In ons vorige huis ontdekten we op precies dezelfde manier dat er een terrazzovloer in de hal verstopt zat.
Helaas zag hij er echt bedroevend uit, na jaren en jaren onder de vloerbekledinglijm gezeten te hebben.
We hebben veel geprobeerd, onder andere de vloer met een soort elektrische krabber (DHZ-zaak) schoon te krabben. Dat lukte een beetje, maar niet geweldig. En het ging ook echt verschrikkelijk traag.
Uiteindelijk hebben we iemand ingehuurd die de boel met een diamantslijper heeft schoongemaakt. Speciaal voor terrazzo. Kostte (een jaar of 7 geleden) 100 gulden per vierkante meter. En een verschrikkelijk geluid, ik hoor het bij wijze van spreken nog. Hij is ongeveer een ochtend bezig geweest met onze hal van ruim 4 vierkante meter.
Het resultaat. Ik vond het eerlijk gezegd toch nog wat tegenvallen. Het geel van de vloerbedekkinglijm was er te veel ingetrokken. Het wit is nooit meer wit geworden.
Groene zeep hebben we ook geprobeerd, om de boel glanzend te krijgen. Ook nooit een heel groot succes geweest, de vloer was te lang droog geweest.
Het is daarmee nooit de geweldig glanzende ouderwets uitziende terrazzovloer geworden die ik voor ogen had.
Maar goed, alles beter dan de vloerbedekking die er zat (bah! in een hal!). En het was best aardig geworden (zeg maar een zesenhalfje, en niet de gedroomde negen).
Geen spijt gehad trouwens, want een stenen vloer is wel ideaal met schoonmaken.
(Ik hoop dat ik je niet al te veel teleurstel hier, dat is niet de bedoeling, misschien wordt het bij jullie wel heel mooi)
O, nog een tip: je hebt échte groene zeep nodig, en dat wordt niet veel meer verkocht. Vaak wordt er wel 'zachte zeep' verkocht, maar dat is wat anders, en zorgt niet voor glans.
I'll meet you on the other side
I'll meet you in the light