abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31516167
Hoi,

Ik lees nu een weekje ofzo mee met dit forum. Hartstikke leuk. Gezien het feit dat wij ook aan het verbouwen zijn dacht ik ons even voor te stellen

Ik ben dus Aritha ter Horst. Samen met mijn man (Rene, vorig jaar zijn we getrouwd) zijn wij ons huis aan het uitbouwen. Er komt ongeveer 70 m2 bij, deels met een eerste verdieping.
Normaal zitten wij de hele dag achter de pc (allebei in de ICT, wat wil je), maar de verbouwing doen we zoveel mogelijk zelf. En veel bouwmaterialen hebben we via marktplaats met onze VW caddy uit 1986 gehaald.

Nou wil ik in dit forum hier een verslagje van doen, en het een beetje up to date houden. We zijn eind 2002 met de plannen begonnen, en begin mei dit jaar eindelijk de bouwvergunning. Dat verhaal vertel ik nog wel een keer ;-). Maar omdat we vanaf juni ongeveer bezig zijn is er al best wat te vertellen, daarom heb ik het in een paar delen opgesplitst.
Eerst maar eens wat foto's:

Voor de verbouwing

Zo is het nu

De plannen begane grond

Het deel dat wordt uitgebouwd voor de keuken aan de achterkant is bouwvergunningsvrij.

We doen zoveel mogelijk zelf, maar heien en grondverzetten hebben we toch niet helemaal zelf gedaan . Er zitten stalen buispalen in, 14 stuks. Die worden in de grond geheid en later gevuld met beton en stekken (ijzeren staven). Daarna grondverzetten: een dag hard meegeholpen en gewerkt, maar toen was er 50 m3 grond uit de tuin verdwenen. En hadden we waarempel "loopgraven"

(dit is onze hond Phoebe). Daarna was het een kwestie van de heipalen op maat slijpen en funderingskisten gaan zetten voor de fundering. Daar begon ons werk. Grond egalizeren, lijntje spannen en de kisten goed neerzetten, aanstampen en kijken of de kisten ong steeds waterpas staan. Middagje dachten we.... nou, niet echt dus.... volle werkweek mee bezig geweest. Best wel stressen, want vlak na het grondverzetten hadden we van onze baas (ja, doen hetzelfde werk) het verzoek gekregen om een maand naar China voor HP te gaan. Ontzettend leuk natuurlijk, zo'n "betaalde vakantie", maarreh... die funderingskisten moesten wel af. Anders bij elk regenbuitje stort het afgegraven deel steeds meer in.

Dus in iets minder dan twee weken in de avonduren kisten zetten, 36 stekken boren (een gat van 1,6 cm doorsnede in het huis waar ijzeren staven in komen). Best wel stressen, en in totaal bijna 50 uur in totaal over gedaan. Maar, toen we naar China vertrokken, lag het er goed bij, er lag een paar honderd kilo aan bewapening in, de kisten stonden goed en waterpas en waren aan de zijkant aangestampt met zand. Waren wij ook wel blij dat we even wegkonden

... en zo kwamen we thuis na China ... ;-|

Het had twee dagen nadat wij naar China waren gegaan, dat is begin juli dit jaar, ontzettend gehoosd. Al het zand was onder de kisten gespoeld waardoor het hele zooitje omhoog was komen zetten. Eigenlijk achteraf gelukkig dat we naar China waren...want we hadden het nooit op tijd kunnen storten met beton.. en nu zat er voldoende tijd tussen om even wat afstand te kunnen nemen ...

En daarbij was de rest van juli ook heel nat geweest waardoor de voortuin er zo uitzag:

OK. De eerste avond dat wij thuiskwamen hebben we dus alle gordijnen dicht gedaan, een wijntje geopend, en een kaarsje aan gedaan .

Tot zover deel I. Ik beloof jullie: volgende keer eindigt het leuker Het is nu oktober en er is al weer het een en ander aan het huis gedaan (ook naast onkruid weghalen ).

Doeg!
Aritha
pi_31526223
mooi project, wanneer is de planning dat het "af" is?
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 08:32:43 #3
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_31526365
Leuk!
Ben benieuwd naar de volgende delen!
pi_31526428
Eh...

Voor de winter willen we helemaal dicht zitten als het lukt. Maar daarvoor moet er nog vrij veel staal in, en daar zijn we een beetje op aan het wachten (H-balken).

ALs je het hebt over plinten-zitten-erin-af, hmmm... zomer?
pi_31526913
en doen jullie uitbouw voor uitbouw, of overal tegelijkertijd ontgraven, dan overal funderen, dan overal vloeren leggen, enz, enz?
pi_31527653
We doen alles tegelijkertijd. Scheelt geld en ik vind het eigenlijk leuker. Nu doe je bv. de uitbouw bij de keuken 'er even bij'. Terwilj het anders echt een project zou zijn.

En mensen als de heier, de graver, het beton, etc hoeven maar 1 keer te komen. Voor kleine hoeveelheden (bijvoorbeeld alle bestellingen onder de 175 euri) betaal je transportkosten voor. Nu zitten we daar nooit onder.

Alle aanbouwen zijn nu buiten, en in 1 keer willen we de muren doorbreken. Dan maken we eerst de garage weer waterdicht, en storten we de afwerkvloer daar. Dan gaan alle meubelen daarheen, en worden de muren doorgebroken. Hopelijk is dat net na de kerst .
pi_31529090
Hoi,

Tweede deel... Na thuiskomst uit China, zijn we eerst de tuin weer op orde gaan brengen. Het was toch bouwvak, dus konden wij ook bouwvak nemen . De laatste week van Augustus zijn we weer begonnen met de bouw. Eerst de omhooggekomen funderingskisten en bewapening eruit gehaald. Toen moesten we al het zand wat onder de kisten was gespoeld weer verscheppen. En uiteindelijk konden we opnieuw de funderingskisten zetten, bewapening er weer in en aftimmeren.

Over het algemeen maak ik foto's van dingen die ik leuk vind, als ik zelf even een pauzetje nodig heb ofzo . Dus hier zjin niet al teveel foto's van... of... dit is zo ongeveer de enige geloof ik:

And...again

Na het storten van de fundering (jee, dat beton gaat over het huis heen, en komt echt met geweld in de kisten terecht - gelukkig bleven ze staan): de broodjesliggervloer.
Dus de vloerleggers (gewapend beton) met daartussen piepschuim. Ik heb een overzicht van de fotootjes gemaakt:

Begane grond vloer

Dit is eigenlijk wel heel leuk om te doen. Daar waar de vloerleggers het huis in gaan hak je een gat, en je legt ze er om de 60 cm in. Dan broodjes tussen de leggers in leggen. Daar gaat dan een krimpnet overheen, wat je op heel veel plaatsen met ijzerdraad aan elkeer bindt. Vervolgens gebruik je steigerbalken om naast de vloerdelen de begane grond vloer te markeren. Wel alles weer goed vastzetten want...beton gaat er weer met geweld in
Enneh... oh ja... vloerleggers zijn gewoon onwijs zwaar. De langste moesten we met z’n vieren versjouwen.
Op de foto waar René met de sloophamer staat te slopen, moet de garagedorpel weg. Daaronder zit weer fundering waar de liggertjes op moeten.

Na het leggen van de vloer en het storten van de begane grond vloer, is het tijd om profielen te stellen en kalkzandsteen te lijmen. Kijk:

Het eerste kalkzandsteen lijmen

En meer kalkzandsteentjes

Dat is best wel leuk, dat lijmen. Je trekt een soort lijmbak waar allemaal lijm in zit over een rij kalkzandstenen. Zo krijg je een gelijkmatige laag kalkzandstenen. Dan kun je vervolgens weer een rij stenen neerzetten. En je weet dat je recht lijmt omdat je een lijntje tussen de profielen hebt gespannen die waterpas staat.

Inmiddels zijn we qua tijd aanbeland ongeveer twee en een halve week geleden. De rest van de foto’s zit nog op de camera en die ligt nu thuis. Dus dat komt dan vanavond wel weer .

Groetjes,
Aritha.

('k ga nu maar eens beginnen met werken )
pi_31529916
Leuk project zeg!
Leuk om te volgen, veel succes ermee!
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 12:12:42 #9
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_31531361
Ambitieus plan hoor! Maar wel gaaf!
Begrijp ik nou goed dat jullie het grootste gedeelte zelf doen?

Ik heb even de 'II' uit de topictitel gehaald, want het eerste topic is eigenlijk leeg. Dit is duidelijker voor het geval mensen naar deel 1 gaan zoeken.
pi_31533025
kijk dat is nog eens klussen!

veel succes!
je weet nooit wat er voor je staat, als de liftdeur opengaat
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 14:50:06 #11
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_31535080
Holy guacemole

Wat een werk zeg!! Waren jullie al enigszins bedreven in het klussen of was het van je één twee drie in godsnaam?
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_31536117
Hihi

We hebben allebei wel wat ervaring qua schilderen van ruimtes. En ik heb ooit een keer een vloer van houten vloerdelen voorzien. Maar verder - zeker qua funderingen en huis bouwen - nog nooit echt iets gedaan.

Dat maakt het juist leuk. Voor mij geldt in iedergeval dat ik nu weet wat er allemaal onder het huis ligt en hoe je het zelf maakt. Vrij inzichtelijk allemaal eigenlijk.
We hebben hier wel advies van een aannemer hoor.... ik zou niet graag op eigen houtje zo een fundering storten ofzo
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 20:51:47 #13
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_31543518
@arithaterhorst Hoe gaan jullie het dak ondersteunen als jullie dat stuk buitenmuur weg slopen?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_31544164
Wij hebben vorig jaar een project gedaan wat qua grootte denk ik vergelijkbaar is.
Er zijn toen van 2 panden 1 gemaakt en de complete indeling is aangepast, er is uiteindelijk maar 1 binnenmuur op z'n plaats blijven staan.
Doordat we beide 2 linkerhanden hebben, hebben we het allemaal laten doen, maar ik kan mij wel voorstellen dat het kicken is als je na afloop kunt zeggen dat je het allemaal zelf hebt gedaan.
Succes ermee
pi_31552902
Hoi!

Martijn_77: de eerste verdieping is aan de zijkant van het huis met cedar hout 'bekleed'. Dat moet worden gestut, en dat doen we nu met palen die uit het plafond van de gesloopte garage komen.
Aan de rechterkant hebben we stroken stenen overgehouden. Op de eerste verdieping ligt nu kanaalplaat die volledig op de kalkzandsteen binnenmuren rust. Maarreh....ik moest er wel een paar keer goed van overtuigd zijn eer we begonnen met het slopen hoor...

DrXLTrouble: Wat leuk zeg! Maar ik denk dat het bij julile - als er nog maar 1 muur uit het oude huis staat - wel een veel groter zooitje is geweest... Heb je daar nog foto's van? Wij kunnen (gelukkig) (ik vind een stoffig of vies huis heeel naar) alles vooral buiten verbouwen, en dat zover mogelijk dicht krijgen. En dan in 1 keer de muren doorbreken.

Ik had weer een collagefoto gemaakt van wat er vorige week is gebeurd, maar je kunt niet goed zien hoe het is gestut. Daar zal ik nogt een foto van maken. Wel kun je op de middelste rij foto's, de rechter foto zien waar het hout begint, en de eerste stutpaal. kijk:

Van linksboven naar rechtsonder:

• Ikke slopen, Rene slopen. Eerste dag deden we het stuk waar Rene mee bezig is in 4 uur. Later, toen we het een beetje onder de knie kregen hebben we de linkerkant van het huis in dezelfde tijd gesloopt

• Garage aan het slopen, en een fotootje van het stutten en de balk tegen het huis waar het nieuwe dak van de garage op komt. Het oude dak van de garage was te laag, dus moest worden opgehoogd, vandaar.

• Deze container is helemaal vol geweest, en is inmiddels vervangen door een nieuwe. (Waar iemand gewoon allemaal puin in heeft gedumpt ) En rechts de foto van de huidige stand van zaken...

Planning voor deze week: In de foto rechtsonder zie je een muurtje staan, midden in de garage. Die moet tegen de linkerwand, maar daar moest eerst folie tussen en worden dichtgetimmerd met hout.
    Daarnaast moet aan het einde van de garage, een schuifpui komen. Met een muurzaag willen we daar een gat gaan maken waar die in past. (Eigenlijk wordt de 'garage' voorin garage en achterin een werkkamer met een scheidingsmuur ertussen). Misschien komen we nog toe om de schuifpui aan de rechterkant van het huis aan de achterkant er ook in te doen, maar dat weet ik nog niet.
    Er moet tenslotte ook tijd voor toastjes en kip kerrie salade zijn

Enneh....daarna.... Is het toch wachten op de H balken denk ik. Want de hele rechter gevel gaat uit het huis en daar moet een H balk onder, en aan de achterkant bij de keuken moet ook nog 6 meter uit waar ook een H balk komt. En aan de linkerkant willen we niet de eerste verdieping (van hout) maken omdat het misschien nog wel wat gaat regenen.

En als laatste: dank voor jullie leuke reacties

Groetjes,
    A
  • pi_31552912
    quote:
    Op dinsdag 18 oktober 2005 20:51 schreef Martijn_77 het volgende:
    @arithaterhorst Hoe gaan jullie het dak ondersteunen als jullie dat stuk buitenmuur weg slopen?
    met een dikke stalen balk moet zoiets goed te doen zijn. Is zo te zien maar een meter of 7.
    Denk niet dat dat dak het probleem geeft, eerder de vloer, die waarschijnlijk van voor naar achter op de muur ligt.

*edit*

toch kanaalplaten als vloer dacht dat het huis wat ouder was.
    pi_31553069
    Leuk, ik blijf 't volgen. Succes!
    Xbox Live Gamertag: Harmen84
    pi_31557471
    Het huis is in 1997 gebouwd. De overspanning voor de woonkamer is 7 meter 60. Er komt een H balk van 22 cm in, met stalen staanders. Is zo berekend door de constructeur, dus daar ga ik maar van uit .

<slik> hoe bedoel je dat de vloer problemen kan geven?

Groetjes,
    Aritha
    pi_31565913
    de belasting van de vloer is natuurlijk een stuk groter dan het dak. Dat bedoelde ik Maar een stalen balk is inderdaad een goede oplossing.

En geloof me, een stalen H balk van 22cm kan heel veel hebben. Helemaal op sterkte, alhoewel de doorbuiging hier meer van belang zal zijn.

Gewoon goed onderstempelen voordat je de muur gaat slopen
    pi_31566185
    Tsss.. belasting van de vloer... ZO dik ben ik nou OOK weer niet .

Maar je hebt het over het deel van het huis waar de staalmeneer alles gaan inzetten (de rechterkant op de tekening). Dus hij gaat de binnenmuur wat nodig is slopen & staal in zetten.
    Deze overspanning is het grootst (7,5 bij 7,6 meter). En daarna komen er houten balken en underlayment op. Dus geen kanaalplaat. Ik zag in de statische berekeningen dat dat verreweg het meeste gewicht was (6 ton).

Oh ja, die H balk is denk ik alleen nodig vanwege de bestaande kanaalplaat vloer. Ze gaan hem overigens wel helemaal wegwerken, dus dat je er vanuit de huiskamer niets meer van ziet.

Groetjes,
    Aritha
    pi_31570962
    Hallo arithaterhorst,

Ik zal morgenavond wel ff wat foto's opzoeken.
    pi_31571355
    Ooh wat leuk!

* innepin gaat dit volgen
    POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
    pi_31605101
    Hoi,

Morgen willen we electradozen gaan aanbrengen in de garage. Nou hebben we zelf een ideetje beetje op papier gezet...maarreh.....misschien hebben jullie nog input?

Nou, het gaat eigenlijk alleen nog maar om de garage en de werkkamer. De schuifpui in de werkkamer kijkt uit op de achtertuin. En aan het einde van de garage komt rechts een douche, met daarvoor (tussen de douche en de deur van de bijkeuken naar de garage) een wasbak.

Links van de douche, tegen de scheidingsmuur tussen garage en werkkamer, komt een werkbank. Daarom de hoeveelheid stopcontacten. Oh ja, en qua afmetingen: beide ruimtes zijn 3 meter bij 5 meter.

In de garage komt een hotelschakeling met een schakelaar bij de werkbank, bij de bijkeuken en bij de garagedeur. Verder komt er boven de werkbank een lichtbak te hangen, vandaar de 2 schakelingen daar.

Alvast bedankt voor de input

Groetjes,
    Aritha.
    pi_31605871
    ik vind het een gaaf project en blijf vooral foto's posten. Maar maar wat ik mij afvraag het lijkt mij erg arbeids intensief, hoe doen jullie dat naast je werk?

ooh en over de stopcontacten, plaats gerust een of twee doosjes van 2stopcontacten extra, zeker in een werkkamer komen ze van pas. Stopcontacten heb ik altijd een te kort aan
    pi_31605956
    Leuk!
    #geen
      vrijdag 21 oktober 2005 @ 17:29:45 #26
    56824 Keijs
    Toedeledokie !
    pi_31608050
    Wat een klusproject zeg... En alles zelf doen, met nog een baan ernaast ook. Hulde derhalve.

IIg houd je een hoop centen in je zak mbt een hoofdaannnemer. Hopelijk lossen jullie alle details mbt tot aansluiting aan het bestaande goed op, zodat je later geen last krijgt mbt vocht- en tocht problemen.
    pi_31611720
    Weer een update,

Nou, deze week zijn we weer wat verder gekomen, hoewel minder ver dan gehoopt. (komt wel bekend voor hoor ;-)). Vanaf nu zal de vordering minder snel zijn, omdat het nu zal'k maar zeggen 'life' is. (morgen foto's)

• Schuifpui en garagedeur opgehaald van de boer in de buurt waar ze opgeslagen stonden
  • OSB (houten platen) aan de achterkant van de muur die in het midden van de nieuwe werkkamer staat bevestigen
  • de muur naar de zijkant getrapt, slagen, sleept, in iedergeval: hij wilde niet ...
  • Draagbalk aan het huis verankeren
  • Stutbalken verwijderen (ieeeeeks) (huis kraakte een beetje, omdat het zette op de balk, had ik wel knikkende knieen van )
  • Muurtje tussen werkkamer en keuken met OSB doen en vastmaken aan zijwanden en beton

ranzige_pad

Nou, eerlijk gezegd... afgelopen week was het wel doorbijten . Zeker nu het weer minder wordt. Maar we proberen er een soort van ritme in te houden. We werken beiden in Amstelveen en staan 's ochtends om 5 uur op, , om kwart voor 6 gaan we weg. Om 7 uur zijn we dan in Amstelveen en werken tot half 4, en zo rond 5 weer thuis. Dan beginnen we tot een uur of 8 of 9. En..als we geen zin hebben een avond, dan gewoon niet. Het moet leuk blijven. Maar de drive zit hem voornamelijk in het resultaat dat je steeds ziet.

Qua financien:
    Ja, het scheelt wel om het zelf te doen;). Cijfers? We hebben meerdere offertes laten doen. Maar voor de verbouwing zonder de uitbouw bij de keuken, en met betontegels in de garage ipv een betonnen vloer, kwamen we op een kleine 90000 euri uit. Inclusief de uitbouw aan de keuken schat ik op 110000 euri (er gaan veel kozijnen in die uitbouw, en een complete fundering incl heipalen). Komen ze de klus wel in 9 weken klaren en ben je direct uit de rotzooi.

De inschatting nu is ongeveer 40000 euro. Nu nog dat bedrag zien te halen
    Op zich opteren we hierbij wel eerder voor kwaliteit dan prijs.

Marktplaats
    Nu het toch een beetje over geld gaat, even over onze Marktplaats acties vertellen ... Eind vorig jaar werden wij nogal ongedurig omdat de bouwaanvraag zo lang duurde . Dus zijn we gewoon vast via marktplaats bouwmaterialen gaan kopen. Zo hebben we ook best nog wel wat op de verbouwing kunnen besparen.

Voorbeelden:
    5 velux dakramen voor 100 euri en een kratje bier. Offeh... bekisting.... zou normaal 575 euri hebben gekost, nu 50 euri. En broodjes... zou nieuw 900 euro gekost hebben, nu 100 euro. (en de kisten en broodjes die we over hadden bood iemand 50 euri op). Krimpnetten idem: nieuw 130 euro, nu 25 euro.

Ik kan nog wel even doorgaan: Een hormann electrische sectionele garagedeur met afstandsbediening van een jaar oud: 350 euro. Van iemand die net een nieuwbouwhuis had betrokken en achteraf andere deuren wilde: 9 nieuwe binnendeuren. Gratis.
    5 binnendeurposten, meranti, over van een nieuwbouwproject. 50 euri per stuk, ipv 130.

En waar ik helemaal blij mee was: een identieke schuifpui als dat we al hadden, maar dan gespiegeld, voor in de woonkamer naast een bestaande schuifpui: 350 euro. En nog een HEBO schuifpui van een jaar oud voor in de werkkamer: 250 euro.

Onze misser
    Gipsplaten voor 150 euro. Dat waren 40 stuks van 1m25 bij 2m60 en 125mm dik. Ten eerste hadden we al de grootste moeite om ze op te halen. Jeumig wat zijn die dingen zwaar, zeker als het er 40 zijn. Hebben we ze eerst allemaal in de oude garage gelegd omdat ze daar droog lagen. Prima....
    Maar, toen gingen we verbouwen. Moesten ze worden verplaatst. Alles netjes in plastic verpakt op een pallat met ook plastic eronder in de tuin gelegd. Anderhalve maand later (na die fijne Juli maand) kwamen we kijken: helemaal beschimmeld. En gips is gewoon niet meer te gebruiken als het nat is geweest...

Ik ga nu maar op marktplaats zeggen: 40 gipsplaten in 10000 stukken.

Goed weekend!

Groetjes,
    Aritha

P.S. DrXLTrouble: Heb je al naar fotootjes gezocht??
  • pi_31624092
    Hallo Aritha,

Ze komen eraan hoor, alleen heb ik niet zoveel tijd om ze uit te zoeken.
    Ook wij hebben een hoop van via Marktplaats aangeschaft.
    Ik zal kort ons verhaal vertellen:
    In ons eigen huisje wonen we ondertussen al weer 16 jaar.
    13 jaar geleden zijn we naar de eigenaar van het huis naast ons gestapt met de vraag of we dat konden kopen.
    De eigenaar keek wel een beetje vreemd omdat het helemaal niet te koop stond, maar hij had er op zich geen moeite mee als de huurders die er in zaten er gewoon in mochten blijven zitten.
    Dat was voor ons geen probleem, onze buren waren al wat ouder en met het geld dat ze aan huur betaalde konden wij de hypotheek voor dat pand voldoen.
    3 jaar geleden zijn ze verhuist en op dat moment zijn we pas gaan bedenken wat we precies wilde gaan doen.

Januari 2003
    We hebben onszelf een jaar de tijd gegeven om het "nieuwe huis" te tekenen, vergunningen in orde te maken en om een aannemer te zoeken.
    Omdat we toch de tijd hadden zijn we zelf alvast het e.e.a. gaan aanschaffen.
    Het eerste dat we kochten was een keuken.
    Dat ding stond in de showroom van onze lokale keukenboer en na wat met hem gepraat te hebben, was hij voor 40% van de normale prijs voor ons en zou hij hem ook plaatsen.
    Dat ding staat hier al ergens in Mijn keuken...
    Dat was makkelijk, want er was nog niets getekend en we zijn dus ons huis gewoon om die keuken heen gaan zetten.
    We kwamen er wel achter dat we heel veel geld konden besparen door alles zelf te kopen en we hebben in dat jaar dan allerlei dingen in de aanbiedingen gekocht.
    Wat wel tegenviel was het slopen.
    In totaal hebben we 3 grote containers (ruim 20m3 per stuk) met hout afgevoerd.
    Dat lijkt veel, maar het zijn 2 oude huisjes (120 jaar) waarbij op de bovenverdieping alle wanden van hout waren gemaakt.
    Wat verder tegenviel was dat we veel meer asbest tegen kwamen dan dat we verwacht hadden.
    Tijdens al dat slopen zijn we er "gewoon" in blijven wonen.

februari 2004
    Wij hebben al onze spullen ingepakt en opgeslagen en verhuizen naar een huisje in de duinen :-) waar we 3 maanden mogen wonen.

1 Maart 2004
    De aannemer is vandaag begonnen..

Juni, de werkzaamheden gaan volgens planning.
    Onze 3 maanden zijn voorbij, we moeten verhuizen naar een ander huis.

Juli, we moeten weer verhuizen.

Augustus, Het huis is voor 90% klaar, we kunnen er in ieder geval voor de bouwvakvakantie in.

September,
    De aannemer is op een paar kleine afwerkpuntjes na klaar.

Het resultaat mag er naar ons idee zijn, ons door onszelf getekende huis (hadden we nog nooit gedaan) en we wonen er nu al weer een jaar met plezier in.
    Er is een fout gemaakt die vervelend is en waardoor er een scheur is ontstaan in een muur op een plek waar vroeger een deur zat.
    Zoals het er nu uit ziet wordt dat dat door de aannemer uitgehakt en alsnog in orde gemaakt.

Heel wat anders dan wat jullie aan het doen zijn, maar een groot aantal punten uit jullie verhaal is herkenbaar.

Ik heb niet zoveel foto's, maar ik zal ze in ieder geval nog plaatsen.
    Overigens hebben jullie wel een leuk huis!

[ Bericht 2% gewijzigd door DrXLTrouble op 22-10-2005 12:29:18 ]
      Moderator zaterdag 22 oktober 2005 @ 12:38:03 #29
    92034 crew  Vonkenboer
    Geen woorden, maar draden !
    pi_31624577
    [elec. instalaltie werkkamer]
    Is het niet een idee om misschien een telefoonaansluiting naar de werkkamer te brengen ? En misschien alvast rekening houden voor uitbreiding ? bv. loze leidingen voor een latere aanleg van een computernetwerk ?

Ook zou ik er aan denken om een paar wandcontactdozen meer te gaan plaatsen. Zoals hier al vermeld wordt wandcontactdozen heb je altijd te kort Ook kan ik uit je post niet opmaken op wat voor hoogte je de wandcontactdozen plaatst bv. op 30cm van de vloer of op 1,05 (schakelmateriaalhoogte)

En is het niet makkelijk om boven de werkbank te kiezen voor een wandgoot ? Met daarin alle wcd e.d. die je op die manier makkelijk kunt uitbreiden ?

voorbeeld van een wandgoot

Hebben jullie ooit gedacht om van de buitenverlichting, enkele lampen automatisch aan/uit te laten schakelen met een schemerschakelaar ? Een schemerschakelaar doet niets anders dan voelen wanneer het donker en weer licht wordt. Op die manier heb je altijd licht rondom je huis ! Er zijn heel simpele uitvoeringen van die alleen voelen wanneer het dus licht en donker word Maar er zijn ook digitale schakelklokken verkrijgbaar die bv. om 8 uur de verlichting inschakeld en om 11 uur de verlichting uitschakeld. Maar dat gaat denk ik wat te ver..

Voorbeeld schemerschakelaar

elec. installatie garage

In de garage zou ik halverwege de muur ook een paar wandcontactdozen er bijgeplaatst hebben. Ooit heb je er misschien nog gemak van

En ik had in overweging genomen om loze leidingen en dozen te plaatsten die bijvoorbeeld naar de meterkast lopen voor eventuele uitbereiding

Hoop dat je aan deze informatie wat hebt !
    (Ps. Ik heb hier nog enkele stukken wandgoot staan. Wellicht interesant voor jullie ? )
    (Ps. aan de moderators als dit niet mag verwijder dit stukje gerust )
    pi_31635058
    Hoi!

DrXLTrouble: Wat een leuk verhaal zeg! En een mooie keuken. Zo'n aanrechtblad wil ik ook graag (als ik het goed zie op de foto). Is dat zwart graniet?

Hadden jullie toen jullie het huis kochten al het idee om het te gaan verbouwen en hebben jullie 10 jaar moeten wachten eer de buren verhuisden? Of was het meer van: Hee, de buren gaan verhuizen... Zullen we gaan verbouwen?

Ik vind jullie verhaal best wel op het onze lijken. Het meest lastige vind ik nog het 'ontaard' zijn. Ik bedoel: datgene waar je woont en waar je je rust vindt, is ineens een chaos. Wij hebben nu een garagedeur in de gang staan bijvoorbeeld . Nou, jullie hebben zelfs een paar keer moeten verhuizen! Lijkt me dat je dan na een paar maanden ook redelijk ontaard bent....

Vonkenboer:Goed idee zeg, zo'n schemerschakelaar! De buitenverlichting is nu gepland om in de keuken een aan/uit knop te hebben. Maar schemerstand is een heel goed idee! Gaan we zeker naar kijken.

We hebben inderdaad wel gedacht om een telefoonaansluiting en netwerkaansluiting naar de werkkamer te brengen. Maar we bellen nu draadloos en Internetten doen we nu ook draadloos. En ik denk dat het steeds meer die kant op gaat, dus zien we daar maar vanaf.

De wandcontactdozen, met uizondering van de schakelaars en die boven de werkbank, zijn gepland op 30 cm boven de vloer. En we gaan nu ook wat meer loze leidingen aanbrengen. Zoals je zegt: is altijd handig.

In de garage, de muur links, komen stellingkasten te staan, dus vandaar geen wandcontactdoos. Maar nu misschien wel een loze leiding (moet nog even overleggen ). Qua wandgoten. eh.... eerlijk? Ik vind ze oerlelijk. Meer iets voor in een bedrijf. En ja, ik weet, het komt in de garage.... maar toch .

Groetjes,
    Aritha.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')