We gaan beginnen!!20-10-05 Tientallen journalisten werden per boot naar een geheime plek vervoerd...
![]()
Woensdagmiddag 12:00 uur. Het is rustig op de Wharf in Amsterdam. Het is de stilte voor de storm. Diende het gebouw uit 1896 vroeger als opslag- en onderhoudsplek voor reddingsboten. Vandaag wordt hier tijdens de persconferentie het startsein gegeven voor het derde seizoen van Idols. Journalisten en verslaggevers komen hier alles te weten over het programma.
Niet ver van de Wharf staan fotografen, journalisten en cameraploegen al te wachten. Een blauwe boog met een Idols-logo markeert het trefpunt. Ze weten nog niet waar de persconferentie zal plaatsvinden. Met een bootje worden zij naar de locatie gevaren. Aan boord worden paraplu’s uitgedeeld, want het weer zit vandaag niet mee. “Jeetje, wat is het koud”, zegt actrice/presentatrice Inge Ipenburg die vandaag voor het tv-programma NSE aan het werk is.
![]()
Langzaam maar zeker vult de zaal zich met belangstellenden. Shownieuws, NSE, ANP, IN Magazine en vele anderen zijn op de persconferentie afgekomen. Bij binnenkomst krijgen zij een persmap, een blocnote en een pen uitgereikt. Serveersters lopen rond met lekkere hapjes en drankjes. “Wat is het hier mooi”, roept een fotograaf en hij schiet een paar plaatjes.
Binnen krijgen Jerney en Chantal nog een laatste poedertje op hun gezicht. Het duurt nu niet lang meer voordat zij zich aan de pers zullen presenteren. In de zaal heeft de pers inmiddels een plaatsje gezocht voor het podium waar Uitvoerend Producent Mark de Vink de pers kort te woord staat. Hij verklapt dat er dit seizoen een aantal verassingen is te verwachten. “Niet alleen de aankleding en het decor is drastisch aangepast. Ook zullen er veel elementen de Amerikaanse versie van Idols worden gebruikt,” zegt hij. “En anders dan de vorige keer worden er dit jaar geen tien, maar dertien finalisten gekozen.”
![]()
En dan het moment waarvoor de meesten zijn gekomen: de Idols-jury en het presentatieduo worden voorgesteld aan de pers. Er wordt luid geklapt. Voordat journalisten hun vragen op hen mogen afvuren en voordat fotografen hen op de gevoelige plaat kunnen vastleggen, wordt er gekeken naar de eerste aflevering van Idols. Er wordt veel gelachen. De uitzending valt duidelijk in de smaak.
Na de primeur van de eerste Idols-aflevering barst de persconferentie echt los. Zoals goede fotografen en cameramannen dat horen te doen, stormen zij naar het podium, waar Henkjan, Eric, Jerney, Chantal en Martijn gewillig in hun lens kijken. “Kijk even hier naartoe!” roept een fotografe. “Kijk daarna even naar boven en een keer naar rechts”, vraagt een cameraman. Er lijkt geen einde aan te komen. Journalisten en verslaggevers wachten rustig af tot ze hun vragen kunnen stellen..
![]()
“Wat vinden jullie eigenlijk van de x-factor van de jury?” vraagt een verslaggever aan Chantal als de fotografen klaar zijn. “Nou, het zijn geen artiesten. Zij hoeven geen auditie te doen”, antwoordt de musicalster/presentatrice. “Dus het is een beetje een onzin vraag. Het zijn drie mensen die ontzettend veel verstand hebben van de x-factor.”
Aan Martijn wordt de vraag gesteld of hij zenuwachtig is om een groot programma als Idols te presenteren. “Nee niet echt”, zegt hij. “Ik heb Big Brother al gepresenteerd. Maar Idols is wel iedere week. Dus ik zal weinig rust krijgen, want tussendoor heb ik ook opnames voor het programma ‘In Holland staat een Huis’."
Jerney vertelt een journalist dat ze al twee potentiële winnaars heeft gespot. “Een jongen en een meisje”, zegt ze. Namen noemt ze uiteraard nog niet.
![]()
Henkjan bekent dat hij wel schrok toen hij hoorde dat de leeftijdsgrens werd opgeschroefd naar 35 jaar. “Het was een verassing”, geeft hij toe. “Ik kan me niet voorstellen dat iemand een plaat wil kopen van iemand die op zijn moeder lijkt. Maar iemand van 34 jaar die goed zingt en er top uitziet is perfect. Je hebt namelijk ook 20-jarigen die de uitstraling van een huismoeder hebben.”
Eric zegt verbaasd te zijn dat kandidaten die al eens eerder zijn afgewezen bij de jury het nog een keer proberen. “Ik begrijp dat niet. Als ik zou meedoen, dan zou ik eerst aan iedereen vragen of ik echt wel goed zing.”
Tot en met zaterdag 11 maart is Idols weer wekelijks te zien op RTL4 tussen 20:00 en 21:00 uur. Vanaf 31 december tussen 20:00 en 21:30 uur.
Kijk hier voor een foto-impressie van de
persconferentie