Heb je gezopen BHFH?quote:Op maandag 17 oktober 2005 22:31 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
pff het gaat om een botsing met 2 fietsen van een paar knaken, waarschijnlijk nog gejat ook, waar maken jullie je druk om, met een grote tang buig je alles zo weer recht!
Gezien jouw naam denk ik dat je zat te slapen en dus schuldig bent.quote:Op maandag 17 oktober 2005 18:50 schreef middagdutje het volgende:
Vanmiddag overkwam mij het volgende
Als hij in een auto zou rijden dan zou hij schuldig zijn. Van automobilisten zal immers worden verwacht dat ze redelijkerwijze rekening houden met rare manouvres van overig verkeer, met name jongeren op brommers en fietsen.quote:Op maandag 17 oktober 2005 23:06 schreef Phoenixjuh het volgende:
Het doet er niet eens toe of hij richting gaf of niet, hij had moeten kijken. Zwart is aansprakelijk, rood niet. Je rijdt tenslotte rechtdoor, hij niet. Als jij ipv met een fiets reed, maar met een auto, dan was hij knap dood geweest, gewoonweg omdat hij niet uitkeek.
Dat klopt, maar die regel is ingesteld omdat fietsers zwakke verkeersdeelnemers zijn. Van die ongelijkheid is bij een bosting tussen fietsers geen sprake.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 00:33 schreef boyv het volgende:
[..]
Als hij in een auto zou rijden dan zou hij schuldig zijn. Van automobilisten zal immers worden verwacht dat ze redelijkerwijze rekening houden met rare manouvres van overig verkeer, met name jongeren op brommers en fietsen.
edit: nu weet ik het toch niet meer zeker, morgen even opzoeken![]()
Dat je achterop rijdt wil niet zeggen dat je ook meteen aansprakelijk bent (hoewel het wel vaak zo zal zijn. )quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 11:00 schreef avotar het volgende:
Zouden jullie allebei auto's zijn, was JIJ schuldig geweest. Je rijdt achterop iemand, dus ben je ten allen tijde schuldig..
Goed punt, nu ga ik ook twijfelen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 11:14 schreef Mark-A het volgende:
[..]
Dat je achterop rijdt wil niet zeggen dat je ook meteen aansprakelijk bent (hoewel het wel vaak zo zal zijn. )
Als je bv. op een snelweg achterop een auto knalt die ineens, zonder verkeersnoodzaak, remt, ben je niet aansprakelijk.
In dit geval had de afbuigende partij voorrang moeten verlenen aan de rechtdoorgaande partij.
Als de andere vind dat je aansprakelijk bent, kun je het beste je WA (AVP) verzekeraar inschakelen. Die hebben de juridische expertise om een schade te kunnen beoordelen (en eventueel onderbouwd af te wijzen)
Art 19 RVV: je moet voldoende afstand houden. De jurisprudentie hierin is vrij strikt: je moet in de meeste gevallen, maar in ieder geval in de bebouwde kom, een dusdanige afstand bewaren, dat je de afstand tussen jou en je voorligger kunt beremmen. Als je voorligger dan ook nog eens remt uit verkeersnoodzaak, ben je zeker aansprakelijk in dit geval.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 12:08 schreef mgerben het volgende:
[..]
Goed punt, nu ga ik ook twijfelen.
Wat als degene voor jou vol op de rem springt voor een overstekende kat of hond?
Dat kun je niet zien aankomen, maar je moet er wel rekening mee houden - door afstand te houden.
Zeker, hij verricht ook een bijzondere verrichten (artikel 54 RVV) en moet dus voorrang verlenen aan AL het overige verkeer.quote:In dit geval speelt natuurlijk ook dat degene voor de TS rekening moet houden met wat er achter hem zit voordat hij op de rem gaat, en dat hij voorrang moet verlenen aan het rechtdoorgaande verkeer.
Thuisblijven is nog beterquote:Ik bedoel: Je kunt alle voorrangsproblemen wel oplossen als je voldoende afstand houdt.
Nope, dat is niet waar. Gewoonweg omdat je nooit op het laatste moment onverwachte dingen kan verwachten. Dat zal betekenen dat je voor iedereen moet stoppen die je nadert, dat zal te zot voor woorden zijn. Je zou dan nooit een fietser kunnen inhalen, want als die plotseling naar links gaat, dan ben je de klos. Je mag dan ook nooit een voetganger inhalen, terwijl de voetganger op de stoep staat te lopen, en jij op de weg rijdt, want stel je nou eens voor dat de voetganger zomaar op straat springt, dan is het jouw fout. Het rechtensysteem is krom, maar zo krom is het nou ook weer niet.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 00:33 schreef boyv het volgende:
[..]
Als hij in een auto zou rijden dan zou hij schuldig zijn. Van automobilisten zal immers worden verwacht dat ze redelijkerwijze rekening houden met rare manouvres van overig verkeer, met name jongeren op brommers en fietsen.
edit: nu weet ik het toch niet meer zeker, morgen even opzoeken![]()
Om je verhaal nog te versterken, in het verkeer is het toegestaan dat je wordt ingehaald, dat is ook iets dat je altijd mag en kan verwachten. Vandaar dat je altijd achterom moet kijken voordat je naar links gaat. Dit is iets wat de tegenpartij niet heeft gedaan. Diegene rijdt dus als een wilde door het verkeer, zonder aan de regels te houden, dat er ongelukken worden veroorzaakt door zijn gedrag is dan ook zeer te voorspellen. Mocht diegene gelijk hebben, dan zal dat betekenen dat zowel fietsers als auto's nooit meer mogen inhalen, want die zijn dan altijd de klos.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 10:45 schreef mgerben het volgende:
[..]
Dat klopt, maar die regel is ingesteld omdat fietsers zwakke verkeersdeelnemers zijn. Van die ongelijkheid is bij een bosting tussen fietsers geen sprake.
De tegenpartij redeneert hier wel heel erg naar zichzelf toe: Als JIJ afstand had gehouden was je niet tegen mij opgebotst.
Ja, zo lust ik er nog wel een paar. Zo kun je alles wel omdraaien. Dat komt neer op: Als JIJ langzamer had gereden, had je mijn fout kunnen opvangen.
De veroorzaker gaf geen voorrang aan het rechtdoorgaand verkeer, als TS dat in een briefje zet kan de veroorzaker verder hoog en laag springen, en kan TS zijn eurocenten houden waar ze horen: in zijn eigen zak.
Als algemene uitspraak is het inderdaad niet in alle gevallen waar, maar wel vaak.quote:
Het ligt wat gecompliceerder dan dat als het gaat om een aanrijding tussen een auto en een fietser. De eventuele fout van de fietser moet dusdanig zijn dat de automobilist die fout niet in redelijkheid had kunnen zien aankomen. Betekent dus dat de automobilist wel in zekere (toch wel vergaande) mate rekening moet houden met mogelijke fouten van fietsers. Die maatstaf ligt besloten in de beoordeling van het beroep op overmacht door de automobilist. Slaagt dat beroep immers niet, is de automobilist, nog afzien van termen als schuld, voor 50% aansprakelijk voor de schade van de fietser.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 13:26 schreef Phoenixjuh het volgende:
[..]
Nope, dat is niet waar. Gewoonweg omdat je nooit op het laatste moment onverwachte dingen kan verwachten. Dat zal betekenen dat je voor iedereen moet stoppen die je nadert, dat zal te zot voor woorden zijn. Je zou dan nooit een fietser kunnen inhalen, want als die plotseling naar links gaat, dan ben je de klos. Je mag dan ook nooit een voetganger inhalen, terwijl de voetganger op de stoep staat te lopen, en jij op de weg rijdt, want stel je nou eens voor dat de voetganger zomaar op straat springt, dan is het jouw fout. Het rechtensysteem is krom, maar zo krom is het nou ook weer niet.
En daar tegenover moet dan worden gezet dat inhalen naar haar aard een gevaarzettende manoeuvre is en aldus met verhoogde voorzichtigheid dient te worden uitgevoerd. In concreto betekent dat dat de inhaler met zijn manoeuvre geen overig verkeer mag hinderen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 13:32 schreef Phoenixjuh het volgende:
[..]
Om je verhaal nog te versterken, in het verkeer is het toegestaan dat je wordt ingehaald, dat is ook iets dat je altijd mag en kan verwachten.
De tegenpartij is verplicht bij het afslaan al het verkeer dat zich schuin dicht naast hem bevindt, voor te laten gaan. Dat kun je opvatten als inhalend verkeer. Vraag is of TS als inhalend of als achterliggend verkeer te gelden heeft. In het laatste geval wordt de verhouding tussen TS en zijn voorligger primair door de maatstaf van het eerder genoemde artikel 19 RVV beheerst en dat lijkt me niet in het voordeel van TS.quote:Vandaar dat je altijd achterom moet kijken voordat je naar links gaat. Dit is iets wat de tegenpartij niet heeft gedaan.
Zo zwart/wit ligt het niet, maar degene die inhaalt, neemt daarmee tevens een zekere zorgvuldigheidsverplichting op, zwaarder dan de algemene zorgvuldigheidsverplichting in het verkeer. Als je bovendien zou willen uitgaan van het gevaarzettende karakter van de inhaalmanoeuvre, dat gevaar omschrijft als aanrijdingsgevaar en dat gevaar zich verwezenlijkt in de vorm van die aanrijding, dan is het causale verband tussen de inhaalmanoeuvre en de aanrijding zondermeer gegeven (aldus de Hoge Raad) en is de positie van de inhaler weinig sterk. Daarmee is overigens niet gezegd dat de positie van het afslaande verkeer dat wel is. Dat zal echter van geval op geval beoordeeld moeten worden.quote:Mocht diegene gelijk hebben, dan zal dat betekenen dat zowel fietsers als auto's nooit meer mogen inhalen, want die zijn dan altijd de klos.
Ja maar...quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 14:35 schreef Argento het volgende:
Ja, maar op de fiets met 20 km/u op 2 meter achter iemand rijden, getuigt niet van zorgvuldigheid, als het al geen overtreding van 19 RVV oplevert.
Beide partijen treft een verwijt.
Nou, ik heb het meegemaakt dat een rechter een aanrijdingszaak inderdaad op die manier benaderde. En ofschoon het mijn standpunt in het exterme doortrekt (en daardoor mijns inziens onjuist is) is de gedachte niet zonder fundament. Als je er immers vanuit gaat dat een zekere zorgvuldigheidsverplichting ook betekent dat je waar mogelijk een aanrijding voorkomt, dan heeft ook degene die bijvoorbeeld materieel het voorrangsrecht aan zijn zijde heeft, de schijn tegen. Mijn adagio is: daar waar de mogelijkheid tot het voorkomen van een aanrijding ligt, ligt daarmee de verplichting tot het voorkomen van de aanrijding (lees: schade).quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 15:04 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ja maar...
Kun je dan niet altijd zeggen: Waar er twee botsen, hebben twee schuld?
Dan zeg je in feite: Uit het feit dat jullie op elkaar botsten concludeer ik dat jullie allebei niet voorzichtig genoeg gereden hebben. Als jullie voorzchtig genoeg waren geweest, waren jullie nl niet op elkaar gebotst.
quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 14:50 schreef Argento het volgende:
Die laatste zin doet mij vermoeden dat je bij een wa-verzekeraar werkt,
Dat geldt ook voor de beoordeling van de aansprakelijkheidquote:maar een dergelijke vaststelling is nog altijd, uiteindelijk, aan de rechter voorbehouden.
Het heeft toch wel enig nut (het geldt ook voor niet-verkeersdeelnemers). Ook als codificatie van de 'zorgvuldigheidsnorm'.quote:Daarom is het algemene hinderartikel van 5 WVW ook zo overbodig.
De reikwijdte van de WVW betreft, met zoveel woorden, de openbare weg. Hoe strekken de daarin neergelegde normen ook tot niet-verkeersdeelnemers?quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 15:21 schreef Mark-A het volgende:
Het heeft toch wel enig nut (het geldt ook voor niet-verkeersdeelnemers). Ook als codificatie van de 'zorgvuldigheidsnorm'.
Stel: jij hebt een leuk stukje grond, net langs de A58. Je bent lekker aan het snoeien geweest, en besluit de hele meuk op te stoken. Hout is nogal natjes, dus het rookt flink.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 15:48 schreef Argento het volgende:
[..]
De reikwijdte van de WVW betreft, met zoveel woorden, de openbare weg. Hoe strekken de daarin neergelegde normen ook tot niet-verkeersdeelnemers?
Dat vraag ik me af. De tekst van artikel 5 WVW zelf biedt inderdaad geen bezwaar, maar als het gaat om doel en strekking van de WVW in zijn algemeenheid en de enkele omstandigheid dat artikel 5 WVW deel uit maakt van hoofdstuk 2, dat de wetgever heeft aangeduid met verkeersgedrag (waarmee het gedrag zoals genoemd in 5 WVW al van zijn algemeenheid wordt ontdaan en een specifieke begrenzing krijgt), dan vraag ik me af of er in jouw voorbeeld werkelijk sprake is van een overtreding van 5 WVW. Ik sluit het niet uit, al was het maar omdat 6 WVW wel uitdrukkelijk bepaalt dat het moet gaan om het gedrag van iemand die aan het verkeer deelneemt, maar overdreven logisch is het niet. Ik sluit overigens evenmin uit dat jouw voorbeeld is ontleend aan een uitspraak, maar ook rechters maken fouten.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 16:11 schreef Mark-A het volgende:
[..]
Stel: jij hebt een leuk stukje grond, net langs de A58. Je bent lekker aan het snoeien geweest, en besluit de hele meuk op te stoken. Hout is nogal natjes, dus het rookt flink.
Resultaat: Plaatselijke mistbank op de A58.
Je handelt dan in strijd met het hinderverbod van artikel 5, maar bent zeker geen verkeersdeelnemer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |