abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31582263
He fokkers,

Ik zit erg in dubio, of ik nu moet gaan werken of nog even door moet leren.
Ik heb mijn HBO - Bedrijfskundige informatica opleiding bijna afgerond en heb me al ingeschreven - ben al aangenomen o.v. dat ik mijn diploma haal - voor de 2-jarige universitaire master - business informatics.

Maar ik zie op het moment best wel wat vacatures, die me erg leuk lijken en waar ik aan de functie-eisen voldoe. Op school adviseert iedereen mij om die 2 jaar door te studeren. Ik ben 23 en heb hiervoor de MTS - TI gedaan, heb mijn HBO bijna afgerond met gemiddeld een 7,5.

Kunnen jullie mij een advies geven wat ik moet doen? Of wat jullie zouden doen in mijn situatie?
Ik ambieer een functie als business consultant en later als projectmanager
  donderdag 20 oktober 2005 @ 16:23:54 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31582356
Ik zou die twee jaar eraan vastplakken. Over twee jaar vind je ook wel een baan.
The love you take is equal to the love you make.
pi_31582395
Hm, kan je je master niet in deeltijd gaan doen? Is wel zwaar, maar je laat je werkgever dan meteen zien dat je ambitieus bent en waarschijnlijk betalen ze ook nog wel mee aan de studie, zoniet helemaal.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_31582433
tja moet je even kijken wat die master voor toegevoegde waarde heeft, wat voor banen je daarmee kan krijgen en of die zoveel beter/leuker zijn dan de banen die je nu kan krijgen.
pi_31582603
In deeltijd is misschien nog wel een oplossing, maar wordt denk ik erg moeilijk, vooral omdat de literatuur allemaal engelstalig is en dat voor mij al een aardige omschakeling is.

De master is eigenlijk een vervolg op mijn huidige opleiding, ik krijg een gedeelte dezelfde stof maar dan op academisch niveau. Verder zitten er een aantal extra vakken op business intelligence gericht, in het vakkenpakket.

Qua functies weet ik niet of het nu echt meerwaarde heeft, je wordt opgeleid tot business consultant, project manager of software engineer. Al die functies kan ik met mijn huidige opleiding ook vervullen alleen dan op hbo niveau
  donderdag 20 oktober 2005 @ 16:45:52 #6
102533 Gizmo112
Dat meen je niet
pi_31582773
Ach, als je het naar je zin hebt, gewoon 2 jaar doorgaan. Werken is ook niet alles.
Tot zover de kwaliteitspost
  donderdag 20 oktober 2005 @ 16:46:36 #7
19149 Seraphin
De echte, en dat proef je!
pi_31582787
Persoonlijk zou ik die master gaan doen. Werken mag je nog 40 jaar, en over 2 jaar is de economie alleen maar beter dan nu (denk ik).

Ik ben zelf na mijn HTS gaan werken, maar na een tijdje toch ff een master d'r bij gedaan (fulltime, dus gestopt met werken in die tijd). Nooit spijt van gehad.
Op dinsdag 8 november 2005 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Laten we even serieus en ontopic verder discussieren!
pi_31582871
Ben je er qua kennis / salaris op voorruit gegaan en hoe verliep de omschakeling van werk - leren -werk ?

Ik vind het een erg moeilijke keuze
  donderdag 20 oktober 2005 @ 16:52:49 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31582901
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 16:36 schreef Lightning het volgende:
(...)Qua functies weet ik niet of het nu echt meerwaarde heeft, je wordt opgeleid tot business consultant, project manager of software engineer. Al die functies kan ik met mijn huidige opleiding ook vervullen alleen dan op hbo niveau
Je mag met een master toch drs. voor je naam zetten? Wat je er ook van vindt, er zijn nog steeds een hoop mensen (lees: werkgevers) die daar erg gevoelig voor zijn. En dan dondert het soms niet eens wat je nou precies gestudeerd hebt (is mijn ervaring).
  donderdag 20 oktober 2005 @ 17:06:15 #10
19149 Seraphin
De echte, en dat proef je!
pi_31583095
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 16:50 schreef Lightning het volgende:
Ben je er qua kennis / salaris op voorruit gegaan en hoe verliep de omschakeling van werk - leren -werk ?

Ik vind het een erg moeilijke keuze
Salaris: nu 10.000 Euro per jaar meer t.o.v. laatsverdiende loon, no shit. (ik zat toen overigens wel onder het gemiddelde / marktconform)

Omschakeling van Werk naar leren was best wel ff pittig. Je merkt gewoon dat je met een heel andere mentaliteit "in de klas" zit, en dat komt nog wel eens streberig over. Ik denk dan ook dat je beter nu meteen een extra studie kan volgen dan later nog een keer. Deeltijd is ook een optie, maar dan ben je wel 3 jaar je sociale leven kwijt.

Qua kennis heb ik me -al zeg ik het zelf- goed kunnen ontwikkelen. Ik heb het accent van mijn werkzaamheden hierdoor ook kunnen verleggen van uitvoerend naar beleidsmakend. Qua persoonlijkheid heb ik er nog het meeste aan gehad; ik heb de HTS met m'n vingers in m'n neus gedaan, en het was erg bevredigend om nu wat serieuzer te werk te gaan.
Op dinsdag 8 november 2005 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Laten we even serieus en ontopic verder discussieren!
  donderdag 20 oktober 2005 @ 17:09:17 #11
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_31583137
Je bent 23. Studeren. Werken kan altijd nog.
pi_31585015
Doorleren
pi_31585062
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 16:52 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Je mag met een master toch drs. voor je naam zetten? Wat je er ook van vindt, er zijn nog steeds een hoop mensen (lees: werkgevers) die daar erg gevoelig voor zijn. En dan dondert het soms niet eens wat je nou precies gestudeerd hebt (is mijn ervaring).
Nope, drs. bestaat niet meer. Je bent dan Master *insert naam studie hier*.
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
  Redactie Games donderdag 20 oktober 2005 @ 18:59:23 #14
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_31585139
Ik heb eerst een half jaar gewerkt, nu toch maar besloten om de Master te gaan doen. Onder andere omdat het werk me niet aansprak en ik voor mezelf een bredere oriëntatie wilde hebben. Verder leek de studie dermate leuk, dat ik de stap maar gezet heb. Zolang je maar wel gemotiveerd bent om het nog te doen. Kan ook best begrijpen dat je na zoveel jaar leren, even zoiets hebt van..genoeg gestudeerd, maar goed werken kan idd altijd nog.
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_31585474
drs bestaat afaik ook nog wel hoor, maar dat zijn niet echt schokkende titels. Dr. of PhD maakt echte indruk, want tegenwoordig worden zoveel mensen gewoon drs...
  donderdag 20 oktober 2005 @ 20:38:33 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31586976
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 19:27 schreef Repeat het volgende:
drs bestaat afaik ook nog wel hoor, maar dat zijn niet echt schokkende titels. Dr. of PhD maakt echte indruk, want tegenwoordig worden zoveel mensen gewoon drs...
Schokkend niet, maar wel hebben is nog altijd meer dan niet hebben.
pi_31588099
Ik zou sowieso voor die master gaan. Studeren wanneer je éénmaal aan het werk bent is veel lastiger. (en ik kan 't weten)
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 23:23:55 #18
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_31592014
Zoek een baan en ga de opleiding volgen tot master in deeltijd//avond opleiding. Je doet er waarsch. een jaartje langer over (hoeft niet eens) maar hebt wel inkomen, een baan en dadelijk een beter papiertje ...

Niet dat dat iets zegt, het komt allemaal op connecties en contacten aan op het moment, meer werkzoekenden dan banen, vooral in de IT.
Dum de dum
pi_31595457
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 18:54 schreef Syrena het volgende:

[..]

Nope, drs. bestaat niet meer. Je bent dan Master *insert naam studie hier*.
Niet helemaal waar, met die studie wordt TS Msc: Master of science.

Offtopic:

Marcus et Cornelia in horto ambulant.
OMG Rally, je bent 12 jaar ouder dan mij en je hebt uit hetzelfde boekje Latijn gehad.

Serpentum video!
clown hat-curly hair-smiley face
pi_31597535
Iedereen kan wel roepen doorstuderen, maar heb je er ook iets aan? Of lijkt het je alleen maar 'wel leuk'? Als je het toch wil dan kun je het beter nu doen inderdaad, want als je eenmaal werkt dan is het erg moeilijk. Maar als het 'gewoon zo maar' is dan schiet je er niks mee op. Een beetje HBOer verdient bij veel bedrijven hetzelfde als een academicus hoor. En veel Masters opleidingen voegen niet echt veel toe waar werkgevers om staan te springen.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_31597650
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 01:29 schreef JMS00 het volgende:

[..]

Niet helemaal waar, met die studie wordt TS Msc: Master of science.
En dat staat toch wel cool
quote:
Offtopic:

Marcus et Cornelia in horto ambulant.
OMG Rally, je bent 12 jaar ouder dan mij en je hebt uit hetzelfde boekje Latijn gehad.

Serpentum video!
Quid est ? Cur clamas ?
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_31598016
Ja, mooi boek. Dat moet ik nog eens ergens op de kop zien te tikken.
Avus venit, ook een goed verhaal
clown hat-curly hair-smiley face
pi_31598030
Bedankt voor alle reacties:)
Zoals ik het nu zie raadt bijna iedereen mij aan, om de stap te zetten en nog even door te studeren.
Deze feedback maakt mijn keuze wel wat makkelijker.

bedankt!
pi_31598034
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 08:30 schreef JMS00 het volgende:
Ja, mooi boek. Dat moet ik nog eens ergens op de kop zien te tikken.
Avus venit, ook een goed verhaal
Ik heb ze bewaard Zoete herinneringen aan 20 jaar gelden
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 10:13:58 #25
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_31599361
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 05:41 schreef StefanP het volgende:
Iedereen kan wel roepen doorstuderen, maar heb je er ook iets aan? Of lijkt het je alleen maar 'wel leuk'? Als je het toch wil dan kun je het beter nu doen inderdaad, want als je eenmaal werkt dan is het erg moeilijk. Maar als het 'gewoon zo maar' is dan schiet je er niks mee op. Een beetje HBOer verdient bij veel bedrijven hetzelfde als een academicus hoor. En veel Masters opleidingen voegen niet echt veel toe waar werkgevers om staan te springen.
Je leeft toch ook niet voor werkgevers?
pi_31609541
Je kan 40 jaar lang structureel meer verdienen, zelfs al doe je dezelfde baan door je opleidingsniveau op te hogen. Je kan ook nu al 9-tot-5 gaan werken. You figure it out.
pi_31609669
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 18:40 schreef ZeroVince het volgende:
Je kan 40 jaar lang structureel meer verdienen, zelfs al doe je dezelfde baan door je opleidingsniveau op te hogen. Je kan ook nu al 9-tot-5 gaan werken. You figure it out.
En als het je om het geld gaat, moet je sowieso stoppen met studeren en heel hard aan je eigen bedrijf gaan werken.
pi_31610192
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 18:47 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

En als het je om het geld gaat, moet je sowieso stoppen met studeren en heel hard aan je eigen bedrijf gaan werken.
Right.. Zegt de Wiskunde-A-term verwachtingswaarde je iets?
pi_31610350
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 19:13 schreef ZeroVince het volgende:

[..]

Right.. Zegt de Wiskunde-A-term verwachtingswaarde je iets?
Zegt de term 'ervaringsdeskundige' jou iets ? Juist een succesvolle ondernemer haalt veel meer geld binnen dan je op basis van algemene gegevens zou verwachten. Verwachtingswaarde is een concept van hetzelfde soort loosers dat bij een belegging meer naar zekerheden kijkt dan naar mogelijke resultaten en jaren later loopt te jammeren dat ze de winstverdriedubbelaarvalkuilen niet hadden gelezen.

Als het je om het geld te doen is, heb je het beter voor elkaar wanneer je op je dertigste niet meer hoeft te werken, dan wanneer je op je dertigste 'met HBO net zoveel verdient als met WO'. En de kans dat je dat lukt is groter wanneer je op 18e begint dan op je 22ste.
pi_31610541
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 19:21 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Zegt de term 'ervaringsdeskundige' jou iets?
Ja, namelijk dat je het idee hebt dat omdat het bij jou gelukt is (hoop ik dan voor je), het bij iedereen wel goed zal gaan. Daarmee buiten beschouwing latend dat een groot deel van de mensen die een eigen bedrijf starten vooral in het huidige economische klimaat van een koude kermis thuiskomen, in de zin van een faillissement en een curator. Met een circeltje zijn we dan weer terug bij de verwachtingswaarde. Maar dit wordt een vrij off-topic discussie.
pi_31610708
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 19:29 schreef ZeroVince het volgende:

[..]

Ja, namelijk dat je het idee hebt dat omdat het bij jou gelukt is (hoop ik dan voor je), het bij iedereen wel goed zal gaan.
Nee, dat idee heb ik zeker niet. Als je het niet kunt, moet je het zeker niet doen. Maar als je (denkt dat je) leven om geld draait, dan moet je niet voor een werkgever gaan werken.
quote:
Daarmee buiten beschouwing latend dat een groot deel van de mensen die een eigen bedrijf starten vooral in het huidige economische klimaat van een koude kermis thuiskomen
Ook dat zie ik anders; juist wanneer je in een economisch mindere tijd een bedrijf begint, is de kans dat je dat met een solide financiële basis doet veel groter.
quote:
, in de zin van een faillissement en een curator. Met een circeltje zijn we dan weer terug bij de verwachtingswaarde. Maar dit wordt een vrij off-topic discussie.
En het is juist dit negatieve ondernemersbeeld zoals dat algemeen in de Nederlandse maatschappij heerst, dat er voor zorgt dat Nederland een slecht ondernemers land is: aan de ene kant word je door iedereen en alles ontraden te gaan ondernemen - als je bij de KvK informeert beginnen ze meteen over waar je je al niet voor zou moeten verzekeren - , aan de andere kant is afgunst je deel als het wel goed met je gaat. Ik was vandaag nog bij iemand die zich al 15 jaar suf werkt, en daar een heel goede boterham mee binnenhaalt. Maar hij durft niet eens zijn auto voor de deur te parkeren, uit vrees voor negatieve reacties van zijn klanten.
pi_31621189
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 19:37 schreef _-rally-_ het volgende:

Nee, dat idee heb ik zeker niet. Als je het niet kunt, moet je het zeker niet doen. Maar als je (denkt dat je) leven om geld draait, dan moet je niet voor een werkgever gaan werken.
Mijn leven draait grotendeels om geld maar ik zou voor geen goud een eigen bedrijf starten. Ik heb na werktijd lekker vrij, tijd om mijn verdiende geld aan leuke dingen uit te geven en er plezier van te hebben. Ik heb geen zin om 24 uur per dag te werken, ook al kan ik daar het tienvoudige mee verdienen. Ik verdien goed en leef relaxt, meer hoeft niet als dat alleen stress betekent
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_31647647
Ik denk ook dat een ondernemer in pak hem beet 80% van de gevallen beter werknemer kan blijven. Natuurlijk zitten er wel voordelen vast aan ondernemer zijn en het is niet te hopen dat veel mensen zo gaan denken.
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_31655306
_-rally-_: Toevallig "RIch Dad, Poor Dad" gelezen? Dat boek is erg goed!

Lightning: Lastige keuze. Ik heb zelf ook zoiets. Doe nu 6VWO en ga waarschijnlijk een Bachelor doen in Business. Momenteel heb ik ook een kleine onderneming, met 1 iemand in dienst. Mocht de zaak nog beter runnen, gaat nu opzich goed, dan twijfel ik of ik de opleiding wil beginnen/afmaken. Zoiets had
Bill Gates ook en bij hem was het goed afgelopen. Laat dat nou ook bij mij zijn :-)
College student in Pasadena, CA!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')