Je kunt het ook wel spectaculair maken door leerlingen te laten inzien waarom de stof zelf interessant is in plaats van er een soort tekstverklaringsvak van te maken.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 15:17 schreef Valid het volgende:
[..]
Volgens mij doel je op verhaaltjes sommen met warrige verhaaltjes? Die sommen zijn er volgens mij juist om de leerlingen toch nog iets van toebasbaar materiaal te verschaffen, zou je die sommen ook nog schrappen dan wordt het nóg droger.
Hoe zou je dat willen doen?quote:Op donderdag 27 oktober 2005 15:30 schreef thabit het volgende:
[..]
Je kunt het ook wel spectaculair maken door leerlingen te laten inzien waarom de stof zelf interessant is in plaats van er een soort tekstverklaringsvak van te maken.
Door stellingen te bewijzen en ze niet alleen uit een hoge hoed te toveren.quote:
Ik moet zeggen: Het is waar. Op een gegeven moment wordt dat ook noodzaak, omdat je anders omkomt in de stellingen. Het bewijzen dwingt je de stof te beheersen. Als ik het met talen zou vergelijken is het bewijzen in de wiskunde ongeveer gelijk aan het vertalen ín een taal. Dan moet je de grammatica en de woordenschat en alles beheersen. Het vertalen uit een taal en een bewijs volgen is zo veel gemakkelijker, en dan kun je wel wat lacunes in je kennis hebben. Andersom niet. En een goed fundament is onontbeerlijk, want mensen gaan nu alles uit hun hoofd leren. Ze hebben geen enkel benul bij een differentiaal.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 16:42 schreef Wackyduck het volgende:
[..]
Door stellingen te bewijzen en ze niet alleen uit een hoge hoed te toveren.
Vertel dan ook even waarom je dat vindt. Ik ben niet overtuigd. Jouw instelling is meestal dat vakken in het voortgezet onderwijs een hoger niveau moeten krijgen omdat het voor jouw anders geen uitdaging is of omdat je vindt dat scholieren het makkelijk hebben. Een degelijke onderbouwing ontbreekt echter.quote:Het lijkt me niet goed om bij wiskunde allerlei toepassingen in de natuurkunde te onderwijzen. In plaats daarvan lijkt het me beter om het niveau van natuurkunde zodanig op te hogen dat je de wiskunde die je krijgt ook echt moet beheersen om natuurkunde nog te kunnen begrijpen.
Geef eens een bron voor deze bewering dan? Er wordt in deze topic juist gesteld dat vakken losse onderdelen zijn en apart gevolgd kunnen worden. Hoe kan dan het vak wiskunde in extreme mate de andere vakken beïnvloeden? Aan de ene kant geef je aan het probleem uit deze topic te erkennen ("Dat komt ..."), maar aan de andere kant beweer je iets dat in tegenspraak is met de stelling.quote:Dat komt natuurlijk omdat de wiskunde op een te laag niveau wordt onderwezen. Het gevolg is dat mensen slecht zijn in alles waar wiskunde voor nodig is.
En ook hier: toon aan. In de hedendaagse wiskundeboeken zijn er nog zat sommen waar gewoon die-hard boven staat "Differentiëer". De "verhaaltjes" waar jij op doelt zijn met name onderdeel van de wiskunde A en dat is echt niet iets van de laatste jaren. O wacht, jij bent natuurlijk iemand van de generatie "stamp formule en voor het kunstje uit". Tegenwoordig heeft de wiskunde het niveau bereikt dat je een specifieke situatie moet kunnen begrijpen uit de praktijk en het probleem moet kunnen herkennen om vervolgens te bepalen hoe je de wiskunde gaat inzetten voor de oplossing. En ja, het komt dus voor dat we je niet meer vertellen DAT je moet differentiëren, maar dat je zelf mag uitzoeken of dat "kunstje" gerechtvaardigd is.quote:Ook dat komt omdat een goede fundering ontbreekt in het onderwijs. Er wordt te veel gefocust op het ontrafelen van warrige verhaaltjes in plaats van logica en begrip.
Gelukkig weet jij het beter. Ik zou zeggen: maak je plannen openbaar, want we snakken er op school allemaal naar. Talloze knappe koppen en deskundigen zijn al jaren bezig om een manier te verzinnen om de wiskunde minder droog en "leuk" of spectaculair te maken. Diverse onderzoekers hebben al dissertaties over dit onderwerp volgeschreven. Je moet wel een hele knappe professor zijn als je hier claimt te weten hoe het dan wel moet. Ik ben benieuwd.quote:Je kunt het ook wel spectaculair maken door leerlingen te laten inzien waarom de stof zelf interessant is in plaats van er een soort tekstverklaringsvak van te maken.
Leuk voor op de universiteit, maar probeer dat maar eens op het voortgezet onderwijs. Je moet ergens beginnen en veelal kan je pas iets bewijzen als je al kennis hebt van andere zaken. Die je vervolgens weer moet uitleggen en weer moet laten bewijzen. Dat gaat niet werken. Ter vergelijking: stel dat ik iemand PHP wil leren en ik ga eerst een hele theoretische verhandeling houden over hoe parsers werken. Dan streef ik mijn doel voorbij.quote:Door stellingen te bewijzen en ze niet alleen uit een hoge hoed te toveren.
HE-LE-MAAL mee eens!quote:Op donderdag 27 oktober 2005 21:29 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Vertel dan ook even waarom je dat vindt. Ik ben niet overtuigd. Jouw instelling is meestal dat vakken in het voortgezet onderwijs een hoger niveau moeten krijgen omdat het voor jouw anders geen uitdaging is of omdat je vindt dat scholieren het makkelijk hebben. Een degelijke onderbouwing ontbreekt echter.
[..]
Geef eens een bron voor deze bewering dan? Er wordt in deze topic juist gesteld dat vakken losse onderdelen zijn en apart gevolgd kunnen worden. Hoe kan dan het vak wiskunde in extreme mate de andere vakken beïnvloeden? Aan de ene kant geef je aan het probleem uit deze topic te erkennen ("Dat komt ..."), maar aan de andere kant beweer je iets dat in tegenspraak is met de stelling.
[..]
En ook hier: toon aan. In de hedendaagse wiskundeboeken zijn er nog zat sommen waar gewoon die-hard boven staat "Differentiëer". De "verhaaltjes" waar jij op doelt zijn met name onderdeel van de wiskunde A en dat is echt niet iets van de laatste jaren. O wacht, jij bent natuurlijk iemand van de generatie "stamp formule en voor het kunstje uit". Tegenwoordig heeft de wiskunde het niveau bereikt dat je een specifieke situatie moet kunnen begrijpen uit de praktijk en het probleem moet kunnen herkennen om vervolgens te bepalen hoe je de wiskunde gaat inzetten voor de oplossing. En ja, het komt dus voor dat we je niet meer vertellen DAT je moet differentiëren, maar dat je zelf mag uitzoeken of dat "kunstje" gerechtvaardigd is.
[..]
Gelukkig weet jij het beter. Ik zou zeggen: maak je plannen openbaar, want we snakken er op school allemaal naar. Talloze knappe koppen en deskundigen zijn al jaren bezig om een manier te verzinnen om de wiskunde minder droog en "leuk" of spectaculair te maken. Diverse onderzoekers hebben al dissertaties over dit onderwerp volgeschreven. Je moet wel een hele knappe professor zijn als je hier claimt te weten hoe het dan wel moet. Ik ben benieuwd.
[..]
Leuk voor op de universiteit, maar probeer dat maar eens op het voortgezet onderwijs. Je moet ergens beginnen en veelal kan je pas iets bewijzen als je al kennis hebt van andere zaken. Die je vervolgens weer moet uitleggen en weer moet laten bewijzen. Dat gaat niet werken. Ter vergelijking: stel dat ik iemand PHP wil leren en ik ga eerst een hele theoretische verhandeling houden over hoe parsers werken. Dan streef ik mijn doel voorbij.
De stelling van Pythagoras en de abc-formule zijn bijvoorbeeld heel eenvoudig te bewijzen. Het heeft vrij weinig zin om ze alleen uit de hoge hoed te toveren, en dan alleen maar een paar invul sommetjes te doen. De leerlingen hoeven het bewijs wat mij betreft niet zelf te verzinnen ofzo, als ze maar weten dat de stelling bewijsbaar is en dus geen onzin is. Nu zou de vergelijking eerder zijn: Stel dat ik iemand PHP wil leren geef ik hem dan voor elke aparte mogelijke toepassingen een standaardprogramma waar je alleen een paar variabelen hoeft te wijzigen, of vertel ik hoe hij dat zelf kan bouwen.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 21:29 schreef Neuralnet het volgende:
Leuk voor op de universiteit, maar probeer dat maar eens op het voortgezet onderwijs. Je moet ergens beginnen en veelal kan je pas iets bewijzen als je al kennis hebt van andere zaken. Die je vervolgens weer moet uitleggen en weer moet laten bewijzen. Dat gaat niet werken. Ter vergelijking: stel dat ik iemand PHP wil leren en ik ga eerst een hele theoretische verhandeling houden over hoe parsers werken. Dan streef ik mijn doel voorbij.
Het is natuurlijk zeer goed om leerlingen te laten ontdekken wat de werking van wiskundige stellingen/formules zijn. Hierdoor is de kans groot dat ze de formules beter doorgronden en dus beter/makkelijker toe kunnen passen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 11:27 schreef Wackyduck het volgende:
[..]
De stelling van Pythagoras en de abc-formule zijn bijvoorbeeld heel eenvoudig te bewijzen. Het heeft vrij weinig zin om ze alleen uit de hoge hoed te toveren, en dan alleen maar een paar invul sommetjes te doen. De leerlingen hoeven het bewijs wat mij betreft niet zelf te verzinnen ofzo, als ze maar weten dat de stelling bewijsbaar is en dus geen onzin is. Nu zou de vergelijking eerder zijn: Stel dat ik iemand PHP wil leren geef ik hem dan voor elke aparte mogelijke toepassingen een standaardprogramma waar je alleen een paar variabelen hoeft te wijzigen, of vertel ik hoe hij dat zelf kan bouwen.
Nee, niet in mijn boeken.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 17:11 schreef Neuralnet het volgende:
Overigens staan de bewijzen voor die stelling en de ABC-formule gewoon in het 4 VWO boek. Dus het gebeurt al.
Bij wiskunde bouwen die stelling voort op andere leerstof. Als mensen niet weten wat een driehoek is, is een bewijs van de stelling van Pythagoras uiteraard nutteloos. En over je voorbeelden: Daar kan je allemaal zien wat de volgende stap in het proces is, dat is bij de wiskunde niet het geval. Er vallen wat stellingen uit de lucht en hoe die zijn onstaan of wat je er mee kan is niet duidelijk.quote:Nog een aantal voorbeelden buiten de school:
[..]
Nogal kortzichtig om op basis van je eigen ervaring te concluderen dat het in het hele voortgezet onderwijs niet voorkomt. Ik heb hier een 3 VWO boek van de onderwijsmethode Getal en Ruimte liggen en daar staat wel degelijk een bewijs van de ABC-formule in. En laat die methode nu net op de meeste scholen gebruikt worden. Ik hoor mensen regelmatig kritiek hebben over de stof van het voortgezet onderwijs, maar zij weten duidelijk niet wat er echt onderwezen wordt.quote:Nee, niet in mijn boeken.
Je moet ergens beginnen als je iemand iets wilt leren. Je kan niet starten met bewijzen als je het punt dat je wilt bewijzen nog niet hebt overgebracht. Een veel gemaakte fout. Voor de expert is alles nuttig en noodzakelijk, maar het gaat erom dat je leerlingen iets bijbrengt op een manier dat zij dat aankunnen.quote:Bij wiskunde bouwen die stelling voort op andere leerstof. Als mensen niet weten wat een driehoek is, is een bewijs van de stelling van Pythagoras uiteraard nutteloos. En over je voorbeelden: Daar kan je allemaal zien wat de volgende stap in het proces is, dat is bij de wiskunde niet het geval. Er vallen wat stellingen uit de lucht en hoe die zijn onstaan of wat je er mee kan is niet duidelijk.
Het leerproces kent duizenden stapjes. Als jij bij elk stapje een uitgebreide rechtvaardiging of motivatie nodig hebt waarom je het zou moeten leren, dan kom je nooit meer aan leren toe. Bovendien kan je dan beter een iederwijs-school opzoeken of 1 van de andere type scholen die beter aansluiten op je wensen.quote:Het leren toepassen is voor elk niveau heel belangrijk, het laten zien.
Die invulsommetjes zijn geestdodend en je onthoud het nog nét voor een tentamen, maar daarna onthoud je ze niet omdat (mijn leraar) ze niet echt vertellen waar je het voor nodig zou KUNNEN hebben.
Het mooie van natuurkunde: Ze vertellen het je wél!
Nou, zit wat in misschien, maar als je dat al 4 jaar hebt en je vraagt die man waarom we ook al weer de ABC formule voor de 10e keer (opnieuw) leren en (nogsteeds) niet weten waarom en er (alweer) geen antwoord op krijgen; behalve omdat je dan A wilt uitrekenen door middel van B en C ofzo, ben je er wel flauw van op den duur.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 19:35 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Het leerproces kent duizenden stapjes. Als jij bij elk stapje een uitgebreide rechtvaardiging of motivatie nodig hebt waarom je het zou moeten leren, dan kom je nooit meer aan leren toe. Bovendien kan je dan beter een iederwijs-school opzoeken of 1 van de andere type scholen die beter aansluiten op je wensen.
Heel leuk allemaal, en ergens ben ik het ook wel met je eens. Maar nu nog even: wáárom zou het slechter zijn om wiskunde en natuurkunde samen te voegen? Het voordeel is dat mensen die het nodig hebben om te zien wat ze er mee kunnen, bevredigd worden. Ik zie niet zozeer een nadeel, omdat het niet afdoet aan het abstract denken.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 22:35 schreef Neuralnet het volgende:
Ik denk dat dat probleem met name ligt in de mentaliteit van veel mensen dat ze nauwelijks in staat zijn om informatie gewoon te accepteren. Ze moeten altijd tot in het extreme aan zichzelf een "waarom"-vraag stellen. Feit is: je kan altijd weer een waarom-vraag stellen op het antwoord en als je een type bent die dat blijft doen in de hoop ooit het naadje van de kous te weten dan zal je merken dat elk antwoord weer nieuwe waarom-vragen oproepen en je dus nooit een bevredigend gevoel krijgt.
Dat is een van de redenen waarom een leraar er vrijwel nooit op in gaat (even aangenomen dat hij het wel kan). In het voortgezet onderwijs moet je duizenden dingen leren waarvan je tot in het oneindige kan betwisten of het nut heeft of niet. Uit ervaring weet de leraar dat iemand die de waarom-vraag stelt over bepaalde onderdelen niet te overtuigen is. De leraar zit echter wel met 29 andere leerlingen die verder willen met de basisstof.
Dergelijke discussies ontaarden meestal in een situatie waarin iemand een waarom-vraag stelt en nooit tevreden kan zijn met het gegeven antwoord. Geef je een situatie waarin iemand het kan toepassen, dan zal hij claimen nooit in die situatie terecht te komen. Leg je het bewijs uit, dan zal hij zeggen dat het heel mooi is allemaal, maar dat hij dat in zijn leven nooit zal doen. Waarna hij concludeert dat het dus niet nodig is en het ook niet noodzakelijk is om er energie in te steken. Zo werkt het niet. Er zit geen een op een relatie tussen wat je op school leert en wat je nuttig vindt.
Het werkelijke antwoord voor het nut van schoolstof is een nogal vage: we weten dat als leerlingen jarenlang oefenen met abstracte zaken als variabelen en andere onderdelen van de wiskunde, zij een beter abstract denkvermogen ontwikkelen. Waarmee ze een heleboel vaardigheden op het gebied van probleemoplossen en inlevingsvermogen beter gaan beheersen dan leerlingen die dat niet hebben gedaan. Concreet zal het niet uitmaken of je de ABC-formule nu wel of niet beheerst. Je mag desnoods andere formules nemen en dat soort bewerkingen uitvoeren. Aangetoond is echter dat ALS je je daar jaren mee bezighoudt, je daar profijt van hebt.
Een beetje zoals met lezen: lezen sterkt de intellectuele ontwikkeling, maar je kan niet het nut van 1 specifiek boek koppelen aan die hele ontwikkeling. Je kan dat boek net zo goed links laten liggen en een ander lezen. Als je maar leest. Dat geldt voor de wiskunde precies hetzelfde. Het is een verklaring die voor veel mensen niet bevredigend zal zijn, maar eigenlijk zal je er gewoon mee moeten leren leven.
Het maakt alsof wiskunde in dienst van de natuurkunde staat, wat mijns inziens niet zo is. Er wordt toch ook op de middelbare school wel aandacht besteed aan technieken die niet bij natuurkunde (op de middelbare school) terugkomen? Het maakt er ook een toepassingsvak van, en toepassingen zijn wel handig, maar uiteindelijk moet je ook louter wiskunde voor de wiskunde moeten kunnen doen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 22:54 schreef Valid het volgende:
[..]
Heel leuk allemaal, en ergens ben ik het ook wel met je eens. Maar nu nog even: wáárom zou het slechter zijn om wiskunde en natuurkunde samen te voegen? Het voordeel is dat mensen die het nodig hebben om te zien wat ze er mee kunnen, bevredigd worden. Ik zie niet zozeer een nadeel, omdat het niet afdoet aan het abstract denken.
Als je er één vak van maakt van 3 uur, dan heb je nog 3 uur over. Ik zie niet in waarom je er dan geen 6 uur van maakt, want we zijn toch niet op tijdswinst uit. Het nadeel lijkt me dan wel dat het wel een heel groot vak wordt.quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 14:11 schreef Neuralnet het volgende:
Het komt raar op mij over dat juist de mensen die klagen over de diepgang van de wiskunde pleiten voor het samenvoegen van wiskunde en natuurkunde. Als het losse vakken zijn kan je de leerlingen 3 lesuren wiskunde en 3 lesuren natuurkunde geven, maar denk maar niet dat als je ze samenvoegt dat je opeens 6 lesuren hebt. Nee, dat wordt 1 vak van 3 lesuren. Concreet: je kan de helft minder stof behandelen in die tijd en dus wordt het oppervlakkiger.
Dat voel ik dus voor 110% ook zo!quote:Op maandag 31 oktober 2005 16:15 schreef Renesite het volgende:
Nu gaat het wel in het gekke.
Het vak Natuur en Wiskunde komt erg overheen, je kan natuurlijk een nauwere samenwerking wel toejuichen met misschien wat meer natuur en minder wiskunde in de week.
Het is gewoon in mijn ogen zo dat wiskunde de theorie is en natuurkunde de praktijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |