quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 11:33 schreef kultivate het volgende:Maak je dan geen inbreuk op de merkenrechten van die merken?? en slepen die merken je dan niet voor de rechter??
Ja, het is een inbreuk op het merkenrecht en een bedrijf _kan_ hiertegen optreden,
Maar waarom zouden ze dat doen, meestal kost dat hen ook tijd en moeite, die ze beter kunnen besteden ...
Wie het wel doet is bv Disney, die is heen gericht op zijn Intellectueel Eigendom...
Ook had Luxaflex een overactieve juridische afdeling, die bv publicaties op het internet gingen nazoeken waar ipv het juist woord 'jaloezieen' de merknaam Luxaflex gebruikt werd en dan deze ging aanschrijven dat dat vervangen diende te worden, dus Luxaflex niet gebruikt mocht worden, waar men eigen 'horizontale jaloezie bedoelt (de reden was dat men daar een beetje angst had dat concurrenten daar dan specifiek misbruik konden maken, door te beargumenteren dat het van een merknaam, een algemeen gebruikte term was) ...
daarentegen heb ik ook wel eens gehoort dat een journalist die een bepaald object beschreven had als 'een doos Droste-chocolaatjes, vervolgens een echte doos Droste chocolaatjes opgestuurd krijg, van Van Nelle, als dank dat hij de merknaam ook in een algemeen artikel gebruik had ...
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25