Regelmatig komt er in discussies rond het terrorismebeleid het verwijt aan de (nederlandse) overheid dat zij bezig is hun burgers "bang" te maken. Immers, bange mensen laten zich makkelijker naar hun hand zetten. Als voorbeeld wodt dan het uit voorzorg afsluiten van het Binnenhof, het plaatsen van wachthuisjes bij lijsttrekkers voor de deur of het invoeren van een kleurcode genoemd. Dat is allemaal bedoeld om ons, burgers, bang te maken...
Behalve de reclamespot met de 2 doodpaffende vrouwen die aangeven "doodsbang" te zijn voor terreur en dus ook de deur niet uitdurven (maar ondertussen wel de ene peuk na de andere roken en dus niet in zien dat de kans dat zij door het roken doodgaan levensgroot aanwezig is), heb ik vanavond nog iets vreemds gemerkt.
Blijkbaar heeft de overheid ons namelijk ook al doodsbenauwd gemaakt voor de vogelgriep. Als ik het RTL4 nieuws mag geloven is ruim 20% van de nederlanders op zoek naar 1 of meer dozen Tamiflu, een middel wat zn nut nog moet gaan bewijzen bij een uitbraak van H5N1
Ik vraag me werkelijk af wat ik gemist heb. Waren afgelopoen vrijdag Balkenende en Veerman misschien op TV om aan te geven dat er een kleurcode voor vogelgriep in het leven wordt geroepen of zo?
Of was de ophokplicht niet bedoeld om het besmettingsrisico te verkleinen, maar om onze hersens vast te spoelen ? Is het ruimen van de kippen in Turkije misschien in de studio's van Talpa opgenomen ?
Wat ik met deze ironie bedoel is heel simpel: We laten ons niet bang maken, we zijn bang. Daar hebben we geen overheid voor nodig...
Echte diehards gebruiken postduiven