geld sturen. Maar zoals in het artikel staat is het structureel gezien slecht voor een land.
De opmerking dat er een verband is tussen de toename van patenten en de toename van buitenlandse studenten lijkt me trouwens helemaal niet zo ver gezocht. Een toename van het aantal studenten betekent meer onderzoek en dus meer patenten.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_31674986
quote:
Er staat toch ook niet dat een land beter wordt van de emigratie van hoog opgeleiden?
Wel dat de armoede kleiner wordt, maar ook daar ben ik het niet mee eens want armoedebestrijding kan je alleen bestrijden als je veel belastinginkomsten hebt en vooral hogeropgeleiden zorgen voor belastinginkomsten
quote:
De opmerking dat er een verband is tussen de toename van patenten en de toename van buitenlandse studenten lijkt me trouwens helemaal niet zo ver gezocht. Een toename van het aantal studenten betekent meer onderzoek en dus meer patenten.
De enige manier om het te bewijzen is om te kijken naar waar de mensen vandaan komen die patenten aanvragen
Niet iedere student gaat een patent aanvragen
Niet iedere student is hoogbegaafd
Niet iedere student doet onderzoek
Meer studenten betekent dat er minder geld beschikbaar is per student dus minder geld voor onderzoek
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_31675556
Ik zie emigratie toch eerder als een probleem dan een oplossing. In veruit de meeste gevallen is het namelijk zo dat de emigrant in zijn nieuwe land voor problemen zorgt, of in zijn land van herkomst problemen achterlaat. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Hoogopgeleiden die hun land verlaten om elders te gaan werken, laten in hun eigen land een leemte achter. Uiteindelijk zijn de allerarmste landen de klos. Een rijk Europees land heeft een artsentekort, haalt die artsen uit bijvoorbeeld Zuid-Afrika of uit de Balkan, waardoor daar weer een artsentekort ontstaat. Die landen halen hun artsen vervolgens uit armere buurlanden, waar men met de gebakken peren zit.
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 13:24:38 #5
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_31678773
Klopt, en of je het nou leuk vindt of niet, de VS staat aan de top van deze schakel. Uiteindelijk trekt het land de meeste hoogopgeleide emigranten aan. Europa doet iets fout.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 13:33:36 #6
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_31678877
Zelfs hier wordt het een probleem dat jonge en vooral talentvolle mensen het land verlaten.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 13:40:51 #7
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_31678976
Precies, waarom zouden ze ook blijven? Een onderzoek een tijdje terug onder expats gaf ook het ongunstige klimaat van Nederland aan.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_31681128
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 10:09 schreef fernando_redondo het volgende:

[..]

Wel dat de armoede kleiner wordt, maar ook daar ben ik het niet mee eens want armoedebestrijding kan je alleen bestrijden als je veel belastinginkomsten hebt en vooral hogeropgeleiden zorgen voor belastinginkomsten
De mensen zijn simpelweg minder arm doordat de familie in het buitenland geld stuurt. Dan valt er minder te bestrijden natuurlijk. Neemt niet weg dat brain drain over het algemeen niet gunstig is voor een land.
quote:
[..]

De enige manier om het te bewijzen is om te kijken naar waar de mensen vandaan komen die patenten aanvragen
Niet iedere student gaat een patent aanvragen
Niet iedere student is hoogbegaafd
Niet iedere student doet onderzoek
Ik neem aan dat het woord student betekent dat het minimaal om een bachelor opleiding gaat. Daar zit altijd wel enige vorm van onderzoek in. Het aanvragen van een patent hoeft bovendien niet door de student zelf te gebeuren. Ik weet niet precies hoe het in de VS zit, maar het is goed mogelijk dat op veel universiteiten het patentrecht bij de universiteiten zelf ligt en niet bij de studenten.
quote:
Meer studenten betekent dat er minder geld beschikbaar is per student dus minder geld voor onderzoek
Ben je uberhaupt bekend met het Amerikaanse onderwijssysteem? Die paar euro collegegeld per jaar die je hier betaald vinden ze daar echt een lachertje.
pi_31682576
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 13:24 schreef Pracissor het volgende:
Klopt, en of je het nou leuk vindt of niet, de VS staat aan de top van deze schakel. Uiteindelijk trekt het land de meeste hoogopgeleide emigranten aan. Europa doet iets fout.
V.S. land van de onbegrensde mogelijkheden toch wel....

In de V.S. heb je beter betaalde banen, moet je langer werken, weinig vakantie, lage levensonderhoudkosten in bepaalde staten, niet zoveel belastingen en niet van die vele domme regels. Daarnaast is het land lekker divers in elk opzicht.
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 19:47:21 #10
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_31684745
Bottomline:

Men emigreerd niet om het thuisland beter te maken, men emigreerd om zichzelf en de naaste familie beter te maken.

De kinderen van gastarbeiders kunnen een betere scholing krijgen bijvoorbeeld dan in hun thuisland. Dat geldt zowel voor de VS als voor Nederland.

In California is er een stijgende trend onder de bijna 40% spaans sprekende bevolking om een Universitaire opleiding te volgen. Deze stijgende trend is vooral te wijten aan de kinderen van Mexicaanse/Latino immigranten die ook hun lagere school/highschool in de Verenigde Staten hebben gevolgd, fatsoenlijk Engels spreken, en verder willen met hun leven.

Deze kinderen hebben deze kansen niet in Mexico. Veel Mexicaanse immigranten kunnen de dure Colleges niet betalen, maar er zit wel degelijk een stijgende lijn in, dus langzaamaan gaat het ietsje beter.

Voor de immigranten ZELF is emigratie van hun thuisland naar de Vernigde Staten dus een stap voorwaarts - en zo ook van Noord Afrikanen naar Nederland - maar voor hun thuisland kan het betekenen dat ze mensen die verder willen met hun leven verliezen aan een Westers land, en daar zijn ze denk ik ook niet altijd blij mee.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 20:27:55 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_31685657
tja, ik heb ook Nederland verlaten, en geen dag spijt van.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_31762909
quote:
De mensen zijn simpelweg minder arm doordat de familie in het buitenland geld stuurt. Dan valt er minder te bestrijden natuurlijk.
Dat is het zelfde als een verslaafde een fles whiskey te geven en dan te denken dat het probleem is opgelost
quote:
Ben je uberhaupt bekend met het Amerikaanse onderwijssysteem? Die paar euro collegegeld per jaar die je hier betaald vinden ze daar echt een lachertje.
Ook het Amerikaanse onderwijsbudget is eindig
pi_31763174
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 19:48 schreef fernando_redondo het volgende:

[..]

Dat is het zelfde als een verslaafde een fles whiskey te geven en dan te denken dat het probleem is opgelost
Je begrijpt het echt niet zo te zien. Je analogie slaat ook werkelijk nergens op. Misschien kun je hier even de definitie van arm doorlezen.

Ook het Amerikaanse onderwijsbudget is eindig

[/quote]

Veel onderwijs in de VS is particulier. Bovendien neemt het budget toe als studenten een substantieel bedrag aan collegegeld betalen.
pi_31763243
quote:
Je begrijpt het echt niet zo te zien. Je analogie slaat ook werkelijk nergens op. Misschien kun je hier even de definitie van arm doorlezen.
En misschien kan je het nu gaan onderbouwen?
quote:
Veel onderwijs in de VS is particulier. Bovendien neemt het budget toe als studenten een substantieel bedrag aan collegegeld betalen.
De meeste immigranten kunnen hun kinderen niet zonder hulp naar de uni sturen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')