Weer een update.
De kozijnen zijn gisteren gekomen. Gaaf zeg! Zien er echt mooi uit!
Nou, het plan was om gisteren ook de schuifpui die we in de buurt bij een boer hebben opgeslagen op te halen. Dat is een pui van 2m30 x 2m15 en komt uit Friesland (Kolham). Hij staat al enige tijd bij een boer, maar nu kan hij dan eindelijk worden geplaatst. Dus met een paar man (ding weegt 200 kilo, ivm veiligheidsglas) de pui op de aanhanger gelegd. Alles prima.. en wegrijden.
We hoeven ongeveer 5 km over een boerenweg en dan zijn we er bijna. Onderweg stoppen we even om te kijken of alles goed gaat en dan zien we.... de hele achterlichtunit van de auto heeft het begeven.
![]()
Het is buiten pikdonker...en de weg is onverlicht.....en er is niemand in de buurt....ook geen telefoon bij ons.
Nou ja, wij vonden het vrij spannend. Gelukkig was er een fietspad naast de weg die helemaal naar ons huis leidt. Dus zijn we met schuifpui en al over het fietspad naar huis gereden. Wel de lamp in de auto maar aangedaan zodat mensen ons in ieder geval konden zien
![]()
De pui is in middels ook geplaatst:
![]()
Dat was best nog wel even werk, veel meer dan verwacht. Maar komt voornamelijk omdat hij niet goed dicht wilde in eerste instantie. Dus was meer stelwerk dan verwacht. Maar nu loopt hij goed, behalve in het slot nog niet zo soepel. Maar we gaan ervanuit dat dat even moet 'inwerken'.
Nu gaat het gebeurenTsja, vind ik wel een
mijlpaal eigenlijjk. Nu komt de verbouwing het huis binnen. Dag schoon huis en schone lucht. Hallo lucht vol met stof en gruis etc ;-)
De bijkeukenmuur is deels gesloopt omdat we moesten stempelen. A.s. zaterdag komt het ijzer en dan moet een deel van de muur aan de achterkant van het huis eruit. Daar liggen dan kanaalplaten en die moeten worden ondersteund. Eerst maar het weghalen van de muur. Waren ytong blokken en in 1/2 uur was de hele muur weg.... Met niets meer dan een blokhamertje van de aldi
Oude situatie:
Stof stof stof & eerste deel muur weg
Rest van de muur weg
En opgeruimd
Stempelen![]()
Wat me een beetje tegenvalt is de hoeveelheid stof. Vanavond ga ik alles schoonmaken en er doeken overheen leggen. En boven heb ik een kamer ingericht die we als nieuwe woonkamer gaan beschouwen. Kan hier ruimte worden gemaakt om te werken
![]()
Na het stempelen (was ook 15 minuten werk
![]()
) begonnen met de garagedeur. Via marktplaats hebben we een sectionale garagedeur gekocht die we erin hebben gezet. Het is ontzettend leuk om te zien dat het huis nu echt gestalte krijgt. Dit zijn de eerste dingen (garagedeur, schuifpui) die je in die hoedanigheid gaat gebruiken.
Oh ja, de aannemer had met een muurzaag gisteren allerlei muren doorgezaagd waar dat moest. Dus dat hebben we verder niet zelf gedaan. Ik heb ook niet gezien hoe dat gebeurde verder
De nieuwe garagedeur![]()
Vanavond gaan we meer bakstenen bij de nieuwe keuken weghalen. En morgen een deel van de binnenmuur weg.
En dan is het al bijna zaterdag. Dan wordt het staal geplaatst.