abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 oktober 2005 @ 15:13:41 #1
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_31661267
quote:
Artikel 672
3. De door de werknemer in acht te nemen termijn van opzegging bedraagt één maand.
6. Van de termijn, bedoeld in lid 3, kan schriftelijk worden afgeweken. De termijn van opzegging voor de werknemer mag bij verlening niet langer zijn dan zes maanden en voor de werkgever niet korter dan het dubbele van die voor de werknemer.

en

Indien de werkgever een langere opzegtermijn wil vastleggen, dan dient dit schriftelijk te gebeuren. De opzegtermijn die voor de werkgever geldt, moet dan tenminste het dubbele zijn als de opzegtermijn van de werknemer. Bijvoorbeeld: bij een opzegtermijn van 2 maanden voor de werknemer geldt een opzegtermijn van 4 maanden voor de werkgever. Heeft de werkgever dit niet schriftelijk vastgelegd, dan geldt een opzegtermijn van een maand voor de werknemer. Heeft de werkgever in de arbeidsovereenkomst opgenomen dat voor beide partijen een opzegtermijn geldt van twee maanden, dan is deze opzegtermijn nietig. Dat betekent dat de wettelijke regels gewoon van toepassing zijn en de opzegtermijn van de werknemer een maand is.
Ik las nu dat mijn arbeidovereenkomst nietig is omdat het deel van de werkgever niet verdubbeld is. Maar waar kan ik in het bw zien dat als er van het bw afgeweken wordt de overeenkomst nietig is. Dit gewoon uit intresse.
mai pen rai
  Licht Ontvlambaar maandag 24 oktober 2005 @ 15:16:05 #2
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_31661322
Niet je hele arbeidsovereenkomst is nietig, slecht de clausule van de opzegtermijn. Dat is wat ook al vermeld staat in het stukje WB wat je quote.

Het kan overigens zo zijn dat er bij CAO van het BW afgeweken wordt. Dat mag zover dat de werkgever en de werknemer dezelfde opzegtermijn hebben. Het zou dus kunnen dat op jouw arbeidsovereenkomst een CAO van toepassing is, waarin er afgeweken wordt van de wettelijke opzegtermijnen.

[ Bericht 59% gewijzigd door Sjeen op 24-10-2005 15:21:53 (Duidelijker verwoord...) ]
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_31661407
Inderdaad alleen die clausule. En dat staat niet op een ander plek in het BW, dat volgt uit de verbodsbepaling zelf: de wet zegt dat het niet kan, dus een clausule waarin staat dat het wel kan, kan niet.

Zo simpel is het. Check wel even je CAO.
  maandag 24 oktober 2005 @ 15:33:25 #4
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_31661707
Ik heb geen cao.

Er stond voor mij 3 maanden in en voor de rest niets over de werkgever.
mai pen rai
  Licht Ontvlambaar maandag 24 oktober 2005 @ 18:12:20 #5
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_31662454
TT aangepast
  Licht Ontvlambaar maandag 24 oktober 2005 @ 18:13:50 #6
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_31662473
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 15:33 schreef niet_links het volgende:
Ik heb geen cao.

Er stond voor mij 3 maanden in en voor de rest niets over de werkgever.
Dan is de clausule volgens het Burgerlijk Wetboek nietig en heb je dus een opzegtermijn van één maand.
pi_31663659
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 18:13 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Dan is de clausule volgens het Burgerlijk Wetboek nietig en heb je dus een opzegtermijn van één maand.
Behalve bij een contract voor bepaalde tijd. Dan is in dit geval tussentijds opzeggen *niet* mogelijk, wanneer de werknemer vernietiging van het beding inroept.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')