abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 22 november 2005 @ 23:51:34 #126
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_32495511
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 23:37 schreef AtraBilis het volgende:

[..]

Uit de openMosix FAQ:
[..]

Dat werkt dus alleen onder Linux. Misschien dat je met andere cluster-programma's zoals Beowulf meer succes hebt. Dat weet ik zo niet. Vaak wordt Linux toch het beste ondersteund.
Of ik druk even op F5 voordat ik reageer....
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
pi_32495645
Zijn er duidelijke voordelen van een jobscheduler in de kernel vergelijken met een user-level scheduler als condor of globus? Naast het gemak van "even een cdtje" er in doen en installeren.
pi_32496413
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 21:46 schreef Uzumaki_Naruto het volgende:

[..]

Initializing USB Mass Storage driver...
usbcore: registered new driver usb-storage
USB Mass Storage support registered.
Daar heb je hem al. Maar voordat je hem kan gebruiken moet je hem nog wel mounten... hoe wil je hem anders benaderen? Onde *nix moet alles gemount worden voordat je ze kan benaderen.
Waarschijnlijk heet je apparaat /dev/sda1 (zo heten ze meestal, het zijn geemuleerde scsi apparaten) dus dan kan je mounten met:

mount -t vfat /dev/sda1 <mountpoint>

En <mountpoint> is dan een directory die je van te voren moet aanmaken, bijv /mnt/usbdrive ofzo.
Unox, the worst operating system.
pi_32500006
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 18:59 schreef Uzumaki_Naruto het volgende:
ik krijg niet eens een Shortcut op m'n desktop

Lees!!

Daarna praten we verder.
Powered by Gentoo
  woensdag 23 november 2005 @ 14:53:55 #130
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_32508142
quote:
Op woensdag 23 november 2005 09:00 schreef meranto het volgende:

[..]

Lees!!

Daarna praten we verder.
Nee, ik heb het niet gelezen, maar wat is je punt? Het is heel normaal dat er een snelkoppeling op het bureaublad verschijnt als je een USB stick mount. Net zoals andere dingen er komen te staan zodra ik die mount.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  woensdag 23 november 2005 @ 15:11:52 #131
65330 Ruzbeh
Five inches but its thick
pi_32508689
Dan is er gewoon geen automount optie ingesteld voor dat USB ding in je /etc/fstab.

Toch?
De beste user. (Waar jij geen waardering voor hebt.)
  woensdag 23 november 2005 @ 15:53:58 #132
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_32509867
Bij mij staat volgens mij ook niets over USB in mijn fstab. Toch gaat het automatisch. Nu hoor je mij daarover verder niet klagen, maar ik had wel verwacht dat het erin zou staan.

/etc/fstab hier:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
/dev/sda3       /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
/dev/sda7       none            swap    sw              0       0
/dev/hda        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto  0       0

/dev/sda1       /media/windows  ntfs    nls=utf8,umask=0222     0       0
/dev/sda5       /media/mp3      ntfs    nls=utf8,umask=0222     0       0
/dev/sda6       /media/internet ntfs    nls=utf8,umask=0222     0       0

Nou ja, het werkt in ieder geval,

Voor gebruikers van Ubuntu Breezy nog even een handige link: http://doc.gwos.org/index.php/Main_Page
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  Licht Ontvlambaar woensdag 23 november 2005 @ 23:14:10 #133
94264 Uzumaki_Naruto
Fearless Vampire Killer
pi_32523639
quote:
Op woensdag 23 november 2005 00:23 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Daar heb je hem al. Maar voordat je hem kan gebruiken moet je hem nog wel mounten... hoe wil je hem anders benaderen? Onde *nix moet alles gemount worden voordat je ze kan benaderen.
Waarschijnlijk heet je apparaat /dev/sda1 (zo heten ze meestal, het zijn geemuleerde scsi apparaten) dus dan kan je mounten met:

mount -t vfat /dev/sda1 <mountpoint>

En <mountpoint> is dan een directory die je van te voren moet aanmaken, bijv /mnt/usbdrive ofzo.
ik zal dat eens proberen
in knoppix 3.8 kreeg ik namelijk wel automatisch een shortcut op m'n bureaublad
  donderdag 24 november 2005 @ 21:19:13 #134
65490 whoops
pi_32548369
quote:
Op woensdag 23 november 2005 23:14 schreef Uzumaki_Naruto het volgende:

[..]

ik zal dat eens proberen
in knoppix 3.8 kreeg ik namelijk wel automatisch een shortcut op m'n bureaublad
En als dat niets uithaalt, probeer eens 'modprobe vfat' en het dan handmatig te mounten zoals Schorpioen het zegt?
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  donderdag 24 november 2005 @ 21:23:19 #135
65490 whoops
pi_32548477
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 23:55 schreef devzero het volgende:
Zijn er duidelijke voordelen van een jobscheduler in de kernel vergelijken met een user-level scheduler als condor of globus? Naast het gemak van "even een cdtje" er in doen en installeren.
Ik ben eigenlijk alleen maar bekend met de OpenMosix en Beowulf software, en dat was eigenlijk alleen maar spielerij/leren, ben niet echt bezig geweest met performance ofzo... Ik heb ook wel eens mijn machines met distcc geclusterd om zo het compileren te versnellen... Is distcc ook een user-level scheduler?
  vrijdag 25 november 2005 @ 09:27:04 #136
135389 AtraBilis
Met stille trom vertrokken.
pi_32558940
quote:
Op donderdag 24 november 2005 21:23 schreef whoops het volgende:

[..]

Ik ben eigenlijk alleen maar bekend met de OpenMosix en Beowulf software, en dat was eigenlijk alleen maar spielerij/leren, ben niet echt bezig geweest met performance ofzo... Ik heb ook wel eens mijn machines met distcc geclusterd om zo het compileren te versnellen... Is distcc ook een user-level scheduler?
Ja. Er zijn geen kernelaanpassingen voor nodig, en het draait ook op veel verschillende platforms.
Het is tijd voor wat anders.
  maandag 28 november 2005 @ 15:59:01 #137
65490 whoops
pi_32647408
Ik wil met Ubuntu (5.10 server) een routertje opzetten, ik kom er alleen niet helemaal achter wat ik er allemaal voor moet installeren en instellen. De machine moet het volgende kunnen:

- Adres ontvangen van DHCP-server aan 'WAN' kant (eth0).
- IP Adressen uitdelen aan 'LAN' kant (eth1), alleen aan bekende clients (MAC).
- DNS verzorgen aan 'LAN' kant.
- Internet DNS bijhouden.
- Internetverkeer routen.

De eerste optie is vrij eenvoudig, een kale Ubuntu installatie doet dit al.

Voor de DHCP-server voor het LAN heb ik 'dhcp3-server' geinstalleerd en geconfigureerd, en dat werkte wel, alleen heb ik daarmee nog geen DNS voor mijn clients.

Daarnaast lijkt er iets niet goed te gaan met de routing (daar heb ik ook nog niets voor ingesteld), ik neem aan dat ik op die machine aan moet geven dat ik het verkeer van eth1 naar eth0 wil laten routen?

Ik hoor ook op verschillende plekken de naam 'dnsmasq' vallen, doet dit wat ik wil?

De reden dat ik dit niet precies weet is omdat ik tot voorkort eigenlijk alleen maar gebruik maakte van kant-en-klare router-distro's, en ik wil het nu ondertussen zelf wel eens kunnen.

Ik hoop dat iemand me een stuk op weg kan helpen...
pi_32648081
quote:
Op maandag 28 november 2005 15:59 schreef whoops het volgende:
Ik wil met Ubuntu (5.10 server) een routertje opzetten, ik kom er alleen niet helemaal achter wat ik er allemaal voor moet installeren en instellen. De machine moet het volgende kunnen:

- Adres ontvangen van DHCP-server aan 'WAN' kant (eth0).
- IP Adressen uitdelen aan 'LAN' kant (eth1), alleen aan bekende clients (MAC).
- DNS verzorgen aan 'LAN' kant.
- Internet DNS bijhouden.
- Internetverkeer routen.

De eerste optie is vrij eenvoudig, een kale Ubuntu installatie doet dit al.

Voor de DHCP-server voor het LAN heb ik 'dhcp3-server' geinstalleerd en geconfigureerd, en dat werkte wel, alleen heb ik daarmee nog geen DNS voor mijn clients.
apt-get install bind

en je hebt een caching dns server, tenzij je je eigen domeinen wil gaan hosten ben je hiermee klaar. Alleen nog wel even "nameserver 127.0.0.1" in je /etc/resolv.conf zetten (en andere dns servers daar weghalen).
quote:
Daarnaast lijkt er iets niet goed te gaan met de routing (daar heb ik ook nog niets voor ingesteld), ik neem aan dat ik op die machine aan moet geven dat ik het verkeer van eth1 naar eth0 wil laten routen?
Je zal met iptables moeten masqueraden. Ik gebruik daar zelf een kant en klaar scriptje voor: http://freshmeat.net/projects/iptables-firewall/ maar als je het zelf wil leren, zou ik de iptables howto eens doornemen.
quote:
Ik hoor ook op verschillende plekken de naam 'dnsmasq' vallen, doet dit wat ik wil?
Ik moet zeggen dat ik niet weet wat dnsmasq precies inhoudt, en dat houdt ook in dat je het niet per se nodig hebt voor wat je wil doen
Unox, the worst operating system.
pi_32648830
quote:
Dnsmasq is a lightweight, easy to configure DNS forwarder and DHCP server. It is designed to provide DNS and, optionally, DHCP, to a small network. It can serve the names of local machines which are not in the global DNS. The DHCP server integrates with the DNS server and allows machines with DHCP-allocated addresses to appear in the DNS with names configured either in each host or in a central configuration file. Dnsmasq supports static and dynamic DHCP leases and BOOTP for network booting of diskless machines.
Een dns proxy, Dus tenzij geheugen/diskruimte een probleem is, zou ik gewoon bij bind blijven.
  maandag 28 november 2005 @ 20:51:47 #140
65490 whoops
pi_32654600
quote:
Op maandag 28 november 2005 16:25 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

apt-get install bind

en je hebt een caching dns server, tenzij je je eigen domeinen wil gaan hosten ben je hiermee klaar. Alleen nog wel even "nameserver 127.0.0.1" in je /etc/resolv.conf zetten (en andere dns servers daar weghalen).
[..]

Je zal met iptables moeten masqueraden. Ik gebruik daar zelf een kant en klaar scriptje voor: http://freshmeat.net/projects/iptables-firewall/ maar als je het zelf wil leren, zou ik de iptables howto eens doornemen.
[..]

Ik moet zeggen dat ik niet weet wat dnsmasq precies inhoudt, en dat houdt ook in dat je het niet per se nodig hebt voor wat je wil doen
Dat iptables-firewall script is echt geweldig...

Het script is leverbaar in .deb formaat en de configuratie gebeurt vervolgens gewoon met 'debconf'... Ideaal!! Hiermee is de routing dus geregeld...

Na het lezen van de beschrijving van dnsmasq heb ik het toch maar eens geinstalleerd, en warempel, het doet precies wat ik wil, alles staat in 1 config file! (Dit is dus een ideale oplossing voor mijn omgeving).
pi_32766963
Pfoeh, dit topic is ver naar beneden gevallen

In een ander topic was iedereen er heilig van overtuigd dat als je een groot aantal argumenten (bv filenames) wilt doorgeven aan een ander commando, je daar 'xargs' voor moet gebruiken. Nu is dit zeker handig i.c.m. de --null optie, maar wat is nu eigenlijk het verschil met het resultaat van een commando d.m.v. backticks invoegen?

Dus:
find etc | xargs etc commando
En wat ik doe:
commando `find etc`
pi_32767621
  • Probeer met die 2de variant maar iets te doen met filenames met spaties erin.
  • Als je heel veel files wil processen (bv een find . -name \*.mp3 en je hebt >10K files oid) dan kan dat ook nog wel eens lastig worden.
  • pi_32768417
    quote:
    Op vrijdag 2 december 2005 22:43 schreef devzero het volgende:
  • Probeer met die 2de variant maar iets te doen met filenames met spaties erin.
  • Okay. Goed punt
    quote:
  • Als je heel veel files wil processen (bv een find . -name \*.mp3 en je hebt >10K files oid) dan kan dat ook nog wel eens lastig worden.
  • Op wat voor manier gaat xargs er dan beter mee om? Voor zover ik uit de manpage kan halen maakt xargs ook een commandline van de doorgegeven paramaters
    pi_32773311
    quote:
    Op vrijdag 2 december 2005 23:09 schreef JeRa het volgende:
    Op wat voor manier gaat xargs er dan beter mee om? Voor zover ik uit de manpage kan halen maakt xargs ook een commandline van de doorgegeven paramaters
    Met xargs kun je oa het maximum aantal parameters opgeven, bijvoorbeeld 1. Je kunt dus een scriptje schrijven wat maar 1 parameter nodig heeft, terwijl je met command `find` je alle parameters af moet lopen en je shell misschien wel een limiet heeft op het aantal parameters wat een script kan mee krijgen.
    pi_32773570
    Oh, en vergeet de -exec optie van find niet. Dat kan soms ook een stuk sneller werken dan xargs.
      dinsdag 6 december 2005 @ 11:41:46 #146
    13250 Lod
    Sapere aude!
    pi_32858466
    Even een vraag. Ik heb sinds afgelopen weekend een tv-kaart (Terratec Cinergy 600). Het heeft wat moeite gekost maar ik heb hem werkend gekregen (min of meer, het geluid werkt niet mee). Met tvtime ben ik in staat om TV te kijken op mijn PC
    Alleen heb ik niet de mogelijkheid gezien om er ook mee op te nemen.
    Heeft iemand tips over hoe ik dat moet doen? En eventueel andere programma's die op tvtime lijken?
    GNU Terry Pratchett
      dinsdag 6 december 2005 @ 11:57:21 #147
    105262 Peder
    Pardon my French,Im Dutch
    pi_32858839
    -edit-
    Dit is banwaardig. Met een beetje pech/geluk, doei.

[ Bericht 86% gewijzigd door Sander op 06-12-2005 17:31:32 ]
    The best sex is suprise sex! ... unless you're in prison.
    Definition of a slut: A girl who tries wearing a tampon, but it keeps falling out!
    pi_32860932
    quote:
    Op dinsdag 6 december 2005 11:57 schreef Peder het volgende:

[..]

(enige unix commando dat ik weet... )
    En dan doe je het nog fout ook, prutser.
    pi_32861299
    quote:
    Op dinsdag 6 december 2005 11:41 schreef Lod het volgende:
    Even een vraag. Ik heb sinds afgelopen weekend een tv-kaart (Terratec Cinergy 600). Het heeft wat moeite gekost maar ik heb hem werkend gekregen (min of meer, het geluid werkt niet mee). Met tvtime ben ik in staat om TV te kijken op mijn PC
    Heeft iemand tips over hoe ik dat moet doen? En eventueel andere programma's die op tvtime lijken?
    Moet je even kijken wat Freevo hiervoor gebruikt. Hier zit ook een opname functie in.
    [ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
      dinsdag 6 december 2005 @ 17:40:20 #150
    65490 whoops
    pi_32867276
    quote:
    Op dinsdag 6 december 2005 11:41 schreef Lod het volgende:
    In de FAQ staat onder andere het volgende:
    quote:
    We recommend using mencoder for recording from television, and systems like MythTV or freevo for a PVR system.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')