abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 11:21:16 #1
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_31600677
Burgemeester Guusje ter Horst (PvdA) pleit vandaag in De Volkskrant voor afkicken onder dwang voor harddrugsverslaafden. De collectieve kosten en het maatschappelijk leed zijn zo groot dat daarvoor het belang van de persoonlijke vrijheid moet wijken. 'Politie, justitie, gemeenten en de zorg moeten een beleid ontwikkelen om keihard in te grijpen bij mensen die aan het begin staan van een uitzichtloos verslaafd leven met een criminele carrière', aldus Ter Horst, in het dagelijks leven burgemeester van Nijmegen.

Uit eerdere berekeningen blijkt dat een gemiddelde heroïneverslaafde de maatschappij ongeveer een half miljoen euro per jaar kost door criminaliteit, verzekeringskosten, politie-inzet en zorgtrajecten. In totaal een kostenpost voor de Nederlandse maatschappij van zo'n vijftien miljard euro.

Hoewel ik de intentie van een veel hardere aanpak van drugsverslaving toejuich, heb ik wel wat twijfels bij het plan. Kunnen mensen daadwerkelijk permanent afkicken zonder dat ze dat zelf heel graag willen? Is dit niet het zoveelste plan om nog meer overheidsgeld te reserveren voor allerlei zorgtrajecten? Kan het wel in Nederland, waar ook het gebruik van harddrugs (cocaïne, xtc) steeds maatschappelijker geaccepteerd lijkt te zijn.

Desalnietemin is het waarschijnlijk wel de moeite waard, aangezien het huidige gedoogbeleid zeker niet werkt.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 11:34:38 #2
262 Re
Kiss & Swallow
pi_31600943
verplichte symptoom bestrijding gaat niet werken of althans 1 op de 10 hooguit
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 11:50:35 #3
111528 Viajero
Who dares wins
pi_31601278
Ik ben ervoor om junkies te veroordelen op alles wat ze hebben geflikt, en ze gewoon cold turkey te laten afkicken in de cel.

De Nederlandse maatschappij heeft echt een flink gebrek aan beschaving.
We beschermen het "recht" van dit tuig om geweldig veel financiele en emotionele schade aan te richten, en niet het recht van de burger om zijn bezittingen gewoon te houden.

En alle Franse, Duitse, Engelse etc junkies tot persona non grata verklaren en aan hun land van herkomst uitleveren met de woorden: "we zijn er niet op gesteld dat jullie je drugsproblemen exporteren naar Nederland, hier heb je ze terug".
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_31601294
VERPLICHT afkicken werkt absoluut niet! prbeer mensen liever te motiveren tot vrijwillig afkicken (bijvoorbeeld onder narcose)
pi_31601390
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 11:51 schreef TerrorTimm het volgende:
VERPLICHT afkicken werkt absoluut niet! prbeer mensen liever te motiveren tot vrijwillig afkicken (bijvoorbeeld onder narcose)
Verslaafde mensen handelen uit dwang.
Die kun je alleen maar helpen door ze verplicht af te laten kicken.
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 11:57:46 #6
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_31601462
Ik hoop dat Guusje, die ik graag mag, zich in beetje heeft verdiept in deze materie, want onder dwang afkicken is naar wat ik vernomen heb niet bepaald de oplossing die verslaving wegwerkt.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 11:58:57 #7
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_31601486
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 11:54 schreef lionsguy18 het volgende:

[..]

Verslaafde mensen handelen uit dwang.
Die kun je alleen maar helpen door ze verplicht af te laten kicken.
Het kost klauwen vol met geld en helpt helemaal niets. Alle experimenten met verplicht afkicken zijn mislukt aangezien de drugsverslaving meestal niet de oorzaak is maar een 'oplossing' voor een ander probleem, na een jaar zijn bijna alle junks weer net zo verslaafd alleen is de gemeente een paar miljoen armer.

Ik vraag me af of Nijmegen nu ineens een methode denkt te hebben gevonden die wel werkt, verplicht afkicken is in ieder geval iets uit de oude doos, en dat is niet voor niets.

Het klinkt natuurlijk wel lekker naar je kiezers en zo, ik vraag me alleen af of er nog iemand intrapt. Is de burgemeester van Nijmegen al verkiesbaar? Dat zou een verklaring kunnen zijn voor zo'n uitspraak.
Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
Europeanen aller landen verenigt u.
Meten is weten, zolang je weet wat je meet.
Chanson du jour: Sonic Youth - Cross the Breeze
pi_31601562
verplicht afkicken "werkt" in de zin van de gebruikers er af krijgen. maar dit houdt dus absoluut geen stand. dit is dus slechts een tijdelijke oplossing. de meeste gebruikers willen graag zonder, maar zijn erg bang voor de afkickverschijnselen. dus een betere oplossing( die bewezen werkt!) is dus het afkicken onder narcose, en dan een goede nabegeleiding.
pi_31601567
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 11:50 schreef Viajero het volgende:
De Nederlandse maatschappij heeft echt een flink gebrek aan beschaving.
We beschermen het "recht" van dit tuig om geweldig veel financiele en emotionele schade aan te richten, en niet het recht van de burger om zijn bezittingen gewoon te houden.
eh......huh??
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 12:10:52 #10
111528 Viajero
Who dares wins
pi_31601740
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 12:02 schreef Argento het volgende:

[..]

eh......huh??
Wat begrijp je er niet aan? De praktijk is dat junkies niet lang opgesloten worden, niet verplicht hoeven af te kicken, en dus vrolijk doorgaan met flinke schade aanrichten.. waar gewone burgers de dupe van zijn.

Dit zie ik als een groot onrecht en een gebrek aan beschaving.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 12:25:22 #11
79262 Dwersdriever
pi_31602055
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 11:58 schreef Dante_A het volgende:

[..]
Het klinkt natuurlijk wel lekker naar je kiezers en zo, ik vraag me alleen af of er nog iemand intrapt. Is de burgemeester van Nijmegen al verkiesbaar? Dat zou een verklaring kunnen zijn voor zo'n uitspraak.
In hetzelfde artikel stelt Ter Horst dat ze de komende periode beschikbaar is als minister in een kabinet met PvdA. Bijvoorbeeld op Verkeer & Waterstaat of Gezondheidszorg. 'Maar eigenlijk vind ik alles wel leuk'. Een staatssecretarisschap wil ze niet. 'Dat is iets voor dertigers'
We Came A Long Time Ago
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 12:26:52 #12
79262 Dwersdriever
pi_31602092
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 12:02 schreef TerrorTimm het volgende:
verplicht afkicken "werkt" in de zin van de gebruikers er af krijgen. maar dit houdt dus absoluut geen stand. dit is dus slechts een tijdelijke oplossing. de meeste gebruikers willen graag zonder, maar zijn erg bang voor de afkickverschijnselen. dus een betere oplossing( die bewezen werkt!) is dus het afkicken onder narcose, en dan een goede nabegeleiding.
Is legalisering van harddrugs (in de praktijk nauwelijks haalbaar maar we kunnen erover speculeren) wel een oplossing volgens jou? Of zal dit leiden tot een snelle toename van het aantal gebruikers? Welke andere opties zijn er behalve permanent opbergen?
We Came A Long Time Ago
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 12:29:55 #13
102435 TerrorTimm
FOK em all ;-)
pi_31602163
aan Dwersdriever,
nee ik geloof niet in legalisering van harddrugs. ik vind dit eigenlijk een soort van mensen afschrijven. en bovendien een slecht signaal nar de gebruikers toe.hiermee bevestig je het idee dat ze er nooit meer afkomen, en geloof mij maar er is ALTIJD een weg terug!! het is hard vechten maar zeker niet onmogelijk........
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 12:31:15 #14
79262 Dwersdriever
pi_31602190
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 11:50 schreef Viajero het volgende:
Ik ben ervoor om junkies te veroordelen op alles wat ze hebben geflikt, en ze gewoon cold turkey te laten afkicken in de cel.
Ik weet niet of het een feit of een urban myth is, maar het schijnt zo te zijn dat in gevangenissen de verkrijgbaarheid van harddrugs nog makkelijker is dan buiten de muren in de gewone wereld.
We Came A Long Time Ago
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 12:33:07 #15
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_31602227
'Dwing junkie om onder dwang af te kicken'

Zo van: je kunt hem ook vriendelijk vragen om onder dwang af te kicken?
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 12:54:12 #16
111528 Viajero
Who dares wins
pi_31602667
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 12:31 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Ik weet niet of het een feit of een urban myth is, maar het schijnt zo te zijn dat in gevangenissen de verkrijgbaarheid van harddrugs nog makkelijker is dan buiten de muren in de gewone wereld.
Of het nog makkelijker is dan buiten weet ik niet, maar het is idd geen probleem in de gevangenis aan drugs te komen.
(ervaring met Antiliaanse huisgenote die elke week netjes een pakje drugs bij haar vriend die vastzat in Scheveningen ging afleveren)
Dat vind ik ook belachelijk, en zou niet meer getolereerd moeten worden.
pi_31603130
Kunnen al die mensen die beweren dat verplicht afkicken niet helpt met een bronnetje komen.
Aan sprookjes heb ik geen behoefte.
pi_31603189
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 12:29 schreef TerrorTimm het volgende:
aan Dwersdriever,
nee ik geloof niet in legalisering van harddrugs. ik vind dit eigenlijk een soort van mensen afschrijven. en bovendien een slecht signaal nar de gebruikers toe.hiermee bevestig je het idee dat ze er nooit meer afkomen, en geloof mij maar er is ALTIJD een weg terug!! het is hard vechten maar zeker niet onmogelijk........
Mensen die gratis heroïne krijgen kunnen terug een (redelijk) normaal leven leiden. Ik vind niet dat dit erop neerkomt dat je die mensen afschrijft. Je bespaart zowel hen als de samenleving een hoop ellende. En het betekent niet dat je mensen niet gaat helpen wanneer ze toch willen afkicken.

Geldt niet voor alle drugs natuurlijk. Weinigen kunnen bijvoorbeeld PCP of crystal meth gebruiken zonder problemen te krijgen/veroorzaken.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 13:30:09 #19
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_31603348
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 13:17 schreef lionsguy18 het volgende:
Kunnen al die mensen die beweren dat verplicht afkicken niet helpt met een bronnetje komen.
Aan sprookjes heb ik geen behoefte.
Ik heb nu niet veel tijd om gericht te gaan zoeken maar na 10 minuten googlen vind ik eigenlijk ook geen bewijzen dat het structureel wel werkt.
Vampire Romance O+
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 13:31:11 #20
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_31603375
Probleem is niet zozeer om ze van de drugs af te krijgen, het issue is om er voor te zorgen dat men niet weet opnieuw begint. Vooral het sociale milieu speelt daarbij een belangrijke rol.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_31603442
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 13:30 schreef MouseOver het volgende:
Ik heb nu niet veel tijd om gericht te gaan zoeken maar na 10 minuten googlen vind ik eigenlijk ook geen bewijzen dat het structureel wel werkt.
Googlen op "afkicken" en "terugval" gaf een aanzienlijke hoeveelheid links terug, waaronder ook deze: http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Drugs/verslavingszorg.html
En dan met name de volgende paraaf:
quote:
Binnen de hulpverlening is bekend dat na afkicken onder dwang 'strafkicken' volgens het MDHG het risico van een terugval enorm is, zelfs nog na jaren. "Als iemand niet wil afkicken, lukt het ook niet'', meent Wijghel van het Trimbos Instituut.
Je kunt het ook anders stellen: wanneer verplicht afkicken echt zou werken, dan zou dit allang en breed in Nederland gemeengoed zijn. Guusje heeft een traditioneel proefballonnetje opgelaten.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 13:40:08 #22
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_31603550
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 13:34 schreef weerdo het volgende:

[..]

Googlen op "afkicken" en "terugval" gaf een aanzienlijke hoeveelheid links terug, waaronder ook deze: http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Drugs/verslavingszorg.html
En dan met name de volgende paraaf:
[..]

Je kunt het ook anders stellen: wanneer verplicht afkicken echt zou werken, dan zou dit allang en breed in Nederland gemeengoed zijn. Guusje heeft weer een traditioneel proefbalonnetje opgelaten.
Terugval, natuurlijk, dat was het keyword.

Nee, ik geloof er ook niet in, mede door de lijn die je in publicaties over dit onderwerp ziet die eens in de zoveel tijd verschijnen. Mooi dat je je een onderbouwing hebt gevonden.
Vampire Romance O+
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 13:53:44 #23
79262 Dwersdriever
pi_31603801
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 13:34 schreef weerdo het volgende:

[..]

Als ik dit verhaal zo lees is de Nederlandse verslavingszorg sowieso een geldverslindende, versnipperde welzijnssector waarbij nauwelijks goede resultaten worden geboekt. Verplicht afkicken werkt schijnbaar niet, maar de vele clubjes die het gesubsidieerd op andere manieren proberen boeken nauwelijks goede resultaten. Eigenlijk wel een heel trieste constatering, maar eigenlijk weinig verrassend. De verslavingszorg is een voorbeeld van een industrie die zijn eigen werkgelegenheid creëert. Als ze de problematiek daadwerkelijk weten op te lossen, staan ze allemaal op straat omdat er geen werk meer is.
We Came A Long Time Ago
pi_31604166
En dus roepen ze om het hardst dat verplicht afkicken niet helpt.
Wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt.
pi_31604212
Wat mij betreft afkicken of volgelvrij verklaren. Die junks kosten al genoeg geld.
Jij en ik weten het
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')