abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31633952
Gevolgen van het niet meer hebben van de Nederlandse nationaliteit

Stel het volgende: Je bezit de Nederlandse nationaliteit en bent geboren en getogen in Nederland. Op een gegeven moment bezit je de Nederlandse nationaliteit niet meer. Wat voor gevolgen kan dat hebben voor je status hier?

Het gaat er dus niet om dat je de Nederlandse nationaliteit kwijtraakt omdat je criminele of terroristische activeiten hebt gepleegd....
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_31634000
Wat is hier?
Nederland, of een buitenland waar je al een tijd woont?
pi_31634019
Hier is Nederland in dit geval.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_31634074
Geen sofinummer meer (en alle bijkomende gevolgen: geen werk, geen inkomen, geen sociale verzekeringen, etc)
Je kan je niet meer identificeren...
Je kan in principe het land niet meer uit....

etc..
pi_31634094
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 19:42 schreef Locusta het volgende:
Geen sofinummer meer (en alle bijkomende gevolgen: geen werk, geen inkomen, geen sociale verzekeringen, etc)
Je kan je niet meer identificeren...
Je kan in principe het land niet meer uit....

etc..
Je hebt wel een andere nationaliteit op het moment dat je niet meer beschikt over je Nederlandse nationaliteit. Het is dus niet zo dat je opeens zonder paspoort zit en statenloos bent.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 19:44:16 #6
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_31634113
Ehrm, aangenomen dat het van je wordt afgenomen//je doet er afstand van -> je had dan wel een sofi# , wat gebeurt daar dan mee?
Dum de dum
pi_31634246
Misschien dat je hetzelfde behandeld wordt als iemand uit dat andere land, maar die daar wel geboren en getogen is?
Met 2 uitzonderingen: discriminatie zal minder zijn (een gekleurd medemens met de Nederlandse nationaliteit zal minder kansen hebben op de arbeidsmarkt dan jij, al heb jij de nationaliteit van het land waar de ouders van die gekleurde Nederlander vandaan komen), en nederland weet je nog te vinden voor afgifte van AOW na je 65ste (voor elk jaar na je 15de dat je nederlander was 2% van het AOW recht), iets wat een medelandgenoot van jou niet heeft
pi_31634250
Dat wil ik dus onder andere weten.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 20:41:20 #9
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_31635373
Een vriend van mij zit nu een hotel in Dubai. Hij was even voor werk in het buitenland geweest, op weg naar huis (in Nederland dus) houdt de Marrechaussee hem tegen op Schiphol omdat er iets niet klopt met z'n verblijfsvergunning. Hij mocht het land niet in. Dat lijkt me verschrikkelijk frustrerend, dat je niet naar je eigen huis mag. Hij kon naar Dubai zijn interne bedrijfs-opleiding afmaken waar hij eigenlijk in NL mee bezig was en zit daar nu in een hotel met wat vakantiekleren.

Als je geen EU-nationaliteit meer hebt zouden dat soort dingen je dus kunnen overkomen. Natuurlijk niet identiek, waarschijnlijk net als je je vaders verjaardag wilt bijwonen of je moeder op sterven ligt ofzoiets.
Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
Europeanen aller landen verenigt u.
Meten is weten, zolang je weet wat je meet.
Chanson du jour: Sonic Youth - Cross the Breeze
pi_31635653
Verandert op zich niet zo heel veel, behalve dat het consulaat je niet meer moed in komt praten als je met de nationale handelswaar in je endeldarm gepakt wordt.

Eigenlijk is het ruk: als je zonder NL nationaliteit in NL woont en/of werkt moet je wel belasting betaling enzo..
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_31639216
Er zijn wel speciale fiscale tarieven voor buitenlanders....
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 22:47:39 #12
89647 Cappy
Gelegenheids dichter
pi_31639360
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 19:44 schreef Fe2O3 het volgende:
Ehrm, aangenomen dat het van je wordt afgenomen//je doet er afstand van -> je had dan wel een sofi# , wat gebeurt daar dan mee?
Je Sofi blijft gewoon bestaan ... ik heb 3 landen een sofi ....:)
Success, recognition, and conformity are the bywords of the modern world where everyone seems to crave the anesthetizing security of being identified with the majority.
Martin Luther King, Jr., Strength to Love, 1963.
pi_31647604
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 22:42 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Er zijn wel speciale fiscale tarieven voor buitenlanders....
Nee, er zijn allerlei verdragen ter voorkoming van dubbele heffing; daarnaast is er nog een extra belastingkorting voor mensen die in meer landen werken.

Maar een buitenlander die in Nederland werkt is inbeginsel in Nederland belastingplichting, tegen dezelfde tarieven als een Nederlander. Het uitgangspunt is dat iedereen dezelfde belastingen en premies betaalt, behalve wanneer je in een ander land, waarmee een belastingverdrag bestaat, al een vergelijkbare (inkomsten)belasting betaalt.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_31647639
Als je in Nederland woont en meer dan 180 dagen in een ander land verblijft betaal je in elk geval nergens belasting.

Maar waarom wil de TS zijn Nederlands paspoort kwijt raken?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  zondag 23 oktober 2005 @ 08:09:26 #15
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_31647645
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 08:03 schreef fernando_redondo het volgende:

Maar waarom wil de TS zijn Nederlands paspoort kwijt raken?
Lijkt me sterk.

Maar in principe kun je het NL paspoort nooit kwijtraken, ook al kies je voor een andere nationaliteit, als je in Nederland geboren bent of Nederlandse ouders hebt kun je altijd het Nederlandse paspoort aanvragen.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_31647651
In Nederland geboren zijn heef er niks mee te maken. Het is geen VS
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  zondag 23 oktober 2005 @ 08:18:18 #17
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_31647655
Als je in NL geboren bent kun je altijd (weer) het Nederlandse paspoort annvragen, is dat nou zo moeilijk?
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_31647662
Ja, want het is onzin

Dat zou betekenen dat iedere zwangere asielzoekster naar Nederland zou komen
  zondag 23 oktober 2005 @ 08:27:20 #19
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_31647664
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 08:26 schreef fernando_redondo het volgende:
Dat zou betekenen dat iedere zwangere asielzoekster naar Nederland zou komen
Klopt.

Mits haar kind in NL geboren wordt natuurlijk.

En terecht.
pi_31647680
Dat is niet het geval. Iemand die in Nederland geboren wordt heeft niet automatisch recht op een Nederlands paspoort
pi_31648080
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 08:03 schreef fernando_redondo het volgende:
Als je in Nederland woont en meer dan 180 dagen in een ander land verblijft betaal je in elk geval nergens belasting.
Reken daar maar niet zo snel op. Als je in NL woont, dan ben je binnenlands belastingplichting; verblijf je meer dan 180 dagen in het buitenland (en ik meen dat daar ook nog het 'minimaal in 2 landen' criterium bij hoort) dan is er wel een belasting-korting regeling, maar ook die is weer afhankelijk van de concrete situatie en de belastingverdragen die van toepassing zijn.
pi_31648301
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 08:27 schreef popolon het volgende:

[..]

Klopt.

Mits haar kind in NL geboren wordt natuurlijk.

En terecht.
Een kind van een niet Nederlander krijgt maar op 1 manier automatisch het nederlanderschap, namelijk indien 1van de opa's en oma's hier woonde ten tijde van de geboorte van de vader danwel moeder, bovendien moet het kind hier hoofdverblijf hebben.
(vrije vertaling van artikel 3 lid 3 van de rijkswet op het Nederlanderschap)

Zomaar als asielzoeker hierheen komen heeft dus niet veel zin, 20 jaar geleden was er van die familie waarschijnlijk niemand (legaal) hier, en daardoor krijgt dat kind niet automatisch het nederlanderschap
  zondag 23 oktober 2005 @ 13:06:29 #23
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_31650847
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 08:18 schreef popolon het volgende:
Als je in NL geboren bent kun je altijd (weer) het Nederlandse paspoort annvragen, is dat nou zo moeilijk?
Ik hoorde van de zomer op de radio het verhaal van een man die al jaren probeerde de Nederlandse nationaliteit terug te krijgen maar die hem niet kreeg. Hij was topsporter (geweest) en had ooit zijn nationaliteit ingeruild voor een andere om namens dat land uit te komen in een toernooi of Olympische Spelen o.i.d. Nu kon hij zijn NL'se niet meer terugkrijgen.

Kennelijk is dat toch niet zo makkelijk.
Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
pi_31651021
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 13:06 schreef Dante_A het volgende:

[..]

Ik hoorde van de zomer op de radio het verhaal van een man die al jaren probeerde de Nederlandse nationaliteit terug te krijgen maar die hem niet kreeg. Hij was topsporter (geweest) en had ooit zijn nationaliteit ingeruild voor een andere om namens dat land uit te komen in een toernooi of Olympische Spelen o.i.d. Nu kon hij zijn NL'se niet meer terugkrijgen.

Aanvragen en toegewezen krijgen zijn twee verschillende dingen
Op een aanvraag kan best een nee volgen
  zondag 23 oktober 2005 @ 13:26:24 #25
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_31651272
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 13:15 schreef frederik het volgende:

[..]

Aanvragen en toegewezen krijgen zijn twee verschillende dingen
Op een aanvraag kan best een nee volgen
Uiteraard, maar dan is het dus toch niet zo vanzelfsprekend om de Nederlandse makkelijk terug te kunnen krijgen alleen omdat je er geboren bent.
  zondag 23 oktober 2005 @ 15:43:47 #26
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_31652675
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 13:06 schreef Dante_A het volgende:

[..]

Dat was Harry van de Meer, een waterpolo'er die een Italiaans paspoort aan had gevraagd omdat z'n club dat graag wilde. Er is in Italië een maximumaantal buitenlanders dat opgesteld mag worden. Hij had zich alleen niet gerealiseerd dat ie daardoor z'n Nederlandse nationaliteit kwijtraakte, waardoor hij juist NIET meer international kon zijn. Een aanvraag voor versnelde naturalisering werd daarna afgewezen om dezelfde reden als die van Salomon Kalou.

Wel speelt mee dat hij nog in het buitenland woont en werkt. Als hij weer in Nederland gaat wonen, kan hij zijn Nederlandse nationaliteit na verloop van tijd wel weer terugkrijgen
pi_31662201
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 19:43 schreef CherrymoonTraxx het volgende: Je hebt wel een andere nationaliteit op het moment dat je niet meer beschikt over je Nederlandse nationaliteit. Het is dus niet zo dat je opeens zonder paspoort zit en statenloos bent.
Nou, dat zeg je er in je OP niet bij, je vraagt alleen wat er gebeurt als je de Nederlandse id kwijt raakt.
En ik heb laatst een keer iets gehoord van iemand (op het nieuws oid) die was zijn eigen identiteit kwijt geraakt en moest nou op zoek naar een land die hem op wilde nemen. Je kunt dus wel statenloos worden Lijkt me alleen niet zo'n goede zaak.....
pi_31663266
Je kan niet statenloos worden. Je kan wel je paspoort verliezen(zodat je niet meer kan reizen bijvoorbeeld) en je kan je burgerrechten verliezen

[ Bericht 64% gewijzigd door fernando_redondo op 24-10-2005 19:54:44 ]
pi_31666413
quote:
Anne Frank stierf in 1945 als statenloos burger in het concentratiekamp Bergen-Belsen. Anne was haar Duitse nationaliteit verloren door een wet uit 1941, die alle joden buiten Duitsland hun staatsburgerschap ontnam. Omdat zij kans maakt De Grootste Nederlander aller tijden te worden, ijvert de KRO voor haar Nederlandschap.
Bron: http://www.nos.nl/nieuws/(...)isatieannefrank.html
quote:
Het gezin komt uit ex-Joegoslavie, moslims uit Servië. De vader, Irfan, is 45 jaar en statenloos. De moeder, Hedya, is 42, en uitgeprocedeerd, evenals oudste zoon Dino, 11 jaar; de jongste zoon, Deni, 4 jaar, is ook statenloos. Moeder en Dino moeten nu het land verlaten. Vader en Deni, die in Nederland is geboren, kunnen nergens naartoe gestuurd worden.
Bron: http://www.26000gezichten.nl/film.php?id=88
quote:
Iemand kan zijn staatsburgerschap verliezen door onder andere:

* Aanname van staatsburgerschap van een ander land
* Dienst te nemen in een vreemde krijgsmacht
* Verbanning

Iemand zonder staatsburgerschap is statenloos totdat een staat die persoon een staatsburgerschap verleent.
Bron: Wikipedia

..... dus..... volgensmij kan dat wel
pi_31675596
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 07:33 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Nee, er zijn allerlei verdragen ter voorkoming van dubbele heffing; daarnaast is er nog een extra belastingkorting voor mensen die in meer landen werken.

Maar een buitenlander die in Nederland werkt is inbeginsel in Nederland belastingplichting, tegen dezelfde tarieven als een Nederlander. Het uitgangspunt is dat iedereen dezelfde belastingen en premies betaalt, behalve wanneer je in een ander land, waarmee een belastingverdrag bestaat, al een vergelijkbare (inkomsten)belasting betaalt.
Er zijn toch genoeg mensen met een buitenlands paspoort die hier werken die stukken minder belasting betalen. Topmanagers uit het buitenland bijvoorbeeld. Tenminste, dat heb ik ooit ergens eens gelezen en ik zou me ook goed voor kunnen stellen dat zo'n regeling er is.
pi_31681053
Belastingtarief is hetzelfde ... alleen het kan zo zijn dat buitenlanders die hier werken gebruik kunnen maken van de zogenaamde 30%-regeling ... omdat de belasting er vanuit gaat dat buitenlanders meer kosten maken (huisvesting, communicatie, opleiding, etc..) mogen ze van hun bruto salaris 30% aftrekken, ze betalen dan belasting over 70% van het loon. Een aardige aftrekpost dus.
pi_31685049
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 22:29 schreef Locusta het volgende:

[..]

Bron: http://www.nos.nl/nieuws/(...)isatieannefrank.html
[..]

Bron: http://www.26000gezichten.nl/film.php?id=88
[..]

Bron: Wikipedia

..... dus..... volgensmij kan dat wel
Statenloos mag niet meer van de VN geloof ik. Maar ja of dat in de praktijk word gehaald ?

Geloof dat je als je geen nederlands paspoort hebt geen Nederlands pensioen krijgt op je 65e. Maar je hoeft ook geen nieuwe zorgverzekering in 2006 te betalen.
pi_31706098
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 20:02 schreef Brembo het volgende:
Maar je hoeft ook geen nieuwe zorgverzekering in 2006 te betalen.
Dat is dan wel weer een voordeel
pi_31762646
Ik denk dat iets wat 60 jaar geleden gebeurde is niet echt relavant is voor de situatie nu en Adolf H. had het nu niet bepaald op met verdragen.

Bij mijn weten kan iemand NOOIT Statenloos worden
pi_31772356
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 19:35 schreef fernando_redondo het volgende:
Ik denk dat iets wat 60 jaar geleden gebeurde is niet echt relavant is voor de situatie nu en Adolf H. had het nu niet bepaald op met verdragen.

Bij mijn weten kan iemand NOOIT Statenloos worden
Het waren niet alleen maar gebeurtenissen van 60 jaar geleden hoor (check bron ).
Het kan dus wel, of heeft in ieder geval gekund/t (ben niet echt op de hoogte van de actuele verdragendaarover )

Bovendien heb ik ook recentelijk ook ergens iets gelezen over iemand die statenloos was geworden door een fout oid, maar aangezien ik daar geen bron van heb kunnen vinden vond ik het ook niet noodzakelijk dit te noemen.
pi_31774790
quote:

[..]

Statenloos mag niet meer van de VN geloof ik. Maar ja of dat in de praktijk word gehaald ?

Geloof dat je als je geen nederlands paspoort hebt geen Nederlands pensioen krijgt op je 65e. Maar je hoeft ook geen nieuwe zorgverzekering in 2006 te betalen.
Alsof iemand die nog geen 30 is en een Nederlands paspoort heeft wel een fatsoenlijk pensioen krijgt op zijn 65e.
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 11:37:51 #37
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_31775762
Volgens mij kun je nog steeds statenloos worden. In principe is het landen verboden om iemands nationaliteit af te pakken als het zijn of haar enige is. Zo iemand zou dan namelijk statenloos worden.

Ik kan me alleen voorstellen dat er situaties zijn waarop een land of haar overheid ophoudt te bestaan (dubieuze regimechanges, coup, afsplitsing, burgeroorlog, het uiteenvallen in twee landen die niet erkend worden) waardoor iemand zijn laatste nationaliteit verliest. Als iemand geen papieren heeft en er is geen land (laat staan een ambassade of consulaat) meer dat zijn of haar identiteit kan bevestigen...
pi_31776417
Dat heten niet voor niets illegale regimes.
pi_31778552
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 12:08 schreef fernando_redondo het volgende:
Dat heten niet voor niets illegale regimes.
Goed punt
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 14:07:51 #40
3542 Gia
User under construction
pi_31779697
quote:
Nationaliteit heeft niks te maken met recht op AOW. Je bouwt AOW op als je ingezetene bent van Nederland ongeacht je nationaliteit. Opbouw is 2 % per jaar, tussen je 15de en je 65ste.

Verder kan iemand zonder Nederlandse nationaliteit gewoon in Nederland wonen, eventueel met een verblijfsvergunning. Zij hebben ook recht op WW e.d.
pi_32009926
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 13:24 schreef Locusta het volgende:

[..]

Goed punt
Dat het volgens internationaal recht niet kan wil natuurlijk niet zeggen dat een regime of een dictator niet overal schijt aan kan hebben.

Volgens internationaal recht kan het in elk geval niet
pi_32088914
even enkele feiten;
ik heb net een jaar geleden mijn nederlandse nationaliteit verloren door een oude wet van 1890 (die in 1984 verandert is) en ben daardoor statenloos geworden (ja hoor, in 2005 kan je nog statenloos worden zonder terrorist te zijn). het probleem is dat het feit waardoor ik mijn nationaliteit verloren heb gebeurt is in 1982 (dus onder de oude wet) en dat de nieuwe wet daar niet meer over spreekt (en zeker niet hoe dat dan ongedaan te maken). dus mijn enige mogelijkheid om weer nederlander te worden is als vreemdeling naar nederland te komen (met een statenloos persoons visa, dus tijdelijk) en dan hopen werk en woning te vinden, en dan na enkele jaren de nederlandse staatsburgerschap aanvragen. het grootste probleem als statenloos persoon is te reizen, want voor elk land moet je een visa aanvragen, wat redelijk moeilijk is, want je krijgt alleen een tijdelijk visa want ze zijn bang dat als je ooit blijft ze je niet terug kunnen sturen (waarheen ? je bent statenloos !). de internationale wet stuurt je gewoon weer terug naar de nationale wet, en bijna alle landen ter wereld doen je nu je nationaliteit te verliezen ivm terrorisme, en heel veel landen laten geen dubbele nationaliteit toe (dwz je moet op een gegeven moment kiezen).
Always look at the bright side of life !!
pi_32091732
Om welk land gaat het naast de Nederlandse?
pi_32094241
begrijp de vraag niet, maar zal er toch op antwoorden (Neerlands Hoop);
de dubbele nationaliteit wordt vaak gekregen door huwelijk tussen mensen van twee nationaliteiten waar de ene de nationaliteit van de andere aan neemt. een andere manier is de 'gewone' immigratie, land binnen komen, wonen en werken, en dan na enkele jaren naturalisatie. het grote idee van de naturalisatie is dat iemand de nationaliteit van het land waar hij woont en werkt aanneemt omdat hij zich 'geintegreerd' voelt, en dat door zijn nationaliteit wil laten zien. dus hebben veel landen besloten dat het beste om te laten zien dat je echt hun nationaliteit aan wilt nemen is door afstand te doen van je oude nationaliteit. op dezelfde manier vinden enkele landen dat als je een andere nationaliteit aan neemt je niet meer 'goed' bent voor je originele nationaliteit. welke landen nu hoe en wat doen is onmogelijk te beantwoorden, elk land heeft uitzonderingen en bepaalde maatregelen. de nederlandse wet had tot nog toe toegestaan een dubbele nationaliteit te hebben (voornamelijk in het geval van huwelijk) maar minister Verdonk en veel anderen willen de wet veel strenger maken en de keuze van een enkele nationaliteit verplicht maken.
pi_32097984
Ik welk land woonde je waardoor je je Nederlandse nationaliteit verloor?
pi_32101863
Frankrijk, ben in 1982 in het franse vreemdelingenlegioen gegaan. Tot ongeveer 1945 was het waar dat ontzettend veel mensen die 'gezocht' waren, zich bij het vreemdelingenlegioen aanwenden. De wet was dus dat een nederlander die zich daar aanmelde automatisch zijn nederlands staatsburgerschap verloor. Maar sinds het begin jaren 60 werd het onmogelijk zich aan te melden als men een strafblad had of opgezocht werd in zijn land. Tegelijkertijd werd het Legioen een internationaal bekende beroeps eenheid. Deze ontwikkelingen (en andere meer politieke) hebben gemaakt dat de wet in 1984 verandert werd, maar wat ze gedaan hebben was alleen het punt ivm het vreemdelingenlegioen weg halen zonder in de nieuwe wet te zeggen wat er gebeurt met mensen die voor 1984 in het legioen zijn gegaan.
pi_32104115
En je hebt niet de Franse nationaliteit verkregen omdat je tour of duty hebt afgemaakt?

Is het ook niet zo dat als Nederland en Marokko bijvoorbeeld in oorlog komen dat Nederlanders die in het Marokkaanse leger dienen hun Nederlandse nationaliteit verliezen?

pi_32107535
nee, niet automatisch, maar je kan hem wel aanvragen met 99,9 % zekerheid hem te krijgen (wat ik toen dus niet gedaan heb, maar wat ik nu dus moet doen).

dat staat nog steeds in de wet, bestaan maar 2 mogelijkheden je nationaliteit wettelijk te verliezen, of door in dienst te gaan van een land dat met nederland in oorlog is, of door terrorisme.
pi_32110693
Je kan met terugwerkende kracht niet de Franse nationaliteit aanvragen?

Krijg je wel een 'pensioen' van de Franse staat of recht op verblijf, ziektekosten of woning of zo iets dergelijks?

En waar woon je nu nu je statenloos bent?
pi_32123858
de franse nationaliteit is geen probleem, die kan ik om 4 verschillende redenen aanvragen, maar dat wil ik niet doen, want ik heb voorheen al veel door de wereld rond gereizd, en ik heb gemerkt dat je als nederlander veel beter wordt gezien dan als fransman.

als je om een of andere manier statenloos wordt, dan moet elk land (waar je eventueel bent of kan komen zonder papieren) alles doen om je op te vangen (vn conventie van 1954). deze aanvraag als statenloos persoon heb ik dus in frankrijk gedaan en dan wordt je eigenlijk net zo gezien als een fransman, met alle rechten en plichten. het vreemdste is dat als ik ooit voor dat ik die aanvraag hier gedaan heb naar nederland was gegaan (er zijn geen grens controles meer), dan had ik mijn aanvraag in nederland kunnen doen (dus door nederland statenloos geworden en door nederland als statenloos opgenomen !!!). de enige reden waarom ik dat niet gedaan heb was dat ik hier werk en woning heb, en dat in nederland misschien niet zo eenvoudig te vinden zou zijn.

nu net een mail van nederlandse justitie gekregen, dus verblijfsvergunning aanvragen en dan een jaar wonen en werken en dan kan ik de nederlandse nationaliteit door optie weer aanvragen (de website van justitie voor vreemdelingen www.ind.nl)
pi_32134141
quote:
Op woensdag 9 november 2005 18:40 schreef Z00T het volgende:
de franse nationaliteit is geen probleem, die kan ik om 4 verschillende redenen aanvragen, maar dat wil ik niet doen, want ik heb voorheen al veel door de wereld rond gereizd, en ik heb gemerkt dat je als nederlander veel beter wordt gezien dan als fransman.

als je om een of andere manier statenloos wordt, dan moet elk land (waar je eventueel bent of kan komen zonder papieren) alles doen om je op te vangen (vn conventie van 1954). deze aanvraag als statenloos persoon heb ik dus in frankrijk gedaan en dan wordt je eigenlijk net zo gezien als een fransman, met alle rechten en plichten. het vreemdste is dat als ik ooit voor dat ik die aanvraag hier gedaan heb naar nederland was gegaan (er zijn geen grens controles meer), dan had ik mijn aanvraag in nederland kunnen doen (dus door nederland statenloos geworden en door nederland als statenloos opgenomen !!!). de enige reden waarom ik dat niet gedaan heb was dat ik hier werk en woning heb, en dat in nederland misschien niet zo eenvoudig te vinden zou zijn.

nu net een mail van nederlandse justitie gekregen, dus verblijfsvergunning aanvragen en dan een jaar wonen en werken en dan kan ik de nederlandse nationaliteit door optie weer aanvragen (de website van justitie voor vreemdelingen www.ind.nl)
Je woont nu in Frankrijk?
pi_32262797
ja
pi_32302920
Interessant verhaal, maar opzich is het toch beter om Fransman te zijn dan statenloos?
pi_32336839
kiezen tussen frans of statenloos, zeker frans, maar kiezen tussen frans en nederlands zeker nederlands
pi_32468815
Liever statenloos dan Fransoos.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')