Je hebt wel een andere nationaliteit op het moment dat je niet meer beschikt over je Nederlandse nationaliteit. Het is dus niet zo dat je opeens zonder paspoort zit en statenloos bent.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 19:42 schreef Locusta het volgende:
Geen sofinummer meer (en alle bijkomende gevolgen: geen werk, geen inkomen, geen sociale verzekeringen, etc)
Je kan je niet meer identificeren...
Je kan in principe het land niet meer uit....
etc..
Je Sofi blijft gewoon bestaan ... ik heb 3 landen een sofi ....:)quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 19:44 schreef Fe2O3 het volgende:
Ehrm, aangenomen dat het van je wordt afgenomen//je doet er afstand van -> je had dan wel een sofi# , wat gebeurt daar dan mee?
Nee, er zijn allerlei verdragen ter voorkoming van dubbele heffing; daarnaast is er nog een extra belastingkorting voor mensen die in meer landen werken.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 22:42 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Er zijn wel speciale fiscale tarieven voor buitenlanders....
Lijkt me sterk.quote:Op zondag 23 oktober 2005 08:03 schreef fernando_redondo het volgende:
Maar waarom wil de TS zijn Nederlands paspoort kwijt raken?
Klopt.quote:Op zondag 23 oktober 2005 08:26 schreef fernando_redondo het volgende:
Dat zou betekenen dat iedere zwangere asielzoekster naar Nederland zou komen
Reken daar maar niet zo snel op. Als je in NL woont, dan ben je binnenlands belastingplichting; verblijf je meer dan 180 dagen in het buitenland (en ik meen dat daar ook nog het 'minimaal in 2 landen' criterium bij hoort) dan is er wel een belasting-korting regeling, maar ook die is weer afhankelijk van de concrete situatie en de belastingverdragen die van toepassing zijn.quote:Op zondag 23 oktober 2005 08:03 schreef fernando_redondo het volgende:
Als je in Nederland woont en meer dan 180 dagen in een ander land verblijft betaal je in elk geval nergens belasting.
Een kind van een niet Nederlander krijgt maar op 1 manier automatisch het nederlanderschap, namelijk indien 1van de opa's en oma's hier woonde ten tijde van de geboorte van de vader danwel moeder, bovendien moet het kind hier hoofdverblijf hebben.quote:Op zondag 23 oktober 2005 08:27 schreef popolon het volgende:
[..]
Klopt.![]()
Mits haar kind in NL geboren wordt natuurlijk.
En terecht.
Ik hoorde van de zomer op de radio het verhaal van een man die al jaren probeerde de Nederlandse nationaliteit terug te krijgen maar die hem niet kreeg. Hij was topsporter (geweest) en had ooit zijn nationaliteit ingeruild voor een andere om namens dat land uit te komen in een toernooi of Olympische Spelen o.i.d. Nu kon hij zijn NL'se niet meer terugkrijgen.quote:Op zondag 23 oktober 2005 08:18 schreef popolon het volgende:
Als je in NL geboren bent kun je altijd (weer) het Nederlandse paspoort annvragen, is dat nou zo moeilijk?
Aanvragen en toegewezen krijgen zijn twee verschillende dingenquote:Op zondag 23 oktober 2005 13:06 schreef Dante_A het volgende:
[..]
Ik hoorde van de zomer op de radio het verhaal van een man die al jaren probeerde de Nederlandse nationaliteit terug te krijgen maar die hem niet kreeg. Hij was topsporter (geweest) en had ooit zijn nationaliteit ingeruild voor een andere om namens dat land uit te komen in een toernooi of Olympische Spelen o.i.d. Nu kon hij zijn NL'se niet meer terugkrijgen.
Kennelijk is dat toch niet zo makkelijk.
Uiteraard, maar dan is het dus toch niet zo vanzelfsprekend om de Nederlandse makkelijk terug te kunnen krijgen alleen omdat je er geboren bent.quote:Op zondag 23 oktober 2005 13:15 schreef frederik het volgende:
[..]
Aanvragen en toegewezen krijgen zijn twee verschillende dingen
Op een aanvraag kan best een nee volgen
Dat was Harry van de Meer, een waterpolo'er die een Italiaans paspoort aan had gevraagd omdat z'n club dat graag wilde. Er is in Italië een maximumaantal buitenlanders dat opgesteld mag worden. Hij had zich alleen niet gerealiseerd dat ie daardoor z'n Nederlandse nationaliteit kwijtraakte, waardoor hij juist NIET meer international kon zijn. Een aanvraag voor versnelde naturalisering werd daarna afgewezen om dezelfde reden als die van Salomon Kalou.quote:Op zondag 23 oktober 2005 13:06 schreef Dante_A het volgende:
[..]
Ik hoorde van de zomer op de radio het verhaal van een man die al jaren probeerde de Nederlandse nationaliteit terug te krijgen maar die hem niet kreeg. Hij was topsporter (geweest) en had ooit zijn nationaliteit ingeruild voor een andere om namens dat land uit te komen in een toernooi of Olympische Spelen o.i.d. Nu kon hij zijn NL'se niet meer terugkrijgen.
Kennelijk is dat toch niet zo makkelijk.
Nou, dat zeg je er in je OP niet bij, je vraagt alleen wat er gebeurt als je de Nederlandse id kwijt raakt.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 19:43 schreef CherrymoonTraxx het volgende: Je hebt wel een andere nationaliteit op het moment dat je niet meer beschikt over je Nederlandse nationaliteit. Het is dus niet zo dat je opeens zonder paspoort zit en statenloos bent.
Bron: http://www.nos.nl/nieuws/(...)isatieannefrank.htmlquote:Anne Frank stierf in 1945 als statenloos burger in het concentratiekamp Bergen-Belsen. Anne was haar Duitse nationaliteit verloren door een wet uit 1941, die alle joden buiten Duitsland hun staatsburgerschap ontnam. Omdat zij kans maakt De Grootste Nederlander aller tijden te worden, ijvert de KRO voor haar Nederlandschap.
Bron: http://www.26000gezichten.nl/film.php?id=88quote:Het gezin komt uit ex-Joegoslavie, moslims uit Servië. De vader, Irfan, is 45 jaar en statenloos. De moeder, Hedya, is 42, en uitgeprocedeerd, evenals oudste zoon Dino, 11 jaar; de jongste zoon, Deni, 4 jaar, is ook statenloos. Moeder en Dino moeten nu het land verlaten. Vader en Deni, die in Nederland is geboren, kunnen nergens naartoe gestuurd worden.
Bron: Wikipediaquote:Iemand kan zijn staatsburgerschap verliezen door onder andere:
* Aanname van staatsburgerschap van een ander land
* Dienst te nemen in een vreemde krijgsmacht
* Verbanning
Iemand zonder staatsburgerschap is statenloos totdat een staat die persoon een staatsburgerschap verleent.
Er zijn toch genoeg mensen met een buitenlands paspoort die hier werken die stukken minder belasting betalen. Topmanagers uit het buitenland bijvoorbeeld. Tenminste, dat heb ik ooit ergens eens gelezen en ik zou me ook goed voor kunnen stellen dat zo'n regeling er is.quote:Op zondag 23 oktober 2005 07:33 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Nee, er zijn allerlei verdragen ter voorkoming van dubbele heffing; daarnaast is er nog een extra belastingkorting voor mensen die in meer landen werken.
Maar een buitenlander die in Nederland werkt is inbeginsel in Nederland belastingplichting, tegen dezelfde tarieven als een Nederlander. Het uitgangspunt is dat iedereen dezelfde belastingen en premies betaalt, behalve wanneer je in een ander land, waarmee een belastingverdrag bestaat, al een vergelijkbare (inkomsten)belasting betaalt.
Statenloos mag niet meer van de VN geloof ik. Maar ja of dat in de praktijk word gehaald ?quote:Op maandag 24 oktober 2005 22:29 schreef Locusta het volgende:
[..]
Bron: http://www.nos.nl/nieuws/(...)isatieannefrank.html
[..]
Bron: http://www.26000gezichten.nl/film.php?id=88
[..]
Bron: Wikipedia
..... dus..... volgensmij kan dat wel
Dat is dan wel weer een voordeelquote:Op dinsdag 25 oktober 2005 20:02 schreef Brembo het volgende:
Maar je hoeft ook geen nieuwe zorgverzekering in 2006 te betalen.
Het waren niet alleen maar gebeurtenissen van 60 jaar geleden hoor (check bronquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 19:35 schreef fernando_redondo het volgende:
Ik denk dat iets wat 60 jaar geleden gebeurde is niet echt relavant is voor de situatie nu en Adolf H. had het nu niet bepaald op met verdragen.
Bij mijn weten kan iemand NOOIT Statenloos worden
Alsof iemand die nog geen 30 is en een Nederlands paspoort heeft wel een fatsoenlijk pensioen krijgt op zijn 65e.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 20:02 schreef Brembo het volgende:
[..]
Statenloos mag niet meer van de VN geloof ik. Maar ja of dat in de praktijk word gehaald ?
Geloof dat je als je geen nederlands paspoort hebt geen Nederlands pensioen krijgt op je 65e. Maar je hoeft ook geen nieuwe zorgverzekering in 2006 te betalen.
Goed puntquote:Op zaterdag 29 oktober 2005 12:08 schreef fernando_redondo het volgende:
Dat heten niet voor niets illegale regimes.
Nationaliteit heeft niks te maken met recht op AOW. Je bouwt AOW op als je ingezetene bent van Nederland ongeacht je nationaliteit. Opbouw is 2 % per jaar, tussen je 15de en je 65ste.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 20:02 schreef Brembo het volgende:
Geloof dat je als je geen nederlands paspoort hebt geen Nederlands pensioen krijgt op je 65e. Maar je hoeft ook geen nieuwe zorgverzekering in 2006 te betalen.
Dat het volgens internationaal recht niet kan wil natuurlijk niet zeggen dat een regime of een dictator niet overal schijt aan kan hebben.quote:
Je woont nu in Frankrijk?quote:Op woensdag 9 november 2005 18:40 schreef Z00T het volgende:
de franse nationaliteit is geen probleem, die kan ik om 4 verschillende redenen aanvragen, maar dat wil ik niet doen, want ik heb voorheen al veel door de wereld rond gereizd, en ik heb gemerkt dat je als nederlander veel beter wordt gezien dan als fransman.
als je om een of andere manier statenloos wordt, dan moet elk land (waar je eventueel bent of kan komen zonder papieren) alles doen om je op te vangen (vn conventie van 1954). deze aanvraag als statenloos persoon heb ik dus in frankrijk gedaan en dan wordt je eigenlijk net zo gezien als een fransman, met alle rechten en plichten. het vreemdste is dat als ik ooit voor dat ik die aanvraag hier gedaan heb naar nederland was gegaan (er zijn geen grens controles meer), dan had ik mijn aanvraag in nederland kunnen doen (dus door nederland statenloos geworden en door nederland als statenloos opgenomen !!!). de enige reden waarom ik dat niet gedaan heb was dat ik hier werk en woning heb, en dat in nederland misschien niet zo eenvoudig te vinden zou zijn.
nu net een mail van nederlandse justitie gekregen, dus verblijfsvergunning aanvragen en dan een jaar wonen en werken en dan kan ik de nederlandse nationaliteit door optie weer aanvragen (de website van justitie voor vreemdelingen www.ind.nl)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |