Het topic zakt vanzelf wel wegquote:
wacht evenquote:Op vrijdag 21 oktober 2005 21:33 schreef Carport het volgende:
Toevallig hebben wij ook een dergelijk spelletje gehad een tijdje terug.
Als iedereen in de zaal puur rationeel zou denken, zou je inderdaad op 0 of 1 uitkomen.
Het verwachte gemiddelde ligt op 50 zou je denken, maar als iedereen dat getal opschrijft komt het gemiddelde op 25 uit. Niemand zal namelijk een getal hoger dan 50 als gemiddelde opschrijven. Het verwachte gemiddelde ligt dan dus op 25 en kan je het bovenstaande hier ook weer op toepassen, waardoor je op een gemiddelde uitkomt van 25. Uiteindelijk zal je dan op 0 of 1 uitkomen (afhankelijk van of 0 wel of niet meedoet).
het was slim om dan te switchen.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 21:47 schreef Carport het volgende:
Een soortgelijk spelletje:
Stel je staat bij een TV-show en je staat voor 3 dichte deuren. Achter één van die deuren ligt de hoofdprijs, achter de andere ligt niks. Je hebt geen verdere informatie, dus de kans dat de prijs achter de deur ligt, is 1/3.
Nadat je jouw keuze bekend hebt gemaakt opent de presentator één deur waar de prijs niet achter ligt en je houdt dan dus nog 2 deuren over.
Je krijgt de mogelijkheid om nog van deur te switchen, wat doe je (of wat is het slimst)?
i'm outquote:Op dinsdag 25 oktober 2005 23:33 schreef mrbombastic het volgende:
Ik heb het volgende aanbod voor jullie. Jullie schrijven allemaal een willekeurig getal op je blaadje, bijvoorbeeld 100000 of pi, het maakt niet uit. Dan moet ik proberen om degene met het grootste getal eruit te halen.
Als volgt. Ik begin bij de eerste en kijk wat hij op zijn blaadje heeft staan. Stel dit is 3. Nu moet ik beslissen of ik deze uitkies als de grootste of dat ik verder ga zoeken. Als ik verder ga zoeken, mag ik niet meer terugkomen bij de personen die ik al gehad heb. Als ik dus de hele tijd verder ga kom ik uit bij de laatste persoon. Maar het kan ook zijn dat ik denk dat de 10e persoon het hoogste getal heeft opgeschreven.
Als ik mn keuze heb gemaakt wat betreft het grootste getal volgt de controle. Heb ik precies de juiste persoon uitgekozen dan krijg ik van jullie allemaal 5 euro. In het andere geval krijgen jullie van mij 1 euro. Dit experiment herhalen we een groot aantal keer.
Wie doet er mee?
Hoe bedoel je?quote:Op woensdag 26 oktober 2005 00:03 schreef P8 het volgende:
[..]
i'm out
de kans dat 1 het hoogste is is aardig groot
iedereen wil geld verdienen, dus niemand zal een hoog getal kiezen. en er zitten altijd wel mensen die 1 als laagste getal zien. of iig er niet bij nadenken dat je ook nog in het negatieve kan.quote:
dubbelpostquote:Op dinsdag 25 oktober 2005 23:33 schreef mrbombastic het volgende:
Ik heb het volgende aanbod voor jullie. Jullie schrijven allemaal een willekeurig getal op je blaadje, bijvoorbeeld 100000 of pi, het maakt niet uit. Dan moet ik proberen om degene met het grootste getal eruit te halen.
Als volgt. Ik begin bij de eerste en kijk wat hij op zijn blaadje heeft staan. Stel dit is 3. Nu moet ik beslissen of ik deze uitkies als de grootste of dat ik verder ga zoeken. Als ik verder ga zoeken, mag ik niet meer terugkomen bij de personen die ik al gehad heb. Als ik dus de hele tijd verder ga kom ik uit bij de laatste persoon. Maar het kan ook zijn dat ik denk dat de 10e persoon het hoogste getal heeft opgeschreven.
Als ik mn keuze heb gemaakt wat betreft het grootste getal volgt de controle. Heb ik precies de juiste persoon uitgekozen dan krijg ik van jullie allemaal 5 euro. In het andere geval krijgen jullie van mij 1 euro. Dit experiment herhalen we een groot aantal keer.
Wie doet er mee?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |