abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31516885
Ik ben voorstander van het opheffen van het gros van de handelsbarrieres en een beter gestuurde armoedebestrijding. Nu weet ik nooit zeker of ik nu meer achter de SP-standpunten, of Groenlinks-standpunten sta, maar dit kan zeker de doorslag maken. Wat ik dus wil weten is wat de standpunten zijn van deze, en liefst alle, partijen op dit gebied. Iemand die me daarbij kan helpen want zoeken op de sites van de partijen hebben nog niet echt iets opgeleverd.
What more can i say?!!?!!!
  maandag 17 oktober 2005 @ 21:29:13 #2
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31517669
Ik weet wel wat ik vind, en dat ga ik van de week aan de SP vertellen.

Mag ik?

Tariefmuren en quota moeten opgeheven worden, alsmede de handelsboycots van volledig landen. Importheffingen op verwerkte producten moeten worden afgeschaft, op de volgende uitzonderingen na:

- Producten die niet voldoen aan kinderarbeid-, milieu- en arbo-eisen;
- Producten die niet voldoen aan onze veiligheids- of gezondheidseisen;
- Producten die worden gesubsidieerd in eigen land (het verschil belasten);
- Handelsboycots alleen voeren tegen dictatoriale regimes zelf, niet tegen de inwoners van het betreffende land;
- Exportsubsidies opheffen;
- De IMF en de Wereldbank moeten worden teruggefloten, want die jagen onverstandig beleid aan.
pi_31517945
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 21:29 schreef Floripas het volgende:
Ik weet wel wat ik vind, en dat ga ik van de week aan de SP vertellen.

Mag ik?

Tariefmuren en quota moeten opgeheven worden, alsmede de handelsboycots van volledig landen. Importheffingen op verwerkte producten moeten worden afgeschaft, op de volgende uitzonderingen na:

- Producten die niet voldoen aan kinderarbeid-, milieu- en arbo-eisen;
- Producten die niet voldoen aan onze veiligheids- of gezondheidseisen;
- Producten die worden gesubsidieerd in eigen land (het verschil belasten);
- Handelsboycots alleen voeren tegen dictatoriale regimes zelf, niet tegen de inwoners van het betreffende land;
klinkt heel aardig, alleen geef je hier politici alle instrumenten in handen om in de praktijk een protectionistisch beleid te voeren.

De beste armoede bestrijding zou zijn dat arme landen eveneens handelsblokken oprichten, en dat door middel van bilaterale verhandelingen evenwichtige handelsovereenkomsten gesloten worden.
En ook dan zullen het de arme landen zelf zijn die door binenlands beleid orde op zaken moeten stellen, infrastructuur, geboortebeperking, onderwijs, bestrijding van corruptie, etc.
quote:
- Exportsubsidies opheffen;
- De IMF en de Wereldbank moeten worden teruggefloten, want die jagen onverstandig beleid aan.
Hier ben ik het volledig eens, waarbij opgemerkt dat met name het IMF allang zijn reputatie verloren heeft.
pi_31518214
Als internationale handelsbetrekkingen je interesseren raad ik je deze man aan: Paul Krugman.
http://www.pkarchive.org
Een fenomeen, en potentieel nobelprijswinnaar
  maandag 17 oktober 2005 @ 21:49:07 #5
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31518245
(Economen hebben geen nobelprijs. Da's één of andere bank die die prijs geeft.)
pi_31518500
websites van politieke partijen zijn natuurlijk een erg handig middel om partijstandpunte te weten te komen.
http://www.sp.nl/partij/theorie/program/03werkeninkomen.stm
http://www.sp.nl/partij/t(...)idenontwikkeling.stm

De SP wil in ieder geval geen volledige vrijhandel:
quote:
Het lidmaatschap van de Wereldhandelsorganisatie verplicht ons vrijhandel voor te laten gaan op belangen van voedselveiligheid, gezondheidszorg, milieu, cultuur en de ontwikkeling van de Derde Wereld. De WTO-verdragen en de uitspraken van het WTO-geschillenorgaan staan boven Nederlandse wet-geving. Daarmee wordt onze democratie ondergeschikt aan de schimmige handelsbelangen van het internationale bedrijfsleven. Binnen de WTO dient Nederland zich in ieder geval hard te maken voor acceptatie van het voorzorgbeginsel bij regels ter bescherming van de voedselveiligheid, zoals het Europese verbod op hormoonvlees en de beperkingen voor genetisch gemanipuleerde producten. Milieuregels ter uitvoering van een Multilaterale Milieuovereenkomst (MEA) zouden niet langer het onderwerp mogen zijn van een klacht bij het WTO-geschillenorgaan. Hetzelfde geldt voor culturele wetten en regelgeving. Arme landen moeten door de WTO niet langer belemmerd worden om de eigen industrie tijdelijk te beschermen tegen westerse concurrentie en deze een kans te geven zich te ontwikkelen.
De website van Groenlinks is vreemd genoeg http://www.groenlinks.nl/. Daar kun je hun standpunten vast wel ergens vinden.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 17 oktober 2005 @ 21:58:52 #7
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31518740
@ Floripas
Ooh, dat weet ik geeneens. Maar Krugman heeft de afgelopen jaren ook naam gemaakt als columnist in de New York Times, waar hij zich niet heeft laten intimideren door de conservatieve inquisitie. Weinig mensen in de VS met zoveel vijanden als hij.

En verder, de economische theorie over handelsbetrekkingen, Comparitive Advantage, is nu juist één van de zeer weinige economische theorieën die niet alleen wiskundig kloppen maar ook empirisch.
Het gehele boek staat op de website bij ''Economic Theory''
  maandag 17 oktober 2005 @ 22:06:56 #9
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31519581
Die $30b debt reductie iig terugfluiten en gewoon bevriezen ofzo. Als we deze wel cancellen worden juist de landen die zich wel fiscaal normaal gedragen benadeeld tov diegenen die lopen te spenden als een dolle. We kunnen het beter pompen in onderwijs projecten, schoon water, vaccinaties, malaria aanpakken en landen helpen met het opzetten van justitie en kapitaalmarkten. Wat dictators opruimen gaat denk ik iets tever. Vrijhandelszones zijn ook wel ok IMO, maar wel dan met landen die zich kunnen gedragen. Het enige probleem met open markten is dat veel productie zich ook niet naar Afrika zal alloceren, Brazilie kan bijvoorbeeld nog goedkoper soja produceren. Iig, dat hoorde ik vorige week in een speech van Veerman.
pi_31519987
Laat Afrika een handelsblok vormen, met een centrale organisatie in Zuid Afrika bijvoorbeeld. Grenzen dicht, en vervolgens onderhandelen met de EG en de Nafta over gelijkwaardige handelsbetrekkingen. Doen ze dat niet in Afrika maken ze géén kans, dan worden landen tegen elkaar uitgespeeld etc. Internationale politiek is én blijft een jungle met het recht van de sterkste.
pi_31520566
PFF.. Ik weet dat iedereen graag zijn mening wil verkondigen maar probeer dan wel een beetje ontopic te blijven. En al die gefrustreerde gasten die posten dat ik op de sites moet kijken: De standpunten die op de sites worden verkondigd zijn vaag en incompleet.
  maandag 17 oktober 2005 @ 23:17:01 #13
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31520833
Zeg, kom dan ook niet op een discussieforum.
Misschien heeft je school een bibliotheek. Vraag 't even aan de dichtstbijzijnde overblijfmoeder.
pi_31521464
als het de bedoeling is dat we overal maar over gaan liggen discussieren waarom bestaan er dan slowchats en waarom gebruiken we dan titels.. En waarom zo leuk mij af proberen te doen als een scholier? Vind ik vrij kinderachtig. Zwak...
pi_31521472
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 23:07 schreef Spositio het volgende:
PFF.. Ik weet dat iedereen graag zijn mening wil verkondigen maar probeer dan wel een beetje ontopic te blijven. En al die gefrustreerde gasten die posten dat ik op de sites moet kijken: De standpunten die op de sites worden verkondigd zijn vaag en incompleet.
Volgens mij was ik de enige die een link postte en ik kan je verzekeren dat ik verre van gefrustreerd ben, luii is een betere kwalificatie. De standpunten op sites mogen dan in jouw ogen vaag en incompleet zijn, veel concreter is een politieke partij vaak niet.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 19 oktober 2005 @ 20:36:19 #16
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31565639
met ts eens
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')