Zou het werkelijk zo makkelijk werken? Ik ben al geruime tijd voorstander van de terugkeer van verbanning in het Nederlandse strafrecht. Als iemand met een dubbele nationaliteit zich niet aan de regels van onze maatschappij kan houden, moet deze daar (eventueel na het uitzitten van het eerste deel van zijn straf) in het land van zijn andere nationaliteit maar eens over na gaan denken. Het bovenstaande lijkt op het eerste gezicht een makkelijke, snelle oplossing. Maar ik vrees voor een eindeloze juridische procedure van Victor Koppe en co. En niet te vergeten een storm van protest uit allerlei politiek correcte hoeken (zowel ter linkse als ter rechter zijde van het politieke platform)quote:'De vraag blijft dan wat Nederland van plan is met types als Samir A. Je kunt toch moeilijk een heel peloton agenten mobiliseren om gedurende een heel leven iedere stap van een verdachte op kruitsporen te controleren. Rest niets anders dan de navelstreng die hem aan zijn doelwit koppelt definitief af te sijden. Het doelwit van Samir A. is Nederland en daarom dient onze wandelende tijdbom zo snel mogelijk over de grens te worden gezet. Heeft Samir A. de Nederlandse nationaliteit? Ook dit moet geen probleem zijn. Op grond van Europese regels mag iemand het staatsburgerschap ontnomen worden als die zich bezighoudt met daden die de Nederlandse staat wezenlijk ondermijnen.
Omdat Samir A. automatisch ook de Marokkaanse nationaliteit bezit, kan hij probleemloos naar Rabat worden overgevlogen. Onlangs probeerde minister Verdonk bij de Marokkaanse overheid gedaan te krijgen dat de dubbele nationaliteit van Nederlandse Marokkanen wordt afgeschaft. Een kardinale misrekening. In bepaalde gevallen biedt juist deze eigenaardige vasthoudendheid van de Marokkaanse overheid een praktische uitweg voor Nederland.'
Dan zetten we ze op een eiland in het ijsselmeer.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:06 schreef Mutant01 het volgende:
Ik denk dat je zit met het feit dat het betreffende land (in dit geval Marokko) weigert (mogelijke) terroristen op te nemen, en dan heb je een probleem. Staatloze terroristen krijg je dan.
Juridisch is dat geen probleem. Althans, dat is niet het probleem van Nederland. Marokko eist dat Marokkanen die hier geboren worden ook de Marokkaanse nationaliteit krijgen en erkent dus deze mensen als Marokkaan. Derhalve zijn zij verantwoordelijk voor die mensen indien die het Nederlanderschap verliezen. En Marokko mag hen vervolgens niet de nationaliteit afnemen want dan worden ze statenloos en dat mag niet volgens de VN verdragen.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:06 schreef Mutant01 het volgende:
Ik denk dat je zit met het feit dat het betreffende land (in dit geval Marokko) weigert (mogelijke) terroristen op te nemen, en dan heb je een probleem. Staatloze terroristen krijg je dan.
Statenloos kan hij erg moeilijk worden omdat hij de Marokkaanse nationaliteit heeft. Misschien dat de staat Marokko zijn eigen staatsburgers de toegang tot het land ontzegt. Dat zou kunnen natuurlijk, maar dan hebben ze waarschijnlijk ook een probleem in het internationale recht.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:06 schreef Mutant01 het volgende:
En jij denkt dat landen zich aan VN verdragen houden? Ze worden gewoon bij de grens tegengehouden hoor, en mogen het dan uitzoeken. Het zou sowieso dan wederom tot een politiek spelletje komen, "wie trekt het eerst de nationaliteit in". Te bizar voor woorden, geboren in Nederland, dus Nederlands produkt van de Nederlandse samenleving. Daar scheep je niet andere landen mee op.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Juridisch is dat geen probleem. Althans, dat is niet het probleem van Nederland. Marokko eist dat Marokkanen die hier geboren worden ook de Marokkaanse nationaliteit krijgen en erkent dus deze mensen als Marokkaan. Derhalve zijn zij verantwoordelijk voor die mensen indien die het Nederlanderschap verliezen. En Marokko mag hen vervolgens niet de nationaliteit afnemen want dan worden ze statenloos en dat mag niet volgens de VN verdragen.
Onzin. Dan houden ze ze maar bij de grens tegen, see if we care. Nederland komen ze niet meer in, punt. Dus laat Marokko het maar uitzoeken, want die vinden het nodig om in Nederland geboren Marokkanen het staatsburgerschap op te dringen. Mooi, de lusten? Dan ook de lasten.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:12 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
En jij denkt dat landen zich aan VN verdragen houden? Ze worden gewoon bij de grens tegengehouden hoor, en mogen het dan uitzoeken. Het zou sowieso dan wederom tot een politiek spelletje komen, "wie trekt het eerst de nationaliteit in". Te bizar voor woorden, geboren in Nederland, dus Nederlands produkt van de Nederlandse samenleving. Daar scheep je niet andere landen mee op.
Hoe zit het met landen die mensen verbannen? Dat zijn er werkelijk talloze, die hebben ook nooit problemen gehad met het internationale recht. Hoewel het in eerste instantie niet mag natuurlijk, echter geen land die zich daarom bekommert. Het nationale belang gaat altijd voor het internationale belang.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:09 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Statenloos kan hij erg moeilijk worden omdat hij de Marokkaanse nationaliteit heeft. Misschien dat de staat Marokko zijn eigen staatsburgers de toegang tot het land ontzegt. Dat zou kunnen natuurlijk, maar dan hebben ze waarschijnlijk ook een probleem in het internationale recht.
Samir A. is al meerdere keren vrijgesproken omdat het bewijs dat hij bezig is met staatsondermijnende zaken niet rond te krijgen is. Dat erkent meneer Ephimenco ook in zijn column. Ik vraag me af op wat voor grond Samir A. vervolgens wel het staatsburgerschap kan worden ontnomen. Zelfs als hij geen eens Nederlander zou zijn kun je hem zonder bewijs niet zomaar de grens overzetten. En met bewijs kun je hem in een cel stoppen.quote:Op grond van Europese regels mag iemand het staatsburgerschap ontnomen worden als die zich bezighoudt met daden die de Nederlandse staat wezenlijk ondermijnen.
Onzin? Wat is onzin? Het zijn feiten die ik hier noem. Als Spanje ook zelf haar terroristen veroordeelt, waarom kan Nederland dat dan niet? Overigens "see if we care": Ze komen net zo hard weer terug naar Nederland, maar dan illegaal!quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Onzin. Dan houden ze ze maar bij de grens tegen, see if we care. Nederland komen ze niet meer in, punt. Dus laat Marokko het maar uitzoeken, want die vinden het nodig om in Nederland geboren Marokkanen het staatsburgerschap op te dringen. Mooi, de lusten? Dan ook de lasten.
Het is geen kwestie van kunnen, het is een kwestie van willen. ETA terroristen hebben maar 1 nationaliteit, dus binnenlandse aangelegenheid.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:16 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Onzin? Wat is onzin? Het zijn feiten die ik hier noem. Als Spanje ook zelf haar terroristen veroordeelt, waarom kan Nederland dat dan niet?
Ik heb het over de aanslagen in madrid enzo. Trouwens hoe zit het dan met uitleveren, Nederland mag niet uitleveren aan landen die de doodstraf hanterenquote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Het is geen kwestie van kunnen, het is een kwestie van willen. ETA terroristen hebben maar 1 nationaliteit, dus binnenlandse aangelegenheid.
Oke, ook goed. Blijkbaar wil Spanje het zo oplossen. Nederland KAN er voor kiezen het anders te doen. We hoeven ons niet te spiegelen aan anderen, hoor.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:17 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik heb het over de aanslagen in madrid enzo....
Flevoland lijkt me wel geschikt....quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:07 schreef Dementor het volgende:
[..]
Dan zetten we ze op een eiland in het ijsselmeer.
Soort nieuw alcatraz.
Thats exactly what i mean. De "see if we care" mentaliteit komt Nederland dan behoorlijk duur te staan, want hier worden ze niet veroordeeld en in andere landen dus ook niet. Dan krijg je gewoon potentiele terroristen die de illegaliteit induiken.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:15 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Samir A. is al meerdere keren vrijgesproken omdat het bewijs dat hij bezig is met staatsondermijnende zaken niet rond te krijgen is. Dat erkent meneer Ephimenco ook in zijn column. Ik vraag me af op wat voor grond Samir A. vervolgens wel het staatsburgerschap kan worden ontnomen. Zelfs als hij geen eens Nederlander zou zijn kun je hem zonder bewijs niet zomaar de grens overzetten. En met bewijs kun je hem in een cel stoppen.
Hoeft niet, maar het is wel handig. Spanje heeft namelijk ervaring op het gebied van terrorisme, wij Nederlanders nog niet echt (in het verre verleden wel ja). Het kan geen kwaad om naar andere landen te kijken. Maar nogmaals, vertel mij eens wat het verschil is tussen een illegale terrorist en een "Nederlandse" terrorist. Het blijven terroristen nietwaar?quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Oke, ook goed. Blijkbaar wil Spanje het zo oplossen. Nederland KAN er voor kiezen het anders te doen. We hoeven ons niet te spiegelen aan anderen, hoor.
De een is illegaal, de ander is Nederlands. Als de Nederlandse terrorist 2 nationaliteiten heeft, wat is er dan op tegen om hem de nederlandse te ontnemen en hem vervolgens als ongewenste vreemdeling over de grens te zetten?quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:22 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Hoeft niet, maar het is wel handig. Spanje heeft namelijk ervaring op het gebied van terrorisme, wij Nederlanders nog niet echt (in het verre verleden wel ja). Het kan geen kwaad om naar andere landen te kijken. Maar nogmaals, vertel mij eens wat het verschil is tussen een illegale terrorist en een "Nederlandse" terrorist. Het blijven terroristen nietwaar?
Tja, en als hij ontploft, dan heb je wel bewijs, maar kan je alleen nog zijn organen naar Marokko sturen.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:24 schreef speknek het volgende:
Zolang hij niet veroordeeld is, kan dat niet. Lijkt me duidelijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |