ja, dat is nog eens even uitdiepen!quote:
quote:Orkaankracht Wilma neemt toe (video)
Tropische storm raast op Kaaimaneilanden af
Ik kan geen enkel voorbeeld opnoemen waarbij een orkaan zo snel in kracht is toegenomen.quote:Bron : CNN
Hurricane Wilma a Category 5 monster
'Extremely dangerous' storm has top sustained winds of 175 mph
Wednesday, October 19, 2005; Posted: 2:59 a.m. EDT (06:59 GMT)
MIAMI, Florida (CNN) -- Hurricane Wilma has strengthened into an "extremely dangerous" Category 5 hurricane, with sustained maximum winds of 175 mph, the National Hurricane Center said Wednesday.
The hurricane's minimum pressure is 892 millibars -- the lowest pressure observed in 2005.
En dat laatste scenario zie ik niet zo zitten.... omdat de orkaan heel snel richting kustlijn beweegt.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 08:52 schreef IkWilbert het volgende:
Laten we hopen dat ie wat afzwakt voordat het land wordt bereikt. Dat is meestal wel geval...
Of dat echt gaat remmen, geen idee. Misschien zorgt het er alleen voor dat hij niet verder uitdiept, en blijft hij redelijk op kracht.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 10:09 schreef Falco het volgende:
Maar hoe noordelijker deze orkaan beweegt, hoe kouder het water van de Golf van Mexico wordt, dat moet toch wel een remfactor zijn lijkt mij.
quote:19 Oktober 2005 10:11
Orkaan Wilma nu zwaarste categorie
MIAMI De orkaan Wilma is uitgegroeid tot een orkaan van de vijfde categorie. De verwachting is dat Wilma langs Cuba en Mexico zal trekken en dan koers zet naar Florida. Verwacht wordt dat de orkaan daar zaterdag aan land komt.
In Haïti zijn zeker 10 mensen omgekomen door modderstromen die het gevolg waren van hevige regenval. Ook Nicaragua en Honduras worden bedreigd. Nicaragua had eerder al zwaar te lijden onder Stan.
Wilma is de twaalfde orkaan van dit jaar. Daarmee is het record geëvenaard van 1969 toen het Caribisch gebied ook door zoveel orkanen werd getroffen. Het orkaanseizoen duurt nog zo'n zes weken.
bron:www.nos.nl
quote:Hurricane Wilma has strengthened into an "extremely dangerous" Category 5 hurricane, with sustained maximum winds of 175 mph, the National Hurricane Center said today. The hurricane's minimum pressure is 892 millibars -- the lowest pressure observed in 2005. Forecasters warn that the storm could slam into southwestern Florida by this weekend.
Toen ik aan dit topic begon : Wilma was toen net een tropische depressie had ik wel verwacht dat Wilma een Cat 3 zou worden (met een mogelijk gevaar voor de Amerikaanse kust). Maar zo snel een Cat 5.. Nee dat had ik in mijn stoutste dromen niet kunnen voorspellen.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 11:26 schreef Againzender het volgende:
Wat blijven die dingen toch lastig te voorspellen....
en je kan het ook nog eens zo mooi vanuit het kille Nederland via je computer volgenquote:Op woensdag 19 oktober 2005 11:37 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Toen ik aan dit topic begon : Wilma was toen net een tropische depressie had ik wel verwacht dat Wilma een Cat 3 zou worden (met een mogelijk gevaar voor de Amerikaanse kust). Maar zo snel een Cat 5.. Nee dat had ik in mijn stoutste dromen niet kunnen voorspellen.
Ik denk dat de professionele voorspellers, ook zorgelijk naar de laatste ontwikkelingen kijken.
Want op dit moment gaan de ontwikkelingen in een hoog tempo verder. En alle analyses + waarschuwingen raken in een sneltreinvaart out of scope.
Het blijft een machtig fenomeen (van bruut natuur geweld).
zal wel storing zijnquote:Op woensdag 19 oktober 2005 11:58 schreef Moravec het volgende:
Check deze animatie, iemand enig idee wat die strepen zijn?
[afbeelding]
http://cimss.ssec.wisc.ed(...)sicGifDisplay48.html
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |