abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33131900
quote:
Op donderdag 15 december 2005 19:45 schreef whoops het volgende:
Nou, het up brengen van eth0 duurde ook erg lang op die machine. Ik heb dus aan een collega gevraagd om even te kijken hoe het MAC adres van die kaart in de DHCP tabel stond, en die heeft het adres opnieuw ingevoerd. Maar het is op m'n werk, dus ik kan maandag pas weer kijken wat 'ie nu doet.

Daarnaast heb ik er ondertussen ook al een andere machine voor geregeld, VMware ESX lijkt namelijk alleen maar met SCSI devices te werken...
Probeer anders een static adres.
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
  vrijdag 16 december 2005 @ 14:14:16 #155
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_33133419
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 13:21 schreef slashme het volgende:

[..]

Probeer anders een static adres.
Goed idee, ga ik proberen als dat wijzigen van de DHCP-tabel niets uitgehaald heeft...
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
pi_33220786
Hoi,

Ik probeer mijn ati radeon 9800 videokaart aan de praat te krijgen. Ik heb wel de volgende howto gevonden, maar veel verder kom ik daar ook niet mee...

http://www.suse.de/~sndirsch/ati-installer-HOWTO.html

Maar als ik vervolgens in mijn commandopromt scherm het volgende commando probeer in te voeren: ' ./ati-driver-installer-8.20.8-i386.run --buildpkg SuSE/SUSE92-IA32' geeft ie de volgende foutmelding
1bash: ./ati-driver-installer-8.20.8-i386.run: Toegang geweigerd

Kan het zijn dat de huidige gebruiker te weinig privileges heeft om dit uit te voeren?

Hoe kom ik dan wel in een hogere level?

Dank!
pi_33222528
met sudo voor het commando moet het lukken. Moet je wel het admin-password hebben.
Vicariously I live while the whole world dies
pi_33222843
Waarom het "admin"-password? Bedoel je niet su.
quote:
Otherwise, sudo requires that users authenticate
themselves with a password by default (NOTE: in the default configura-
tion this is the user’s password, not the root password).
(uit de man sudo)
pi_33223060
quote:
Op maandag 19 december 2005 17:40 schreef the_disheaver het volgende:
Hoi,

Ik probeer mijn ati radeon 9800 videokaart aan de praat te krijgen. Ik heb wel de volgende howto gevonden, maar veel verder kom ik daar ook niet mee...

http://www.suse.de/~sndirsch/ati-installer-HOWTO.html

Maar als ik vervolgens in mijn commandopromt scherm het volgende commando probeer in te voeren: ' ./ati-driver-installer-8.20.8-i386.run --buildpkg SuSE/SUSE92-IA32' geeft ie de volgende foutmelding
[ code verwijderd ]

Kan het zijn dat de huidige gebruiker te weinig privileges heeft om dit uit te voeren?

Ik denk dat je die RPM ook wel kan bouwen zonder extra privileges. In ieder geval zal dat niet de (enige) reden voor de foutmelding zijn, het lijkt erop dat er een stap mist in de howto, het bestand ati-driver-installer-8.20.8-i386.run moet nl wel executable (uitvoerbaar) zijn, dat doe je als volgt:

1chmod +x ati-driver-installer-8.20.8-i386.run

Daarna zal het wsch wel lukken, als je dit gewoon in je homedir doet dan heb je wel genoeg rechten. Om de RPM die je daarna krijgt te installeren heb je echter wel rootrechten nodig, met "sudo su" word je root en dan wordt er inderdaad om je gewone userpassword gevraagd.
Unox, the worst operating system.
pi_33223216
quote:
Op maandag 19 december 2005 19:28 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Ik denk dat je die RPM ook wel kan bouwen zonder extra privileges. In ieder geval zal dat niet de (enige) reden voor de foutmelding zijn, het lijkt erop dat er een stap mist in de howto, het bestand ati-driver-installer-8.20.8-i386.run moet nl wel executable (uitvoerbaar) zijn, dat doe je als volgt:
[ code verwijderd ]

Daarna zal het wsch wel lukken, als je dit gewoon in je homedir doet dan heb je wel genoeg rechten. Om de RPM die je daarna krijgt te installeren heb je echter wel rootrechten nodig, met "sudo su" word je root en dan wordt er inderdaad om je gewone userpassword gevraagd.
Hij doet momenteel iets dankje!

edit: te vroeg gejuichd...

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
jeroen@flits100-100:/var/tmp> ./ati-driver-installer-8.20.8-i386.run --buildpkg SuSE/SUSE92-IA32
Creating directory fglrx-install
Verifying archive integrity... All good.
Uncompressing ATI Proprietary Linux Driver-8.20.8............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
==================================================
 ATI Technologies Linux Driver Installer/Packager
==================================================
Generating package: SuSE/SUSE92-IA32
/tmp/fglrx
Package build failed!
rm: cannot chdir from `/tmp/fglrx/usr/src/kernel-modules/fglrx' to `firegl_agpgart': Toegang geweigerd
Removing temporary directory: fglrx-install
jeroen@flits100-100:/var/tmp>   

Via Konqueror kom ik er ook niet in, toegang gewijgerd.

[ Bericht 24% gewijzigd door the_disheaver op 19-12-2005 19:44:16 ]
pi_33223936
Door handmatig de toegangsrechten te wijzigen kom ik er wel in (via konqueror). maar volgens mij was het script niet klaar. Er zijn meerdere bestande, en niet 1 RPM bestand...
pi_33223985
daarom doe ik het dus altijd met sudo dan krijg je die permission denied zooi niet...
pi_33224091
Wat / hoe doe je sudo?

edit: Ha, al gelukt! Ik heb een rpm bestaand!

Nu de volgende stap nog
pi_33225555
hmmm, wil niet echt... Ik geloof dat ik alle stappen heb uitgevoerd maar nog steeds geen 3d kaart...

Suse 10 maar eens een keertje proberen...
pi_33226639
sjah.. ik ben toevallig ook net met linux aan het prutten. Dit kan ik niet voor je nadoen, aangezien ik geen suse heb maar ubuntu, en jouw videokaart niet heb. Wat heb je nu als foutmeldingen nog dan als je het hele zooitje vanaf het begin opniieuw uitvoert?
pi_33227622
quote:
Op maandag 19 december 2005 21:19 schreef nyny83 het volgende:
sjah.. ik ben toevallig ook net met linux aan het prutten. Dit kan ik niet voor je nadoen, aangezien ik geen suse heb maar ubuntu, en jouw videokaart niet heb. Wat heb je nu als foutmeldingen nog dan als je het hele zooitje vanaf het begin opniieuw uitvoert?
Het is meer dat ik juist geen foutmeldingen krijg... bij het uitvoeren van het rpm file kreeg ik enkel foutmelidingen dat ik bepaalde pakketten moest installeren. Heb ik gedaan, en nogmaals geprobeerd het RPM bestand uit te voeren maar dan gaf hij de foutmelding het pakket geinstalleerd was.

Vervolgens de rest van de howto uitgevoerd maar er veranderd weinig.

Probeer het nog wel een keertje
pi_33235760
Geprobeerd om SUSE 10 te installeren maar blijkbaar was die dvd brak... Geheel geen SUSE, en kan ook niet meer op windows komen... Wel op knoppix, eens kijken of ik hier de bootfile kan aanpassen...
pi_33237061
Download Ubuntu 5.10, die gebruik ik ook en die werkt onwijs lekker
  dinsdag 20 december 2005 @ 13:36:05 #169
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_33243238
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 02:03 schreef the_disheaver het volgende:
Geprobeerd om SUSE 10 te installeren maar blijkbaar was die dvd brak... Geheel geen SUSE, en kan ook niet meer op windows komen... Wel op knoppix, eens kijken of ik hier de bootfile kan aanpassen...
Als je Linux helemaal verwijderd hebt van je Dual Boot setup, werkt het inderdaad niet meer. Je krijgt een scherm met alleen 'Grub' erin? Zoja, dan kun je even met je WinXP cd opstarten en voor recovery kiezen. Dan doe je even fdisk /fixmbr. Zo deed ik dat in ieder geval voorheen.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_33260809
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 13:36 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Als je Linux helemaal verwijderd hebt van je Dual Boot setup, werkt het inderdaad niet meer. Je krijgt een scherm met alleen 'Grub' erin? Zoja, dan kun je even met je WinXP cd opstarten en voor recovery kiezen. Dan doe je even fdisk /fixmbr. Zo deed ik dat in ieder geval voorheen.
Ow, doet hij dat zelf niet? Naja, ik wou helemaal niet linux eraf hebben... Maar mooi te weten wat de oorzaak was. Was inderdaad vaag gedoe met Grub...

Heb nu Suse 10 draaiend, eerst mijn internet daar werkend krijgen en dan zal ik nog een keer proberen te klooien met de ati driver.. Hij doet het iig nog niet...

Internet is er Wat is de nieuwe versie van amarok ubergeil...

[ Bericht 12% gewijzigd door the_disheaver op 20-12-2005 23:36:56 ]
pi_33297050
kheb een probleem ik heb juist debian geinstaleert
maar als ik hem opstart krijg ik alleen maar een zwart beeld
weet iemand hoe ik dit zou kunnen oplossen
wat jullie mss wel moeten weten is da ik iemand ben die er juist mee begint
pi_33297150
Hmm. Ik heb nu Suse 10 hier goed draaiend. De installatie van de bovenstaande driver ging zonder problemen en kan nu spellen enzo afspelen zonder problemen waar daarvoor foutmeldingen kwamen met geen 3D ondersteuning.

Alleen nog geen TV, dus ik probeer de volgende howto

En mijn volgende vraag: hoe krijg ik mijn Xfree86 versie? De check.sh die op ati.com staat (hier komt een foutmelding uit (terwijl ik hem vanaf root of met 'sudo' draai)
1
2
3
You are either not running this script from the console
or simply do not have console ownership.  Requirement failed.
Unable to determine XFree86 Version. Stopping now.

De script heb ik proberen te openen door: 'sh script.sh' is 'sh' de juiste wijze om hem uit te voeren?

Een andere optie die ik kon vinden was de commando ' cat /var/log/XFree86.0.log | grep -i version | head' . alleen gaf die een lijkt mij volledig oninteressante datauitput: Aangezien ik de versie 1.4.1,1.4.2 of 1.43 verwacht...
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
X Window System Version 6.8.2
X Protocol Version 11, Revision 0, Release 6.8.2
        to make sure that you have the latest version.
(II) Module ABI versions:
        compiled for 6.8.2, module version = 1.0.0
        ABI class: X.Org Font Renderer, version 0.4
        ABI class: X.Org Video Driver, version 0.7
        ABI class: X.Org Server Extension, version 0.2

Weet iemand hoe ik de versie van xfree te weten kan komen? Of weet misschien iemand de versie die bij suse 10 geleverd wordt (afgezien van de update niets geinstalleerd).
pi_33299063
X Window System Version 6.8.2, dat is je versienummer
pi_33299161
quote:
Op donderdag 22 december 2005 07:58 schreef JeRa het volgende:
X Window System Version 6.8.2, dat is je versienummer
Maar dan heb ik geen xfree erop?
  donderdag 22 december 2005 @ 08:50:16 #175
135389 AtraBilis
Met stille trom vertrokken.
pi_33299535
Ik denk dat je X.Org hebt (Gezien het feit dat je SuSE 10 draait) -- dit is ook een implementatie van het X Window System (Afgeleid van XFree zelfs). Maar, 6.8.x is een hele normale waarde, ik snap niet waarom je versies 1.4.2 o.i.d. zou verwachten. Dus probeer het nog een keer met de X.Org drivers, en lees de README goed.
Het is tijd voor wat anders.
pi_33337677
Hoe doe ik met date de eerste dinsdag van de volgende maand?
Kwekker ben je niet voor even, maar voor het leven
pi_33338703
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 10:26 schreef _Kwekkertje_ het volgende:
Met date kun je tijden/data op een bepaalde manier formatteren en weergeven, niet manipuleren. Je hebt dus nog iets anders nodig, een 'berekening' die naar die dinsdag toe gaat of mogelijk zelfs een andere functie of programma die dat voor je doet. Heb alleen even geen idee wat je daarvoor kunt gebruiken
  vrijdag 23 december 2005 @ 11:55:09 #178
135389 AtraBilis
pi_33339595
quote:
Die is lastiger denk ik. Volgens mij kan dat niet met GNU's -d syntax (onder BSD gaat het helemaal niet lukken natuurlijk). Iets als -d 'next tuesday next month' doet niet wat je wilt. Volgens mij wil je zelf gaan rekenen.
pi_33341452
Ik heb er totaal geen verstand van... Maar meerdere if-functies? Dat de dag woensdag is, en datum tusen 1 en 7 zit.

update van mij: heb nu de dirvers geloof ik echt goed ginstalleerd. Opeens deden de 3D driver het niet meer... Nu de tv nog werkend krijgen

Ik heb mplayer geinstalleerd om de omroep streams (radio1, 2 3 enz) te kunnen luisteren. NOS.nl gaf aan dat mplayer het vaak wel deed. Alleen krijg ik een melding van mplayer wat denk ik eerder aanen fout met het netwerk te maken heeft dan met codex oid. ' Failed to connet to server with AF_INET6' Kan het liggen aan iets netwerks? (firewall?)
pi_33341627
xmms libje nog installeren? Dat wordt vaak gebruikt voor streaming media
pi_33360043
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 13:22 schreef nyny83 het volgende:
xmms libje nog installeren? Dat wordt vaak gebruikt voor streaming media
xmms-lib heb ik er op. Maar in realplayer deed BBC radio het wel.Dezelfde stream niet in mplayer.

Update: Het ligt niet aan dat mplayer geen verbinding met het netwerk kan krijgen ofzo. Want ik heb een werkende stream gevonden. Zal dus eerder aan codex liggen (maar is het dan vreemd dat deze het wel in mplayer doet, en niet in mplayer?)

update2: in het tweakerstopic de tip gevonden om hem in mozilla te openen (mbv de mplayer mozilla plugin) en daar werkt hij wel... Vaag... ff verder lezen dan

[ Bericht 22% gewijzigd door the_disheaver op 24-12-2005 00:52:49 ]
  zaterdag 24 december 2005 @ 11:29:12 #182
135389 AtraBilis
pi_33365675
Is AF_INET6 niet IPv6 protocol? Volgens mij wil je dat niet gebruiken. Er is dacht ik een optie als -prefer-ipv4. Voorts heb je als je URI's gewoon kopieert vaak dat je niet een file maar een playlist te pakken hebt, dan kapt mplayer er direct mee. (Als je die 'wget', dan zie je dat er wat redirects naar een echte stream instaan, vaak beginnend met mms:// ofzo). Het helpt dan om mplayer de optie -playlist mee te geven.

RealMedia streams zijn vaak wat problematisch, zeker als ze streaming zijn. Ik weet niet of er goede rtsp functionaliteit meegecompileerd is. Als laatste kun je even ps auxww | grep mplayer doen als je in mozilla kijkt, want volgens mij start die gewoon een mplayer proces op met wat truukjes, en kun je dan de command-line opties wel zien die die plugin meekrijgt.
  zaterdag 24 december 2005 @ 11:30:58 #183
135389 AtraBilis
pi_33365714
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 13:15 schreef the_disheaver het volgende:
Ik heb er totaal geen verstand van... Maar meerdere if-functies? Dat de dag woensdag is, en datum tusen 1 en 7 zit.
Het kan. Maar het gaat alleen met date niet (portable) lukken. Onder Linux zou iets nog wel lukken, maar, onder *BSD heeft date niet zoveel functionaliteit (eigenlijk alleen het formatten, het kan nieteens iets met een andere datum doen). Een Perl-scriptje of Python-script ligt meer voor de hand.
  zaterdag 24 december 2005 @ 12:02:04 #184
135389 AtraBilis
pi_33366371
quote:
Hier dan eentje, maar met awk:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#! /usr/bin/awk -f
BEGIN { 
        # Next month and year
        nm = 1 + (strftime("%m") % 12);
        ny = strftime("%Y") + (nm == 1);
        ts = mktime(sprintf("%i %i 01 00 00 00", ny, nm));
        wd = strftime("%u", ts);
        printf("First Tuesday of next month is: %d-%d-%d\n",
                        wd > 2 ? 3 - wd + 7 : wd == 1 ? 2 : 1, nm, ny)
}

Als je dit in een file, zeg, nexttuesday.awk zet, en chmod +x nexttuesday.awk doet, dan moet je 't kunnen aanroepen, of anders via awk -f nexttuesday.awk. Door die regel met printf te veranderen kun je de output zo krijgen als je wilt. Eventueel kan ik dat nog wel even iets beter maken als je wilt. Dat geëmmer met de weekdag in printf is omdat ik niet weet wat awk standaard bij een modulo op een negatief getal doet.
pi_33554871
Ik heb het volgende probleem:

Op me Windows en Linux clients achter me router werkt de dns niet zoals hij zou moeten werken:

DHCPD.conf:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
#
# Sample configuration file for ISC dhcpd for Debian
#
# $Id: dhcpd.conf,v 1.4.2.2 2002/07/10 03:50:33 peloy Exp $
#

# option definitions common to all supported networks...
option domain-name "thuis.domein";

option subnet-mask 255.255.255.0;
default-lease-time 600;
max-lease-time 7200;

subnet 192.168.0.0 netmask 255.255.255.0 {
  range 192.168.0.2 192.168.0.254;
  option domain-name-servers 194.109.6.66, 194.109.9.99, 194.109.104.104;
  option domain-name "thuis.domein";
  option routers 192.168.0.1;
  option subnet-mask 255.255.255.0;
  option broadcast-address 192.168.0.255;
  default-lease-time 600;
  max-lease-time 7200;
}

En dit gaat dus fout:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Windows:

nslookup xs4all.nl
Resultaat:
Name: xs4all.nl.thuis.domein
Address: 212.79.243.144 (Klopt dus niet)

Linux:
externe ping naar juiste ip gaat, maar een lookup op het domein gaat niet :(

Wat zie ik over het hoofd? Want ben ik vergeten, want dit is verrekkes irritant
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_33561395
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 20:39 schreef existenz het volgende:
Ik heb het volgende probleem:

Op me Windows en Linux clients achter me router werkt de dns niet zoals hij zou moeten werken:

DHCPD.conf:
[ code verwijderd ]

En dit gaat dus fout:
[ code verwijderd ]

Wat zie ik over het hoofd? Want ben ik vergeten, want dit is verrekkes irritant
Opgelost met de mooie util genaamd: DnsMasq
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  maandag 2 januari 2006 @ 16:26:42 #187
65490 whoops
pi_33629189
quote:
Op woensdag 23 november 2005 09:00 schreef meranto het volgende:

[..]

Lees!!

Daarna praten we verder.
Heeft iemand dit document (Linux!=Windows.pdf) toevallig nog ergens staan? Hij lijkt van de site gehaald te zijn, en ik wilde hem aan iemand laten lezen...
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  maandag 2 januari 2006 @ 17:47:42 #188
2863 bigben04
FC Den Haag ole ole!
pi_33631525
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:26 schreef whoops het volgende:

[..]

Heeft iemand dit document (Linux!=Windows.pdf) toevallig nog ergens staan? Hij lijkt van de site gehaald te zijn, en ik wilde hem aan iemand laten lezen...
Ik heb 'm in m'n mail staan, wil 'm wel naar je toe mailen. M'n email staat in m'n profiel.

edit: Hij is verstuurd.

[ Bericht 4% gewijzigd door bigben04 op 02-01-2006 18:02:34 ]
Jeugdactiviteiten.nl, de site voor iedereen die met kinderen werkt!
  maandag 2 januari 2006 @ 17:59:35 #189
65490 whoops
pi_33631864
quote:
Op maandag 2 januari 2006 17:47 schreef bigben04 het volgende:

[..]

Ik heb 'm in m'n mail staan, wil 'm wel naar je toe mailen. M'n email staat in m'n profiel.
Super, you got mail!
pi_33632280
ow kan iemand hem online zetten? of naar mij mailen, dan zet ik hem wel online .
  maandag 2 januari 2006 @ 18:16:46 #191
2863 bigben04
FC Den Haag ole ole!
pi_33632464
quote:
Op maandag 2 januari 2006 18:11 schreef rickmans het volgende:
ow kan iemand hem online zetten? of naar mij mailen, dan zet ik hem wel online .
Komt eraan.
edit: hij zit in je mail.

[ Bericht 5% gewijzigd door bigben04 op 02-01-2006 18:23:04 ]
Jeugdactiviteiten.nl, de site voor iedereen die met kinderen werkt!
pi_33633524
Dit durf ik dus echt niet op tweakers te vragen!

Goed net dus Ubuntu geinstalleerd, door voornamelijk op next next next te drukken. Ik heb een 80 gig HDD met 4 partities. Ubuntu install CD de C schijf laten formateren, waar eerst dus windows op stond. Installatie verliep vrij vlekkeloos en ik typ dit nu ook vanuit Ubuntu zeg maar.

Het probleem nu echter: hoe de fuck kan ik bij mijn andere partities komen? Via Lokaties > Computer lijkt me?
Daar staan echter alleen de mappen "persoonlijke map" en "bestandssysteem".

Herkent Ubuntu mijn partities nou niet of ben ik zo'n grote n00b dat ik ze gewoon niet kan vinden?

Alvast bedankt.
  maandag 2 januari 2006 @ 18:54:40 #194
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_33633583
Wat zijn het voor partities?
pi_33633678
Fat32 en NTFS volgens mij. Kan linux die niet aan?
pi_33633946
Bij mij (suse) staat het onder /windows/

Wel heb ik bij het indelen van de HD in de installatie wel een verbinding (oid) moeten aanmaken. Dat deed hij wel zelf, maar wanneer ik zelf de partities wou aanmaken en instellen deed hij dat niet zelf.
  maandag 2 januari 2006 @ 19:05:47 #197
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_33633976
Ik heb het volgens dit deel van de (wat verouderde, maar nog wel bruikbare) guide gedaan. Ik heb alleen NTFS, maar FAT staat eronder. NTFS is wel read-only.

http://ubuntuguide.org/#automountntfs
  maandag 2 januari 2006 @ 19:37:07 #198
12221 Tijn