abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Official ESF Kreviewer donderdag 20 oktober 2005 @ 10:35:40 #1
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_31576165
Vorige week kreeg ik een afrekening van de Essent. Ik dacht dat er een foutje was gemaakt. De rekening was 2240 euro bijbetalen (bovenop de 1450 euro die ik al had betaald als voorschot).

Mijn maandbedrag was 120 euro en is naar 350 euro gegaan. Uiteraard heb ik meteen gebeld. Volgens de Essent is het sinds 2002 geschat, ipv dat ze mijn doorgegeven tellerstanden hebben gebruikt, waarbij de schatting te laag was en zodoende dus nu ineens veel moet bijbetalen.
Nu heb ik na 2 uur telefoongesprekken en wazige verhalen van Essentkant voor elkaar gekregen dat mijn belachelijke maandvoorschot van 350 verlaagd is naar 180. Tevens heb bij godsgratie een 10 maandenregeling ipv een 6 maandenregeling gekregen voor het afbetalen van de 2240 euro.

Volgens de Essent is mijn verbruik dus de afgelopen jaren geschat.
De feiten:
2001: beginstand doorgegeven (Essent heeft dit ook in de computer staan)
2002: Monteur heeft de standen opgenomen (Essent heeft dit ook in de computer staan)
2003: Standen vergeten door te geven. Essent doet schatting. Staat ook op de afrekening
2004: Standen wél doorgegeven. Afrekening geeft aan dat er geen schatting is. Bij essent in de computer staat schatting. ("ik zal het wel te laat hebben doorgegeven...ofzo")
2005: Standen doorgegeven. Essent geeft mij een rekening van 2240 euro.

Vanaf 2001 is ook elk jaar mijn maandbedrag netjes omhoog bijgesteld.

Wat kan ik hier in hemelsnaam nog aan doen? Essent geeft aan "verbruikt is verbruikt. Uw probleem is niet ons probleem. De betalingsregeling is al supersoepel."
Mijn mening is dat de Essent sterk in gebreke is gebleven. Ten eerste door verkeerde schattingen en ten tweede omdat ze mijn doorgegeven meterstanden niet in de computer hebben staan, terwijl dat wél op mijn afrekening staat van 2004.

Voor diegene die het gelezen heeft en het nog snapt: chapeau. Ik begrijp er zelf zo langzamerhand geen zak meer van.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 10:38:46 #2
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_31576229
Ben gewoon heel erg bang dat het dokken wordt
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  Official ESF Kreviewer donderdag 20 oktober 2005 @ 10:41:24 #3
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_31576293
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 10:38 schreef Megumi het volgende:
Ben gewoon heel erg bang dat het dokken wordt
Deze maand moet ik 578 euro betalen voor m'n energie. .

Ze kunnen toch niet verwachten dat een normaal mens dit kan betalen? Zeker omdat ze me nooit hebben gewaarschuwd??
Is er niet ergens een geschillencommissie ofzo? Ik wil m'n klacht ergens kwijt, want de Essenthelpdeskmedewerkers zijn onpersoonlijke machines.
pi_31576331
kijken of de meters wel kloppen 350 is erg veel , woon je in een villa ofzo? Controleer even wanneer de meters voor het laatst vervangen zijn enzo.
liever een slechte waarheid, dan een goede leugen
geld verdiensite's? klik hier
pi_31576376
anders ombudsman of rechtswinkel even informeren
pi_31576379
Het zoveelste horror verhaal van Essent, zelf heb ik het ook meegemaakt.
Je kunt schreeuwen wat je wilt, betalen zal je toch!

Essent
pi_31576397
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 10:44 schreef mystery1980 het volgende:
anders ombudsman of rechtswinkel even informeren
Ombudsman hebben wij ook gedaan, is gewoon 0,0 reactie op gekomen
  Official ESF Kreviewer donderdag 20 oktober 2005 @ 10:46:42 #8
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_31576420
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 10:43 schreef mystery1980 het volgende:
kijken of de meters wel kloppen 350 is erg veel , woon je in een villa ofzo? Controleer even wanneer de meters voor het laatst vervangen zijn enzo.
Die meters zijn van voor de 2e wereldoorlog. Ik woon in een groot vrijstaand huis, de benedenverdieping is niet van mij en is apart berekend (winkelpand). Ik heb zelfs sinds 2002 ofzo een hogerendementscombiketel (hiervoor had ik 30 jaar ouwe meuk), dus ik ging ervanuit dat ik sowieso al zuiniger aan zou doen...
Ben nu bezig met een 4 weken lange meting, om te kijken of die meters misschien kapot zijn....maar echt verwachten doe ik dat niet...
  donderdag 20 oktober 2005 @ 10:46:51 #9
35189 Troel
scherp en bot
pi_31576426
Tering, ik wist dat Essent erg was, maar zo erg heb ik het nog niet gehoord.

De standen die ze opgegeven hebben zijn wel de standen die kloppen?
Als in, de beginstand is inderdaad de beginstand (wat betreft 2001) en de stand van dit jaar klopt ook?
Ze zijn misschien wel heel coulant dat je een 10 maanden regeling hebt, maar ik vind dat dat bij zulke bedragen eerder een 20 maanden regeling hoort te zijn. Alsof de lonen zo hoog zijn tegenwoordig.

Die afrekening van 2004, kloppen die getallen? Als er op de afrekening de door jou doorgegeven getallen staan, en in hun computer geschatte (te lage) getallen, misschien dat je daar dan nog wat mee kan. Dan had je namelijk vorig jaar al idioot veel bij moeten betalen.
Als je de afrekening nog hebt tenminste.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 20 oktober 2005 @ 10:48:36 #10
35189 Troel
scherp en bot
pi_31576457
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 10:46 schreef Kreator het volgende:

[..]

Die meters zijn van voor de 2e wereldoorlog. Ik woon in een groot vrijstaand huis, de benedenverdieping is niet van mij en is apart berekend (winkelpand). Ik heb zelfs sinds 2002 ofzo een hogerendementscombiketel (hiervoor had ik 30 jaar ouwe meuk), dus ik ging ervanuit dat ik sowieso al zuiniger aan zou doen...
Ben nu bezig met een 4 weken lange meting, om te kijken of die meters misschien kapot zijn....maar echt verwachten doe ik dat niet...
Heb je erg veel elektrische apparaten draaien? Elektrische boiler? Veel computers? Want anders is het verbruik wel verdacht hoog. Maarja, als het een vrijstaand huis is, dan moet je toch draadjes naar de buren zien hangen. Betaal je niet toevallig ook de kosten van de onderburen?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Official ESF Kreviewer donderdag 20 oktober 2005 @ 10:50:03 #11
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_31576490
De getallen op mijn jaarafrekeningen, voor zover je daar uit kunt komen met die ingewikkelde meuk, komen overeen met de getallen vd Essent. Die hebben ze dus wel gebruikt....

Er klopt dus ergens iets gigantisch niet, maar ik kan er de vinger nog niet opleggen en de Essent helpt me niet echt mee. . Ben benieuwd hoe hard ze zouden werken als het vice versa was.
  Official ESF Kreviewer donderdag 20 oktober 2005 @ 10:51:51 #12
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_31576522
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 10:48 schreef Troel het volgende:

[..]

Heb je erg veel elektrische apparaten draaien? Elektrische boiler? Veel computers? Want anders is het verbruik wel verdacht hoog. Maarja, als het een vrijstaand huis is, dan moet je toch draadjes naar de buren zien hangen. Betaal je niet toevallig ook de kosten van de onderburen?
Nope. Ben de helft vd tijd niet thuis. Ik werk overdag en ben afgelopen jaren zeker 50% vd weekenden niet thuis geweest. Ik heb 1 tv, 1 vaatwasser en 1 computer (die vaak aanstaat).
Mijn verwarming slaat automatisch smorgens een half uurtje aan, en savonds van 6 tot half 11. Voor de rest staat ie op ontdooistand 15 graden.

Als ik ook voor de buren zou betalen, zou dat de afgelopen jaren niet anders moeten zijn geweest...er is niets veranderd. Ik ga morgen wel even praten met de benedenbuurman. Misschien dat hij ook rare dingen heeft...
  donderdag 20 oktober 2005 @ 10:54:01 #13
35189 Troel
scherp en bot
pi_31576558
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 10:51 schreef Kreator het volgende:

[..]

Nope. Ben de helft vd tijd niet thuis. Ik werk overdag en ben afgelopen jaren zeker 50% vd weekenden niet thuis geweest. Ik heb 1 tv, 1 vaatwasser en 1 computer (die vaak aanstaat).
Als ik ook voor de buren zou betalen, zou dat de afgelopen jaren niet anders moeten zijn geweest...er is niets veranderd. Ik ga morgen wel even praten met de benedenbuurman. Misschien dat hij ook rare dingen heeft...
Wasmachine? Droger? maar zelfs dan is het belachelijk veel hoor. Ik zou met je onderbuurman gaan praten. (Let wel: als die inderdaad veel te weinig betaald is het nog maar de vraag offie toegeeft, want dan moet hij ineens veel meer gaan betalen )
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Official ESF Kreviewer donderdag 20 oktober 2005 @ 10:58:43 #14
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_31576641
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 10:54 schreef Troel het volgende:

[..]

Wasmachine? Droger?
Moeder. .
  donderdag 20 oktober 2005 @ 11:02:36 #15
35189 Troel
scherp en bot
pi_31576720
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 10:58 schreef Kreator het volgende:

[..]

Moeder. .
Dan kunnen die standen haast niet alleen van jou zijn.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_31576817
Hebben ze je geen rekening gegeven vanaf 2002 (toen ze de meter hebben gecontroleerd) tot aan 2005, omdat ze elk jaar geen nieuwe metergegevens door hebben gekregen? (je gaf zelf al aan dat het 1 jaar vergeten was, 1 jaar waarschijnlijk te laat doorgegeven)
pi_31576820
Bij de essent gaat zo veel mis dat is niet meer normaal. Begin maar eens met aangetekende brieven naar de directie te sturen. Kans dat er dan eens objectief naar gekeken wordt. Spookrekeningen is daar aan de orde van de dag. Misschien dat het gewoon weer tijd wordt om de energiebedrijven te gaan nationaliseren, want wat er nu aan de hand is gaat nergens meer over.
  Official ESF Kreviewer donderdag 20 oktober 2005 @ 11:18:16 #18
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_31576986
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 11:08 schreef Mr.Saboteur het volgende:
Hebben ze je geen rekening gegeven vanaf 2002 (toen ze de meter hebben gecontroleerd) tot aan 2005, omdat ze elk jaar geen nieuwe metergegevens door hebben gekregen? (je gaf zelf al aan dat het 1 jaar vergeten was, 1 jaar waarschijnlijk te laat doorgegeven)
1 jaar vergeten idd. verder niets, Essent neemt aan dat ik het vergeten ben, maar dat is niet zo. Dat blijkt ook niet uit mijn jaarafrekening. En ja, ik heb wel jaarafrekeningen gehad en ik heb ook gewoon elke maand betaald... .
  donderdag 20 oktober 2005 @ 11:34:39 #19
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_31577309
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 11:18 schreef Kreator het volgende:

[..]

1 jaar vergeten idd. verder niets, Essent neemt aan dat ik het vergeten ben, maar dat is niet zo. Dat blijkt ook niet uit mijn jaarafrekening. En ja, ik heb wel jaarafrekeningen gehad en ik heb ook gewoon elke maand betaald... .
Ik vrees dat je inderdaad de sjaak bent Krea.

Achteraf.. maar dat is natuulijk nu makkelijk praten, had je het eerste jaar dat je te laat was met de meterstanden er toen al achteraan moeten gaan om ze toch te laten verwerken in je eventuele voorschot.

Je mag er inderdaad wel vanuit gaan dat nu ze gewoon goed zijn opgenomen, je al die jaren gewoon te weinig betaald hebt. Dat is natuurlijk zwaar kut om daar nu mee geconfronteerd te worden. Maar ik vrees dat je er weinig meer aan kan doen, zeker als je nu constateerd dat alles qua standen wat er nu op je jaarrekening staat klopt.

Het enige wat je nog zou kunnen doen is er mee langs iemand gaan die er verstand van heeft. Bijvoorbeeld je buren om daar in elk geval te controleren of alle tarieven ed. in elk geval overeenkomen.

Mocht je nog verder contact gaan hebben met Essent, noteer in elk geval alles.... namen van personen met wie je spreekt, datums en tijden. Ook als je schriftelijk gaat corresponderen hou dit bij.

Ligt de schuld bij Essent.. sja.. voor een deel wel ja... zij hebben te lang jou geschat en blijkbaar te laag.
Ligt de schuld bij jou.... sja.. ook voor een deel.. je had er eerder achteraan moeten gaan.. maar aan de andere kant.. dat doe je ook niet als het voor je gevoel ongeveer wel klopt.

sux dude..
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  donderdag 20 oktober 2005 @ 11:37:04 #20
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_31577358
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 11:18 schreef Kreator het volgende:

[..]

En wat zit er allemaal bij in je jaarrekening?

elektriciteit.. warmte misschien ook ? gas.. water?
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  donderdag 20 oktober 2005 @ 16:47:41 #21
35189 Troel
scherp en bot
pi_31582812
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 11:34 schreef avotar het volgende:

Ligt de schuld bij Essent.. sja.. voor een deel wel ja... zij hebben te lang jou geschat en blijkbaar te laag.
Ja, en dat is dus krom, omdat er maar een jaar geschat is volgens de afrekeningen. Bovendien kan je dit niet in een jaar oplopen, zo'n bedrag.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_31582872
gewoon betalen en in het vervolg minder fokken
Gemiddeld reactieniveau op de FP:
[quote]Ben benieuwd wanneer Bin Laden zelf met een boek komt![/quote]
Buzzz: Wat, gebundelde grot tekeningen??? >:)
pi_31582886
Je hoort dit zóveel, is niet meer normaal. Zou eens op de site van Kassa of Radar of iets dergelijks gaan kijken. Ik denk dat je daar een hoop informatie kan vinden...
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_31582972
Als je in een willekeurige groep mensen uit het werkgebied van de essent, de naam essent of inhome laat vallen. Dan is er een keer voor een week voldoende gespreksstof.
pi_31590434
moeten de meters dan niet door essent al lang vervangen zijn??? Ik heb hier eneco (klein huurhuisje) en die kwamen pas dus nieuwe meters brengen hier. Als die meters zo oud zijn (ongeacht of ze kapot zijn of niet) lijkt mij dat al een gebrek van essent waarvoor je ze verantwoordelijk kunt stellen. het zal niet makkelijk zijn, maar het bedrag is groot genoeg om te proberen eronder uit te komen.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 07:26:40 #26
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_31597691
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 16:47 schreef Troel het volgende:

[..]

Ja, en dat is dus krom, omdat er maar een jaar geschat is volgens de afrekeningen. Bovendien kan je dit niet in een jaar oplopen, zo'n bedrag.
Neej.. 2 jaar is het geschat.. 1 keer echt.. en 1 keer omdat Krea te laat was met het doorgeven van z'n eigen standen.
En ja.. dan kan zo'n bedrag best snel oplopen hoor.. reken maar uit.. 24 maanden op 2240 euro.. dat is iets van 90 euro of zo...? per maand wat je dan te weinig betaald hebt?
hmmm da's nog best stevig..
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 07:43:28 #27
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31597735
zoveel verbruik is onmogelijk als je geen wietplantage hebt ofzo. Als je inderdaad zo zuinig bent as je zegt, zit er ergens een groot energielek! ,

Zet alles eens uit en kijk of je meter draait en ga dan 1 voor 1 je apparaten aanzetten. Als daar niks mis mee lijkt, koop dan een kwh meter en kijk elk aftapunt naar stroomlekken, Een kapotte elektrische boiler, of elektrische oven, of kachel zou een oorzaak kunnen zijn.

Wat is je jaarverbruik in kwh eigenlijk??
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 07:49:14 #28
120146 IntruderAlert
Beware of the Leopard
pi_31597759
Ik leef met je mee, ik heb een rekening van 1300 euro extra gekregen.
Dit is deels mijn en deels essents schuld geweest.
Maar alles wat ze hadeen berekend heb ik echt gebruikt, dus ik heb gedokt.

Maar dat verbuik wat jij beschrijft kan haast niet, weet je zeker dat je niet voor de verwarming van dat winkelpand beneden betaald.
Connection reset by little gnomes with hatchets.
Plato: To Be is to Do, Socrates: To Do is to Be, Sinatra: Do Be Do Be Do.
pi_31597770
Dit is echt klote voor je.
Succes en hopen dat je er nog wat aan kan doen.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 08:02:02 #30
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_31597830
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 07:43 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Juist... daar ben ik nu ook wel nieuwsgierig naar eigenljk.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 21 oktober 2005 @ 08:05:45 #31
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_31597850
In dat jaar dat de standen geschat zijn, heb je toen moeten bijbetalen of kreeg je toen geld terug? En hoeveel is je totale verbruik tussen het moment dat je in het huis kwam en de rekening (eindstanden minus beginstanden)?

[ Bericht 38% gewijzigd door Rewimo op 21-10-2005 08:59:30 ]
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 08:50:50 #32
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_31598232
Ja, dat zijn echt geen leuke verrassingen.

Als ik het goed begrijp, is het verbruik wel degelijk mogelijk. Mijn simpele theorie:

Naar alle waarschijnlijkheid is het voorschot door de jaren heen ongeveer gelijk gebleven, door die schattingen. Dus in verbruiksjaar 2002-2003, 2003-2004 en 2004-2005 heb je ongeveer ¤1450 per jaar betaald, wat waarschijnlijk in het eerste jaar een goed voorschot was maar door de schattingen en verhoging van energieprijzen achterhaald is.

Nu, na 2 schattingen en een echte meterstand (dit volgens Essent), komt Essent er achter dat je 2240 euro moet bij betalen. Als je dit uitsmeerd over de bovenstaande verbruiksjaren, zou je uitkomen op een gemiddeld voorschot van ¤180 per maand. En dat is helemaal geen onredelijk voorschot, afhankelijk wat er in het voorschot is meegenomen. Het lijkt er op dat je pech hebt.

Wat je wel kan doen is:
Hoofdschakelaar "uitzetten", kijken of de meter na een kwartier nog aan het bewegen is. Er kan bijvoorbeeld afgetapt worden maar over het algemeen: een meter die kapot is, gaat of als een tierelier draaien (dus meer dan 100.000 kWh per jaar) of staat stil.

Beste manier: Beginstanden nakijken (standen op dag van overdracht) en vandaag de dag. Vraag bij Essent de prijzen van destijds en nu op. Kijk wat je had moeten betalen en hoeveel je betaald hebt.

Succes er mee!
  Official ESF Kreviewer vrijdag 21 oktober 2005 @ 11:05:11 #33
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_31600358
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 07:26 schreef avotar het volgende:

[..]

Neej.. 2 jaar is het geschat.. 1 keer echt.. en 1 keer omdat Krea te laat was met het doorgeven van z'n eigen standen.
En ja.. dan kan zo'n bedrag best snel oplopen hoor.. reken maar uit.. 24 maanden op 2240 euro.. dat is iets van 90 euro of zo...? per maand wat je dan te weinig betaald hebt?
hmmm da's nog best stevig..
Het is maar 1x geschat. De Essent heeft echter in de computer staan dat het 2x is geschat. Dus dit moet van 1 jaar zijn.
  Official ESF Kreviewer vrijdag 21 oktober 2005 @ 11:07:47 #34
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_31600422
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 07:43 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
zoveel verbruik is onmogelijk als je geen wietplantage hebt ofzo. Als je inderdaad zo zuinig bent as je zegt, zit er ergens een groot energielek! ,

Zet alles eens uit en kijk of je meter draait en ga dan 1 voor 1 je apparaten aanzetten. Als daar niks mis mee lijkt, koop dan een kwh meter en kijk elk aftapunt naar stroomlekken, Een kapotte elektrische boiler, of elektrische oven, of kachel zou een oorzaak kunnen zijn.

Dat zei ik ook nog tegen ze. "ik heb verdomme toch geen wietplantage..."

Volgens de Essent:

elec Kwh: 4399
gas M3: 5410

Terwijl dat afgelopen jaren dus véééééél minder was.
  Official ESF Kreviewer vrijdag 21 oktober 2005 @ 11:09:00 #35
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_31600447
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 08:05 schreef Rewimo het volgende:
In dat jaar dat de standen geschat zijn, heb je toen moeten bijbetalen of kreeg je toen geld terug? En hoeveel is je totale verbruik tussen het moment dat je in het huis kwam en de rekening (eindstanden minus beginstanden)?
Ik moest elk jaar een ietsiepietsie (100, 200 euro ofzo, waardoor ze mijn maandbedrag telkens 10 of 20 bijstelden) bijbetalen. Ik moet nog ff uitrekenen wat het totale verbruik was sinds ik erin ben gekomen.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 11:09:46 #36
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_31600463
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 11:07 schreef Kreator het volgende:

[..]

Dat zei ik ook nog tegen ze. "ik heb verdomme toch geen wietplantage..."

Volgens de Essent:

elec Kwh: 4399
gas M3: 5410

Terwijl dat afgelopen jaren dus véééééél minder was.
4399 met een pc die heel vaak aanstaat valt wel mee.. .

jouw gas daarentegen.. daar kan ik niet over oordelen.. jij had een hr ketel toch?
  Official ESF Kreviewer vrijdag 21 oktober 2005 @ 11:12:26 #37
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_31600499
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 08:50 schreef ennuik het volgende:
Ja, dat zijn echt geen leuke verrassingen.

Als ik het goed begrijp, is het verbruik wel degelijk mogelijk. Mijn simpele theorie:

Naar alle waarschijnlijkheid is het voorschot door de jaren heen ongeveer gelijk gebleven, door die schattingen. Dus in verbruiksjaar 2002-2003, 2003-2004 en 2004-2005 heb je ongeveer ¤1450 per jaar betaald, wat waarschijnlijk in het eerste jaar een goed voorschot was maar door de schattingen en verhoging van energieprijzen achterhaald is.

Nu, na 2 schattingen en een echte meterstand (dit volgens Essent), komt Essent er achter dat je 2240 euro moet bij betalen. Als je dit uitsmeerd over de bovenstaande verbruiksjaren, zou je uitkomen op een gemiddeld voorschot van ¤180 per maand. En dat is helemaal geen onredelijk voorschot, afhankelijk wat er in het voorschot is meegenomen. Het lijkt er op dat je pech hebt.

Wat je wel kan doen is:
Hoofdschakelaar "uitzetten", kijken of de meter na een kwartier nog aan het bewegen is. Er kan bijvoorbeeld afgetapt worden maar over het algemeen: een meter die kapot is, gaat of als een tierelier draaien (dus meer dan 100.000 kWh per jaar) of staat stil.

Beste manier: Beginstanden nakijken (standen op dag van overdracht) en vandaag de dag. Vraag bij Essent de prijzen van destijds en nu op. Kijk wat je had moeten betalen en hoeveel je betaald hebt.

Succes er mee!
Thx voor de info en de tips. Dat zijn zeker nog de dingen die ik ga doen. Totalen bekijken, terugrekenen en kijken of het gemiddeld wel ongeveer klopt. Maar dan nog, stel dat het gemiddeld 180 had moeten zijn, dan heeft ten eerste de essent geblunderd met de schatting en ten tweede zou er tussendoor met een goede doorgegeven telling wel bijgesteld moeten zijn...
  Official ESF Kreviewer vrijdag 21 oktober 2005 @ 11:13:44 #38
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_31600533
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 11:09 schreef avotar het volgende:

[..]

4399 met een pc die heel vaak aanstaat valt wel mee.. .

jouw gas daarentegen.. daar kan ik niet over oordelen.. jij had een hr ketel toch?
Ik heb een HR combiketel ja.

4399 is wel heel erg veel hoor.

2002/2003: 1911
2003/2004: 1869
2004/2005: 4399
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 11:40:17 #39
120146 IntruderAlert
Beware of the Leopard
pi_31601071
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 11:13 schreef Kreator het volgende:

[..]

Ben je toevallig je voorgevel kwijt ofzo? Man wat een toename.

Is t mischien niet mogelijk omdat t 1 pand is met 2 verschillende ruimten (woon / winkel) dat ze de winkel bij jou hebben opgeteld.
Dit lijkt mij haast waarschijnlijk.
Connection reset by little gnomes with hatchets.
Plato: To Be is to Do, Socrates: To Do is to Be, Sinatra: Do Be Do Be Do.
  Official ESF Kreviewer vrijdag 21 oktober 2005 @ 11:41:56 #40
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_31601111
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 11:40 schreef IntruderAlert het volgende:

[..]

Ben je toevallig je voorgevel kwijt ofzo? Man wat een toename.

Is t mischien niet mogelijk omdat t 1 pand is met 2 verschillende ruimten (woon / winkel) dat ze de winkel bij jou hebben opgeteld.
Dit lijkt mij haast waarschijnlijk.
Dat ga ik vanmiddag ff navragen bij de makelaar die hier beneden zit. Maar ik ga eerst ff totalen uitrekenen vd afgelopen jaren...
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 12:12:18 #41
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_31601758
is het zo dat die eerste twee van de jaarrekening zijn (dus door Essent geschat)? en de laatste echt.. want anders heb je hier al een bron van terugbetaling te pakken..
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 21 oktober 2005 @ 12:50:55 #42
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_31602602
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 11:13 schreef Kreator het volgende:

[..]

1911 + 1869 + 4399 : 3 = gemiddeld 2726

Je gemiddelde verbruik is niet extreem hoog. Ik vrees dat je de pech hebt dat die standen geschat waren en dat Essent die te laag heeft geschat. Heb je de door jou opgenomen standen nog?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Official ESF Kreviewer vrijdag 21 oktober 2005 @ 13:57:44 #43
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_31603872
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 12:50 schreef Rewimo het volgende:
Heb je de door jou opgenomen standen nog?
Nee. .

Maar goed. Concluderend:

Ik heb alles uitgerekend en het klopt wel ongeveer. Er zijn gewoon verkeerde schattingen gemaakt. De teller staat stil als ik niets aan heb staan, dus er is geen bijzonder verbruik. Afgelopen maand had ik 130m3 en dat is ook vrij normaal voor mijn doen.
Essent gebeld en navraag gedaan. Ik krijg nu een klachtenformulier omdat volgens de medewerker Essent in gebreke is gebleven en misleidend was door mij niet aan te geven dat ik vorig jaar een schatting heb gehad (Dat blijkt namelijk niet uit de papieren) en de jaren daarvoor niets heeft gedaan toen er geschat werd, waarbij tevens te lage schattingen zijn gedaan.

Dus. Ik maak nog wel een kleine kans, maar ik verwacht gewoon te moeten betalen.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 14:00:45 #44
119319 Crazy_Train
Call me Paranoid.
pi_31603941
Metertje laten terugdraaien kost iets van 150-250 euro.
  Official ESF Kreviewer vrijdag 21 oktober 2005 @ 14:02:03 #45
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_31603976
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 12:50 schreef Rewimo het volgende:

[..]

1911 + 1869 + 4399 : 3 = gemiddeld 2726
Ja ik weet het, maar mijn gemiddelde maandelijkse verbruik is al jaren tussen de 120 en 140.
En 130x12=1560. Dat is toch wel iets minder.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 14:03:10 #46
133023 Zwaffel
freaking frack
pi_31604007
Krea,mn ouders hebben hetzelfde gehad Bleek dat het een fout van essent was. (terwijl ze een half jaar lang bij hoog en bij laag beweerden dat het ONS probleem was,ONZE schuld,en niet die van hun) Mn ouders hebben de consumenten bond gebelt (lid van geworden) bleek dat er veel meer mensen in hetzelfde schuitje zitten. Feit is dat alles bij essent één grote tering war boel is. Mn ouders hebben toen in overleg met de geschillen comissie een "rechtszaak" bijgewoont. (met de andere mensen die in hetzelfde schuitje zaten) verhaal gedaan,en wat bleek? De afdelingsleider zei idd dat ze fout zaten.

Geld hebben mn ouders netjes terug gehad..alleen nu begint het gedonder weer van voorn af aan Kortom : Laat je niet naaien,en ga er iig ff mee naar de consumenten bond/geschillencomissie.

Succes
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 15:41:02 #47
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_31605855
Je kan tegenwoordig toch overstappen op 'provider' ? Kan je toch lekker weg bij Essent?
Where law ends, tyrrany begins.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 16:27:17 #48
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31606811
4300 is niet eens zon raar hoog verbruik. Mijn verbruik is 4000 kwh en ik heb niet eens een stroomvretende pc. Ik heb wel een kapotte ketel gehad die naar ik vermoed mijn verbruik heeft opgedreven. ik moest ook 500 euro bijbetalen, maar ik had helemaal niks aan elekvoorschotten betaald dit jaar. ik kan het bedrag van jou niet rijmen met het aantal kwh.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 16:29:56 #49
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31606870
je gas is wel erg veel trouwens. Ik stook hier op gas en ik had een verbruik van 650 m³ , heb je constant de kachel aan?
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_31607443
Ik heb een verbruik van:
2003-2004 van 4446
2004-2005 van 4979

Ik betaal 75 euro in de maand....

Ik ga het dit jaar goed in de gaten houden vanaf vandaag, online via mijn stroomprovider. Kijken hoe het er mee gesteld is, en even bewust met stroom omgaan, benieuwd of dat significant verschil maakt
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')