abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 oktober 2005 @ 12:25:48 #1
38216 haarb0l
mijn mening is 4 8 15 16 23 42
pi_31660402
Hallo,

Ik heb een product nodig dat ik alleen kan kopen in het buitenland. Het oorspronkelijke product is Amerikaans maar er is een distributeur in Duitsland die het product verkoopt.

Nu staat erbij "When you have o tax number, you must add 16% tax" - maar in Nederland is dit 19% - dus hoe zit dit precies? Is het bedrag wat op de factuur komt te staan de btw en doet het Nederlandse percentage er dan niet toe?

Haarbol.

[ Bericht 1% gewijzigd door haarb0l op 24-10-2005 12:48:29 ]
pi_31660542
is dit niet uitvoer belasting?
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_31660546
Als je geen omzetbelastingnummer hebt betaal je het BTW-tarief van de leverancier, 16% in dit geval. Die Duitse BTW kun je overigens ook niet terugvorderen bij de Nederlandse belastingdienst.
  maandag 24 oktober 2005 @ 12:54:57 #4
38216 haarb0l
pi_31660600
Ik heb wel een btw nummer - maar dat kan ik dan toch idd niet in NL terugvragen? Dus dan maakt het toch ook niet uit of ik een btw nummer heb of niet? Het eindbedrag dat ik er uiteindelijk aan kwijt ben is dus alleen het eindbedrag incl. Duitse btw en verzendkosten, right?
  maandag 24 oktober 2005 @ 13:00:40 #5
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_31660634
Binnen de EU betaal je als bedrijf geen BTW. Ik snap dan ook niet waar die tekst op slaat van 16% tax. Dat geldt waarschijnlijk alleen als je het in de VS koopt.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  maandag 24 oktober 2005 @ 13:03:03 #6
66444 Lord_Vetinari
pi_31660651
Overigens kun je binnen en buiten de EU betaalde BTW wel degelijk terugkrijgen via je aangifte Intracommunautaire leveringen, die je 1x per 3 maanden doet.
pi_31660851
Haarbol, als je wel een BTW-Nr hebt (en je dit bij de bestelling opgeeft) zullen ze je geen BTW in rekening brengen. Om preciezer te zijn: het 0%-tarief.

Lord_Vetinari, je aangifte IC is puur voor statistische doeleinden en leidt nooit tot een teruggave. Als je ten onrechte BTW hebt betaald in een andere EU land kun je dat onder bepaalde voorwaarden terugvorderen bij de BD van dat land, dus zoals ik al zei niet bij onze eigen BD.
  maandag 24 oktober 2005 @ 13:44:42 #8
38216 haarb0l
pi_31660965
Aah, thanx dvr en Lord_Vetinari. De tekst uit de oorspronkelijke mail was ook "when you have NO tax number", typefoutje van mijn kant dus. Dat samen met jullie tekst verklaart een hoop :-)

Als ik mijn btw nummer meestuur met de aanvraag hoef ik dus a) geen btw 'voor te schieten' en dat dus b) later niet te verwerken in de btw opgaaf.

Bedankt!
  maandag 24 oktober 2005 @ 13:52:47 #9
66444 Lord_Vetinari
pi_31661009
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 13:29 schreef dvr het volgende:
Haarbol, als je wel een BTW-Nr hebt (en je dit bij de bestelling opgeeft) zullen ze je geen BTW in rekening brengen. Om preciezer te zijn: het 0%-tarief.

Lord_Vetinari, je aangifte IC is puur voor statistische doeleinden en leidt nooit tot een teruggave. Als je ten onrechte BTW hebt betaald in een andere EU land kun je dat onder bepaalde voorwaarden terugvorderen bij de BD van dat land, dus zoals ik al zei niet bij onze eigen BD.
Nee hoor. Je kunt dat geld terugvragen in Venlo.
pi_31665438
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 13:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:

Nee hoor. Je kunt dat geld terugvragen in Venlo.
Nee, dat kan niet. Daarom zijn er ook zoveel bedrijven die je die rompslomp uit handen nemen.
Zie ook http://www.belastingdiens(...)ng/ob03/ob03-35.html

Haarbal: Je vermeldt je BTW-nummer bij de bestelling. Het wordt je dan geleverd met een factuur waarop 0% BTW in rekening wordt gebracht. Op je maandelijkse of driemaandelijkse BTW-aangifte geef je het bedrag op onder "4b: Verwerving van goederen uit landen binnen de EU".

Je hebt over dat product dan geen belasting betaald, dus in tegenstelling tot andere (normaal belaste) kosten die je hebt gemaakt tel je het niet mee bij de berekening van de voorbelasting die je onder 5B invult.
pi_31665568
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 13:00 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Binnen de EU betaal je als bedrijf geen BTW. Ik snap dan ook niet waar die tekst op slaat van 16% tax. Dat geldt waarschijnlijk alleen als je het in de VS koopt.
Volgens mij betaal je in de EU geen belasting voor in- en uitvoer. Maar als je gewoon een product koopt (koffiezetapparaat ofzo) wel.

Maar iedereen schijnt toch het andere denken zie ik nu
pi_31668031
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 22:02 schreef ChrisJX het volgende:

Volgens mij betaal je in de EU geen belasting voor in- en uitvoer. Maar als je gewoon een product koopt (koffiezetapparaat ofzo) wel.
Het maakt niet uit wat je koopt, het gaat er om hoe je het koopt.

Bedrijven zijn niet BTW-plichtig. Wanneer ze in NL iets aanschaffen, betalen ze bij het afrekenen wel BTW aan de leverancier, maar die BTW vorderen ze later weer terug van de belastingdienst. Dus per saldo betalen ze niets.

Wanneer je als bedrijf iets koopt bij een leverancier in een ander EU land, kan dat in de praktijk niet zo. Je BTW gaat dan immers (via jouw leverancier) naar de belastingdienst van dat andere land, en je kunt moeilijk ieder kwartaal bij een stuk of 20 europese belastingdiensten aangiftes gaan doen en overal je geld terugvragen. Dat is veel teveel werk. Daarom is bedacht dat als je een BTW-nummer hebt, je bij aankopen in een ander EU-land gewoon geen BTW meer hoeft te betalen. Om misbruik te voorkomen moet de besteller zo'n aanschaf wel op zijn BTW-aangifte vermelden, en moet de leverancier de transactie ook aangeven. Maar of het nou om een koffiezetapparaatje gaat of om een mammoetttanker, dat maakt niet uit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')