abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31726442
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 15:17 schreef Valid het volgende:

[..]

Volgens mij doel je op verhaaltjes sommen met warrige verhaaltjes? Die sommen zijn er volgens mij juist om de leerlingen toch nog iets van toebasbaar materiaal te verschaffen, zou je die sommen ook nog schrappen dan wordt het nóg droger.
Je kunt het ook wel spectaculair maken door leerlingen te laten inzien waarom de stof zelf interessant is in plaats van er een soort tekstverklaringsvak van te maken.
pi_31727505
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 15:30 schreef thabit het volgende:

[..]

Je kunt het ook wel spectaculair maken door leerlingen te laten inzien waarom de stof zelf interessant is in plaats van er een soort tekstverklaringsvak van te maken.
Hoe zou je dat willen doen?
pi_31728507
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 16:04 schreef Valid het volgende:

[..]

Hoe zou je dat willen doen?
Door stellingen te bewijzen en ze niet alleen uit een hoge hoed te toveren.
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
pi_31729137
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 16:42 schreef Wackyduck het volgende:

[..]

Door stellingen te bewijzen en ze niet alleen uit een hoge hoed te toveren.
Ik moet zeggen: Het is waar. Op een gegeven moment wordt dat ook noodzaak, omdat je anders omkomt in de stellingen. Het bewijzen dwingt je de stof te beheersen. Als ik het met talen zou vergelijken is het bewijzen in de wiskunde ongeveer gelijk aan het vertalen ín een taal. Dan moet je de grammatica en de woordenschat en alles beheersen. Het vertalen uit een taal en een bewijs volgen is zo veel gemakkelijker, en dan kun je wel wat lacunes in je kennis hebben. Andersom niet. En een goed fundament is onontbeerlijk, want mensen gaan nu alles uit hun hoofd leren. Ze hebben geen enkel benul bij een differentiaal.

Nu is het wel zo, dat het mij lijkt dat het heel hulpzaam kan zijn indien een wiskundige docent enig benul heeft van natuurkunde, of van scheikunde, en dat hij een differentiaal(vergelijking) kan illustreren met bijvoorbeeld een scheikundige reactie, of een natuurkundig proces. Mij dunkt dat dat voor het begrip wel kan helpen. Het geeft je een meer intuitieve houvast voor zo'n formule.

Doch dit kan mijns inziens beperkt blijven tot zulke opmerkingen van de docent (net zoals je docent Engels je kan wijzen op woorden die uit het Latijn of Frans komen, of Duitse woorden die met Nederlandse overeenkomen, het zijn bruggetjes om het te onthouden en te begrijpen).

Echter, wat bovenstaanden ook gezegd hebben, als alles samengevoegd wordt, dan vrees ik dat mensen echt het spoor bijster raken, en bepaalde zaken van de wiskunde hoeven ook niet in dienst te staan van de natuurkunde. Ook bij economie komt veel wiskunde kijken, en zo is heel veel met elkaar verweven. Daarom lijkt een scheiding me goed, maar een docent mag wel iets verder reiken dan zijn of haar eigen vakgebied, door af en toe een illustratie of toepassing uit een ander vakgebied te nemen.
pi_31729227
Doel je op een dieper lespakket waarin leerlingen veel meer zelf moeten bewijzen wat goed/fout is en niet meer het eindeloos voorkauwen van stellingen waar vervolgens opdrachten over gemaakt moeten worden waar in 1 ogenblik al duidelijk is wat er gedaan moet worden? In dat geval ben ik het er mee eens, leerlingen hebben geen FLAUW idee wat wiskundige problemen/vragen zijn tegenwoordig.
pi_31736895
quote:
Het lijkt me niet goed om bij wiskunde allerlei toepassingen in de natuurkunde te onderwijzen. In plaats daarvan lijkt het me beter om het niveau van natuurkunde zodanig op te hogen dat je de wiskunde die je krijgt ook echt moet beheersen om natuurkunde nog te kunnen begrijpen.
Vertel dan ook even waarom je dat vindt. Ik ben niet overtuigd. Jouw instelling is meestal dat vakken in het voortgezet onderwijs een hoger niveau moeten krijgen omdat het voor jouw anders geen uitdaging is of omdat je vindt dat scholieren het makkelijk hebben. Een degelijke onderbouwing ontbreekt echter.
quote:
Dat komt natuurlijk omdat de wiskunde op een te laag niveau wordt onderwezen. Het gevolg is dat mensen slecht zijn in alles waar wiskunde voor nodig is.
Geef eens een bron voor deze bewering dan? Er wordt in deze topic juist gesteld dat vakken losse onderdelen zijn en apart gevolgd kunnen worden. Hoe kan dan het vak wiskunde in extreme mate de andere vakken beïnvloeden? Aan de ene kant geef je aan het probleem uit deze topic te erkennen ("Dat komt ..."), maar aan de andere kant beweer je iets dat in tegenspraak is met de stelling.
quote:
Ook dat komt omdat een goede fundering ontbreekt in het onderwijs. Er wordt te veel gefocust op het ontrafelen van warrige verhaaltjes in plaats van logica en begrip.
En ook hier: toon aan. In de hedendaagse wiskundeboeken zijn er nog zat sommen waar gewoon die-hard boven staat "Differentiëer". De "verhaaltjes" waar jij op doelt zijn met name onderdeel van de wiskunde A en dat is echt niet iets van de laatste jaren. O wacht, jij bent natuurlijk iemand van de generatie "stamp formule en voor het kunstje uit". Tegenwoordig heeft de wiskunde het niveau bereikt dat je een specifieke situatie moet kunnen begrijpen uit de praktijk en het probleem moet kunnen herkennen om vervolgens te bepalen hoe je de wiskunde gaat inzetten voor de oplossing. En ja, het komt dus voor dat we je niet meer vertellen DAT je moet differentiëren, maar dat je zelf mag uitzoeken of dat "kunstje" gerechtvaardigd is.
quote:
Je kunt het ook wel spectaculair maken door leerlingen te laten inzien waarom de stof zelf interessant is in plaats van er een soort tekstverklaringsvak van te maken.
Gelukkig weet jij het beter. Ik zou zeggen: maak je plannen openbaar, want we snakken er op school allemaal naar. Talloze knappe koppen en deskundigen zijn al jaren bezig om een manier te verzinnen om de wiskunde minder droog en "leuk" of spectaculair te maken. Diverse onderzoekers hebben al dissertaties over dit onderwerp volgeschreven. Je moet wel een hele knappe professor zijn als je hier claimt te weten hoe het dan wel moet. Ik ben benieuwd.
quote:
Door stellingen te bewijzen en ze niet alleen uit een hoge hoed te toveren.
Leuk voor op de universiteit, maar probeer dat maar eens op het voortgezet onderwijs. Je moet ergens beginnen en veelal kan je pas iets bewijzen als je al kennis hebt van andere zaken. Die je vervolgens weer moet uitleggen en weer moet laten bewijzen. Dat gaat niet werken. Ter vergelijking: stel dat ik iemand PHP wil leren en ik ga eerst een hele theoretische verhandeling houden over hoe parsers werken. Dan streef ik mijn doel voorbij.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_31737307
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 21:29 schreef Neuralnet het volgende:

[..]

Vertel dan ook even waarom je dat vindt. Ik ben niet overtuigd. Jouw instelling is meestal dat vakken in het voortgezet onderwijs een hoger niveau moeten krijgen omdat het voor jouw anders geen uitdaging is of omdat je vindt dat scholieren het makkelijk hebben. Een degelijke onderbouwing ontbreekt echter.
[..]

Geef eens een bron voor deze bewering dan? Er wordt in deze topic juist gesteld dat vakken losse onderdelen zijn en apart gevolgd kunnen worden. Hoe kan dan het vak wiskunde in extreme mate de andere vakken beïnvloeden? Aan de ene kant geef je aan het probleem uit deze topic te erkennen ("Dat komt ..."), maar aan de andere kant beweer je iets dat in tegenspraak is met de stelling.
[..]

En ook hier: toon aan. In de hedendaagse wiskundeboeken zijn er nog zat sommen waar gewoon die-hard boven staat "Differentiëer". De "verhaaltjes" waar jij op doelt zijn met name onderdeel van de wiskunde A en dat is echt niet iets van de laatste jaren. O wacht, jij bent natuurlijk iemand van de generatie "stamp formule en voor het kunstje uit". Tegenwoordig heeft de wiskunde het niveau bereikt dat je een specifieke situatie moet kunnen begrijpen uit de praktijk en het probleem moet kunnen herkennen om vervolgens te bepalen hoe je de wiskunde gaat inzetten voor de oplossing. En ja, het komt dus voor dat we je niet meer vertellen DAT je moet differentiëren, maar dat je zelf mag uitzoeken of dat "kunstje" gerechtvaardigd is.
[..]

Gelukkig weet jij het beter. Ik zou zeggen: maak je plannen openbaar, want we snakken er op school allemaal naar. Talloze knappe koppen en deskundigen zijn al jaren bezig om een manier te verzinnen om de wiskunde minder droog en "leuk" of spectaculair te maken. Diverse onderzoekers hebben al dissertaties over dit onderwerp volgeschreven. Je moet wel een hele knappe professor zijn als je hier claimt te weten hoe het dan wel moet. Ik ben benieuwd.
[..]

Leuk voor op de universiteit, maar probeer dat maar eens op het voortgezet onderwijs. Je moet ergens beginnen en veelal kan je pas iets bewijzen als je al kennis hebt van andere zaken. Die je vervolgens weer moet uitleggen en weer moet laten bewijzen. Dat gaat niet werken. Ter vergelijking: stel dat ik iemand PHP wil leren en ik ga eerst een hele theoretische verhandeling houden over hoe parsers werken. Dan streef ik mijn doel voorbij.
HE-LE-MAAL mee eens!
pi_31749709
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 21:29 schreef Neuralnet het volgende:

Leuk voor op de universiteit, maar probeer dat maar eens op het voortgezet onderwijs. Je moet ergens beginnen en veelal kan je pas iets bewijzen als je al kennis hebt van andere zaken. Die je vervolgens weer moet uitleggen en weer moet laten bewijzen. Dat gaat niet werken. Ter vergelijking: stel dat ik iemand PHP wil leren en ik ga eerst een hele theoretische verhandeling houden over hoe parsers werken. Dan streef ik mijn doel voorbij.
De stelling van Pythagoras en de abc-formule zijn bijvoorbeeld heel eenvoudig te bewijzen. Het heeft vrij weinig zin om ze alleen uit de hoge hoed te toveren, en dan alleen maar een paar invul sommetjes te doen. De leerlingen hoeven het bewijs wat mij betreft niet zelf te verzinnen ofzo, als ze maar weten dat de stelling bewijsbaar is en dus geen onzin is. Nu zou de vergelijking eerder zijn: Stel dat ik iemand PHP wil leren geef ik hem dan voor elke aparte mogelijke toepassingen een standaardprogramma waar je alleen een paar variabelen hoeft te wijzigen, of vertel ik hoe hij dat zelf kan bouwen.
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
pi_31758700
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 11:27 schreef Wackyduck het volgende:

[..]

De stelling van Pythagoras en de abc-formule zijn bijvoorbeeld heel eenvoudig te bewijzen. Het heeft vrij weinig zin om ze alleen uit de hoge hoed te toveren, en dan alleen maar een paar invul sommetjes te doen. De leerlingen hoeven het bewijs wat mij betreft niet zelf te verzinnen ofzo, als ze maar weten dat de stelling bewijsbaar is en dus geen onzin is. Nu zou de vergelijking eerder zijn: Stel dat ik iemand PHP wil leren geef ik hem dan voor elke aparte mogelijke toepassingen een standaardprogramma waar je alleen een paar variabelen hoeft te wijzigen, of vertel ik hoe hij dat zelf kan bouwen.
Het is natuurlijk zeer goed om leerlingen te laten ontdekken wat de werking van wiskundige stellingen/formules zijn. Hierdoor is de kans groot dat ze de formules beter doorgronden en dus beter/makkelijker toe kunnen passen.
pi_31759057
Voor jou mag het heel eenvoudig zijn, maar het punt is nu juist dat het voor leerlingen niet eenvoudig is. Iedereen die wel eens les gegeven heeft aan pubers zal dat beamen.

Mensen leren heel traag en hebben een heel leertraject nodig voordat een vaardigheid zo getraind is dat ze er iets mee kunnen. Vanuit het oogpunt van een ver eindresultaat kunnen de kleine stapjes nutteloos lijken, maar ze zijn essentieel voor het leerproces omdat ze beetje bij beetje trainen wat je nodig hebt. Sterker nog: er zijn vrij weinig leerprocessen waar de inhoud van het materiaal overeen komt met wat je er later mee gaat doen. En ja, je krijgt in het allereerste begin inderdaad het gereedschap gewoon aangereikt om eens gewoon te kijken wat het doet. Zonder poespas en zonder moeilijkheid.

Je overschat de leercapaciteiten. Wie aan iemand die nog nooit geprogrammeerd heeft meteen wil gaan vertellen hoe hij een programma moet bouwen, zal diegene verliezen. Iemand eerst een stuk code geven en het laten overtypen is een eerste stap. Dan de knop vertellen om het te laten draaien. He, er komt iets op het scherm. Vervolgens de opdracht geven om iets aan te passen zodat er wat anders op het scherm komt. Enz enz. En ja, iemand blijft nog een tijd lang "nutteloos" als je hem wilt inzetten als ingenieur. En ja, het is noodzakelijk dat ALS iemand als programmeur aan de slag wil het niveau omhoog moet. Maar je begint bij de elementaire basis en bouwt daarop voort totdat iemand beslist er genoeg aan te hebben.

Dat geldt ook voor de wiskunde. Je geeft ze het gereedschap. De stelling van Pythagoras. Je laat ze daarmee dingen doen zodat ze gevoel krijgen voor kenmerken van een driehoek. Het doel is niet om vergaande wiskunde technieken te beheersen. We zijn al blij als: ze daarna weten dat er 3 zijden zijn, ze deze zijden kunnen benoemen, ze weer eens kwadraten zien en ook weer even beseffen wat een wortel ook alweer is, optellen en aftrekken als de getallen links of rechts staan en misschien zelfs een beetje het verband zien met het vorige hoofdstuk over vergelijkingen. Overigens staan de bewijzen voor die stelling en de ABC-formule gewoon in het 4 VWO boek. Dus het gebeurt al.

Nog een aantal voorbeelden buiten de school:

- Ik begon met autorijden door te leren dat een stuur kon draaien. Nutteloos roepen veel mensen. En maar niet beseffen dat zoiets het "gevoel voor een auto" creëert.

- Ik heb leren lopen door de kruipen. Voor een buitenstaander staat kruipen echter ver van lopen af. En maar niet beseffen dat kruipen bewegingen traint.

- Ik heb leren fietsen door extra wielen. Hoevaak heb ik niet van mensen moeten horen dat extra wielen ook niet op een gewone fiets zitten? En maar niet willen beseffen dat er ondertussen "evenwicht" werd getraind.

Wat jij nutteloos vindt hoeft niet nutteloos te zijn. Besef dat je zelf inmiddels een doorgewinterde expert bent en dat het extreem moeilijk is je dan nog te verplaatsen in de elementaire stapjes in leerprocessen. We zitten minstens 15 jaar op school in ons leven. Dat zegt al genoeg over de moeizame tocht om ook maar iets te leren.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_31761694
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 17:11 schreef Neuralnet het volgende:
Overigens staan de bewijzen voor die stelling en de ABC-formule gewoon in het 4 VWO boek. Dus het gebeurt al.
Nee, niet in mijn boeken.
quote:
Nog een aantal voorbeelden buiten de school:

[..]
Bij wiskunde bouwen die stelling voort op andere leerstof. Als mensen niet weten wat een driehoek is, is een bewijs van de stelling van Pythagoras uiteraard nutteloos. En over je voorbeelden: Daar kan je allemaal zien wat de volgende stap in het proces is, dat is bij de wiskunde niet het geval. Er vallen wat stellingen uit de lucht en hoe die zijn onstaan of wat je er mee kan is niet duidelijk.
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
  Moderator vrijdag 28 oktober 2005 @ 19:13:20 #37
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_31762006
Het leren toepassen is voor elk niveau heel belangrijk, het laten zien.
Die invulsommetjes zijn geestdodend en je onthoud het nog nét voor een tentamen, maar daarna onthoud je ze niet omdat (mijn leraar) ze niet echt vertellen waar je het voor nodig zou KUNNEN hebben.
Het mooie van natuurkunde: Ze vertellen het je wél!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_31762569
quote:
Nee, niet in mijn boeken.
Nogal kortzichtig om op basis van je eigen ervaring te concluderen dat het in het hele voortgezet onderwijs niet voorkomt. Ik heb hier een 3 VWO boek van de onderwijsmethode Getal en Ruimte liggen en daar staat wel degelijk een bewijs van de ABC-formule in. En laat die methode nu net op de meeste scholen gebruikt worden. Ik hoor mensen regelmatig kritiek hebben over de stof van het voortgezet onderwijs, maar zij weten duidelijk niet wat er echt onderwezen wordt.
quote:
Bij wiskunde bouwen die stelling voort op andere leerstof. Als mensen niet weten wat een driehoek is, is een bewijs van de stelling van Pythagoras uiteraard nutteloos. En over je voorbeelden: Daar kan je allemaal zien wat de volgende stap in het proces is, dat is bij de wiskunde niet het geval. Er vallen wat stellingen uit de lucht en hoe die zijn onstaan of wat je er mee kan is niet duidelijk.
Je moet ergens beginnen als je iemand iets wilt leren. Je kan niet starten met bewijzen als je het punt dat je wilt bewijzen nog niet hebt overgebracht. Een veel gemaakte fout. Voor de expert is alles nuttig en noodzakelijk, maar het gaat erom dat je leerlingen iets bijbrengt op een manier dat zij dat aankunnen.

Je gaat er steeds vanuit dat omdat jij iets weet anderen dat ook zouden moeten weten. Probeer je eens in te leven in iemand die zo'n beetje aan het begin van het leerproces staat en dus niet alle kennis heeft om te weten of te voorspellen wat de volgende stap is.

Met een beetje goede wil kan je over alles zeggen dat mensen er ineens mee geconfronteerd worden zonder de achtergrond te kennen. Nu is dat in de wereld meer regel dan uitzondering. Ik ken zelfs niks of niemand op deze wereld waar ik niet eerst mee geconfronteerd werd voordat ik de achtergrond leerde kennen. Dat is de normaalste zaak van de wereld. Wie daar kwaad in ziet moet maar eens aantonen dat het wel eens anders gaat. Of te wel: je kan alles ter wereld ook wel gebruiken zonder iets af te weten van het ontstaan.

Dat je stelt dat daaruit voortvloeit dat ze ook niet weten wat er mee kan onderschrijf ik niet. Zelfs de VMBO'er van het laagste niveau zal je weten te vertellen dat de stelling van Pythagoras door stratenmakers gretig gebruikt wordt om een rechte straat aan te leggen. Naar mijn idee hebben zij beter begrepen waar het onderwijs voor diende. Het aanscherpen en trainen van vaardigheden tot op het niveau dat iemand het wel of niet wenst te gebruiken.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_31762640
quote:
Het leren toepassen is voor elk niveau heel belangrijk, het laten zien.
Die invulsommetjes zijn geestdodend en je onthoud het nog nét voor een tentamen, maar daarna onthoud je ze niet omdat (mijn leraar) ze niet echt vertellen waar je het voor nodig zou KUNNEN hebben.
Het mooie van natuurkunde: Ze vertellen het je wél!
Het leerproces kent duizenden stapjes. Als jij bij elk stapje een uitgebreide rechtvaardiging of motivatie nodig hebt waarom je het zou moeten leren, dan kom je nooit meer aan leren toe. Bovendien kan je dan beter een iederwijs-school opzoeken of 1 van de andere type scholen die beter aansluiten op je wensen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  Moderator vrijdag 28 oktober 2005 @ 19:42:02 #40
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_31762787
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 19:35 schreef Neuralnet het volgende:

[..]

Het leerproces kent duizenden stapjes. Als jij bij elk stapje een uitgebreide rechtvaardiging of motivatie nodig hebt waarom je het zou moeten leren, dan kom je nooit meer aan leren toe. Bovendien kan je dan beter een iederwijs-school opzoeken of 1 van de andere type scholen die beter aansluiten op je wensen.
Nou, zit wat in misschien, maar als je dat al 4 jaar hebt en je vraagt die man waarom we ook al weer de ABC formule voor de 10e keer (opnieuw) leren en (nogsteeds) niet weten waarom en er (alweer) geen antwoord op krijgen; behalve omdat je dan A wilt uitrekenen door middel van B en C ofzo, ben je er wel flauw van op den duur.
Ook zo met straal×straal×PI . Om een cirkel uit te rekenen.
Oke, je weet dat een looping van een achtbaan een cirkel is, maar op die manier weet ik nu wel waarom je de omtrek moet weten van een looping. Op die manier weet je de afstand, weet je de afstand en de behaalde snelheid op verschillende momenten weet je hoe lang een achtbaantreintje er over doet. Het is gewoon goed om te weten waarom je zoiets moet leren.

Het zijn de kleine dingen die er toe doen. Het kan ook gelegen hebben aan mijn leraar, maar ik heb om dit soort dingen een enorme hekel gekregen aan wiskunde. Ik ben iemand die soms gewoon de logica en de reden moet weten.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_31767089
Ik denk dat dat probleem met name ligt in de mentaliteit van veel mensen dat ze nauwelijks in staat zijn om informatie gewoon te accepteren. Ze moeten altijd tot in het extreme aan zichzelf een "waarom"-vraag stellen. Feit is: je kan altijd weer een waarom-vraag stellen op het antwoord en als je een type bent die dat blijft doen in de hoop ooit het naadje van de kous te weten dan zal je merken dat elk antwoord weer nieuwe waarom-vragen oproepen en je dus nooit een bevredigend gevoel krijgt.

Dat is een van de redenen waarom een leraar er vrijwel nooit op in gaat (even aangenomen dat hij het wel kan ). In het voortgezet onderwijs moet je duizenden dingen leren waarvan je tot in het oneindige kan betwisten of het nut heeft of niet. Uit ervaring weet de leraar dat iemand die de waarom-vraag stelt over bepaalde onderdelen niet te overtuigen is. De leraar zit echter wel met 29 andere leerlingen die verder willen met de basisstof.

Dergelijke discussies ontaarden meestal in een situatie waarin iemand een waarom-vraag stelt en nooit tevreden kan zijn met het gegeven antwoord. Geef je een situatie waarin iemand het kan toepassen, dan zal hij claimen nooit in die situatie terecht te komen. Leg je het bewijs uit, dan zal hij zeggen dat het heel mooi is allemaal, maar dat hij dat in zijn leven nooit zal doen. Waarna hij concludeert dat het dus niet nodig is en het ook niet noodzakelijk is om er energie in te steken. Zo werkt het niet. Er zit geen een op een relatie tussen wat je op school leert en wat je nuttig vindt.

Het werkelijke antwoord voor het nut van schoolstof is een nogal vage: we weten dat als leerlingen jarenlang oefenen met abstracte zaken als variabelen en andere onderdelen van de wiskunde, zij een beter abstract denkvermogen ontwikkelen. Waarmee ze een heleboel vaardigheden op het gebied van probleemoplossen en inlevingsvermogen beter gaan beheersen dan leerlingen die dat niet hebben gedaan. Concreet zal het niet uitmaken of je de ABC-formule nu wel of niet beheerst. Je mag desnoods andere formules nemen en dat soort bewerkingen uitvoeren. Aangetoond is echter dat ALS je je daar jaren mee bezighoudt, je daar profijt van hebt.

Een beetje zoals met lezen: lezen sterkt de intellectuele ontwikkeling, maar je kan niet het nut van 1 specifiek boek koppelen aan die hele ontwikkeling. Je kan dat boek net zo goed links laten liggen en een ander lezen. Als je maar leest. Dat geldt voor de wiskunde precies hetzelfde. Het is een verklaring die voor veel mensen niet bevredigend zal zijn, maar eigenlijk zal je er gewoon mee moeten leren leven.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  Moderator vrijdag 28 oktober 2005 @ 22:40:27 #42
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_31767255
Ook wel mee eens, toch vind ik dat er wel wat meer duidelijkheid mag komen, maar natuurlijk ik ben niet altijd blij met beta vakken
Het gaat wel om de motivatie, die mag wel gestimuleerd worden, het is wel zwaar dat begrijp ik dan ook wel.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_31767643
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 22:35 schreef Neuralnet het volgende:
Ik denk dat dat probleem met name ligt in de mentaliteit van veel mensen dat ze nauwelijks in staat zijn om informatie gewoon te accepteren. Ze moeten altijd tot in het extreme aan zichzelf een "waarom"-vraag stellen. Feit is: je kan altijd weer een waarom-vraag stellen op het antwoord en als je een type bent die dat blijft doen in de hoop ooit het naadje van de kous te weten dan zal je merken dat elk antwoord weer nieuwe waarom-vragen oproepen en je dus nooit een bevredigend gevoel krijgt.

Dat is een van de redenen waarom een leraar er vrijwel nooit op in gaat (even aangenomen dat hij het wel kan ). In het voortgezet onderwijs moet je duizenden dingen leren waarvan je tot in het oneindige kan betwisten of het nut heeft of niet. Uit ervaring weet de leraar dat iemand die de waarom-vraag stelt over bepaalde onderdelen niet te overtuigen is. De leraar zit echter wel met 29 andere leerlingen die verder willen met de basisstof.

Dergelijke discussies ontaarden meestal in een situatie waarin iemand een waarom-vraag stelt en nooit tevreden kan zijn met het gegeven antwoord. Geef je een situatie waarin iemand het kan toepassen, dan zal hij claimen nooit in die situatie terecht te komen. Leg je het bewijs uit, dan zal hij zeggen dat het heel mooi is allemaal, maar dat hij dat in zijn leven nooit zal doen. Waarna hij concludeert dat het dus niet nodig is en het ook niet noodzakelijk is om er energie in te steken. Zo werkt het niet. Er zit geen een op een relatie tussen wat je op school leert en wat je nuttig vindt.

Het werkelijke antwoord voor het nut van schoolstof is een nogal vage: we weten dat als leerlingen jarenlang oefenen met abstracte zaken als variabelen en andere onderdelen van de wiskunde, zij een beter abstract denkvermogen ontwikkelen. Waarmee ze een heleboel vaardigheden op het gebied van probleemoplossen en inlevingsvermogen beter gaan beheersen dan leerlingen die dat niet hebben gedaan. Concreet zal het niet uitmaken of je de ABC-formule nu wel of niet beheerst. Je mag desnoods andere formules nemen en dat soort bewerkingen uitvoeren. Aangetoond is echter dat ALS je je daar jaren mee bezighoudt, je daar profijt van hebt.

Een beetje zoals met lezen: lezen sterkt de intellectuele ontwikkeling, maar je kan niet het nut van 1 specifiek boek koppelen aan die hele ontwikkeling. Je kan dat boek net zo goed links laten liggen en een ander lezen. Als je maar leest. Dat geldt voor de wiskunde precies hetzelfde. Het is een verklaring die voor veel mensen niet bevredigend zal zijn, maar eigenlijk zal je er gewoon mee moeten leren leven.
Heel leuk allemaal, en ergens ben ik het ook wel met je eens. Maar nu nog even: wáárom zou het slechter zijn om wiskunde en natuurkunde samen te voegen? Het voordeel is dat mensen die het nodig hebben om te zien wat ze er mee kunnen, bevredigd worden. Ik zie niet zozeer een nadeel, omdat het niet afdoet aan het abstract denken.
pi_31772541
Het belangrijkste nadeel is al gegeven. Het beperkt de keuzevrijheid aanzienlijk en het straft mensen die in het ene vak wel goed zijn en in het andere vak niet. Als iemand slecht is in natuurkunde, dan kan hij met een natuur-/wiskunde combinatie zijn diploma wel op z'n buik schrijven. Dat nadeel weegt mijn inziens zwaarder dan een vermeend voordeel.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_31774567
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 22:54 schreef Valid het volgende:

[..]

Heel leuk allemaal, en ergens ben ik het ook wel met je eens. Maar nu nog even: wáárom zou het slechter zijn om wiskunde en natuurkunde samen te voegen? Het voordeel is dat mensen die het nodig hebben om te zien wat ze er mee kunnen, bevredigd worden. Ik zie niet zozeer een nadeel, omdat het niet afdoet aan het abstract denken.
Het maakt alsof wiskunde in dienst van de natuurkunde staat, wat mijns inziens niet zo is. Er wordt toch ook op de middelbare school wel aandacht besteed aan technieken die niet bij natuurkunde (op de middelbare school) terugkomen? Het maakt er ook een toepassingsvak van, en toepassingen zijn wel handig, maar uiteindelijk moet je ook louter wiskunde voor de wiskunde moeten kunnen doen.
pi_31779780
Het komt raar op mij over dat juist de mensen die klagen over de diepgang van de wiskunde pleiten voor het samenvoegen van wiskunde en natuurkunde. Als het losse vakken zijn kan je de leerlingen 3 lesuren wiskunde en 3 lesuren natuurkunde geven, maar denk maar niet dat als je ze samenvoegt dat je opeens 6 lesuren hebt. Nee, dat wordt 1 vak van 3 lesuren. Concreet: je kan de helft minder stof behandelen in die tijd en dus wordt het oppervlakkiger.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_31803767
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 14:11 schreef Neuralnet het volgende:
Het komt raar op mij over dat juist de mensen die klagen over de diepgang van de wiskunde pleiten voor het samenvoegen van wiskunde en natuurkunde. Als het losse vakken zijn kan je de leerlingen 3 lesuren wiskunde en 3 lesuren natuurkunde geven, maar denk maar niet dat als je ze samenvoegt dat je opeens 6 lesuren hebt. Nee, dat wordt 1 vak van 3 lesuren. Concreet: je kan de helft minder stof behandelen in die tijd en dus wordt het oppervlakkiger.
Als je er één vak van maakt van 3 uur, dan heb je nog 3 uur over. Ik zie niet in waarom je er dan geen 6 uur van maakt, want we zijn toch niet op tijdswinst uit. Het nadeel lijkt me dan wel dat het wel een heel groot vak wordt.
pi_31826233
Natuurlijk maken ze er geen 6 uur van. Niet om tijd uit te sparen, maar omdat het simpelweg onverkoopbaar om 1 vak 6 uren in de week te geven. Ook kan je niet verwachten dat iemand zich zolang en zo vaak met 1 vak bezighoudt. Theorieën over concentratie spreken dat principe ook tegen. Als je te lang met hetzelfde bezig bent, dan neem je op een gegeven moment niks meer op. Ik zou gek worden als ik 1 vak 6 keer per week had. 6 keer "hetzelfde vak". Om nog maar te zwijgen van het feit dat je nauwelijks meer huiswerk kan opgeven, want huiswerk "voor morgen" of zelfs voor "vanmiddag" is onbegonnen werk.

Het bij elkaar gooien van natuurkunde en wiskunde, twee verschillende vakken, vind ik net zo raar klinken als het bij elkaar gooien van Nederlands en Engels. Beiden talen komen ergens "bij elkaar". Je hebt een woord in het Engels en daar heb je een Nederlandse vertaling bij. Ga je dan ook concluderen dat je bij Engels als het ware met 2 talen bezig bent en ze dus bij elkaar kunnen? Nee. Net zoals bij wiskunde en natuurkunde. Je gebruikt in de wiskunde differentiëren en bij de natuurkunde snelheid. Hoewel er een verband is gaan ze bij natuurkunde al snel verder met versnelling, valversnelling, wetten en zwaartekracht terwijl de wiskunde totaal iets anders gaat doen.

Ook in de economie gebruiken ze het principe van het differentiëren en ook lineaire functies. Ga je dan dat vak er ook bij zetten? En economie heeft weer alles te maken met handelswetenschappen. Elk vak heeft wel iets dat ook in een ander vak zit, maar dat aandeel rechtvaardigt mijn inziens geen samengooien van vakken.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  Moderator maandag 31 oktober 2005 @ 16:15:13 #49
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_31840451
Nu gaat het wel in het gekke.
Het vak Natuur en Wiskunde komt erg overheen, je kan natuurlijk een nauwere samenwerking wel toejuichen met misschien wat meer natuur en minder wiskunde in de week.
Het is gewoon in mijn ogen zo dat wiskunde de theorie is en natuurkunde de praktijk.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_31871382
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 16:15 schreef Renesite het volgende:
Nu gaat het wel in het gekke.
Het vak Natuur en Wiskunde komt erg overheen, je kan natuurlijk een nauwere samenwerking wel toejuichen met misschien wat meer natuur en minder wiskunde in de week.
Het is gewoon in mijn ogen zo dat wiskunde de theorie is en natuurkunde de praktijk.
Dat voel ik dus voor 110% ook zo!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')