FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Merkenrechten??
kultivatedonderdag 20 oktober 2005 @ 11:33
Ik heb een vraagje over merkenrechten.

Hoe zit dat met al die tshirts die je bijna overal ziet waarbij logo's van merken gebruikt worden en er dan wat grappigs van gemaakt.
Zoals bij de frontrunner ligt een tshirt in het groen met duidelijk herkenbaar heinikenlogo maar dan ipv biertje? beurtje?

Een nslogo met jij spoort niet eronder.

dit tshirt met overduidelijk het switsal logo erop.


Maak je dan geen inbreuk op de merkenrechten van die merken?? en slepen die merken je dan niet voor de rechter??
Chandlerdonderdag 20 oktober 2005 @ 11:35
Ja officieel mag het niet maar veel bedrijven hebben er geen probleem mee zolang het maar niet voor grote commerciele doeleinden gebruikt wordt. En zoals je al zegt; dat is een zwitsal logo dus het is andersom weer reclame voor zwitsal
RM-rfdonderdag 20 oktober 2005 @ 11:41
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 11:33 schreef kultivate het volgende:

Maak je dan geen inbreuk op de merkenrechten van die merken?? en slepen die merken je dan niet voor de rechter??
Ja, het is een inbreuk op het merkenrecht en een bedrijf _kan_ hiertegen optreden,

Maar waarom zouden ze dat doen, meestal kost dat hen ook tijd en moeite, die ze beter kunnen besteden ...

Wie het wel doet is bv Disney, die is heen gericht op zijn Intellectueel Eigendom...
Ook had Luxaflex een overactieve juridische afdeling, die bv publicaties op het internet gingen nazoeken waar ipv het juist woord 'jaloezieen' de merknaam Luxaflex gebruikt werd en dan deze ging aanschrijven dat dat vervangen diende te worden, dus Luxaflex niet gebruikt mocht worden, waar men eigen 'horizontale jaloezie bedoelt (de reden was dat men daar een beetje angst had dat concurrenten daar dan specifiek misbruik konden maken, door te beargumenteren dat het van een merknaam, een algemeen gebruikte term was) ...

daarentegen heb ik ook wel eens gehoort dat een journalist die een bepaald object beschreven had als 'een doos Droste-chocolaatjes, vervolgens een echte doos Droste chocolaatjes opgestuurd krijg, van Van Nelle, als dank dat hij de merknaam ook in een algemeen artikel gebruik had ...
kultivatedonderdag 20 oktober 2005 @ 11:45
MAar als je nou met die merklogo's en namen een beetje een gimmick maakt dat weer niet echt positief is voor het bedrijf dan is de kans dus groot dat ze daar maatregelen tegen nemen wanneer tshirts daarvan in behoorlijk wat winkels te koop zijn?
RM-rfdonderdag 20 oktober 2005 @ 11:58
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 11:45 schreef kultivate het volgende:
MAar als je nou met die merklogo's en namen een beetje een gimmick maakt dat weer niet echt positief is voor het bedrijf dan is de kans dus groot dat ze daar maatregelen tegen nemen wanneer tshirts daarvan in behoorlijk wat winkels te koop zijn?
Ja, zodra een bedrijf er schade van kan ondervinden, zullen ze je waarschijnlijk keihard aanpakken.
kultivatedonderdag 20 oktober 2005 @ 12:08
En maakt het dan ook nog uit of je alleen de letters van een bedrijf gebruikt in de huisstijl van het bedrijf of ook het logo en de letters?
heiden6donderdag 20 oktober 2005 @ 12:16
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 11:41 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Ja, het is een inbreuk op het merkenrecht en een bedrijf _kan_ hiertegen optreden,

Maar waarom zouden ze dat doen, meestal kost dat hen ook tijd en moeite, die ze beter kunnen besteden ...

Wie het wel doet is bv Disney, die is heen gericht op zijn Intellectueel Eigendom...
Ook had Luxaflex een overactieve juridische afdeling, die bv publicaties op het internet gingen nazoeken waar ipv het juist woord 'jaloezieen' de merknaam Luxaflex gebruikt werd en dan deze ging aanschrijven dat dat vervangen diende te worden, dus Luxaflex niet gebruikt mocht worden, waar men eigen 'horizontale jaloezie bedoelt (de reden was dat men daar een beetje angst had dat concurrenten daar dan specifiek misbruik konden maken, door te beargumenteren dat het van een merknaam, een algemeen gebruikte term was) ...

daarentegen heb ik ook wel eens gehoort dat een journalist die een bepaald object beschreven had als 'een doos Droste-chocolaatjes, vervolgens een echte doos Droste chocolaatjes opgestuurd krijg, van Van Nelle, als dank dat hij de merknaam ook in een algemeen artikel gebruik had ...
Net zoals bij Kleenex, Pampers en de Walkman.
Vulkanvrijdag 21 oktober 2005 @ 12:28
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 11:45 schreef kultivate het volgende:
MAar als je nou met die merklogo's en namen een beetje een gimmick maakt dat weer niet echt positief is voor het bedrijf dan is de kans dus groot dat ze daar maatregelen tegen nemen wanneer tshirts daarvan in behoorlijk wat winkels te koop zijn?
Die gasten die dat soort T-shirts maken zijn ook niet gek. Ze zullen wel geinige dingen uitbrengen, maar ze zullen niet te ver gaan. Niet iedereen staat te springen voor een rechtzaak waar je dik verliest mee kunt draaien.