abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 oktober 2005 @ 10:02:44 #1
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_31575630
In de Trouw van hedenmorgen filosofeert columnist Sylvain Ephimenco over de vraag wat we moeten aanvangen met Samir A. en zijn kornuiten. Hij twijfelt er niet aan dat deze wederom wegens gebrek aan bewijs zal worden vrijgelaten. Columnist Willem Breetveld van dezelfde krant betoogde dat gisteren al onder de kop 'Met een paar bivakmutsen en een afscheidsvideo is iemand nog geen terrorist.'
quote:
'De vraag blijft dan wat Nederland van plan is met types als Samir A. Je kunt toch moeilijk een heel peloton agenten mobiliseren om gedurende een heel leven iedere stap van een verdachte op kruitsporen te controleren. Rest niets anders dan de navelstreng die hem aan zijn doelwit koppelt definitief af te sijden. Het doelwit van Samir A. is Nederland en daarom dient onze wandelende tijdbom zo snel mogelijk over de grens te worden gezet. Heeft Samir A. de Nederlandse nationaliteit? Ook dit moet geen probleem zijn. Op grond van Europese regels mag iemand het staatsburgerschap ontnomen worden als die zich bezighoudt met daden die de Nederlandse staat wezenlijk ondermijnen.

Omdat Samir A. automatisch ook de Marokkaanse nationaliteit bezit, kan hij probleemloos naar Rabat worden overgevlogen. Onlangs probeerde minister Verdonk bij de Marokkaanse overheid gedaan te krijgen dat de dubbele nationaliteit van Nederlandse Marokkanen wordt afgeschaft. Een kardinale misrekening. In bepaalde gevallen biedt juist deze eigenaardige vasthoudendheid van de Marokkaanse overheid een praktische uitweg voor Nederland.'
Zou het werkelijk zo makkelijk werken? Ik ben al geruime tijd voorstander van de terugkeer van verbanning in het Nederlandse strafrecht. Als iemand met een dubbele nationaliteit zich niet aan de regels van onze maatschappij kan houden, moet deze daar (eventueel na het uitzitten van het eerste deel van zijn straf) in het land van zijn andere nationaliteit maar eens over na gaan denken. Het bovenstaande lijkt op het eerste gezicht een makkelijke, snelle oplossing. Maar ik vrees voor een eindeloze juridische procedure van Victor Koppe en co. En niet te vergeten een storm van protest uit allerlei politiek correcte hoeken (zowel ter linkse als ter rechter zijde van het politieke platform)
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_31575657
Die gozer mogen ze van mij in de diepste waterput gooien.
pi_31575696
Ik denk dat je zit met het feit dat het betreffende land (in dit geval Marokko) weigert (mogelijke) terroristen op te nemen, en dan heb je een probleem. Staatloze terroristen krijg je dan.
Allah Al Watan Al Malik
pi_31575714
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 10:06 schreef Mutant01 het volgende:
Ik denk dat je zit met het feit dat het betreffende land (in dit geval Marokko) weigert (mogelijke) terroristen op te nemen, en dan heb je een probleem. Staatloze terroristen krijg je dan.
Dan zetten we ze op een eiland in het ijsselmeer.
Soort nieuw alcatraz.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 10:09:20 #5
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_31575738
quote:
Juridisch is dat geen probleem. Althans, dat is niet het probleem van Nederland. Marokko eist dat Marokkanen die hier geboren worden ook de Marokkaanse nationaliteit krijgen en erkent dus deze mensen als Marokkaan. Derhalve zijn zij verantwoordelijk voor die mensen indien die het Nederlanderschap verliezen. En Marokko mag hen vervolgens niet de nationaliteit afnemen want dan worden ze statenloos en dat mag niet volgens de VN verdragen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 20 oktober 2005 @ 10:09:56 #6
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_31575748
quote:
Statenloos kan hij erg moeilijk worden omdat hij de Marokkaanse nationaliteit heeft. Misschien dat de staat Marokko zijn eigen staatsburgers de toegang tot het land ontzegt. Dat zou kunnen natuurlijk, maar dan hebben ze waarschijnlijk ook een probleem in het internationale recht.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_31575759
Zet ze uit op een kilometer boven de zee met een trottoirband aan de voeten en de handjes vastgebonden...allah komt ze vast wel helpen.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 10:11:46 #8
74548 Jo0Lz
Lick the box!
pi_31575783
Gewoon uitzetten die idioten.
Yes we can! | I didn't fail, it's just postponed success.
pi_31575795
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 10:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Juridisch is dat geen probleem. Althans, dat is niet het probleem van Nederland. Marokko eist dat Marokkanen die hier geboren worden ook de Marokkaanse nationaliteit krijgen en erkent dus deze mensen als Marokkaan. Derhalve zijn zij verantwoordelijk voor die mensen indien die het Nederlanderschap verliezen. En Marokko mag hen vervolgens niet de nationaliteit afnemen want dan worden ze statenloos en dat mag niet volgens de VN verdragen.
En jij denkt dat landen zich aan VN verdragen houden? Ze worden gewoon bij de grens tegengehouden hoor, en mogen het dan uitzoeken. Het zou sowieso dan wederom tot een politiek spelletje komen, "wie trekt het eerst de nationaliteit in". Te bizar voor woorden, geboren in Nederland, dus Nederlands produkt van de Nederlandse samenleving. Daar scheep je niet andere landen mee op.
Allah Al Watan Al Malik
pi_31575801
Het is natuurlijk een grote misrekening om te denken dat wanneer je hem terugstuurt naar Marokko, hij geen schade meer kan toebrengen aan de nederlandse samenleving. De wereld is klein tegenwoordig en de grenzen zijn groot. Hij sluipt gewoon via een achterdeurtje weer naar binnen en plant heimelijk zijn aanslag. Ik zie liever een constructievere oplossing.
pi_31575816
Alsof-ie zonder Nederlandse nationaliteit niet gewoon illegaal het land binnenkomt.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 10:14:00 #12
66444 Lord_Vetinari
pi_31575827
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 10:12 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

En jij denkt dat landen zich aan VN verdragen houden? Ze worden gewoon bij de grens tegengehouden hoor, en mogen het dan uitzoeken. Het zou sowieso dan wederom tot een politiek spelletje komen, "wie trekt het eerst de nationaliteit in". Te bizar voor woorden, geboren in Nederland, dus Nederlands produkt van de Nederlandse samenleving. Daar scheep je niet andere landen mee op.
Onzin. Dan houden ze ze maar bij de grens tegen, see if we care. Nederland komen ze niet meer in, punt. Dus laat Marokko het maar uitzoeken, want die vinden het nodig om in Nederland geboren Marokkanen het staatsburgerschap op te dringen. Mooi, de lusten? Dan ook de lasten.
pi_31575845
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 10:09 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Statenloos kan hij erg moeilijk worden omdat hij de Marokkaanse nationaliteit heeft. Misschien dat de staat Marokko zijn eigen staatsburgers de toegang tot het land ontzegt. Dat zou kunnen natuurlijk, maar dan hebben ze waarschijnlijk ook een probleem in het internationale recht.
Hoe zit het met landen die mensen verbannen? Dat zijn er werkelijk talloze, die hebben ook nooit problemen gehad met het internationale recht. Hoewel het in eerste instantie niet mag natuurlijk, echter geen land die zich daarom bekommert. Het nationale belang gaat altijd voor het internationale belang.
Allah Al Watan Al Malik
pi_31575848
quote:
Op grond van Europese regels mag iemand het staatsburgerschap ontnomen worden als die zich bezighoudt met daden die de Nederlandse staat wezenlijk ondermijnen.
Samir A. is al meerdere keren vrijgesproken omdat het bewijs dat hij bezig is met staatsondermijnende zaken niet rond te krijgen is. Dat erkent meneer Ephimenco ook in zijn column. Ik vraag me af op wat voor grond Samir A. vervolgens wel het staatsburgerschap kan worden ontnomen. Zelfs als hij geen eens Nederlander zou zijn kun je hem zonder bewijs niet zomaar de grens overzetten. En met bewijs kun je hem in een cel stoppen.
pi_31575870
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 10:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Onzin. Dan houden ze ze maar bij de grens tegen, see if we care. Nederland komen ze niet meer in, punt. Dus laat Marokko het maar uitzoeken, want die vinden het nodig om in Nederland geboren Marokkanen het staatsburgerschap op te dringen. Mooi, de lusten? Dan ook de lasten.
Onzin? Wat is onzin? Het zijn feiten die ik hier noem. Als Spanje ook zelf haar terroristen veroordeelt, waarom kan Nederland dat dan niet? Overigens "see if we care": Ze komen net zo hard weer terug naar Nederland, maar dan illegaal!
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 20 oktober 2005 @ 10:17:14 #16
66444 Lord_Vetinari
pi_31575882
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 10:16 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Onzin? Wat is onzin? Het zijn feiten die ik hier noem. Als Spanje ook zelf haar terroristen veroordeelt, waarom kan Nederland dat dan niet?
Het is geen kwestie van kunnen, het is een kwestie van willen. ETA terroristen hebben maar 1 nationaliteit, dus binnenlandse aangelegenheid.
pi_31575899
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 10:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Het is geen kwestie van kunnen, het is een kwestie van willen. ETA terroristen hebben maar 1 nationaliteit, dus binnenlandse aangelegenheid.
Ik heb het over de aanslagen in madrid enzo. Trouwens hoe zit het dan met uitleveren, Nederland mag niet uitleveren aan landen die de doodstraf hanteren
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 20 oktober 2005 @ 10:19:25 #18
66444 Lord_Vetinari
pi_31575927
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 10:17 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ik heb het over de aanslagen in madrid enzo....
Oke, ook goed. Blijkbaar wil Spanje het zo oplossen. Nederland KAN er voor kiezen het anders te doen. We hoeven ons niet te spiegelen aan anderen, hoor.
pi_31575945
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 10:07 schreef Dementor het volgende:

[..]

Dan zetten we ze op een eiland in het ijsselmeer.
Soort nieuw alcatraz.
Flevoland lijkt me wel geschikt....
Xbox Live Gamertag: Harmen84
pi_31575948
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 10:15 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Samir A. is al meerdere keren vrijgesproken omdat het bewijs dat hij bezig is met staatsondermijnende zaken niet rond te krijgen is. Dat erkent meneer Ephimenco ook in zijn column. Ik vraag me af op wat voor grond Samir A. vervolgens wel het staatsburgerschap kan worden ontnomen. Zelfs als hij geen eens Nederlander zou zijn kun je hem zonder bewijs niet zomaar de grens overzetten. En met bewijs kun je hem in een cel stoppen.
Thats exactly what i mean. De "see if we care" mentaliteit komt Nederland dan behoorlijk duur te staan, want hier worden ze niet veroordeeld en in andere landen dus ook niet. Dan krijg je gewoon potentiele terroristen die de illegaliteit induiken.
Allah Al Watan Al Malik
pi_31575972
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 10:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Oke, ook goed. Blijkbaar wil Spanje het zo oplossen. Nederland KAN er voor kiezen het anders te doen. We hoeven ons niet te spiegelen aan anderen, hoor.
Hoeft niet, maar het is wel handig. Spanje heeft namelijk ervaring op het gebied van terrorisme, wij Nederlanders nog niet echt (in het verre verleden wel ja). Het kan geen kwaad om naar andere landen te kijken. Maar nogmaals, vertel mij eens wat het verschil is tussen een illegale terrorist en een "Nederlandse" terrorist. Het blijven terroristen nietwaar?
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 20 oktober 2005 @ 10:24:43 #22
8369 speknek
Another day another slay
pi_31576001
Zolang hij niet veroordeeld is, kan dat niet. Lijkt me duidelijk.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 10:26:05 #23
66444 Lord_Vetinari
pi_31576013
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 10:22 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Hoeft niet, maar het is wel handig. Spanje heeft namelijk ervaring op het gebied van terrorisme, wij Nederlanders nog niet echt (in het verre verleden wel ja). Het kan geen kwaad om naar andere landen te kijken. Maar nogmaals, vertel mij eens wat het verschil is tussen een illegale terrorist en een "Nederlandse" terrorist. Het blijven terroristen nietwaar?
De een is illegaal, de ander is Nederlands. Als de Nederlandse terrorist 2 nationaliteiten heeft, wat is er dan op tegen om hem de nederlandse te ontnemen en hem vervolgens als ongewenste vreemdeling over de grens te zetten?
pi_31576031
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 10:24 schreef speknek het volgende:
Zolang hij niet veroordeeld is, kan dat niet. Lijkt me duidelijk.
Tja, en als hij ontploft, dan heb je wel bewijs, maar kan je alleen nog zijn organen naar Marokko sturen.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 20 oktober 2005 @ 10:27:39 #25
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_31576038
Wat heeft die dubbele nationaliteit er in vredes naam mee te maken. Dit is gewoon een Nederlander en zoals Mutant zegt een product van de Nederlandse maatschappij. De grens overzetten is zo enorm zinloos, als ze echt kwaad willen komen ze net zo vrolijk terug in Nederland, zonder enige nationaliteit. Denk je echt dat het hun wat boeit als je ze het Nederlandersschap afneemt. Als het ze zou intresseren zouden het geen terroristen zijn dunkt mij,

Je moet dit gewoon volgens de wetgeving doen. Bewijs leveren, schuldig verklaren en opsluiten. Misschien moet men daar wat meer politiekracht voor inzetten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')