Probeer anders een static adres.quote:Op donderdag 15 december 2005 19:45 schreef whoops het volgende:
Nou, het up brengen van eth0 duurde ook erg lang op die machine. Ik heb dus aan een collega gevraagd om even te kijken hoe het MAC adres van die kaart in de DHCP tabel stond, en die heeft het adres opnieuw ingevoerd. Maar het is op m'n werk, dus ik kan maandag pas weer kijken wat 'ie nu doet.![]()
Daarnaast heb ik er ondertussen ook al een andere machine voor geregeld, VMware ESX lijkt namelijk alleen maar met SCSI devices te werken...
Goed idee, ga ik proberen als dat wijzigen van de DHCP-tabel niets uitgehaald heeft...quote:
1 |
(uit de man sudo)quote:Otherwise, sudo requires that users authenticate
themselves with a password by default (NOTE: in the default configura-
tion this is the user’s password, not the root password).
quote:Op maandag 19 december 2005 17:40 schreef the_disheaver het volgende:
Hoi,
Ik probeer mijn ati radeon 9800 videokaart aan de praat te krijgen. Ik heb wel de volgende howto gevonden, maar veel verder kom ik daar ook niet mee...
http://www.suse.de/~sndirsch/ati-installer-HOWTO.html
Maar als ik vervolgens in mijn commandopromt scherm het volgende commando probeer in te voeren: ' ./ati-driver-installer-8.20.8-i386.run --buildpkg SuSE/SUSE92-IA32' geeft ie de volgende foutmelding
[ code verwijderd ]
Kan het zijn dat de huidige gebruiker te weinig privileges heeft om dit uit te voeren?
1 |
Hij doet momenteel ietsquote:Op maandag 19 december 2005 19:28 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Ik denk dat je die RPM ook wel kan bouwen zonder extra privileges. In ieder geval zal dat niet de (enige) reden voor de foutmelding zijn, het lijkt erop dat er een stap mist in de howto, het bestand ati-driver-installer-8.20.8-i386.run moet nl wel executable (uitvoerbaar) zijn, dat doe je als volgt:
[ code verwijderd ]
Daarna zal het wsch wel lukken, als je dit gewoon in je homedir doet dan heb je wel genoeg rechten. Om de RPM die je daarna krijgt te installeren heb je echter wel rootrechten nodig, met "sudo su" word je root en dan wordt er inderdaad om je gewone userpassword gevraagd.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | Creating directory fglrx-install Verifying archive integrity... All good. Uncompressing ATI Proprietary Linux Driver-8.20.8............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ ================================================== ATI Technologies Linux Driver Installer/Packager ================================================== Generating package: SuSE/SUSE92-IA32 /tmp/fglrx Package build failed! rm: cannot chdir from `/tmp/fglrx/usr/src/kernel-modules/fglrx' to `firegl_agpgart': Toegang geweigerd Removing temporary directory: fglrx-install jeroen@flits100-100:/var/tmp> |
Het is meer dat ik juist geen foutmeldingen krijg... bij het uitvoeren van het rpm file kreeg ik enkel foutmelidingen dat ik bepaalde pakketten moest installeren. Heb ik gedaan, en nogmaals geprobeerd het RPM bestand uit te voeren maar dan gaf hij de foutmelding het pakket geinstalleerd was.quote:Op maandag 19 december 2005 21:19 schreef nyny83 het volgende:
sjah.. ik ben toevallig ook net met linux aan het prutten. Dit kan ik niet voor je nadoen, aangezien ik geen suse heb maar ubuntu, en jouw videokaart niet heb. Wat heb je nu als foutmeldingen nog dan als je het hele zooitje vanaf het begin opniieuw uitvoert?
Als je Linux helemaal verwijderd hebt van je Dual Boot setup, werkt het inderdaad niet meer. Je krijgt een scherm met alleen 'Grub' erin? Zoja, dan kun je even met je WinXP cd opstarten en voor recovery kiezen. Dan doe je even fdisk /fixmbr. Zo deed ik dat in ieder geval voorheen.quote:Op dinsdag 20 december 2005 02:03 schreef the_disheaver het volgende:
Geprobeerd om SUSE 10 te installeren maar blijkbaar was die dvd brak... Geheel geen SUSE, en kan ook niet meer op windows komen... Wel op knoppix, eens kijken of ik hier de bootfile kan aanpassen...
Ow, doet hij dat zelf niet? Naja, ik wou helemaal niet linux eraf hebben... Maar mooi te weten wat de oorzaak was. Was inderdaad vaag gedoe met Grub...quote:Op dinsdag 20 december 2005 13:36 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Als je Linux helemaal verwijderd hebt van je Dual Boot setup, werkt het inderdaad niet meer. Je krijgt een scherm met alleen 'Grub' erin? Zoja, dan kun je even met je WinXP cd opstarten en voor recovery kiezen. Dan doe je even fdisk /fixmbr. Zo deed ik dat in ieder geval voorheen.
1 2 3 | or simply do not have console ownership. Requirement failed. Unable to determine XFree86 Version. Stopping now. |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | X Protocol Version 11, Revision 0, Release 6.8.2 to make sure that you have the latest version. (II) Module ABI versions: compiled for 6.8.2, module version = 1.0.0 ABI class: X.Org Font Renderer, version 0.4 compiled for 6.8.2, module version = 1.0.0 ABI class: X.Org Video Driver, version 0.7 compiled for 6.8.2, module version = 1.0.0 ABI class: X.Org Server Extension, version 0.2 |
Maar dan heb ik geen xfree erop?quote:Op donderdag 22 december 2005 07:58 schreef JeRa het volgende:
X Window System Version 6.8.2, dat is je versienummer
Met date kun je tijden/data op een bepaalde manier formatteren en weergeven, niet manipuleren. Je hebt dus nog iets anders nodig, een 'berekening' die naar die dinsdag toe gaat of mogelijk zelfs een andere functie of programma die dat voor je doet. Heb alleen even geen idee wat je daarvoor kunt gebruikenquote:Op vrijdag 23 december 2005 10:26 schreef _Kwekkertje_ het volgende:
Hoe doe ik met date de eerste dinsdag van de volgende maand?
Die is lastiger denk ik. Volgens mij kan dat niet met GNU's -d syntax (onder BSD gaat het helemaal niet lukken natuurlijk). Iets als -d 'next tuesday next month' doet niet wat je wilt. Volgens mij wil je zelf gaan rekenen.quote:Op vrijdag 23 december 2005 10:26 schreef _Kwekkertje_ het volgende:
xmms-lib heb ik er op. Maar in realplayer deed BBC radio het wel.Dezelfde stream niet in mplayer.quote:Op vrijdag 23 december 2005 13:22 schreef nyny83 het volgende:
xmms libje nog installeren? Dat wordt vaak gebruikt voor streaming media
Het kan. Maar het gaat alleen met date niet (portable) lukken. Onder Linux zou iets nog wel lukken, maar, onder *BSD heeft date niet zoveel functionaliteit (eigenlijk alleen het formatten, het kan nieteens iets met een andere datum doen). Een Perl-scriptje of Python-script ligt meer voor de hand.quote:Op vrijdag 23 december 2005 13:15 schreef the_disheaver het volgende:
Ik heb er totaal geen verstand van... Maar meerdere if-functies? Dat de dag woensdag is, en datum tusen 1 en 7 zit.
Hier dan eentje, maar met awk:quote:Op vrijdag 23 december 2005 10:26 schreef _Kwekkertje_ het volgende:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | BEGIN { # Next month and year nm = 1 + (strftime("%m") % 12); ny = strftime("%Y") + (nm == 1); ts = mktime(sprintf("%i %i 01 00 00 00", ny, nm)); wd = strftime("%u", ts); printf("First Tuesday of next month is: %d-%d-%d\n", wd > 2 ? 3 - wd + 7 : wd == 1 ? 2 : 1, nm, ny) } |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 | # Sample configuration file for ISC dhcpd for Debian # # $Id: dhcpd.conf,v 1.4.2.2 2002/07/10 03:50:33 peloy Exp $ # # option definitions common to all supported networks... option domain-name "thuis.domein"; option subnet-mask 255.255.255.0; default-lease-time 600; max-lease-time 7200; subnet 192.168.0.0 netmask 255.255.255.0 { range 192.168.0.2 192.168.0.254; option domain-name-servers 194.109.6.66, 194.109.9.99, 194.109.104.104; option domain-name "thuis.domein"; option routers 192.168.0.1; option subnet-mask 255.255.255.0; option broadcast-address 192.168.0.255; default-lease-time 600; max-lease-time 7200; } |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | nslookup xs4all.nl Resultaat: Name: xs4all.nl.thuis.domein Address: 212.79.243.144 (Klopt dus niet) Linux: externe ping naar juiste ip gaat, maar een lookup op het domein gaat niet :( |
Opgelost met de mooie util genaamd: DnsMasqquote:Op vrijdag 30 december 2005 20:39 schreef existenz het volgende:
Ik heb het volgende probleem:
Op me Windows en Linux clients achter me router werkt de dns niet zoals hij zou moeten werken:
DHCPD.conf:
[ code verwijderd ]
En dit gaat dus fout:
[ code verwijderd ]
Wat zie ik over het hoofd? Want ben ik vergeten, want dit is verrekkes irritant
Heeft iemand dit document (Linux!=Windows.pdf) toevallig nog ergens staan? Hij lijkt van de site gehaald te zijn, en ik wilde hem aan iemand laten lezen...quote:
Ik heb 'm in m'n mail staan, wil 'm wel naar je toe mailen. M'n email staat in m'n profiel.quote:Op maandag 2 januari 2006 16:26 schreef whoops het volgende:
[..]
Heeft iemand dit document (Linux!=Windows.pdf) toevallig nog ergens staan? Hij lijkt van de site gehaald te zijn, en ik wilde hem aan iemand laten lezen...![]()
Super, you got mail!quote:Op maandag 2 januari 2006 17:47 schreef bigben04 het volgende:
[..]
Ik heb 'm in m'n mail staan, wil 'm wel naar je toe mailen. M'n email staat in m'n profiel.
Komt eraan.quote:Op maandag 2 januari 2006 18:11 schreef rickmans het volgende:
ow kan iemand hem online zetten? of naar mij mailen, dan zet ik hem wel online.
mv naam-*.ext tijn-*.extquote:Op maandag 2 januari 2006 19:37 schreef Tijn het volgende:
Ik heb een Mac en dus ook een soort van Unix-achtig OS. De commandline is me niet vreemd, maar veel meer dan basiscommando's ken/gebruik ik niet. Dat is niet zo erg, maar nu wil ik graag een grote lading files renamen en ik weet niet hoe ik het moet aanpakken. De filenames hebben allemaal dezelfde structuur ("naam - 001.ext", naam - 002.ext" etc) en ik wil het "naam"-gedeelte in iets anders veranderen. Het kan vast met 1 simpel regeltje, maar wie o wie kan me vertellen hoe?
Het werkt niet zo. Als het goed gaat, dan zegt je 'mv' wel dat 't geen geldige syntax is, omdat je laatste argument geen directory is, en je meer dan twee argumenten meegeeft (of 't weigert gewoon); maar als je pech hebt overschrijft het het laatste bestand met één van de eersten (zeker als er maar één bestand is dat naam-*.ext heet, en eentje dat tijn-*.ext heet).quote:Op maandag 2 januari 2006 19:48 schreef existenz het volgende:
[..]
mv naam-*.ext tijn-*.ext
Dat moet wel werken denk ik
1 2 3 4 | j=`echo $i | sed 's/naam/tijn/'`; mv "$i" "$j"; done; |
Ik zou het niet proberenquote:Op maandag 2 januari 2006 19:48 schreef existenz het volgende:
[..]
mv naam-*.ext tijn-*.ext
Dat moet wel werken denk ik
Met rename dan, met 1 van de 2 kan hetquote:Op maandag 2 januari 2006 19:50 schreef AtraBilis het volgende:
[..]
NEE (Ik vertel zo hoe het wel moet om ongelukken te voorkomen).
jawel hoor, alleen dan wel zo:quote:
1 2 3 4 5 | a.JPG b.JPG c.JPG d.JPG skx@lappy:~$ for i in *.JPG; do mv "$i" "${i/.JPG}".jpg; done skx@lappy:~$ ls a.jpg b.jpg c.jpg d.jpg |
je moet niet altjd je ogen dicht doen en enter rammenquote:Op maandag 2 januari 2006 18:52 schreef bierjoost het volgende:
Dit durf ik dus echt niet op tweakers te vragen!
Goed net dus Ubuntu geinstalleerd, door voornamelijk op next next next te drukken. Ik heb een 80 gig HDD met 4 partities. Ubuntu install CD de C schijf laten formateren, waar eerst dus windows op stond. Installatie verliep vrij vlekkeloos en ik typ dit nu ook vanuit Ubuntu zeg maar.
Het probleem nu echter: hoe de fuck kan ik bij mijn andere partities komen? Via Lokaties > Computer lijkt me?
Daar staan echter alleen de mappen "persoonlijke map" en "bestandssysteem".
Herkent Ubuntu mijn partities nou niet of ben ik zo'n grote n00b dat ik ze gewoon niet kan vinden?
Alvast bedankt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |