[..] of een boekje opendoet over zijn ooit hartelijke relaties met het westen [..]quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 23:50 schreef Umm-Qasr het volgende:
In Irak wordt het al het proces van de eeuw genoemd: de rechtszaak tegen Saddam Hussein. Woensdagochtend om negen uur Nederlandse tijd wordt de oud-dictator voorgeleid aan het Iraakse Speciale Tribunaal. Het proces wordt op televisie uitgezonden, niet rechtstreeks, maar met een vertraging van 20 minuten. Dit om te voorkomen dat Saddam er een show van maakt of een boekje opendoet over zijn ooit hartelijke relaties met het westen.
Het Journaal doet verslag van het proces in een extra bulletin dat begint om tien voor half tien op Nederland 2.
Eindelijk gerechtigheid ...![]()
En er is ook een andere regel: alleen Irakezen kunnen tegen hem getuigen of opgeroepen worden ...quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 23:52 schreef Yildiz het volgende:
[..]
[..] of een boekje opendoet over zijn ooit hartelijke relaties met het westen [..]
ja, stel je voor
quote:Saddam Hussein overtuigd van zijn onschuld
BAGDAD - Saddam Hussein is kalm en overtuigd van zijn onschuld. Dat zei de advocaat van de voormalige president van Irak dinsdag na een gesprek met de oud-dictator. Het proces tegen hem begint woensdag in een voormalig paleis in Bagdad.
"Ik zag hem vanmiddag en zijn moraal is zeer hoog", zei raadsman Khalid al-Dulaimi tegen persbureau Reuters. "Ik vertelde hem over de aanklachten en hij zei zeker te zijn van zijn onschuld. Hij zei dat het hem niets kon schelen." Al-Dulaimi zal om verdaging van het proces vragen omdat hij onvoldoende tijd heeft gehad om zich voor te bereiden.
Bloedbad
Saddam en zeven hooggeplaatste voormalige handlangers moeten zich vanaf woensdag voor het Iraakse Speciale Tribunaal verantwoorden voor het bloedbad dat in 1982 in de plaats Dujail werd aangericht.
Deze zaak was volgens zegslieden bij het tribunaal het makkelijkst en het snelst voor te bereiden, maar de Iraakse aanklagers hebben nog meer voor Saddam in petto. Zo zijn er onder meer rechtszaken in voorbereiding naar aanleiding van het hardhandig neerslaan van Koerdische en sjiitische opstanden in 1991 en het vergassen van Koerden in de plaats Halabja in 1988.
Iran
Tot groot ongenoegen van Iran is er nog geen aanklacht tegen Saddam met betrekking tot de inval in Iran en oorlogsmisdaden die tijdens de daaropvolgende oorlog van 1980 tot 1988 zouden zijn begaan door het Iraakse leger. Dinsdag maakte een woordvoerder van het Iraanse ministerie van justitie bekend dat Iran alsnog een officieel verzoek heeft ingediend bij het Iraakse Speciale Tribunaal om Saddam ook wegens in Iran begane oorlogsmisdaden te vervolgen.
Eerlijk proces
Het is overigens maar zeer de vraag of Saddam een eerlijk proces zal krijgen, zegt voormalig Amerikaans minister van justitie en lid van zijn verdediging Ramsey Clark. Sinds Saddam in december 2003 door de Amerikanen gevangengenomen werd, zijn zijn rechten herhaaldelijk geschonden, aldus Clark. Zo zou hem onder meer toegang tot een advocaat naar keuze zijn onthouden en heeft hij onvoldoende mogelijkheid gehad om zijn verdediging voor te bereiden.
Overtredingen
Clark haalde dinsdag ook rapporten van mensenrechtenorganisaties Human Rights Watch en Amnesty International aan, waarin melding wordt gemaakt van mogelijke overtredingen van internationale verdragen door het Iraakse Speciale Tribunaal.
Volgens mij wordt de beste man gewoon voor een Iraaks nationaal tribunaal voorgeleid, in tegenstelling tot wat de VN wilde. Ik kan begrijpen dat als je een internationaal strafhof instelt het niet in strijd mag zijn met internationale standaarden. Maar als je iemand voor een nationaal hof brengt snap ik niet zo goed waarom je dan geen doodstraf op mag leggen. Er zijn zoveel Nationale hoven/tribunalen die de doodstraf op mogen leggen.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 10:36 schreef Monidique het volgende:
Volgens een expert op CNN, Johann van der Vyver, zou de strafmaat volgens de statuten van dit hof niet in strijd mogen zijn, of iets dergelijks, met internationale standaarden. Aangezien de internationale standaard is dat er geen doodstraf opgelegd mag worden, zou het hof zo niet volgens z'n eigen statuten handelen. Ook was er iets wat niet overeenstemde met de Iraakse wet, maar ik weet niet meer precies wat. In de krant las ik vandaag ook nog dat de rechters 'm zeer snel mogen veroordelen, met een bewijslast die in andere, normale landen nooit tot een veroordeling zou leiden. Het is fijn dat Saddam Hoessein berecht wordt, het was immers een bloeddorstige dictator, maar behalve het feit dat het een overwinnaarstribunaal is, is het ook nog eens kennelijk niet helemaal zuiver.
Noua ja, volgens die expert was dat dus niet het geval en moest het volgesn internationale standaarden zijn, maar ik zal kijken of er wat over te vinden is.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 11:37 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Volgens mij wordt de beste man gewoon voor een Iraaks nationaal tribunaal voorgeleid, in tegenstelling tot wat de VN wilde. Ik kan begrijpen dat als je een internationaal strafhof instelt het niet in strijd mag zijn met internationale standaarden. Maar als je iemand voor een nationaal hof brengt snap ik niet zo goed waarom je dan geen doodstraf op mag leggen. Er zijn zoveel Nationale hoven/tribunalen die de doodstraf op mogen leggen.
Dit zegt Human Rights Watch hierover:quote:Op woensdag 19 oktober 2005 10:36 schreef Monidique het volgende:
In de krant las ik vandaag ook nog dat de rechters 'm zeer snel mogen veroordelen, met een bewijslast die in andere, normale landen nooit tot een veroordeling zou leiden.
http://hrw.org/english/docs/2005/04/22/iraq10533_txt.htmquote:The Rules do not require that guilt be proven “beyond a reasonable doubt,” as is required by international human rights law. Existing Iraqi law, which will supplement the Statute and Rules, only requires that the Tribunal be “satisfied” of guilt by the evidence presented (Law on Criminal Proceedings with Amendments, No. 23 of 1971, para. 213(A)).
De advocaten krijgen dus meer tijd zich in de aanklachten en documenten tegen Saddam te verdiepen. Beetje raar dat dat op deze wijze gaat. Dit had toch voorkomen kunnen worden ?quote:Op woensdag 19 oktober 2005 14:33 schreef Monidique het volgende:
Het proces is opgeschort tot 28 november.
Naja, het is natuurlijk geen kleine zaak wat betreft Saddam Hoessein. Ik vind het best logisch dat hij (lees: zijn advocaten) toch een kans moet krijgen om zich voor te bereiden, hoe schuldig hij ook is.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 16:11 schreef tong80 het volgende:
[..]
De advocaten krijgen dus meer tijd zich in de aanklachten en documenten tegen Saddam te verdiepen. Beetje raar dat dat op deze wijze gaat. Dit had toch voorkomen kunnen worden ?
quote:Lawyer on Saddam Hussein's defense team kidnapped
BAGHDAD, Iraq (CNN) -- Gunmen stormed into an office of an attorney for former President Saddam Hussein's defense team and kidnapped him Thursday, Iraqi police said.
Sadoon al-Janabi was working in his office in the al-Shaab neighborhood of northern Baghdad when he was abducted, police said.
He had been representing Awad Hamad al-Bandar, the former chief judge of Saddam Hussein's Revolutionary Court, who is accused of having sentenced to death 143 residents of Dujail following a failed assassination attempt on Hussein.
...
quote:Proces-Saddam: ontvoerde advocaat vermoord
De Iraakse advocaat Saadoun Janabi, die gisteren werd ontvoerd in Bagdad, is vermoord. Dat heeft de politie gemeld. Janabi is betrokken bij het proces tegen Saddam Hoessein.
Rechter
Zijn lichaam was met kogels doorzeefd. Janabi verdedigde de vroegere Iraakse rechter Awad al-Bander. Die staat tegelijk met Saddam terecht voor de misdaden van het voormalige regime.
Verdaagd
De advocaat werd gisteren door vijf gewapende mannen uit zijn kantoor gehaald. Het proces tegen oud-dictator Hoessein en zeven anderen is op verzoek van de verdediging verdaagd tot 28-11.
Ohja, maar die leveranciers zijn vanaf nu beschermd.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 11:25 schreef Pappie_Culo het volgende:
Ik blijf het een schertsvertoning vinden. Natuurlijk heeft Saddam vreselijke dingen op z'n geweten en moet hij daarvoor gestraft worden. Alleen is het jammer dat de westerse bedrijven en regeringen die Saddam voorzagen van geld en de meest verschrikkelijke wapens geheel buiten schot blijven. Zij zijn gewoon medeplichtig aan de zogenaamde 'oorlogsmisdaden' (al is dit natuurlijk maar een klein deel van de ellende waar Saddam een rol in heeft gespeeld)
past ook goed in de roadmap to peace ofzoietsquote:Aansprakelijkheid
Dankzij de nieuwe wet wordt het voor Amerikaanse burgers vrijwel onmogelijk om een rechtszaak aan te spannen tegen fabrikanten van vuurwapens wegens aansprakelijkheid. Volgens velen zijn deze zaken vaak politiek gemotiveerd en ondermijnen ze het recht om een vuurwapen te dragen, dat verankerd is in het tweede amendement op de Amerikaanse grondwet.
Ook zouden deze rechtszaken worden aangespannen om de Amerikaan wapenindustrie financieel te ruïneren, aldus een Republikeinse afgevaardigde. De wet is een grote overwinning voor de Amerikaanse nationale wapenvereniging National Rifle Association (NRA).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |