Deze maand moet ik 578 euro betalen voor m'n energie.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:38 schreef Megumi het volgende:
Ben gewoon heel erg bang dat het dokken wordt![]()
Ombudsman hebben wij ook gedaan, is gewoon 0,0 reactie op gekomenquote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:44 schreef mystery1980 het volgende:
anders ombudsman of rechtswinkel even informeren
Die meters zijn van voor de 2e wereldoorlog. Ik woon in een groot vrijstaand huis, de benedenverdieping is niet van mij en is apart berekend (winkelpand). Ik heb zelfs sinds 2002 ofzo een hogerendementscombiketel (hiervoor had ik 30 jaar ouwe meuk), dus ik ging ervanuit dat ik sowieso al zuiniger aan zou doen...quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:43 schreef mystery1980 het volgende:
kijken of de meters wel kloppen 350 is erg veel , woon je in een villa ofzo? Controleer even wanneer de meters voor het laatst vervangen zijn enzo.
Heb je erg veel elektrische apparaten draaien? Elektrische boiler? Veel computers? Want anders is het verbruik wel verdacht hoog. Maarja, als het een vrijstaand huis is, dan moet je toch draadjes naar de buren zien hangen. Betaal je niet toevallig ook de kosten van de onderburen?quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:46 schreef Kreator het volgende:
[..]
Die meters zijn van voor de 2e wereldoorlog. Ik woon in een groot vrijstaand huis, de benedenverdieping is niet van mij en is apart berekend (winkelpand). Ik heb zelfs sinds 2002 ofzo een hogerendementscombiketel (hiervoor had ik 30 jaar ouwe meuk), dus ik ging ervanuit dat ik sowieso al zuiniger aan zou doen...
Ben nu bezig met een 4 weken lange meting, om te kijken of die meters misschien kapot zijn....maar echt verwachten doe ik dat niet...
Nope. Ben de helft vd tijd niet thuis. Ik werk overdag en ben afgelopen jaren zeker 50% vd weekenden niet thuis geweest. Ik heb 1 tv, 1 vaatwasser en 1 computer (die vaak aanstaat).quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:48 schreef Troel het volgende:
[..]
Heb je erg veel elektrische apparaten draaien? Elektrische boiler? Veel computers? Want anders is het verbruik wel verdacht hoog. Maarja, als het een vrijstaand huis is, dan moet je toch draadjes naar de buren zien hangen. Betaal je niet toevallig ook de kosten van de onderburen?
Wasmachine? Droger? maar zelfs dan is het belachelijk veel hoor. Ik zou met je onderbuurman gaan praten. (Let wel: als die inderdaad veel te weinig betaald is het nog maar de vraag offie toegeeft, want dan moet hij ineens veel meer gaan betalenquote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:51 schreef Kreator het volgende:
[..]
Nope. Ben de helft vd tijd niet thuis. Ik werk overdag en ben afgelopen jaren zeker 50% vd weekenden niet thuis geweest. Ik heb 1 tv, 1 vaatwasser en 1 computer (die vaak aanstaat).
Als ik ook voor de buren zou betalen, zou dat de afgelopen jaren niet anders moeten zijn geweest...er is niets veranderd. Ik ga morgen wel even praten met de benedenbuurman. Misschien dat hij ook rare dingen heeft...
Dan kunnen die standen haast niet alleen van jou zijn.quote:
1 jaar vergeten idd. verder niets, Essent neemt aan dat ik het vergeten ben, maar dat is niet zo. Dat blijkt ook niet uit mijn jaarafrekening. En ja, ik heb wel jaarafrekeningen gehad en ik heb ook gewoon elke maand betaald...quote:Op donderdag 20 oktober 2005 11:08 schreef Mr.Saboteur het volgende:
Hebben ze je geen rekening gegeven vanaf 2002 (toen ze de meter hebben gecontroleerd) tot aan 2005, omdat ze elk jaar geen nieuwe metergegevens door hebben gekregen? (je gaf zelf al aan dat het 1 jaar vergeten was, 1 jaar waarschijnlijk te laat doorgegeven)
Ik vrees dat je inderdaad de sjaak bent Krea.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 11:18 schreef Kreator het volgende:
[..]
1 jaar vergeten idd. verder niets, Essent neemt aan dat ik het vergeten ben, maar dat is niet zo. Dat blijkt ook niet uit mijn jaarafrekening. En ja, ik heb wel jaarafrekeningen gehad en ik heb ook gewoon elke maand betaald....
En wat zit er allemaal bij in je jaarrekening?quote:Op donderdag 20 oktober 2005 11:18 schreef Kreator het volgende:
[..]
1 jaar vergeten idd. verder niets, Essent neemt aan dat ik het vergeten ben, maar dat is niet zo. Dat blijkt ook niet uit mijn jaarafrekening. En ja, ik heb wel jaarafrekeningen gehad en ik heb ook gewoon elke maand betaald....
Ja, en dat is dus krom, omdat er maar een jaar geschat is volgens de afrekeningen. Bovendien kan je dit niet in een jaar oplopen, zo'n bedrag.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 11:34 schreef avotar het volgende:
Ligt de schuld bij Essent.. sja.. voor een deel wel ja... zij hebben te lang jou geschat en blijkbaar te laag.
Neej.. 2 jaar is het geschat.. 1 keer echt.. en 1 keer omdat Krea te laat was met het doorgeven van z'n eigen standen.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 16:47 schreef Troel het volgende:
[..]
Ja, en dat is dus krom, omdat er maar een jaar geschat is volgens de afrekeningen. Bovendien kan je dit niet in een jaar oplopen, zo'n bedrag.
Juist... daar ben ik nu ook wel nieuwsgierig naar eigenljk.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 07:43 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Wat is je jaarverbruik in kwh eigenlijk??
Het is maar 1x geschat. De Essent heeft echter in de computer staan dat het 2x is geschat. Dus dit moet van 1 jaar zijn.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 07:26 schreef avotar het volgende:
[..]
Neej.. 2 jaar is het geschat.. 1 keer echt.. en 1 keer omdat Krea te laat was met het doorgeven van z'n eigen standen.
En ja.. dan kan zo'n bedrag best snel oplopen hoor.. reken maar uit.. 24 maanden op 2240 euro.. dat is iets van 90 euro of zo...? per maand wat je dan te weinig betaald hebt?
hmmm da's nog best stevig..
Dat zei ik ook nog tegen ze. "ik heb verdomme toch geen wietplantage..."quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 07:43 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
zoveel verbruik is onmogelijk als je geen wietplantage hebt ofzo. Als je inderdaad zo zuinig bent as je zegt, zit er ergens een groot energielek! ,
Zet alles eens uit en kijk of je meter draait en ga dan 1 voor 1 je apparaten aanzetten. Als daar niks mis mee lijkt, koop dan een kwh meter en kijk elk aftapunt naar stroomlekken, Een kapotte elektrische boiler, of elektrische oven, of kachel zou een oorzaak kunnen zijn.
Wat is je jaarverbruik in kwh eigenlijk??
Ik moest elk jaar een ietsiepietsie (100, 200 euro ofzo, waardoor ze mijn maandbedrag telkens 10 of 20 bijstelden) bijbetalen. Ik moet nog ff uitrekenen wat het totale verbruik was sinds ik erin ben gekomen.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 08:05 schreef Rewimo het volgende:
In dat jaar dat de standen geschat zijn, heb je toen moeten bijbetalen of kreeg je toen geld terug? En hoeveel is je totale verbruik tussen het moment dat je in het huis kwam en de rekening (eindstanden minus beginstanden)?
4399 met een pc die heel vaak aanstaat valt wel mee.. .quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 11:07 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dat zei ik ook nog tegen ze. "ik heb verdomme toch geen wietplantage..."
Volgens de Essent:
elec Kwh: 4399
gas M3: 5410
Terwijl dat afgelopen jaren dus véééééél minder was.
Thx voor de info en de tips. Dat zijn zeker nog de dingen die ik ga doen. Totalen bekijken, terugrekenen en kijken of het gemiddeld wel ongeveer klopt. Maar dan nog, stel dat het gemiddeld 180 had moeten zijn, dan heeft ten eerste de essent geblunderd met de schatting en ten tweede zou er tussendoor met een goede doorgegeven telling wel bijgesteld moeten zijn...quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 08:50 schreef ennuik het volgende:
Ja, dat zijn echt geen leuke verrassingen.
Als ik het goed begrijp, is het verbruik wel degelijk mogelijk. Mijn simpele theorie:
Naar alle waarschijnlijkheid is het voorschot door de jaren heen ongeveer gelijk gebleven, door die schattingen. Dus in verbruiksjaar 2002-2003, 2003-2004 en 2004-2005 heb je ongeveer ¤1450 per jaar betaald, wat waarschijnlijk in het eerste jaar een goed voorschot was maar door de schattingen en verhoging van energieprijzen achterhaald is.
Nu, na 2 schattingen en een echte meterstand (dit volgens Essent), komt Essent er achter dat je 2240 euro moet bij betalen. Als je dit uitsmeerd over de bovenstaande verbruiksjaren, zou je uitkomen op een gemiddeld voorschot van ¤180 per maand. En dat is helemaal geen onredelijk voorschot, afhankelijk wat er in het voorschot is meegenomen. Het lijkt er op dat je pech hebt.
Wat je wel kan doen is:
Hoofdschakelaar "uitzetten", kijken of de meter na een kwartier nog aan het bewegen is. Er kan bijvoorbeeld afgetapt worden maar over het algemeen: een meter die kapot is, gaat of als een tierelier draaien (dus meer dan 100.000 kWh per jaar) of staat stil.
Beste manier: Beginstanden nakijken (standen op dag van overdracht) en vandaag de dag. Vraag bij Essent de prijzen van destijds en nu op. Kijk wat je had moeten betalen en hoeveel je betaald hebt.
Succes er mee!
Ik heb een HR combiketel ja.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 11:09 schreef avotar het volgende:
[..]
4399 met een pc die heel vaak aanstaat valt wel mee.. .
jouw gas daarentegen.. daar kan ik niet over oordelen.. jij had een hr ketel toch?
Ben je toevallig je voorgevel kwijt ofzo? Man wat een toename.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 11:13 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik heb een HR combiketel ja.
4399 is wel heel erg veel hoor.
2002/2003: 1911
2003/2004: 1869
2004/2005: 4399
Dat ga ik vanmiddag ff navragen bij de makelaar die hier beneden zit. Maar ik ga eerst ff totalen uitrekenen vd afgelopen jaren...quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 11:40 schreef IntruderAlert het volgende:
[..]
Ben je toevallig je voorgevel kwijt ofzo? Man wat een toename.
Is t mischien niet mogelijk omdat t 1 pand is met 2 verschillende ruimten (woon / winkel) dat ze de winkel bij jou hebben opgeteld.
Dit lijkt mij haast waarschijnlijk.
1911 + 1869 + 4399 : 3 = gemiddeld 2726quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 11:13 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik heb een HR combiketel ja.
4399 is wel heel erg veel hoor.
2002/2003: 1911
2003/2004: 1869
2004/2005: 4399
Nee.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 12:50 schreef Rewimo het volgende:
Heb je de door jou opgenomen standen nog?
Ja ik weet het, maar mijn gemiddelde maandelijkse verbruik is al jaren tussen de 120 en 140.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 12:50 schreef Rewimo het volgende:
[..]
1911 + 1869 + 4399 : 3 = gemiddeld 2726
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |