abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31577805
LerarENkamer of lerarEkamer? Ik zou zeggen lerarENkamer, voelt gewoon natuurlijker aan. Maar blijkbaar heeft het woord leraar niet alleen een meervoud op EN maar ook op S (leraars):

le·raar (de ~ (m.), ~s/leraren)
1 iem. die onderwijs geeft => leermeester

Het is toch een regel dat als het eerste deel van de samenstelling uitsluitend een meervoud heeft op EN, het een tussen-n krijgt. Dus volgens deze regel wordt het lerarEkamer. Toch weet ik 100% zeker dat het lerarENkamer is.

Wat zie ik over het hoofd?

ps: dit is niet naar aanleiding van de taalverandering, want zover ik het weet is dit niet aangepast.
pi_31577989
muggeNzifterij...
pi_31577991
Volgens mij is het altijd al een lerarENkamer geweest, puur en alleen omdat het een samenstelling is van "leraren" en "kamer".

Als het "lerarEkamer" is, is het een samenstelling tussen "lerare" en "kamer", terwijl "lerare" geen vorm van "leraar" ooit is geweest.

(pannEkoek was vroeger wel goed, omdat "panne" een van de stamvormen van "pan" is (pannelap, pannekoek, etc.). Waarom men in GODSNAAM er "pannenkoek" en "pannenlap" van heeft gemaakt, beats me o.O)
~Dannon
pi_31578060
Het is lerarenkamer omdat het ook leraren is. Leraars heeft daar niks mee te maken.

Wat volgens jouw stukje wel zou mogen is leraarskamer, maar dat betwijfel ik.
pi_31611233
je hebt volledig gelijk met je uitzonderingsregel. Deze bepaalt echter hoe je de samenstelling van leraar + kamer schrijft (met -e of met -en). Als je een woord zou willen maken voor de kamer van een leraar zou dat dus lerarekamer kunnen zijn (maar: deze regel geldt alleen voor woorden waarbij je de -e- klank hoort, als er dus een algemeen gebruikt woord leraarkamer voor zou zijn, dan gaat de hele regel weer niet op.)
In jouw geval gaat het inderdaad om de samenstelling van leraren + kamer.
Mijn Nederlands is prima, ik kan gewoon niet typen!
pi_31611421
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 12:16 schreef boyv het volgende:
Het is lerarenkamer omdat het ook leraren is. Leraars heeft daar niks mee te maken.

Wat volgens jouw stukje wel zou mogen is leraarskamer, maar dat betwijfel ik.
Leraarskamer staat gewoon in het groene boekje. Met een verwijzing naar 'lerarenkamer', dus het zal hier wel gaan om de kamer van meerdere leraars (de -s- is dus een meervouds-s en geen tussen-s).

Daarentegen, je hebt in het Groene boekje ook de woorden 'leraarsambt', 'leraarsberoep', 'leraarsopleiding' en 'leraarsvak'. Met uitzondering van de derde lijken dit me allemaal samenstellingen van leraar + ..., dus met een tussen-s. Als dit zo is, dan is er vermoedelijk ook niet veel op tegen om de kamer van één leraar aan te duiden met 'leraarskamer'. Nu heeft in de praktijk geen enkele docent een eigen kamer, dus vandaar dat het geen gebruikt woord is, anders kon het nog best wel eens verwarrend worden.
Mijn Nederlands is prima, ik kan gewoon niet typen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')