abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31495488


Soms kom je weleens een 'Huisregel' tegen van een winkel zoals de Mediamarkt
die onlogisch in elkaar zit en toch houdt men eraan vast of vol dat het gewoon legitiem is




Waar gaat het om:

Een winkel zegt dat je een gekocht goed/artikel/game dat niet uitgetest kan worden
mee naar huis mag nemen om uit te proberen en wanneer deze niet bevalt mag
retourneren binnen een bepaalde tijd. Echter wanneer je de verpakking hebt verbroken neemt men het
goed/artikel/game niet terug dan wel geeft men er geen geld voor terug.
De vraag komt dan op: Hoe moet je dan een goed/artikel/game uittesten?
Alleen door te kijken van de buitenkant? Dat is geen uittesten maar gewoon oppervlakkig bekijken.
Op die vraag weet de Mediamarkt geen raad en houdt vol aan haar huisregel legitiem blijft.
Echter in dit geval is het onredelijk en tegenstrijdig met de Wet.
En aangezien daarin is bepaalt dat wanneer een gekocht goed/artikel niet deugdelijk is
of zelfs niet aan de verwachtingen voldoet van de kopende partij, de wederparty verplicht
is bij retournering,geld dan wel een tegoed bon terug te geven maar dan alleen de keuze hierin
bij de koper(retourder) ligt en niet bij de winkel die maar al te graag het laat voorkomen alsof het een
gunst is dat men dit verleent terwijl het een recht is.

Meer mensen met soortgelijke ervaringen?

[ Bericht 3% gewijzigd door i-spy24 op 16-10-2005 20:56:24 ]
  zondag 16 oktober 2005 @ 20:45:26 #2
75914 BesjeCom
http://www.moviexp.nl
pi_31495601
quote:
...geld dan wel een tegoed bon terug te geven....
geld dus...tegoedbon mag na mijn weten ook niet.
pi_31495689
Een vriend van me had een tijd geleden een mp3jukebox daar gekocht. Deze ging verrot en in de eerste instantie wilden ze geen geld terug geven en alleen een tegoedbon. Het product zelf kon ook niet vervangen worden omdat het niet meer werd geleverd en gelijkwaardige producten waren er op dat moment niet. Toen hebben we daar bij de mediamarkt gewoon een hele tijd door staan zeiken en is het ons gelukt het geld terug te krijgen.
Tot zover mijn ervaringen
pi_31495899
Ze zullen het liefste aansturen op een tegoedbon hoor, dan hebben ze tenminste nog geld binnen.
Maar volgens mij zijn we wel verplicht om geld terug te geven
  zondag 16 oktober 2005 @ 20:58:06 #5
67478 Radjesh
Dire Straits!
pi_31495901
mjah had eens een casecovers gekocht voor me pda van die screen protectors. Maar had al zoiets van, dit gaat niet passen, dus na aankoop maar gelijk geprobeert. Bleek niet te passen, ik ga terug, en na een hoop zeiken me geld terug
pi_31495944
Strikt gezien volgens de wetgeving:

Wettelijk geldt "koop is koop" en heb je geen recht op geld terug. De winkel is niet eens verplicht je het artikel te laten ruilen! Veel winkels hebben een eigen (vrijwillige) regeling voor ruilen. Als dat op een bordje staat of op de kassabon, is dat voor beide partijen bindend.

Het is anders als je iets hebt gekocht wat niet in orde is. Als de winkel je geen deugdelijk exemplaar van het artikel kan leveren, heb je recht op geld terug. Dan hoef je geen genoegen te nemen met een tegoedbon.
Toeval bestaat niet...
pi_31495999
Zelfde gezeik gehad met m'n PSC 2410. Eerst zat er geen kabel bij en had ik een Franse versie, daarna had ik een kapotte en daarna hadden ze geen nieuwe Eerst nog helemaal naarAlexander gereden, hadden ze m ook niet. Na lang zeiken eindelijk geld terug gehad en bij Dixons dezelfde gekocht en nog korting gekregen ook en die werkt nog steeds naar behoren
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
  zondag 16 oktober 2005 @ 21:07:53 #8
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_31496128
Om op de vraag van TS terug te komen:
-Je koopt een game.
-Je pakt hem NIET uit.
-Je kruipt op internet en download dezelfde game (dat mag, want je hebt het ding tenslotte net gekocht, en je mag een backup maken).
-Die download test je uit.
-Bevalt-ie, dan pak je je gekochte game uit.
-Bevalt-ie niet, dan delete je je download, en breng je de game terug naar de winkel
censuur :O
  zondag 16 oktober 2005 @ 21:11:57 #9
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_31496213
Dit is ook een hele leuke:
quote:
Bon/garantiebewijs kwijt; wat dan?
Een winkel mag niet eisen dat je alleen met de bon of het garantiebewijs bij hen terecht kunt. Een garantiebewijs en een bon zijn bewijsmiddelen. Binnen het recht mag je op meerdere manieren bewijzen dat je het product gekocht hebt bij de desbetreffende winkel. Als je bijvoorbeeld met iemand samen in een winkel bent geweest, mag je diegene ook oproepen als getuige om te bewijzen dat je in die winkel gekocht hebt. Je moet dus kunnen bewijzen dat je bij die winkel gekocht hebt, hoe je dat doet, is aan jezelf.
Gewoon alles op video opnemen wat je koopt, statief voor de kassa zetten, en dan later met je laptop + film er op komen laten zien dat je het echt gekocht hebt
censuur :O
pi_31496373
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 om 20:59 uur schreef 'mozzy' het volgende:[i]
Strikt gezien volgens de wetgeving:

..
dat werd niet gevraagd dus lees eerst goed door wat ik schrijf
Als je een artikel wilt uitproberen,m.a.w. wilt uittesten,omdat die mogelijkheid niet wordt geboden in de zaak,
terwijl het een normaal iets dat games worden uitgetest alvorens met het koopt (netzo als dat met TV's e.d. het geval is) en je dus als enige alternatief het mee naar huis moet nemen om uit te testen,dan is het gezien feiten en omstandigheden niet onredelijk dat je dan bij retournering gewoon je geld in het ergste geval terugkrijgt.

Dat is waar het omdraait en daar heeft de algemene regel niks van doen.
Daarnaast heb je een recht om een niet ondeugdelijk artikel te retourneren alleen hoe kun je dat dan met een game doen? Je moet het wel openmaken om te kijken of het deugdelijk is. Dat is waar het omdraait! Dus de huisregel is niet alleen onlogisch maar ook tegenstrijdig en onrechtmatig!


@ 'RemcoDelft':

Onzin suggestie, want wat dan als het een console-game is?
Daarbij mag je niet aan de koper de eis stellen
dat die ff zelf moeite gaat doen om het de winkel zo makkelijk mogelijk te maken en dus via andere wegen
maar het spel moet zien uit te testen om vervolgens daar het gewoon te kunnen kopen.
Je koopt het in een winkel en die moet zorgdragen dat het de klant zo geriefelijk mogelijk wordt gemaakt
m.b.t zijn aankoop.
Een winkel is afhankelijk van klanten= inkomsten= voortbestaan en niet andersom...

[ Bericht 9% gewijzigd door i-spy24 op 16-10-2005 21:27:12 ]
pi_31496479
Remco, is die quote niet iets beperkt?
Zonder bon hou je inderdaad je wettelijke rechten (oa een product die een verwachte levensduur heeft), echter aanvullende garantievoorwaarden (aan huis, nieuwwaarde regelingen) mogen best als voorwaarde hebben dat je je bon kunt tonen bij mijn weten
pi_31496549
Je hebt geen recht om een ondeugdelijk artikel te retouneren (in de vorm van hier heb je het ding, en stop de aankoopkosten maar in mijn hand), je hebt het recht om een wel werkend artikel te krijgen. Dit is dan ook een garantie (of levering niet conform de koopovereenkomst) geval, en geen ruiling
  zondag 16 oktober 2005 @ 21:26:59 #13
48858 Kabuto_Raiger
remember 2011-03-11
pi_31496567
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 21:07 schreef RemcoDelft het volgende:
Om op de vraag van TS terug te komen:
-Je koopt een game.
-Je pakt hem NIET uit.
-Je kruipt op internet en download dezelfde game (dat mag, want je hebt het ding tenslotte net gekocht, en je mag een backup maken).
-Die download test je uit.
-Bevalt-ie, dan pak je je gekochte game uit.
-Bevalt-ie niet, dan delete je je download, en breng je de game terug naar de winkel
niet iedereen heeft Usenet

pi_31496635
Ik snap alleen niet dat men voor de goedkoopte naar een Mediamarkt gaat, en dan wel de service wil hebben die een duurdere zaak levert.
Indien je niet weet hoe een spel werkt waarom ga je dan niet naar een zaak waar ze die dingen hebben liggen om uit te testen. Mediamarkt is dan juist een mooie zaak voor degenen die dat spel al bij vriendjes hebben gespeeld en daardoor weten dat het een spel geschikt voor hen is, die hebben genoeg aan een hele rij spellen die ze bij wijze van spreken geblinddoekt mee kunnen nemen
pi_31496748
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 om 21:26 uur schreef 'frederik' het volgende:
Je hebt geen recht om een ondeugdelijk artikel te retouneren (in de vorm van hier heb je het ding, en stop de aankoopkosten maar in mijn hand), je hebt het recht om een wel werkend artikel te krijgen. Dit is dan ook een garantie (of levering niet conform de koopovereenkomst) geval, en geen ruiling
Ja en neen. Je hebt idd recht op een deugdelijk artikel en je hebt het recht je daarvan vooraf te vergewissen bij twijfel.
Het kan niet zo zijn dat je maar op de blauwe ogen van de verkoper met zijn verkooppraat af mag gaan.
Dat is een hele onredelijk eis aangezien het consumentenrecht boven huiselijke regels staan van de zaak.

Sterker nog :

Indien een 'Huisregel' te nadele van de consument is danwel in strijd is met de daarvoor wettelijke bepaling dan is deze onwettig en voor de klant niet meer terzaken doende en mag je er eenzijdig vanaf wijken danwel een koopovereenkomst nietig verklaren.
pi_31496874
Klopt i-spy2, alleen wat is ondeugdelijk?
een CD met een barst? Een Windows versie, terwijl je duidelijk hebt aangegeven dat je linux draait? Een blauwe rok, die toch niet bij je groene trui past die je natuurlijk thuis had liggen en waar je het niet over gehad hebt? Een spel die precies doet wat het moet doen, alleen wat jij toch achteraf niet een leuk spel vindt?

Sterker nog, in de wet koop op afstand is de wetgever ervan uitgegaan dat de klant daar niet kan testen, en dus thuis zijn producten mag uitproberen of ze wel naar zijn smaak zijn.
Er zijn in de wet koop op afstand echter een paar uitzonderingen waarin dit niet mag, en laat software net 1 van die uitzonderingen zijn!
Dan zou het wel heel onlogisch zijn dat een mediamarkt die niet eens onder de koop op afstand valt wel die thuistesten moet toestaan, waar een internetbedrijf dat niet hoeft toe te staan voor spellen
pi_31497339
Ondeugdelijk is wanneer een goed niet die kwaliteit heeft die je mag verwachten. Winkels willen vaak de consument daarmee beduvelen en allerlei garanties aansmeren via koop-garanties terwijl die bij wet al zijn vastgelegd.
Een CD-rom die een barst vertoont als je hem thuis openmaakt is zoiets. Een CD-rom van een bepaalt merk waarvan je vooraf kenbaar maakt dat je een zus en zo systeem thuishebt en de verkoper ondanks dat je toch deze aanbeveelt valt er ook onder omdat jij vantevoren aangeeft
wat je verwachtingen zijn en dus de tegenpartij hiervan op de hoogte is.
Dus als jij aangeeft dat je Linux draait en de verkoper adviseert je een windows-game is de fout van de winkel.

Het is anders als jij niks vantevoren aangeeft. Dus je hebt een blauwe trui nodig maar thuisgekomen past die toch niet bij die rode broek,eigen schuld dikke bult. Een spel dat niet leuk is terwijl je WEL de mogelijkheid hebt deze in betreffende winkel uit te proberen dan is het ook eigen schuld dikke bult.

En verkoop op afstand heeft hier helemaal niets mee te maken want dat gaat alleen over aankopen via het internet of overzee.
pi_31497452
Ach, het is per wet ook verboden dat als je een gsm ter reparatie aanbied, dat de winkel er dan eerst een plens water overheen gooit en je dan een 6 weken later een brief stuurt dat jouw gsm niet onder garantie valt omdat die water schade heeft.
En dat doen ze dus bij de mediamarkt wel, en is helaas mijn eigen ervaring (en tevens de laatste keer dat ik ooit nog wat koop bij die achterlijke klote tering oplichters.)
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_31497709
ik ben het volledig met je eens, tot je begint over het leuke spel.
Je hebt als koper een onderzoeksplicht, laat je die willens en wetens na, dan kun je je niet meer beroepen op iets wat tevoorschijn komt indien je die onderzoeksplicht naar behoren hebt uitgevoerd (testen + kopen in een winkel waar wel de mogelijkheid tot testen is, het spel bij vrienden reeds gespeeld hebben ed).

Ik haalde de koop op afstand alleen maar aan omdat de wetgever daar ervan uitgaat dat je niet vantevoren kunt kijken of iets wel of niet leuk is, danwel leuk staat, dat je de onderzoeksplicht op dat gebied dus niet voor aanschaf zou kunnen uitvoeren . Maar ook daar hebben ze software uitgesloten van de mogelijkheden om retour te sturen omdat het na thuis testen geen leuk spel bleek te zijn. Koop op afstand heeft er dus in zoverre mee te maken dat zowel bij een internet aankoop als bij mediamarkt de mogelijkheid er niet is om eerst te kijken of je het spel wel leuk vindt. Dus niet dat je de wet koop op afstand kunt gebruiken hier, maar de situatie is vergelijkbaar
pi_31497925
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 22:05 schreef Sakura het volgende:
Ach, het is per wet ook verboden dat als je een gsm ter reparatie aanbied, dat de winkel er dan eerst een plens water overheen gooit en je dan een 6 weken later een brief stuurt dat jouw gsm niet onder garantie valt omdat die water schade heeft.
En dat doen ze dus bij de mediamarkt wel, en is helaas mijn eigen ervaring (en tevens de laatste keer dat ik ooit nog wat koop bij die achterlijke klote tering oplichters.)
Ik hoor inderdaad vaker dat de mediamarkt ook wanneer ze wel verplichtingen hebben niet echt de betrouwbaarsten zijn, bij zo'n actie als die van jou zou je gaan denken aan aangifte wegens vernieling danwel oplichting. Alleen het bewijsprobleem he?
Dat er water inzit is dan wel duidelijk, dat het er niet inzat toen jij het bracht is iets minder duidelijk, en daar zullen ze op gokken (en al weet jij met je electro achtergrond duideliijk dat bepaalde roestsporen van zeer kort geleden zijn, toon een rechter maar eens aan dat dat water er echt nog maar een week of wat in zit)
Maar daarmee hoeven andere regels nog niet tegen de wet te zijn natuurlijk
  zondag 16 oktober 2005 @ 22:22:52 #21
129058 Loempi
¥ Loempi ¥
pi_31497940
Uhm, je koopt spel maakt hem open brengt hem in 1 dag terug...(je moet dus een game uitzoeken ) pak je dat spel, ga je afrekenen. Loop je naar de klantenservice, zegt dat het een rot spel is (en hij is nog ingesealed) en eist je geld terug, wat ze je ook moeten teruggeven omdat hij nog ingesealed is. Of denk ik te makkelijk
pi_31498443
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 om 22:15 uur schreef frederik het volgende:
ik ben het volledig met je eens, tot je begint over het leuke spel.
Je hebt als koper een onderzoeksplicht, laat je die willens en wetens na, dan kun je je niet meer beroepen op iets wat tevoorschijn komt indien je die onderzoeksplicht naar behoren hebt uitgevoerd (testen + kopen in een winkel waar wel de mogelijkheid tot testen is, het spel bij vrienden reeds gespeeld hebben ed).
Wat zeg ik anders m.b.t. jouw genoemde 'onderzoeksplicht'?
quote:

Een CD-rom van een bepaalt merk waarvan je vooraf kenbaar maakt dat je een zus en zo systeem thuishebt en de verkoper ondanks dat je toch deze aanbeveelt valt er ook onder omdat jij vantevoren aangeeft wat je verwachtingen zijn en dus de tegenpartij hiervan op de hoogte is.
Maar daarop doorgaand: Een winkel dient jou in dit geval de gelegenheid te geven het spel uit te testen anders is hun huisregel gewoon compleet onzin en tegenstrijdig. Als je goed leest dan lijkt het net alsof ze je een gunst doen door het binnen zoveel dagen te laten retoureren als het tegenvalt terwijl het een recht is omdat de wet daarin al voorziet en.... is de vraag nog steeds niet beantwoordt hoe iemand dan een spel gesloten kan uittesten of zien of het wel goed werkt..
Enige wat je kan doen is afgaan wat tegen je vertelt wordt en dat is dus ontoereikend.

Ook het argument dat je maar ergens anders moet gaan uittesten is te stom voor woorden netzo als die ene usenet-suggestie. Alsof je dus een ander maar moet opzadelen met jou redelijk verzoek.
Een winkel verkoopt waren. Een winkel moet mogelijkheden voor zijn klanten scheppen zodat die in alle redelijkheid hun waren goed kan beoordelen. Dus t.a.v. games zou dat zijn dat er spelende consoles zijn waarop het getoond kan worden.


Maar navraagt leert dat men dat uittesten voor echte kopers heeft afgeschafd omdat schoolgaande jeugd van Marokkaanse/Antilliaanse etc..afkomst veelvuldig onder het mom van "uitproberen" urenlang liep te spelen en de boel versjitterde en het zelfs op bepaalde momenten tot vechtpartijen heeft geleid omdat men zelfs onderling elkaar geen speeldtijd meer gunde.
pi_31498499
Gehoord dat het zo'n chaos is bij Mediamarkt dat ingenomen defecte artikelen gewoon weer in de verkoop gaan.
pi_31499359
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 22:22 schreef frederik het volgende:

[..]

Ik hoor inderdaad vaker dat de mediamarkt ook wanneer ze wel verplichtingen hebben niet echt de betrouwbaarsten zijn, bij zo'n actie als die van jou zou je gaan denken aan aangifte wegens vernieling danwel oplichting. Alleen het bewijsprobleem he?
Dat er water inzit is dan wel duidelijk, dat het er niet inzat toen jij het bracht is iets minder duidelijk, en daar zullen ze op gokken (en al weet jij met je electro achtergrond duideliijk dat bepaalde roestsporen van zeer kort geleden zijn, toon een rechter maar eens aan dat dat water er echt nog maar een week of wat in zit)
Maar daarmee hoeven andere regels nog niet tegen de wet te zijn natuurlijk
Tsja, en die electronica achtergrond heb ik zeer ruimschoots. Ik weet dus ook waterschade bij wijze van spreken op 10 meter afstand te herkennen. Maar ik weet door mijn electronica achtergrond dus ook hoe makkelijk het is om waterschade te creeren als je 6 weken de tijd hebt (en dat heeft het dus werkelijk geduurd, 6 weken voordat ik bericht van ze kreeg)
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_31500203
Ik vind het terecht, heeft te maken met CD-keys denk ik. Ik koop een spel bij de MM en installeer hem thuis + gebruik de cdkey.
Nu fik ik er een kopie van en schrijf de cdkey over en breng het orginele zooitje weer terug naar de MM... iemand anders die dat spel vervolgens koopt (ze leggen het weer terug in de winkel, want er het enige reden van retour is dat de vorige verkoper het 'geen leuk spel vond') kan dan niet online spelen, want de cdkey is al eens gebruikt.

Je gaat toch ook geen nieuwe auto kopen, hem even proberen en dan weer terugbrengen en dan je volledige aankoopbedrag terug eisen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')