abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 oktober 2005 @ 17:49:02 #1
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_31662237
Brazilianen keren zich tegen wapenverbod (video)

Uitgegeven: 24 oktober 2005 07:19
Laatst gewijzigd: 24 oktober 2005 09:22

RIO DE JANEIRO - Een meerderheid van de Brazilianen heeft zich zondag in een referendum uitgesproken tegen een verbod op de verkoop van vuurwapens en munitie aan particulieren. Dat is maandag gebleken toen ruim 90 procent van de stemmen was geteld. Bijna tweederde van de stemmers sprak zich uit tegen een verbod.

Bekijk video:
Modem/ Breedband

President Luiz Inácio Lula da Silva is er juist voorstander van, evenals de Rooms-Katholieke Kerk. In Brazilië komen jaarlijks ongeveer 36.000 mensen om het leven door vuurwapens, meer dan door kanker of verkeersongevallen. Bron nu.nl

------------------------------------------------------------------------------------------

Na wekenlang te zijn gebombardeerd met TV spots van de tegen en voor partij ivm het referendum of de verkoop van wapens en munitie verboden moet worden heeft de Braziliaanse bevolking gelukkig gekozen via een referendum voor een TEGEN.

Nummer 1 was NEE een verbod.
Nummer 2 was VOOR een verbod.

Nu blijkt dat 61,09% nummer 1 heeft gestemd. En dat 39,9% heeft gestemd op nummer 2.
Dit is dus een groot verschil al zijn nog niet alle stemmen binnen. Enkele staten hebben het maar moeilijk met het verzamelen van de referenda gegevens.
Maar duidelijk is dat dit een overwinning is voor het "nummer 1" kamp.
Nu mag een ieder boven de 25 jaar een vuurwapen aanschaffen, welke gescreend word door de federale politie, en men de vergunning elke 3 jaar moet herzien.
Dit zijn tot zover de conclusies van het ministerie van justitie.

Ik ben altijd al tegen een verbod geweest en ben zeer blij met deze uitslag.
Alhoewel ik nog geen stemrecht heb (heb ik pas over 3 jaar) stemt dit me vrolijk.
De nonredenatie van het VOOR kamp hebben denk ik velen doen overgaan naar het TEGEN kamp welke wat meer redenaties naar voren kon brengen welke meer logisch leken.

Wat toch een heel saillaint detail is is dat gisteren, juist op de dag van het referendum de ex directeur van de Carandiru gevangenis is vermoord met 10 schoten van zwaar caliber.

Nietemin stemt dit mij goed. Als de het referendum word aangenomen schaffen we hier een goed wapen aan om ons tegen evt indringers te beschermen.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_31662396
Hoe meer wapens hoe minder mensen. Ik ben tegen het verbod want ik heb een hekel aan mensen. Iedereen mag toch eigen rechter spelen?
For great justice!
pi_31662506
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 18:07 schreef QyRoZ het volgende:
Hoe meer wapens hoe minder mensen. Ik ben tegen het verbod want ik heb een hekel aan mensen. Iedereen mag toch eigen rechter spelen?
Waarom is eigen rechter spelen dan opeens toegestaan?
  maandag 24 oktober 2005 @ 18:20:30 #4
110987 ErwinRommel
pi_31662537
Ik neem aan dat je wat je schreef niet meende.
Het gaat namelijk niet om eigen rechter te spelen, maar het gaat om het recht om een wapen in huis te hebben in een land waar al zoveel moorden zijn.
Tevens ook om de bandieten niet nog meer macht te geven door de illigale wapenhandel te bevorderen.
Daarnaast het recht om bij een overval je familie en je naasten te beschermen.

Het gaat dus niet om eigen rechtertje spelen, maar gaat over iets anders.
  maandag 24 oktober 2005 @ 18:24:27 #5
38229 kanaiken
Een lieve gezeisde kanaiken
pi_31662577
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 18:20 schreef ErwinRommel het volgende:
Ik neem aan dat je wat je schreef niet meende.
Het gaat namelijk niet om eigen rechter te spelen, maar het gaat om het recht om een wapen in huis te hebben in een land waar al zoveel moorden zijn.
Tevens ook om de bandieten niet nog meer macht te geven door de illigale wapenhandel te bevorderen.
Daarnaast het recht om bij een overval je familie en je naasten te beschermen.

Het gaat dus niet om eigen rechtertje spelen, maar gaat over iets anders.
Inderdaad, en de cijfers laten zien dat dit systeem perfect werkt in de VS! Daar zijn de criminaliteitscijfer lager dan hier en het aantal doden duur vuurwapens valt ook reuze mee. Misschien moeten we dit systeem ook in Nederland invoeren?
Stel dat er geen hypothetische veronderstellingen bestaan.
Is dit een schijnvraag waarin het antwoord al besloten ligt?
>>> Geen referrertje in sigs <<<
  maandag 24 oktober 2005 @ 18:28:10 #6
110987 ErwinRommel
pi_31662619
Kanaiken, het zou goed zijn als er in Nederland een referendum word gegeven over dezelfde vraag als dat men afgelopen zondag heeft gedaan in Brazilie.
pi_31662642
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 18:24 schreef kanaiken het volgende:

[..]

Inderdaad, en de cijfers laten zien dat dit systeem perfect werkt in de VS! Daar zijn de criminaliteitscijfer lager dan hier en het aantal doden duur vuurwapens valt ook reuze mee. Misschien moeten we dit systeem ook in Nederland invoeren?
En in het UK, heel veel illegaal verklaard spul laatste tijd, heb je weer hogere cijfers dan in de VS. Canada en Zwitserland gaat het iig wel aardig.
  maandag 24 oktober 2005 @ 18:33:02 #8
110987 ErwinRommel
pi_31662663
Daarnaast moet men niet vergeten dat Brazilie een totaal andere maatschappij is dan Nederland en er daarom ook geen vergelijkingen getrokken kunnen worden.
Net zoals een vergelijking met de VS.
pi_31662775
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 18:28 schreef ErwinRommel het volgende:
Kanaiken, het zou goed zijn als er in Nederland een referendum word gegeven over dezelfde vraag als dat men afgelopen zondag heeft gedaan in Brazilie.
Dat zou best kunnen. Dat is dan ook het moment dat de overheid haar burgers tegen zichzelf in bescherming moet nemen.

Zo moeilijk is het toch niet? Meer wapens is meer wapensgerelateerde misdrijven.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 24 oktober 2005 @ 18:44:56 #10
110987 ErwinRommel
pi_31662787
Mijn vrouw heeft overigens "nummer 2" gestemd en is dus voor het voorstel.
Vreemd genoeg gaf ze zelf ook aan dat we een wapen in huis moeten hebben om evt indringers tegen te gaan.

Om een voorbeeld te noemen:
je komt in de avond thuis van werk, vrouw ligt TV te kijken op bed. De poort gaat automatisch open als ik op de afstandsbediening druk. Ik rij mijn wagen naar binnen, maar weet niet dat er tegelijk anderen onwelwillende elementen zich met me voegen als ik de auto mijn garage binnenrijdt.
Krijg een pistool en geweer tegen me aan gedrukt om de sleutels van de auto af te geven, en tevens de order om het huis binnen te gaan terwijl mijn vrouw TV aan het kijken is.

Eenmaal binnen met de bandieten, zoeken ze voor geld en vragen ze me waar het ligt.
Ongewapend plunderen ze het huis en als je geluk hebt schieten ze je niet dood.
Dit is de dagelijkse praktijk in Brazilie.

Wat ik nu doe is als er vreemde gasten in de straat rijden nog een rondje te rijden terwijl ik mijn vrouw bel. En als ik in de straat ben zij de poort open doet. Ja, zo gaat dat soms echt.

Nu kan je je dus als een mak schaap laten afslachten door een bandiet, je kan echter ook verzet bieden als je een vuurwapen in huis hebt.
Zo zijn er tig denkbare situaties denkbaar waarbij ik blij zou zijn om een vuurwapen bij me te hebben.

Nederland is geen Brazilie of VS.
pi_31662918
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 18:43 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat zou best kunnen. Dat is dan ook het moment dat de overheid haar burgers tegen zichzelf in bescherming moet nemen.

Zo moeilijk is het toch niet? Meer wapens is meer wapensgerelateerde misdrijven.
Als de mensen zo dom zijn moet de overheid IMO het onderwijs maar verbeteren. Wapens moeten natuurlijk gereguleerd worden maar ze gewoon verbieden lijkt me symptoombestrijding.
  maandag 24 oktober 2005 @ 19:15:20 #12
110987 ErwinRommel
pi_31663056
En die regulering is nu juist waar het hier om gaat.
Niet om het "hebben van" een wapen, het merendeel kan dat al niet eens betalen, maar dat wapenbezit legaal is en geregistreerd is.
Dan kun je weer roepen dat Brazilie zo corrupt als de pest is en dat criminelen toch wel hun weg weten, dat is hetzelfde als dat alle wapens illegaal zouden zijn voor burgers. De criminelen verdienen er dan nog zelfs geld aan.

Nee, het lijkt me beter om in dit uitgestrekte land gewoon het wapenbezit te legaliseren. Dat iedereen boven de 25 een wapen kan kopen nadat hij/zij is gescreened, en elke 3 jaar opnieuw moet opteren voor een vuurwapenvergunning.

Beter dan als een lam lammetje afwachten.
pi_31663109
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 19:00 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Als de mensen zo dom zijn moet de overheid IMO het onderwijs maar verbeteren. Wapens moeten natuurlijk gereguleerd worden maar ze gewoon verbieden lijkt me symptoombestrijding.
Naar mijn idee zou de overheid het geweldsmonopolie moeten hebben. Particulier wapenbezit zorgt slechts voor meer geweld en ellende. Ook al ben je hoog opgeleid een wapen blijft een apparaat ontwikkeld om mee te doden...
pi_31663193
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 19:22 schreef du_ke het volgende:

[..]

Naar mijn idee zou de overheid het geweldsmonopolie moeten hebben. Particulier wapenbezit zorgt slechts voor meer geweld en ellende. Ook al ben je hoog opgeleid een wapen blijft een apparaat ontwikkeld om mee te doden...
Probleem alleen van een monopolie van geweld is dat het ook voor foute doeleinden kan worden gebruikt. Natuurlijk hoeft er niets te gebeuren, maar de kans wordt wel aardig vergroot en het is vaak een belangrijke stap gebleken. Iig, goede regulatie en onderwijs is IMO beste oplossing.
  maandag 24 oktober 2005 @ 19:39:31 #15
38229 kanaiken
Een lieve gezeisde kanaiken
pi_31663210
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 18:28 schreef ErwinRommel het volgende:
Ik vermoed eigenlijk dat er een duidelijke 'nee' gegeven wordt, en hoop het nog meer.

Ik was misschien daarnet iets te sarcastisch, Brazilië is een ander land, dat is waar. Het probleem is alleen dat wanneer de criminaliteitscijfers dalen, de wapenwet waarschijnlijk niet mee verandert. En een ander probleem, je kunt niet weten of mensen het wapen ten goede of ten kwade gaan gebruiken.
Stel dat er geen hypothetische veronderstellingen bestaan.
Is dit een schijnvraag waarin het antwoord al besloten ligt?
>>> Geen referrertje in sigs <<<
pi_31663312
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 19:37 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Probleem alleen van een monopolie van geweld is dat het ook voor foute doeleinden kan worden gebruikt. Natuurlijk hoeft er niets te gebeuren, maar de kans wordt wel aardig vergroot en het is vaak een belangrijke stap gebleken. Iig, goede regulatie en onderwijs is IMO beste oplossing.
Heel leuk en aardig. Maar is dat een reden om de bevolking het recht te geven zich te bewapenen? Zeker omdat de kans groot is dat daarmee het aantal doden door vuurwapens hoger wordt (ook al heb je goede educatie het gebeurt toch).
pi_31663429
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 19:52 schreef du_ke het volgende:

[..]

Heel leuk en aardig. Maar is dat een reden om de bevolking het recht te geven zich te bewapenen? Zeker omdat de kans groot is dat daarmee het aantal doden door vuurwapens hoger wordt (ook al heb je goede educatie het gebeurt toch).
Ik zie nergens dat er beweerd wordt dat de bevolking zich volledig mag bewapenen. Het gaat puur om regulatie en onderwijs, mensen met foute intenties blijven natuurlijk altijd criminelen. Het werkt iig aardig goed in Canada, Israel, Zwitserland, etc. En btw, de meeste onnatuurlijke doden zijn in de afgelopen eeuw juist gevallen door overheden die een aardige terreur op hun inwoners hebben losgelaten. Het aantal slachtoffers door misdrijven met vuurwapens en andere zooi valt daarbij in het niet.
pi_31663504
Ik ken Brazilië verder niet heel goed maar ik kan de uitkomst van dit referendum wel begrijpen en denk dat het ook een goede uitkomst is.

Blijkbaar is in Brazilië de overheid niet in staat om haar burgers te beschermen en moeten ze zichzelf beschermen. Iedereen heeft recht op verdediging als de overheid dat niet garandeert moet je het heft in eigen hand nemen.

Guns don't kill people, people do.
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 09:08:36 #19
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_31674195
Goed, de mythe dat de VS het geweldadigste land op aarde zou zijn is ook weer doorprikt.

Daarnaast is het goed dat mensen voorzichzelf op kunnen komen doormiddel van vuurwapens. Het laatste wat een linkse regering wil is een bevolking die niet zomaar alles pikt van de regering en ook de mogelijkheden tot verzet heeft.
pi_31674278
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 20:05 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Ik zie nergens dat er beweerd wordt dat de bevolking zich volledig mag bewapenen. Het gaat puur om regulatie en onderwijs, mensen met foute intenties blijven natuurlijk altijd criminelen. Het werkt iig aardig goed in Canada, Israel, Zwitserland, etc. En btw, de meeste onnatuurlijke doden zijn in de afgelopen eeuw juist gevallen door overheden die een aardige terreur op hun inwoners hebben losgelaten. Het aantal slachtoffers door misdrijven met vuurwapens en andere zooi valt daarbij in het niet.
maar dat waren geen democratieen waar die massaslachtingen plaatsvonden..., democratische landen waar een wapenverbod geldt voor burgers zoals Nederland gaat het iig toch goed met de veiligheid... ik zie niet in wat het toestaan van wapens voor gewone burgers hierin in het positieve kan veranderen...
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 13:07:10 #21
110987 ErwinRommel
pi_31678487
Ok hier een wat duidelijker artikel welke ik heb geplukt van de BBC site:

Q&A: Brazil arms referendum

Last year, 36,000 people were killed with firearms in Brazil
Brazilians are holding a referendum on 23 October on whether to ban the sale of firearms and ammunition to civilians. The authorities say it is the world's first nationwide vote on guns, and that it could set a precedent for campaigns in other countries.
The BBC News website looks at some of the key issues surrounding the referendum.

Why is the vote important for Brazil?

Brazil has the second-highest number - behind Venezuela - of gun-related deaths in the world per capita, outstripping many war zones.

A recent United Nations report said more than half a million people were killed by guns in Brazil between 1979 and 2003. Firearms are believed to be the biggest cause of death among Brazil's youth.

Heavily armed drug gangs control slums, or favelas, and regularly engage in fights with outgunned police.

The cities of Sao Paulo and Rio de Janeiro are traditionally associated with gun crime.

Last year, 36,000 people were killed with firearms - 99 deaths per day.

What exactly is to be decided?

Over 120 million people are expected to take part in the referendum - voting is compulsory in Latin America's largest country.

If Brazil votes in favour of the ban, all sales of guns and ammunition to civilians will be halted, leaving those who already have registered firearms without bullets.

Police, judges, military personnel and private security firms will still be able to buy them.

According to official figures, there are 17 million guns circulating in the country, 90% of them in the hands of civilians and half of them unregistered. Over 60,000 firearms are sold every year.

What do Brazilians think about the ban?

Months ago opinion polls suggested that most people were in favour of such a ban, but the latest survey shows a slight advantage of the "no" vote, so results of the referendum look very uncertain.

Even the government is divided. President Luiz Inacio Lula da Silva endorses the prohibition. But his vice-president and defence minister, Jose Alencar, says it would encourage criminals.

What do supporters and opponents of the ban say?

Both have waged fierce campaigns on radio and television and in the press.

Those wanting to see gun sales banned say it will contribute to cutting down the violence that has given Brazil an annual death toll from firearms that is higher than many war zones.

But advocates of gun ownership say the prohibition would not reduce the arsenals held by drug gangs and other criminals, because it is not addressing the problem of illegal guns smuggled into Brazil from neighbouring countries.

They also claim that the right to legitimate defence is an essential right. Some Brazilians say that they will vote against the ban in order to keep protecting themselves from street crime.

What has the government done so far to fight gun-related crime?

A law passed by Congress recently has placed restrictions on who can buy and carry guns, and over the past year nearly half a million weapons have been handed in to police and destroyed under a buy-back scheme.

This year Brazil reported a fall in the number of deaths caused by firearms for the first time in 13 years.

The government put the improvement down to its own disarmament policies.

dinsdag 25 oktober 2005 @ 13:22:53 #22
110987 ErwinRommel
pi_31678751
Overigens heeft de overheid verleden jaar een campagne opgezet om vrijwillig de wapens in te leveren. Zo werden er tot op heden 400.000 wapens afgegeven op politieburo's zonder straf of registratie. Dus zeg maar een generaal pardon voor het illegale bezit op vuurwapens.
Deze wapens zijn vernietigd en werd met veel vertoon tentoongespreid op TV.
Of daadwerkelijk al die 400.000 wapens zijn vernietigd weet niemand. De politie hier kennende zijn ze niet zo integer als men dat in Nederland gewend is.
De goede moderne wapens zouden deels kunnen zijn doorverkocht aan criminelen die daarmee weer hun terreur kunnen uitvoeren.

Het punt is nu eenmaal gewoon dat met name op het platte land, bv boeren, niet hoeven te rekenen op enige hulp van de politie. Enkel als het al te laat is. Dus laat dan de boeren zichzelf bewapenen tegen indringers en criminelen.
Net zoals in het voorbeeld wat ik ook al aangaf gisteren voor zelfverdediging.

Nu men dus tegen het verbod heeft gestemd heeft de minister van Justitie aangekondigd de uitslag te respecteren. Wel gaf hij aan dat bezitters van wapens kunnen rekenen op strenge controle (?)en bij misbruik men naar de gevangenis gaat. Dus elke onverlaat die met een wapen op straat wilt rondlopen ook al heeft hij deze legaal gekocht mag dan rekenen op 2 tot 4 jaar celstraf.
Dat is dus de sanctie. Dit heeft aldus de minister te maken met het bewust zijn van wat een vuurwapen kan aanrichten.
Hier kan ik dus goed mee leven en lijkt me redelijk.
pi_31678857
logisch dat ze massaal tegen zijn, als straks de wapens verboden worden, hebben de criminele wapens en de mensen die zich tegen de criminelen moeten wapenen niet. Ben je mooi klaar mee dan.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 13:42:33 #24
110987 ErwinRommel
pi_31678992
Ik heb even voor de duidelijkheid wat rond gezocht over het aantal moorden per jaar. Dus inclusief scherpe voorwerpen en vuurwapens, vergif oid.

Dat zouden er dus 49,570 zijn. Dit is een statistiek uit 2002. Dus redelijk recent.

Lees hier meer voor hen die is geintereseerd: http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/mm5308a1.htm
pi_31679301
Ik wil ooit wel leren om met vuurwapens om te gaan, en dan haal ik misschien ook wel wat in huis. Je weet immers maar nooit. Het laatste waar ik dan rekening mee houdt is of het wel of niet mag, zolang ik niemand kwaad doe maak ik dat zelf wel uit.

Dat vindt men in Brazilië wellicht ook wel, zo vreemd is dat niet.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')