Geef gewoon antwoordt; ze vragen of je regelmatig de tandarts bezoekt. Dat ius ja (denk ik). Ze vragen niet of je al wat mankeert aan je gebit van dien aard wat je hebt.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 11:01 schreef Hik het volgende:
Ik kom van een werkgever met een collectieve ziektekostenverzekering en ben net begonnen bij één waar ik dit zelf moet regelen. Wilde me voor 3 maanden (vanaf januari is het toch allemaal weer allemaal anders en heb ik nog tijd genoeg om me te verdiepen) bij mijn oude verzekeraar (Achmea) door laten verzekeren op een vergelijkbare manier. Ze hebben een hele redelijke offerte gestuurd... tot zover alles eenvoudig.
Nu heb ik een half jaar geleden mijn kies gebroken. Niet pijnlijk, er zat al langer een scheurtje, maar het is wel een gat natuurlijk. Ben toen naar mijn eigen tandarts geweest die hem heeft bijgeslepen. Hij vroeg me na te denken over wat ik wilde met mijn kies. Nu ben ik niet blij met die man, vind het nogal een klusser en wilde mijn kies dus in elk geval NIET bij hem laten doen (vooral niet omdat hij me een gouden kroon wilde aansmeren...). Mijn vader zijn tandarts gebeld en ik kon daar terecht. Omdat ik een uitsteller (met lichte tandarts-fobie
) ben heb ik deze behandeling alleen nog steeds niet laten doen.
Mijn dilemma: ik had tot voor kort geen tandartsverzekering, "omdat ik toch nooit wat had". De behandeling van mijn kies gaat zomaar 400-500 euro kosten en voor ongeveer 22 euro in de maand heb ik een tandartsverzekering die "kronen, implantaten en bruggen 100% dekt". Op de achterkant van het aanvraagformulier staat slechts de vraag "Gaat u tenminste 1 maal per jaar voor controle naar de tandarts? Ofwel zijn de gebitselementen vrij van cariës, is de cariës onder controle, is tandsteen afwezig of verwijderd en zijn de kaken vrij van wortelresten en ontstekingsprocessen?" Hier kan ik in alle eerlijkheid "ja" op antwoorden.
Nu dus de vraag: kom ik hiermee weg? Ik heb niet de indruk dat ik wat illegaals doe en het spaart me een hoop geld uit. Maar kan het zomaar?
Volgens mij ligt dat weer anders dan vullingen, kronen en dat soort werk. Orthodontie is immers voor gebitsafwijkingen die meestal al een flinke poos bestaan. De regel van gesaneerd moeten zijn, gaat dan niet op.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 15:56 schreef Kang-He het volgende:
Dus stel, ik neem een consult bij een orthodontist en die vertelt mij dat het mogelijk is om een beugel te nemen. Ik verander vervolgens van ziektekostenverzekering zodat orthodontie wordt verzekerd.
Zou ik daar dan problemen mee krijgen?
En als het nu om cosmetische redenen gaat?quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 22:08 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Volgens mij ligt dat weer anders dan vullingen, kronen en dat soort werk. Orthodontie is immers voor gebitsafwijkingen die meestal al een flinke poos bestaan. De regel van gesaneerd moeten zijn, gaat dan niet op.
Maar Elisab heeft wel gelijk!!!quote:Op zondag 23 oktober 2005 02:16 schreef thaleia het volgende:
Dat is wel heel principieel Elisa
Ik denk dat iedereen het wel zou proberen, en het alleen laten als ze de indruk hebben dat ze er niet mee weg gaan komen.
Zelf heb ik al jaren dat ik bijna 100 euro premie/maand betaal, en toch elke keer die rekeningen er weer bij krijg omdat ik mijn eigen risico nog niet heb opgebruikt....dus die 'andere verzekerden' ben ik al jaren aan het spekken. Ik kan me de tijd niet heugen dat ik ooit iets van die verzekering vergoed heb gekregen, dus ALS ik eens een keer wel wat kan krijgen zal ik het doen ook, ook al is het in een geval waarbij ik niet helemaal zuiver op de graad ben.
orthodontie voor volwassen wordt echt maar zelden goedgekeurd. je moet er eerst een machting voor aanvragen met reden, begroting etc van je tandarts en maar heel zelden wordt het dan toegestaan, en zeker niet in cosmetische gevallen vrees ik...quote:Op maandag 24 oktober 2005 07:26 schreef Kang-He het volgende:
[..]
En als het nu om cosmetische redenen gaat?
Want het lijkt me toch een beetje raar als dat zou mogen... hop even een verzekering met orthodontie nemen en dan ook meteen een orthodontist nemen.
Klopt, ik heb het voor mijn eigen verzekeringsmaatschappij eens opgezocht. Je kunt je alleen aanvullend verzekeren voor functionele orthodontie en de bedragen die dan vergoed worden, dekken bij lange na niet alle kosten.quote:Op maandag 24 oktober 2005 08:27 schreef sessurea het volgende:
[..]
orthodontie voor volwassen wordt echt maar zelden goedgekeurd. je moet er eerst een machting voor aanvragen met reden, begroting etc van je tandarts en maar heel zelden wordt het dan toegestaan, en zeker niet in cosmetische gevallen vrees ik...
Ik vind het héél erg overdreven.quote:
En nu je dus wel wat hebt wil je dus wel ineens een tandartsverzekering. En dat is dus niet de bedoeling van verzekeren.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 11:01 schreef Hik het volgende:
Mijn dilemma: ik had tot voor kort geen tandartsverzekering, "omdat ik toch nooit wat had". De behandeling van mijn kies gaat zomaar 400-500 euro kosten en voor ongeveer 22 euro in de maand heb ik een tandartsverzekering die "kronen, implantaten en bruggen 100% dekt".
Ik vul de vraag éérlijk in. Er staat niet "verwacht u verder nog behandelingen nodig te hebben de komende tijd" (zoals wel staat bij verschillende andere medische vragen, die ik overigens ook allemaal eerlijk heb ingevuld).quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 08:42 schreef bibi het volgende:
Het is ook zo dat als jij invult dat er niets aan de hand is met je gebit en je gaat heel snel naar de tandarst en declareert dat. Dat ze daar toch naar gaan kijken.
Dan ben ik zo principieel, want ik zou het niet proberen. Spijt me het je te moeten zeggen, maar zo straight ben ik nou eenmaal. Alles waar ik recht op heb (onder de normale condities) wil ik graag hebben. Waar ik geen recht op heb wil ik niet hebben. Sim-pel.quote:Op zondag 23 oktober 2005 02:16 schreef thaleia het volgende:
Dat is wel heel principieel Elisa
Ik denk dat iedereen het wel zou proberen, en het alleen laten als ze de indruk hebben dat ze er niet mee weg gaan komen.
Je had tot nu toe toch geen tandartsverzekeringquote:Op zondag 23 oktober 2005 02:16 schreef thaleia het volgende:
Zelf heb ik al jaren dat ik bijna 100 euro premie/maand betaal, en toch elke keer die rekeningen er weer bij krijg omdat ik mijn eigen risico nog niet heb opgebruikt....
Nu draai je het om. Je weet zelf heel goed dat je hoogstwaarschijnlijk geen recht hebt op vergoeding. Dus als je - door verzwijgen of halve waarheden - de vergoeding tóch voor elkaar probeert te boksen, dan ben je de boel aan het flessen. Hoe je het ook voor jezelf rechtpraat. Moet jij weten verder, maar zo zit het wel lijkt me. Of niet?quote:Op maandag 24 oktober 2005 09:43 schreef Hik het volgende:
Ik vind het héél erg overdreven.
Maar ElisaB... als jij inderdaad zonder zonde bent, kom maar op met die stenen...![]()
Maar je wil hem nu alleen maar wel omdat je NU wel kosten hebt. En dat vind ik dus een slechte zaak.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 08:55 schreef Hik het volgende:
[..]
Ik vul de vraag éérlijk in. Er staat niet "verwacht u verder nog behandelingen nodig te hebben de komende tijd" (zoals wel staat bij verschillende andere medische vragen, die ik overigens ook allemaal eerlijk heb ingevuld).
Ik ben geen fraudeur, maar ik ben ook niet roomser dan de paus...
Ik ben niet de TS. Maar ik begrijp haar wel. Als zij gewoon eerlijk antwoordt op de vragen, en die ene vraag waaruit zou blijken dat ze geen recht heeft op vergoeding zit er niet bij, is het dan haar taak om de verzekeringsmaatschappij erop te wijzen: "zeg, jullie vragen er niet naar, maar ik heb eigenlijk geen recht op vergoeding hoor"? Hoeveel % van de Nederlanders zou dat doen denk je?quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 09:44 schreef ElisaB het volgende:
Je had tot nu toe toch geen tandartsverzekeringEn een eigen risico heb je ook zelf voor gekozen. Je kunt niet én een lagere premie willen door een eigen risico, en geen eigen risico omdat je de kosten zo hoog vindt.
Ik in elk geval wel. Maar het gaat er toch niet om of er meer mensen zijn die het doen? Het gaat erom dat als je geen recht hebt op vergoeding, je de buit ook niet moet opstrijken. Verder nix. Als TS gewoon netjes open kaart speelt en de verzekering keert uit, dan is er wmb geen vuiltje aan de lucht. Verzwijgt of verdraait TS informatie, dan licht TS de verzekering op. Niets meer en niets minder.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 19:39 schreef thaleia het volgende:
Hoeveel % van de Nederlanders zou dat doen denk je?
Ja dus. Of sterker nog: zodra ik de conducteur zie, zal ik hem of haar aanspreken en vertellen dat ik er zonder kaartje zit.quote:Sta je dan op en meld je even dat jij er ook nog bent?
Ik ben dol op voordeeltjes, maar alleen als ik ze op een eerlijke manier krijg. Ik ben niet roomser dan de paus, maar met dit soort dingen in jouw ogen schijnbaar een extreem betrouwbaar mens. Uit principe.quote:Dan wil je zelf ook weleens een keer een voordeeltje, niet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |