abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31628491
Na een heel gedoe met Eneco - zie Eneco hel! - en talloze brieven gestuurd te hebben, konden we dan eindelijk een regeling treffen. Hierna hebben we een brief gestuurd met de vraag waarom alles over de periode 2003/2004 gecorrigeerd was in plaats van, wat ons logisch leek, het over 4 jaar te spreiden.

We kregen zojuist een zeer vreemde brief terug waarin stond dat ze dat gedaan hebben omdat het anders hoger voor ons uit had gevallen, aangezien de tarieven van voorgaande jaren aanzienlijk hoger waren, aldus Eneco?!? Huh? Ik wist niet beter of de energie prijs is aardig gestegen in de afgelopen jaren? Hoe kan het nou in 2004 goedkoper geweest zijn dan in 2001??

Ben ik nou gek of zijn zij het?
pi_31628972
geen van twee is gek.
Je zou zeggen eneco is gek, maar die zijn zo gek dat ze weer slim zijn geworden.
quote:
Artikel 5
1.
In deze titel wordt verstaan onder "consumentenkoop": de koop met betrekking tot een roerende zaak, elektriciteit daaronder begrepen, die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
burgelijk wetboek boek 7
Bij elektriciteit gaan dus alle regels voor de consumentenkoop op
quote:
Artikel 28
Bij een consumentenkoop verjaart de rechtsvordering tot betaling van de koopprijs door verloop van twee jaren.
Kortom het lijkt er erg op dat ze met hun uitleg willen voorkomen dat je de helft van de naheffing wegstreept wegens verjaring (hoezo duurder uit zijn, wegstrepen is gratis elektra), zij zijn dus zo gek dat ze slim genoemd kunnen worden ondertussen
pi_31628992
jij,

in de afgelopen jaren is de totale prijs wel gestegen die jij op je factuurtje ziet,
maar de absolutie energie prijs is niet gestegen,
de belastingen en andere heffingen zijn wel veel hoger geworden.
Have no Fear, Burning Feetman is here
wii nr: 7098 4291 3092 6058
mario strikers friend code: 305044 570494
pi_31629076
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 15:58 schreef BoukeF het volgende:
jij,

in de afgelopen jaren is de totale prijs wel gestegen die jij op je factuurtje ziet,
maar de absolutie energie prijs is niet gestegen,
de belastingen en andere heffingen zijn wel veel hoger geworden.
dat factuurtje is toch bepalend?
Die naheffing die nu in rekening gebracht wordt heeft toch de hoge belastingen van 2003 en 2004 in zich, terwijl die bij een juiste berekening ook de lagere belastingen van 2001 en 2002 in zich had (afgezien van de oninbaarheid daarvan)
pi_31629212
moet je nu bijbetlaen of krijg je juist wat terug?
Have no Fear, Burning Feetman is here
wii nr: 7098 4291 3092 6058
mario strikers friend code: 305044 570494
pi_31629822
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 16:07 schreef BoukeF het volgende:
moet je nu bijbetlaen of krijg je juist wat terug?
Eerste post in het topic wat hierboven aangehaald wordt spreekt over een correctienota van 5700 euro. En TS vraagt om een betalingsregeling omdat die nota niet betaald kan worden.
Iets zegt me dat er dan geen 5700 teruggekregen wordt
pi_31631275
Maar zouden ze dan niet uit die correctie moeten verdelen over 4 jaar en uit moeten gaan van de toen geldende belastingen? Het is wel heel erg makkelijk verdienen voor Eneco zo. Ze gooien er administratief gezien met de pet naar en knallen dan even en passant de gehele correctie op een jaar waarin de belastingen zo ongeveer op zijn hoogst zijn. Mischien toch maar eens eventjes langs het bureau voor rechtshulp.
pi_31633082
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 17:25 schreef hopeloosje het volgende:
Maar zouden ze dan niet uit die correctie moeten verdelen over 4 jaar en uit moeten gaan van de toen geldende belastingen? Het is wel heel erg makkelijk verdienen voor Eneco zo. Ze gooien er administratief gezien met de pet naar en knallen dan even en passant de gehele correctie op een jaar waarin de belastingen zo ongeveer op zijn hoogst zijn. Mischien toch maar eens eventjes langs het bureau voor rechtshulp.
De belasting die op zijn hoogst is maakt niet eens het meeste uit.
Nu maken ze een correctie van 5700 / 2 is 2850 per jaar, welke ze volledig kunnen vragen van jullie. Maken ze echter een correctie van 5700 / 4 = 1425 per jaar (in alletwee gevallen even geen rekening gehouden met verschillende belastingtarieven), dan kunnen ze opeens maar 2 maal 1425 is 2850 bij jullie vangen.
De verjaringstermijn is veel belangrijker dan de hoogte van eventuele belastingen
pi_31633196
En je weet zeker dat die verjarings termijn van 2 jaar nog steeds klopt? Is er inmiddels geen Burgerlijk Wetboek 8 wat specifieke nieuwe passages heeft over consumentenkoop? Want hun brief geeft min of meer aan dat ze het niet over die 4 jaar berekend hebben omdat dat in ons nadeel uit zou vallen. Maar als dit echt waar is, dan ga ik denk ik eens aanspraak maken op mijn rechtbijstand verzekering.
pi_31633441
citaat wat ik aangaf was de tekst zoals die nu geldig is ( www.wetten.nl dan zoeken op boek 7 daar vindt je de huidige tekst, ik zal ook even kijken of de tekst in de afgelopen 4 jaar veranderd is (vanaf ik meen 2002 kun je zoeken op die site, moet je wel even de juiste datum aangeven)
pi_31633649
Heb het gezien, je hebt gelijk. Dat zou kunnen verklaren waarom ze de gehele correctie op dat jaar hebben gezet. Vrij sneaky als je het mij vraagt, terwijl zij degene zijn die fout op fout gemaakt hebben. Heb meteen even de vraag voorgelegd aan de juridische afdeling van de consumentenbond en maak meteen deze week een afspraak bij een bureau voor rechtshulp. Zeer benieuwd wat eruit gaat komen. Heel erg bedankt voor de info!
pi_31633873
Bij het zoeken op die site blijkt artikel 5 op 1-5-2002 iets beperkter geweest te zijn, de woorden "elektriciteit daaronder begrepen" uit het eerste punt stond er toen nog niet in. Deze aanvulling (de rest van dat artikel was er al wel), is erbij gekomen op 14 juli 2004.
Het lijkt me dat die aanvulling als verduidelijking erbij gekomen is, niet als nieuwe regelgeving (in punt 3 werd en wordt bijvoorbeeld wel over gas en water via leidingen gesproken als uitzonderingen waar het consumentenrecht niet opgaat), dit omdat het in de eerder situatie misschien onduidelijk was of electra onder roerende zaken gerekend moest worden.

Is alleen wel zaak om dat bij je rechtsbijstand na te gaan, die aanvulling in 2004 kan namelijk ook komen als reactie op bijvoorbeeld een rechterlijke uitspraak dat het niet onder roerende goederen viel voor 2004
  zondag 23 oktober 2005 @ 20:04:16 #13
120774 Pundit_wannabe
Pretentious? Moi?
pi_31654918
effe TVP-en... very interesting...
Exterminieren! Exterminieren! Halt! Sonst werden wir Sie exterminieren! Sie sind jetzt ein Gefangener der Daleks!
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 11:35:38 #14
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_31676649
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_31700431
Verbaasd me niets dat ze mensen zelfs daarvoor willen laten betalen

Heb net contact opgenomen met de rechtsafdeling van de consumentenbond en het bureau voor rechtshulp. Beiden zeggen ze dat Eneco met een wel heel raar spelletje bezig is.

Om te beginnen mag Eneco wettelijk gezien niet eens langer dan 2 jaar schatten, ze zijn dan ook verplicht om de 3 jaar zelf de meter op te nemen en dat was bij mij dus al 4 jaar niet gebeurd. Daardoor alleen al zou het jaar wat buiten die 3 jaar valt helemaal weg komen te vallen. Tevens is de Eneco perfect in staat om alles netjes per jaar (zelfs per maand) te berekenen qua de toen geldende tarieven en heffingen, dus dat ze alles op 2003/2004 gooien is niets meer of minder dan dat ze nog eens een slaatje uit hun eigen fouten willen slaan.

Ik heb dus een nieuwe brief moeten sturen waarin ik binnen een bepaalde termijn om een herziening van de nota vraag, en anders naar de geschillen commissie voor energie en water ga. Het mooie is dat daar die uitspraak ook gepubliceerd is over hoe lang ze mogen schatten en wat ze wettelijk verplicht zijn. Zie http://www.sgc.nl/commissie.asp?commissie=5&cat=4&artikel=729 (let wel: wij hebben zelfs nog ieder jaar de meterstanden doorgegeven!)

Het zijn dus echt oplichters. Getver.
  woensdag 26 oktober 2005 @ 15:16:09 #16
19149 Seraphin
De echte, en dat proef je!
pi_31701628
tvp
Op dinsdag 8 november 2005 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Laten we even serieus en ontopic verder discussieren!
  woensdag 26 oktober 2005 @ 16:02:38 #17
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_31702771
succes !!

laat je niet intimideren door die lui
zo goed..?
pi_31831254
Ik krijg zojuist een brief terug van ze waarin ze aangeven het doorgespeeld te hebben naar een andere afdeling ten einde een correctie nota te laten maken. Dit is bizar, nu hebben ze het al over een correctie nota vanaf 1998!! Waar zijn die lui mee bezig???
pi_31832067
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 09:55 schreef hopeloosje het volgende:
Ik krijg zojuist een brief terug van ze waarin ze aangeven het doorgespeeld te hebben naar een andere afdeling ten einde een correctie nota te laten maken. Dit is bizar, nu hebben ze het al over een correctie nota vanaf 1998!! Waar zijn die lui mee bezig???
Geen idee!
pi_31834663
Heb meteen gebeld naar de geschillen commissie en kreeg te horen dat dit inderdaad een zaak was die bij hen in aamerking voor behandeling zou komen, dus een brief opgesteld en kopieen van alle correspondentie erbij, ben erg benieuwd.

Het zijn niet alleen oplichters maar ook leugenaars, wat ze eerst als 4 jaar af wilden doen blijkt nu, nadat ik pushte om een correctie nota, om 6 jaar te gaan. Die sporen echt niet meer.
pi_31835242
Het is aan de klant om zoiets zelf in de peiling te houden.
pi_31838162
Blijkbaar dus niet. Blijkbaar mag de Eneco niet langer dan 2 jaar schatten en zijn ze wettelijk verplicht om de 3 jaar de meter op te nemen, dit is hun verantwoording en niet die van de klant. Dit is niet alleen niet gebeurd, het is ook nog eens flink nalatig aangezien wij alles ingezonden hebben al die tijd. Dat het aan de k;ant is om dat in de peiling te houden is de geschillen commissie energie en water dan ook niet met je eens.

Vervolgens willen ze er nog even wat extra geld uitslaan door een correctie over 6 jaar op 1 jaar, het duurste jaar, te maken. Diefstal is nog steeds niet legaal in Nederland, en dat je toevallig voor Eneco werkt maakt nog niet dat je recht kunt praten wat krom is. Het zijn oplichters, niets meer en niets minder.
pi_31838759
Hoeveel jaar hebben ze jou dan geschat? 6 jaar ofzo?
pi_31846996
In eerste instantie zeiden ze 4 jaar en dat blijkt nu dus al 6 jaar te zijn, en ondanks dat wij jaarlijks de meterstanden door hebben gegeven. Dit hebben ze ook erkend als zijnde hun fout. Waarmee ze nu waarschijnlijk de boot in gaan omdat ze verplicht om de 3 jaar zelf de meterstand op dienen te nemen, alles wat buiten die 3 jaar valt is niet meer opeisbaar dan.

Maar ze probeerden het wel even allemaal te corrigeren op het duurste jaar qua heffingen en er een heel misleidend verhaaltje van te maken dat de energie tarieven toen goedkoper waren. Heel sneaky allemaal dus heb het nu maar uit handen gegeven aan de geschillen commissie.
pi_31861217
6 jaar schatten mag helemaal niet. 4 jaar is het uiterste, en dat is nu verlaagd naar 2, omdat er anders te veel mensen zouden zijn die in de problemen zouden komen. Je staat volledig in je recht en als je kan aantonen dat het is zoals je zegt dan zie ik ook niet in dat Eneco hier iets tegenin kan brengen.
pi_31863859
Dat was dus het hele probleem. Ik gaf gewoon jaarlijks mijn meterstanden door en toen bleek pas in september bij de correctienota dat ze daar niets mee gedaan hadden al die jaren en ik dus al die jaren te weinig maandelijks betaald had. Administratieve dwaling noemden ze het, vandaar ook dat ze vrij coulant waren in de terug betalings regeling, die is normaliter 6 maanden en ik heb een regeling van 22 maanden.

In de correctienota ging het over een periode van 4 jaar, 2000 tot heden. Toen ik erachter kwam dat ze de gehele correctie maar op 1 jaar, 2003-2004, gegooid hadden, heb ik geprotesteerd. Het was om te beginnen hun fout dat ze niets met de doorgegeven meterstanden hadden gedaan, en nu gooiden ze de gehele correctie ook nog eens op het duurste jaar. Ik heb ze dus verzocht om een herziening van de correctienota.

Nu na de laatste brief van Eneco kom ik er pas achter dat ze zelfs al langer aan het klooien zijn geweest nu blijkt dat de correctie gemaakt moet worden over de periode 1998 tot heden. Ze hebben me dus, ondanks jaarlijks doorgave van de meterstanden, plus minus 6 jaar lang geschat zonder ook maar 1 keer de meterstand op te komen nemen.
pi_31868023
Eneco is ook je netbeheerder?
pi_31888153
Ja. Al zit ik er wel over te denken nu op een ander bedrijf over te stappen, dit is gewoonweg niet acceptabel meer.
pi_31899178
quote:
Op woensdag 2 november 2005 08:19 schreef hopeloosje het volgende:
Ja. Al zit ik er wel over te denken nu op een ander bedrijf over te stappen, dit is gewoonweg niet acceptabel meer.
Dat zal waarschijnlijk niets uitmaken.
Volgens mij is de netwerkbeheerder namelijk verantwoordelijk voor de meteropnames, en heb je wel de keuze in stroomleverancier, maar niet in netwerkleverancier.
pi_31900907
Al is het maar voor het idee dat ik niet meer rechtstreeks bij hen afneem, heb het volkomen gehad met Eneco.
pi_31901235
quote:
Op woensdag 2 november 2005 16:46 schreef hopeloosje het volgende:
Al is het maar voor het idee dat ik niet meer rechtstreeks bij hen afneem, heb het volkomen gehad met Eneco.
In principe maakt dat geen zak uit, want jouw meterstanden komen dan via je netbeheerder toch weer bij Eneco terecht... Nou ja, ik zal je afraden om Essent te nemen, want die verzuimen het ook correcte meterstanden door te geven en nog meer van dat soort ongein.
pi_32156249
Even verplaatsen naar hier

Jawel .. nieuwe ontwikkelingen. We kregen vandaag uit het niets opnieuw een correctienota. Dit maal gerekend vanaf 1998 en de nota was een nu een totaal bedrag van E6482 geworden. Ach, waar praat je over, uit het niets even bijna E700 meer dan de nota van pak en beet anderhalve/twee maanden geleden. Dit maal hebben ze 4 jaar blijkbaar op een hoop gegooid en er een gemiddelde van genomen, en zijn de jaren tot 1998 er gewoon bij geplakt. Geen uitleg, geen begeleidende brief, helemaal niets.

Wij meteen op hoge poten Eneco gebeld, vreselijk lang in de wacht gehangen, tot 3 keer toe doorverbonden met steeds meer achterlijke mutsen die ons niet uit konden leggen waarom er nu een nieuwe correctienota gestuurd was met en passant een paar extra jaren erbij die tevens stukken hoger uitviel en het verdonmden ons door te verbinden met iemand die wel verstand van de gang van zaken had. We zijn heel lang netjes gebleven, maar nu heb ik toch echt neigingen om iemand over zijn/haar balie te trekken (wat niet slim is aangezien ik zwanger ben:)

Wel wisten ze ons te vertellen dat, omdat we nu een hogere nota hadden, de voorgaande betalingsregeling kwam te vervallen en opnieuw aangevraagd moest worden. Toen wij hierop flink uit ons dak gingen werd opeens akoord gegaan met een, volgens Eneco zeer schappelijke, 50 euro verhoging van de maandelijkse aflossingen. Verder werd ons geen enkele uitleg gegeven omtrent de nieuwe nota, het hogere bedrag en de nu opeens bijkomende jaren. gewoon geen antwoord op onze vragen. Op het laatst werd ons zelfs letterlijk gezegd 'tja, ik was er niet bij' en daar moesten we het mee doen.

We hebben alles nu ingediend bij de geschillencommissie maar omdat de nota hoger is dan 5000 euro weten we niet hoe of wat aangezien er dan een soort van toestemming van beide partijen over gegeven moet worden. Ik heb gelukkig een rechtsbijstand verzekering dus indien nodig schakel ik een advocaat in.

Eneco kan wat mij betrefet letterlijk aan het gas nu. Bom erop, ik zal er niet om rouwen. God, wat een uitschot zijn het daar. Het doodschoppen nog niet waard.
pi_32159899
quote:
Op donderdag 10 november 2005 19:22 schreef hopeloosje het volgende:

Eneco kan wat mij betrefet letterlijk aan het gas nu.
Een voordeel is dat ze dat genoeg hebben.
pi_32160137
Das waar ... maar dan graag met een klein vonkje erbij
  vrijdag 11 november 2005 @ 09:10:05 #35
19149 Seraphin
De echte, en dat proef je!
pi_32171082
quote:
Op woensdag 2 november 2005 16:57 schreef PDOA het volgende:

Nou ja, ik zal je afraden om Essent te nemen, want die verzuimen het ook correcte meterstanden door te geven en nog meer van dat soort ongein.
En Nuon is ook berucht om fouten in het facturatieproces....... gaat goed zo de liberalisering
Op dinsdag 8 november 2005 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Laten we even serieus en ontopic verder discussieren!
  vrijdag 11 november 2005 @ 10:50:41 #36
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_32173005
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 09:10 schreef Seraphin het volgende:

[..]

En Nuon is ook berucht om fouten in het facturatieproces....... gaat goed zo de liberalisering
Tja.. elke organisatie heeft z'n fouten...
En je kan altijd hopen dat het bij een ander is..

Om die ander te zijn.. damn.. ik hoop echt dat het goed voor komt TS..
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_33274484
Update:

Er zijn heel veel brieven van mijn hand naar Eneco gegaan. De laatste brieven hadden allemaal een bijgevoegde uitdraai van de geschillencommissie met het verzoek aan Eneco te tekenen voor een onafhankelijk onderzoek. Eneco bleef zich dom houden en erom heen draaien met vage berekeningen en antwoorden. Ze gingen niet in op wat ik zei. Zo'n 3 weken geleden was ik het zo spuug en spuug zat dus heb ik ze een zeer pittige brief geschreven met ingesloten uitspraken van de geschillencommissie in soortgelijke zaken, met uitspraken van de consumentenbond en het bureau voor rechtshulp. Ik heb ze tevens in gebreke gesteld en de mededeling gedaan dat dit hun laatste kans was om akkoord te gaan met een onafhankelijk onderzoek ... zou ik binnen 2 weken niet het akkoord ondertekend en al retour gezonden hebben dan zou ik meteen naar de rechter stappen. (Achmea was al op de hoogte en wachte op een seintje van mij om aktie te ondernemen) Dat het duidelijk was dat Eneco fout zat en dat ze nu dus gewoon de extra kosten van de kanton procedure riskeerden.

Vandaag kreeg ik een brief retour vol met verontschuldigingen over de gang van zaken, over hoe onze correspondentie afgehandeld was en met de mededeling dat na het lezen van ons dossier ze tot de conclusie waren gekomen dat Eneco inderdaad in gebreke was gebleven en verzuimd had, ondanks onze doorgave van de meterstanden, periodiek onze meterstanden op te nemen.

Wat dus resulteert in het feit dat de eerste 3 jaar ons kwijt gescholden zijn en we alleen de laatste 3 jaar hoeven te betalen. Er staat letterlijk bij dat dit een door de geschillencommissie verplichte correctie is. Er is ons nu dan ook zo'n 3500 euro kwijt gescholden. Tevens stond erbij dat normaliter zo'n restant in 6 maanden moet afgelost worden, maar dat er een uitzondering gemaakt is en wij het nu in 18 maanden terug mogen betalen.

Het is jammer dat het zo op de spits gedreven is, het heeft vrij veel stress veroorzaakt .. het is ook pijnlijk duidelijk dat Eneco allang wist dat ze fout zaten maar het toch en passant nog even probeerden binnen te halen via slinkse wegen. Ondanks dat ben ik blij dat dit hoofdstuk dan afgesloten is en het is allemaal een stuk rustiger idee. eker nu zo net voor de kerst. Ik haal dan ook weer opgelucht adem
pi_33275852
goed gedaan........
weer een reden erbij om toch een rechtsbijstandverzekering af te sluiten voor mij
pi_33276327
Ik ben blij hem niet nodig te hebben gehad, maar het idee dat ik het achter de hand had was perfect. Ze hebben ook super geholpen moet ik zeggen .. gaven me erg veel tips en als ik deze week nog niks gehoord had hadden ze meteen actie ondernomen.
  woensdag 28 december 2005 @ 13:49:02 #40
128807 Rinze007
Black Cherry's
pi_33468904
Ach Eneco.... praat me er niet van....
Great minds think like me...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')