quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 13:13 schreef HiZ het volgende:Ja, ik meen dit werkelijk. En dat is niet omdat ik een totalitaire staat wil inrichten, want ik geloof dat een rechtstaat die mensenrechten eerbiedigt een zeer nuttige instelling is.
Echter, je kunt geen discussie over de kersen op de taart beginnen met mensen die de hele taart in de vuilnisbak willen gooien.
Natuurlijk realiseer ook ik me dat je het risico loopt dat je door terug te gaan naar de rauwe basis van de staat; die van het lichaam met het recht en de plicht tot geweldsgebruik ten behoeve van vrede en veiligheid. Dat neemt echter niet weg dat dát de functie is van onze staat.
Probleem is dat je dan van de Overheid als 'speler' in het geheel, opeens een almacht maakt:
eentje die wetgeving en wetshandhaving zo mag draaien, dat het enkel in zijn voordeel kan worden toegepast ....
je heft dan het hele principe van een
Trias Politica op:
De Overheid als representant van de 'almachtige Staat' mag feitelijk dan alles doen, de spelregels veranderen naar zijn goeddunken...
dat is niets anders dan een totalitair idee, en kan enkel uitlopen in grof misbruiken van deze macht, omdat er geen enkel 'tegenwicht' tegen is;
Op basis van een vage beschuldiging van 'misbruiken van rechten' of een 'bedreiging van de staat' kun je dan alle regels laten vallen ...
Bij Totalitaire dictaturen een veelgebruikte motivatie, voor bv doodseskaders en gevangenen opsluiten zonder enige basisrechten...
dat proces zie je nu al hoe de VS omgaan met hun terrorisme-wetten, Guantanamo-bay en oorlogsrecht:
Een voortdurende 'bedreiging' is dan ook in het voordel van zulke machtsdragers, omdat het hun onderbouwing is voor het voortduren van die situatie...
Overigens, er is hoogstwaarschijnlijk ook binnen huidige internationale verdragen wél degelijk een mogelijkheid om een persoon een staatsburgerschap te ontnemen, bij terroristische activiteiten, al is dat tevens een zeer 'zwakke' clausule, die met zeer veel voorzichtigheid moet worden toegepast ...
In het kader van het idee dat je een misdadiger een zo hoog mogelijke straf geeft, kan ik best voorstellen dat dit in geval van Samir A. wordt onderzocht en toegepast ...
Enkel moet daarbij ook bedacht worden dat dit als 'Strafmethode' eigenlijk weinig direkt nut heeft, het voorkomt echt niet het bestaan van terroisten of misdadigers, en kan mogelijk voornamelijk veel verdere problemen doen ontstaan (namelijk staatsloze burgers)...
Datzelfde is eigenlijk tevens gebeurt bij de vroegere amerikaanse staatsburger, paranoide schizofreen en ex-wereldkampioen schaken Bobby Fisscher, wiens staatsburgerschap ook is ontnomen (en die een tijdje terug is gearresteerd in Japan, eigenlijk op basis van een non-aanklacht, nl het reizen met ongeldig paspoort) .... Daar zie je een vorm van compleet doorgeslagen klasse-justitie, die niet weet om te gaan met een persoon, die eigenlijk gewoon geestelijk ziek is.
quote:
Overigens denk ik niet dat Göring Engels sprak, een citaat van hem in die taal komt op mij wat vreemd over.
het is een citaat uit een boek van een engelsman die hem tijdens de detentie en Neurenburger-tribunaal begeleidde, het citaat is dus inderdaad oorspronkelijk direkt in het engels opgetekend, alhoewel Göring het hoogstmogenlijk zelf in het duits zei.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25