abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31597738
Als een werknemer in de gevangenis terechtkomt, mag de werkgever hem dan meteen ontslaan?
En wat als hij later vrijkomt?
En wat als hij later onschuldig bleek te zijn?
Als je hem niet mag ontslaan, moet je hem dan wel doorbetalen?
Zoniet, wie betaalt het dan?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 07:53:29 #2
120146 IntruderAlert
Beware of the Leopard
pi_31597780
Direct onstag mag volgens mij.
Connection reset by little gnomes with hatchets.
Plato: To Be is to Do, Socrates: To Do is to Be, Sinatra: Do Be Do Be Do.
pi_31597792
of anders onbetaald verlof misschien
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 07:56:19 #4
120146 IntruderAlert
Beware of the Leopard
pi_31597802
Of je moet vet veel vakantie dagen hebben.
Connection reset by little gnomes with hatchets.
Plato: To Be is to Do, Socrates: To Do is to Be, Sinatra: Do Be Do Be Do.
pi_31597822
Ja mag, want je werknemer is niet meer in staat om zijn werk naar behoren te doen.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 08:03:02 #6
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_31597837
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 08:01 schreef Chandler het volgende:
Ja mag, want je werknemer is niet meer in staat om zijn werk naar behoren te doen.
Klinkt op zich logisch, maar of het echt zo eenvoudig is
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 08:11:46 #7
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_31597879
De gedetineerde werknemer
Wat te doen als een werknemer door de politie wordt aangehouden? Ontslag aanzeggen en zorg dragen voor vervanging behoren tot de mogelijkheden. Werkgevers maken in deze materie echter veel fouten. Vaak wordt er laat of helemaal geen actie ondernomen. Als de vrijgekomen werknemer zich weer meldt voor zijn werk is er een probleem.

Het eerste dat de werkgever kan doen, is het opschorten van het salaris. De hoofdregel volgens het burgerlijk wetboek is immers "geen arbeid, geen loon". Vervolgens zal de werkgever moeten beslissen of hij de werknemer, als hij weer op vrije voeten is, terug wil hebben of liever niet.

Dienstbetrekking voortzetten
Als de werkgever de dienstbetrekking wil voortzetten, gelden geen speciale eisen. De werknemer zal dankbaar zijn want het hebben van een baan drukt de strafmaat. De werkgever kan overwegen een arbeidsovereenkomst met een vervanger aan te gaan tot het moment dat de vervangen werknemer weer in staat is zijn werkzaamheden te hervatten. Hierbij dient goed in de gaten te worden gehouden wanneer dit het geval is, anders loopt de werkgever het risico dat hij eindigt met twee werknemers voor één werkplek.

Dienstbetrekking beëindigen
Als de werkgever de arbeidsovereenkomst wil beëindigen loopt hij op tegen een woud van regelgeving en jurisprudentie. Als hij het zelf wil afdoen, loopt de werkgever het risico dat hij de werknemer in dienst moet houden of dat de ontbinding plaatsvindt tegen een hoge prijs. Als de werkgever niet terugschrikt voor dergelijke risico's, kan hij het zelf proberen via een ontslagvergunning. Hierbij is het aan te bevelen alle stukken zowel naar het huisadres als naar het huis van bewaring te sturen.

Beëindigen na veroordeling
In de regel kan een arbeidsovereenkomst met een gedetineerde worden beëindigd, maar pas ná een veroordeling door de strafrechter. Dan staat voor de kantonrechter namelijk vast dat de werknemer het niet-verschijnen op het werk aan zichzelf te wijten heeft. Het wettelijke uitgangspunt is dat als een werknemer niet op het werk verschijnt een ontslag gerechtvaardigd is, behalve als dit hem niet kan worden toegerekend. Het plegen van misdrijven en het uitzitten van een gevangenisstraf komt voor rekening van de dader. Bij twijfelgevallen zijn belangrijke punten voor de kantonrechter: de organisatieproblemen (denk aan vervanging), de houding van werkgever en werknemer, de duur van de detentie en of het vergrijp verband houdt met de werkzaamheden.

bron: advocare
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 09:01:01 #8
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_31598337
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 08:11 schreef MrTorture het volgende:

Beëindigen na veroordeling
In de regel kan een arbeidsovereenkomst met een gedetineerde worden beëindigd, maar pas ná een veroordeling door de strafrechter. Dan staat voor de kantonrechter namelijk vast dat de werknemer het niet-verschijnen op het werk aan zichzelf te wijten heeft. Het wettelijke uitgangspunt is dat als een werknemer niet op het werk verschijnt een ontslag gerechtvaardigd is, behalve als dit hem niet kan worden toegerekend. Het plegen van misdrijven en het uitzitten van een gevangenisstraf komt voor rekening van de dader. Bij twijfelgevallen zijn belangrijke punten voor de kantonrechter: de organisatieproblemen (denk aan vervanging), de houding van werkgever en werknemer, de duur van de detentie en of het vergrijp verband houdt met de werkzaamheden.

bron: advocare
Vraag me af of de twee van de Puttense moordzaak ook gewoon weer bij hun oude baas aan het werk konden toen ze na 10 jaar alsnog vrijgesproken werden
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 09:07:56 #9
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_31598429
Is dit niet iets om de levensloopregeling voor te gebruiken ;-)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 09:12:07 #10
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_31598482
even een tvp wegens een op kosten van de staat logerende kennis
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_31622418
Mijn pa heeft een vertegenwoordiger die in de bak terecht is gekomen gewoon ontslagen. Maar goed, op het moment dat hij werd aangehouden moest hij ook meteen gaan zitten. De veroordeling was er al zeg maar.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_31623145
Ik heb een week in de gevangenis gezeten, daarna geschorst, maar was toen gewoon ziek gemeld door m'n ouders, heb het me baas wel later verteld. Moet binnenkort wel voor de rechter verschijnen, als ik dan alsnog de gevangenis indraai word ik ontslagen, dat mag gewoon omdat ik niet meer in staat ben om aan m'n contract te voldoen.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 12:26:52 #13
127473 Potters
lekker potten !
pi_31624346
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 11:21 schreef truSteh het volgende:
Ik heb een week in de gevangenis gezeten, daarna geschorst, maar was toen gewoon ziek gemeld door m'n ouders, heb het me baas wel later verteld. Moet binnenkort wel voor de rechter verschijnen, als ik dan alsnog de gevangenis indraai word ik ontslagen, dat mag gewoon omdat ik niet meer in staat ben om aan m'n contract te voldoen.
Je bent 16 jaar, je zit dan toch nog gewoon op school
pi_31635758
Wat heeft school ermee te maken als ik vragen mag ?
pi_31636427
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 20:53 schreef truSteh het volgende:
Wat heeft school ermee te maken als ik vragen mag ?
Hoe krijg je het voor elkaar om op je 16e 'zomaar' een week lang weg te blijven van je werk+school door je ziek te (laten) melden terwijl je in de bak zit?
pi_31636497
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 09:07 schreef sanger het volgende:
Is dit niet iets om de levensloopregeling voor te gebruiken ;-)
Ow, is die hiervoor bedacht.
pi_31637034
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 11:21 schreef truSteh het volgende:
Ik hoop voor je dat je baas net zo makkelijk denkt als jou.
Ik zou als werkgever kijken of ik jou eruit zou kunnen krijgen (daarom ben je nu misschien ook geschorst). Dat je in de gevangenis zit is 1 ding, dat je op kosten van je baas (ziekte is immers de eerste 2 jaar op kosten van de werkgever danwel zijn verzekeraar) in die gevangenis zit is iets heel anders.
Het vertrouwen is daarmee wel geheel weg indien jij mijn werknemer zou zijn. (heb ik het nog niet over termijn als fraude, bedrog, misleiding ed)
pi_31637636
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 21:16 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Hoe krijg je het voor elkaar om op je 16e 'zomaar' een week lang weg te blijven van je werk+school door je ziek te (laten) melden terwijl je in de bak zit?
Ten eerste was het in de vakantie, dus school had ik al niet. De avond dat ik gearresteerd werd hebben me ouders me ziekgemeld op me werk, maar toen was nog niet bekend hoelang ik vast bleef zitten. Gelukkig was het maar een week, dus viel het niet zo op, kon gewoon ziek zijn geweest natuurlijk.

Hoe het zou zijn gegaan als ik langer vast bleef zitten zou ik niet weten.
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 21:35 schreef frederik het volgende:

[..]

Ik hoop voor je dat je baas net zo makkelijk denkt als jou.
Ik zou als werkgever kijken of ik jou eruit zou kunnen krijgen (daarom ben je nu misschien ook geschorst). Dat je in de gevangenis zit is 1 ding, dat je op kosten van je baas (ziekte is immers de eerste 2 jaar op kosten van de werkgever danwel zijn verzekeraar) in die gevangenis zit is iets heel anders.
Het vertrouwen is daarmee wel geheel weg indien jij mijn werknemer zou zijn. (heb ik het nog niet over termijn als fraude, bedrog, misleiding ed)
Ik heb geen fulltime baan, dus weet niet hoe het precies zit, maar zover ik weet heb ik geen betaald ziekte verlos. En ik heb gewoon een redelijk gesprek met me baas erover gehad, en die vond het niet fantastisch natuurlijk maar hij beoordeeld me bij (mogelijke) contractverlenging binnenkort op m'n werk en niet op wat er dus is gebeurd..

En ik ben niet geschorst op me werk, maar bij de rechter. Zo heet het als je vrij word gelaten na in verzekeringstelling en in mijn geval nog paar dagen jeugdgevangenis.
pi_31638765
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 21:52 schreef truSteh het volgende:
Ik heb geen fulltime baan, dus weet niet hoe het precies zit, maar zover ik weet heb ik geen betaald ziekte verlos. En ik heb gewoon een redelijk gesprek met me baas erover gehad, en die vond het niet fantastisch natuurlijk maar hij beoordeeld me bij (mogelijke) contractverlenging binnenkort op m'n werk en niet op wat er dus is gebeurd..

En ik ben niet geschorst op me werk, maar bij de rechter. Zo heet het als je vrij word gelaten na in verzekeringstelling en in mijn geval nog paar dagen jeugdgevangenis.
Ook indien jij bijvoorbeeld maar 1 middagje per week 4 uurtjes moet werken behoor jij die 4 uurtjes doorbetaald te krijgen indien je ziek bent (indien je dan onbetaald thuis zit klopt er daar al iets niet). Wanneer jij nu aangeeft dat je ziek bent dan nep je de boel, je bent immers niet ziek maar kan wegens een andere reden niet komen werken.
Puur liegen, met gevolg dat een werkgever die juist handelt jou uitbetaalt voor iets wat niet zo is.

Ik zou je als werkgever dus ook niet op wat gebeurd is waarvoor je gepakt bent beoordelen (tenzij dat rechtstreeks te maken heeft met je werk), maar ik zou je beoordelen op hetgeen je mij als werkgever hebt opgehangen met betrekking tot je "ziekte", en hoe een goed gesprek daarover verlopen zou zijn
  zondag 23 oktober 2005 @ 12:07:26 #20
24184 speedfreakssj
Bryan Adams- Run to you :9~
pi_31649405
wat heb je dan gedaan als je op j 16e de bak in moet?
pi_31649468
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 22:25 schreef frederik het volgende:

[..]

Ook indien jij bijvoorbeeld maar 1 middagje per week 4 uurtjes moet werken behoor jij die 4 uurtjes doorbetaald te krijgen indien je ziek bent (indien je dan onbetaald thuis zit klopt er daar al iets niet). Wanneer jij nu aangeeft dat je ziek bent dan nep je de boel, je bent immers niet ziek maar kan wegens een andere reden niet komen werken.
Puur liegen, met gevolg dat een werkgever die juist handelt jou uitbetaalt voor iets wat niet zo is.

Ik zou je als werkgever dus ook niet op wat gebeurd is waarvoor je gepakt bent beoordelen (tenzij dat rechtstreeks te maken heeft met je werk), maar ik zou je beoordelen op hetgeen je mij als werkgever hebt opgehangen met betrekking tot je "ziekte", en hoe een goed gesprek daarover verlopen zou zijn
Ik kan me bijvoorbeeld goed voorstellen dat je werkgever vindt dat je zijn vertrouwen hebt gebroken.
Om er nog maar over te zwijgen dat je je onder valse voorwendsels ziek hebt gemeld, je had eigenlijk vakantiedagen moeten opnemen.
pi_31649544
In het kort; ik had gelijk whehehe en ja het is dus blijkbaar zo simpel, maar je kan het jezelf erg moeilijk maken hé.

@speedfreakssj: wel heel erg bont. Of je hebt echt iets ergs begaan of je moet iemand zijn die niet veel van zijn fouten geleerd heeft en al veel met justitie in aanmerking is geweest voor veelal dezelfde feiten..

The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_31649593
@truSteh; weet je ook dat je nu bezig bent met valsheid in geschrifte, je was namelijk niet ziek. Ik hoop dat het voor je geen concequenties heeft maar indien dat wel zo is heb je echt een probleem.

Problemen in de zin van.

- terug betalen van ziekte gelden (indien betaald)
- toekomstig ziek zijn zal eerder worden gecontrolleerd

maar nogmaals, hoop dat het een wijze les was en dat niemand het doorheeft. (krijgt!)
Like trump...
pi_31652798
hij zegt toch dat ie niet doorbetaald krijgt bij ziekte,
zulke bijbaantjes heb ik ook gehad,

alleen geld als je ervoor werkt,
uurloon is iets hoger zodat het elkaar allemaal mooi compenseerd.

als ie nog niks had gemeld aan zn werkgever en hij wordt zo niet veroordeeld had zn baas ook nks hoeven weten.
Have no Fear, Burning Feetman is here
wii nr: 7098 4291 3092 6058
mario strikers friend code: 305044 570494
pi_31653108
Ik krijg bij ziekte ook niet doorbetaald... Heeft er mee te maken dat ik als oproepkracht bij het bedrijf sta? ik moet ook niet elke week exact dezelfde uren draaien...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')