WGR-luiden, gaarne jullie deskundigheid en advies.
Mijn teerbeminde en ik hebben een adembenemend jaren '30 huis in het centrum van Groningen gekocht. Overdracht: 2 februari van het nieuwe jaar.
Ik bezit zelf een woning in Den Haag, die ik met gezwinde spoed heb verkocht, en wel per 1 maart 2006. Een maand overlap dus, zodat ik rustig wat kan klussen in het nieuwe huis zonder dat er drie katten door het verfwerk lopen.
Uitgaande van een vertrek uit Den Haag per 1 maart, heb ik per die datum mijn baan alhier opgezegd. Met vakantiedagen erbij kan ik mooi op 2 februari beginnen met klussen in het Grunnse Paleis.
Vanaf half maart (dozen uitgepakt, stadskaart doorgenomen, accent aangeleerd, metworst geproefd etc.) zou ik dan weer aan het werk willen en kunnen in Groningen.
So far so good qua planning.
Maar net belden de huidige eigenaren van ons adembenemende stulpje. Ze stelden voor het transport een maand uit te stellen. Ze vroegen of wij akkoord zouden gaan tegen een 'passende financiële vergoeding.'
Omstandigheden: ze hebben een huis laten bouwen dat uiterlijk 1 februari klaar is, maar zij gaat rond die datum ook nog bevallen van een tweede dreutel. Hoewel de huidige eigenaren zelf ooit 2 februari opgaven als wenselijke datum van transport, lijkt hun dat nu ietwat penibel. Dommig lijkt het, maar á la, ga er maar aanstaan. We zijn dan ook zeker niet onwelwillend.
Maar er dienen zich wel wat praktische en financiële hobbels aan: Ik heb mijn baan in dat geval een maand te vroeg opgezegd, mijn huis nu al verkocht per 1 maart en als ik die datum uitstel, zal ik míjn koper ook een vergoeding moeten voorstellen. (Als hij überhaupt akkoord gaat). Voorts moeten we onze hypotheekofferte een maand verlengen en daar zal ook een boete op staan waarschijnlijk.
Welke financiële compensatie stellen we deze mensen voor (zij vroegen om een raming) zonder onszelf te kort te doen? Mijn maandsalaris + vergoeding om míjn koper te bewegen het transport uit te stellen + eventuele verlengingsboete van de hypotheekverstrekker? Maar het ongemak, mag je dat ook compenseren? En wat als de koper van mijn huis niet wil uitstellen?
Hellup!
En dank!
[ Bericht 0% gewijzigd door Duderinnetje op 19-10-2005 22:38:32 ]
Snobs have more fun!
KLIK!