abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 oktober 2005 @ 16:22:09 #101
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_31582322
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 14:34 schreef francorex het volgende:

[..]

Maar je hebt wel gelijk dat dit niet het ideale topic is.

Het verdiend een eigen topic.
Dat bedoelde ik ook meer, misschien dat er in een eigen topic meer inhoudelijk over het fenomeen gediscussieerd kan worden. En waar dat is maakt mij niet uit, kan ook in WFL? Dan zie je mij daar wel weer terug ik sta echt wel open voor wat 'afwijkende' theorieën.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_31582567
Extra kosten getroffen toeristen uitgekeerd
20 oktober 2005, 14:10:53

ROTTERDAM (ANP) - Nederlandse toeristen die zich op het Mexicaanse schiereiland Yucantán, Cuba en de Florida Keys bevinden kunnen alle extra gemaakte kosten door de orkaan Wilma achteraf terugvorderen. Dat heeft de Calamiteitencommissie van het Calamiteitenfonds Reizen donderdag besloten.

Ook krijgen ze de vakantiedagen terug die in het water zijn gevallen. Voor reizigers die donderdag of vrijdag zouden afreizen naar Yucatán, bestaat de mogelijkheid om de reis kosteloos te annuleren of om te boeken. De Calamiteitencommissie houdt vooralsnog dagelijks de vinger aan de pols en zal vrijdag opnieuw vergaderen voor reisdata vanaf zaterdag.

De Stichting Calamiteitenfonds Reizen is een onafhankelijke stichting en beschermt klanten van de 280 aangesloten reisorganisaties tegen financiële schade bij calamiteiten. Het fonds zorgt zonodig voor repatriëring van gedupeerde consumenten of voor aanpassing van de reis. Het lidmaatschap van de brancheorganisatie ANVR is niet relevant.

Bron: home.nl

Ik maak me wel zorgen hoor... Komende woensdag vlieg ik naar Cancun om een reis te begeleiden door Mexico en Guatemala. Ik heb er ooit gewoond en diverse keren een tropische storm meegemaakt, maar dit is wel een èrg heftige orkaan. Gelukkig gaat het oog tussen Yucatan en Cuba door... Dat evacueren gebeurt overigens bij elke tropische storm daar. De hotelzone wordt dan dichtgetimmerd en iedereen wordt naar Playa del Carmen of Tulum gestuurd (resp. 1 en 2 uur van Cancun). Ben benieuwd wat ik er volgende week aantref (en met name ook in Guatemala, vanwege de nasleep van Stan).
  donderdag 20 oktober 2005 @ 17:09:31 #103
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_31583141
Hurricanetrack.com update:
quote:
UPDATED: 7:55 AM EDT, October 20, 2005
NO EASY ANSWERS RIGHT NOW

What once looked like a fairly easy forecast for Wilma has now become much more complex. The global computer models all seem to agree that Wilma will be a slow moving hurricane for another day or two and then take off to the northeast or east-northeast. This timing is what could make all the difference on intensity. Right now, the official forecast shows the hurricane impacting the northeast tip of the Yucatan Peninsula- as a dangerous hurricane. Then, after a slow crawl near the peninsula, Wilma is expected to finally start the move towards Florida. How soon this happens will have a great impact on how strong Wilma is when it gets to Florida. A long encounter with the Yucatan will likely mean a much weaker hurricane in Florida. Should Wilma turn north and then northeast before reaching the Yucatan, then it could be quite strong at the Florida landfall. So- the next two days really hold the key as to what will ultimately happen for people in Florida. Keep in mind too that people along the Yucatan are in danger from this powerful hurricane- and I hope preparations are being made. We will just need to keep a close eye on the hurricane to see what the global computer models resolve. One thing that might help is the inclusion of more weather data in to the new models that will run this morning. By early this afternoon, we might see an improvement in the model guidance- we shall see. I will post another update here around Noon ET.
* I intend to live forever, so far so good! *
pi_31586606
Hoe laat komt hij nou in NL tijd aan land?
Ich bin der Führer.
pi_31593033
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 20:22 schreef Xenwolfie het volgende:
Hoe laat komt hij nou in NL tijd aan land?
Morgenavond tussen 20:00 en 22:00 Mexico.
En maandag laat in de morgen Florida.

Komt als CAT5 aan op de kust van Mexico. Wordt natuurlijk een enorme ramp daar.

Florida valt mee qua windkracht maar er kunnen wel vloedgolven ontstaan omdat de zeebodem veel ondieper is daar.
pi_31594719
In Cancun en Playa del Carmen gaat over een half uur het "straatverbod" in, aldus een daar wonende ex-collega die ik net sprak op MSN. Alles is dichtgetimmerd.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 01:08:26 #107
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_31594852
Mexico "Cancun" + cat 5 = sloopkogel door elk gebouw.
Ik hoop dat er reportages op TV van gemaakt worden, maar een journalist die zich vrijwillig begeeft tijdens dergelijk soort van natuurgeweld verklaar ik voor gek.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 01:09:30 #108
89730 Drugshond
pi_31594885
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 01:03 schreef Vogue het volgende:
In Cancun en Playa del Carmen gaat over een half uur het "straatverbod" in, aldus een daar wonende ex-collega die ik net sprak op MSN. Alles is dichtgetimmerd.
Blijft hij de storm uitzingen ?!
pi_31595365
Nou, als er een paar gasten van CNN bij zijn dan gebeurt dat wel.
Ich bin der Führer.
pi_31595962
Behoorlijk rampzalig route van Wilma.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 08:53:42 #111
89730 Drugshond
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 09:03:00 #112
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31598359
Yucatan gaat plat En wedden dat er geen aandacht aan besteed wordt? En als er dan 10 mm neerslag valt in Florida staat het dik in het nieuws
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 09:03:57 #113
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_31598373
die foto... scary...
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 09:07:45 #114
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31598426
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 08:53 schreef Drugshond het volgende:
[afbeelding]
Wilma nears Yucatan

Alle gebouwen op deze foto krijgen een flinke klap te verwerken > Katrina
Trouwens een flinke klap Je bedoelt dat ze er straks niet meer staan...
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 09:24:00 #115
89730 Drugshond
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 09:25:35 #116
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_31598652
Al die witte stipjes, is dat regen of onweer?
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 09:28:30 #118
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_31598686
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 09:24 schreef Drugshond het volgende:
[afbeelding]
Flink oog trouwens.
inderdaad groot....

ziet er niet best uit voor Yucatan....
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 09:32:21 #119
89730 Drugshond
pi_31598824
Valt me op dat de afgelopen orkanen altijd rond zaterdag een landfall maken in Amerika. Of vergis ik me?
pi_31599028
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 09:32 schreef Drugshond het volgende:
Ik vermoed dat dit een eye-replacement cylcle is, waarbij de orkaan weer in kracht zal toenemen.
Wat is dat?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 09:55:46 #122
89730 Drugshond
pi_31599062
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 09:53 schreef Mwanatabu het volgende:
Wat is dat?
quote:
"Concentric eyewall cycles" (or "eyewall replacement cycle" ) naturally occur in intense tropical cyclones , i.e. major hurricanes (winds > 50 m/s, 100 kt, 115 mph) or Catories 3, 4, and 5 on the Saffir-Simpson scale. As tropical cyclones reach this threshold of intensity, they usually - but not always - have an eyewall and radius of maximum winds that contract to a very small size, around 10 to 25 km [5 to 15 mi]. At this point, some of the outer rainbands may organize into an outer ring of thunderstorms that slowly moves inward and robs the inner eyewall of its needed moisture and momentum. During this phase, the tropical cyclone is weakening (i.e. the maximum winds die off a bit and the central pressure goes up). Eventually the outer eyewall replaces the inner one completely and the storm can be the same intensity as it was previously or, in some cases, even stronger. A concentric eyewall cycle occurred in Hurricane Andrew (1992) before landfall near Miami: a strong intensity was reached, an outer eyewall formed, this contracted in concert with a pronounced weakening of the storm, and as the outer eyewall completely replaced the original one the hurricane reintensified. Another example is Hurricane Allen (1980) which went through repeated eyewall replacement cycles -- going from Categrory 5 to Category 3 status several times. To learn more about concentric eyewall cycles, read Willoughby et al. (1982) and Willoughby (1990a).

It was the discovery of concentric eyewall cycles that was prtially responsible for the end of the U.S. Governements's hurricane modification experiment Project STORMFURY, since what the scientists had hoped to produce through seeding was happening frequently as a natural part of hurricane dynamics.
Beter had ik het zelf niet kunnen formuleren.
pi_31599089
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 15:07 schreef francorex het volgende:

[..]

Prima hou ik zeker in de gaten !
1
2
3
4
5
6
7
8
Hallo,

We hebben beide filmpjes bekeken en inderdaad gaat het hier om een puur
technische storing die veel vaker bij het opbouwen van satellietbeelden
optreedt. Niets om van op te kijken dus.

Met vriendelijke groet,
Meteo Consult

Niet echt het antwoord waar ik op zat te wachten
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 10:42:38 #124
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_31599905
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 09:57 schreef DonGorgon het volgende:

[..]
[ code verwijderd ]

Niet echt het antwoord waar ik op zat te wachten
Tsja zoek dr dan maar iets anders achter
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_31600261
Wilma komt misschien hier onrust trappen:

"Deze run ziet er anders uit dan de vorige 12 uur en de afgelopen 00 run. Dit heeft te maken met de orkaan Wilma. In de vorige bespreking (gister) van het model is dit fenomeen niet in de beschouwingen meegenomen omdat het niet voor onze omgeving van belang was. Nu laat de Oper de restanten van Wilma snel over de oceaan richting noordwest Europa trekken (het komt zaterdag boven onze omgeving aan). Het model heeft ongetwijfeld problemen met de warmte die hier uitstroomt.
In eerste instantie vult de ex-orkaan iets op, maar tegen de tijd dat het in ons aandachtsgebied komt is het opnieuw uitgediept tot onder 950 hPa. Hier vooruit ontstaat nog een andere diepe depressie die donderdag al voor ons van belang kan zijn. Ook deze is als het bij ons aankomt uitgediept tot onder 950 hPa. Beide zouden hiermee voor orkaankracht gaan zorgen.Gelukkig laten de overige members een veel rustiger beeld zien"

bron:http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/extra/guidance_ecmwf.php
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')