FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Begroting opstellen (probleem met afschrijving)
yozdzondag 16 oktober 2005 @ 01:52
Ik heb laatst een bagger cursus penningmeesterschap gevolgd bij ons op de uni en nu heb
ik een vraag. Bij die cursus zeiden ze dat als je bijvoorbeeld in DIT jaar een PC aan wilt schaffen
voor 1000 euro en deze zeg in 5 jaar wilt afschrijven, dat je dan dus per jaar 200 euro moet
begroten bij 'afschrijvingen'. Dus dit jaar zet je alleen 200 euro bij je uitgaven en niet die 1000.

Een vriend van me doet bedrijfseconomie en die zei dat dat onzin is... je betaalt nu namelijk
wel die 1000 euro, die moet ergens vandaan komen! Ik reageerde daarop door te zeggen dat
er aan je vermogen eigenlijk niks verandert... er gaat 1000 euro van je bankrekening af, maar er
komt ook 1000 euro bij (als waarde van je inventaris!)...
die waarde daalt dan wel meteen met 200 euro, omdat je hem afschrijft, en die 200 euro komt dan dus alleen in
je begroting...


Wie heeft er gelijk? De mensen van die cursus of die vriend van me?
En klopt het dat een begroting alleen maar bestaat uit een inkomsten/uitgaven overzicht
(soort resultatenrekening dus) en een balans?

Voor het verhaal van "aflossen" geldt eigenlijk ook zoiets. Dit schijnt ook niet op inkomsten/uitgaven
te moeten, omdat het rechtstreeks op de balans gebeurt ofzo?
Seraphinzondag 16 oktober 2005 @ 03:31
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 01:52 schreef yozd het volgende:
Bij die cursus zeiden ze dat als je bijvoorbeeld in DIT jaar een PC aan wilt schaffen
voor 1000 euro en deze zeg in 5 jaar wilt afschrijven, dat je dan dus per jaar 200 euro moet
begroten bij 'afschrijvingen'. Dus dit jaar zet je alleen 200 euro bij je uitgaven en niet die 1000.
Eens, de betaling betaling van je PC zijn wat anders dan de kosten. Je journaliseert je betaling natuurlijk wel, maar op je V&W komen alleen de afschrijvingskosten te staan. Een technisch detail: het gaat dus om "kosten", en niet zozeer om "uitgaven", die 200 euro die je opvoert ben je namelijk niet fysiek kwijt.
quote:
die waarde daalt dan wel meteen met 200 euro, omdat je hem afschrijft, en die 200 euro komt dan dus alleen in je begroting...
Pas wel op hiermee: ja, je kosten zijn "maar" 200 euro, maar je moet wel 1000 betalen, dus je moet wel 1000 euro aan uitgaven begroten! Die begroot je alleen niet zozeer op je V&W als wel op je kapitaalbehoefte (dus moet je op je beginbalans/investeringsplan minimaal 1000 euro op je bank hebben staan). Let er op dat behalve je Balans- en V&W-begrotingen je liquiditeitsbegroting een van de belangrijkste dingen is!
quote:
En klopt het dat een begroting alleen maar bestaat uit een inkomsten/uitgaven overzicht
(soort resultatenrekening dus) en een balans?
Zoals ik hierboven al aangaf; vergeet je liquiditeitsbegroting niet! (overzicht van je banksaldo / geldbehoefte per jaar/maan/week/whatever). Waar je ook rekening mee moet houden is dat omzet nog geen inkomsten betekent: je Debiteuren gaan omhoog, maar dat geld moet je vervolgens nog op je bankrekening zien te krijgen. Als je een investeringsplan aan een bank voorlegt om financiering los te peuteren, zullen zij met name naar je liquiditeit kijken.
quote:
Voor het verhaal van "aflossen" geldt eigenlijk ook zoiets. Dit schijnt ook niet op inkomsten/uitgaven
te moeten, omdat het rechtstreeks op de balans gebeurt ofzo?
Aflossen van leningen gaat inderdaad op de balans. De betaalde rente op leningen gaat op je V&W


Kort samengevat bestaat een financieel plan vaak uit de volgende onderdelen:
Investeringsbehoefte (initieel, mogelijk ook voor opeenvolgende jaren)
Balans (begin & eind, over meerder jaren)
V&W-rekening (meerdere jaren)
Liquiditeitsbegroting (feitelijk je begroting van "out-of-pocket" kosten, dus feitelijke betalingen, versus je bank- & kassaldo).

Suc6!
yozdmaandag 17 oktober 2005 @ 00:44
Bedankt voor je antwoord!
Biancaviamaandag 17 oktober 2005 @ 00:46
Er was iets met een verschil tussen kosten en uitgaven.

Niet dat je daar verder iets aan hebt.

Drive-rmaandag 17 oktober 2005 @ 02:05
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 00:44 schreef yozd het volgende:
Bedankt voor je antwoord!
Knappe vent trouwens, die vriend van je. Hoe kun je dit als bedrijfseconomie student nu niet weten? Het hele verschil tussen kosten en uitgaven zou je toch in het begin al moeten krijgen?
Nembrionicmaandag 17 oktober 2005 @ 02:49
Even tussendoorvraagje: moeten computer e.d. niet in 3 jaar worden afgeschreven?
GreatWhiteSilencemaandag 17 oktober 2005 @ 09:38
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 02:05 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Knappe vent trouwens, die vriend van je. Hoe kun je dit als bedrijfseconomie student nu niet weten? Het hele verschil tussen kosten en uitgaven zou je toch in het begin al moeten krijgen?
Ik kende zelfs iemand die het verschil tussen de balans en de w&v niet kende en dat was een derdejaars...
GreatWhiteSilencemaandag 17 oktober 2005 @ 09:39
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 02:49 schreef Nembrionic het volgende:
Even tussendoorvraagje: moeten computer e.d. niet in 3 jaar worden afgeschreven?
Dat dacht ik ook, auto's e.d. in 5 jaar, computers e.d. in 3?
Seraphinmaandag 17 oktober 2005 @ 10:54
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 09:39 schreef GreatWhiteSilence het volgende:


Dat dacht ik ook, auto's e.d. in 5 jaar, computers e.d. in 3?
Eens, zo zou ik het doen. Maar de economische levensduur is voor het voorbeeld natuurlijk niet heel erg van belang.

Je kan je overigens afvragen of je je auto's wel op je balans wil hebben (alternatief is operational lease), maar dat is een hele andere discussie en ook weer niet zo van belang denk ik.
Napalmmaandag 17 oktober 2005 @ 11:34
Kasstelsel versus Baten-lasten stelsel.. Als die vriend dat niet begrijpt kan hij maar beter een andere school kiezen..

Afschrijving PC in 3 jaar is de termijn die de belastingdienst gebruikt. Lijkt me ook beter dan een termijn van 5 jaar.
yozdmaandag 17 oktober 2005 @ 18:10
Even over die computer: dat was idd 3 jaar (ik zei hier 5, maar dat was gewoon willekeurig...)
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 02:05 schreef Drive-r het volgende:

Knappe vent trouwens, die vriend van je. Hoe kun je dit als bedrijfseconomie student nu niet weten? Het hele verschil tussen kosten en uitgaven zou je toch in het begin al moeten krijgen?
Ja idd, leek mij ook. Het bleek dat hij de liquiditeitenbegroting en resultatenbegroting door elkaar
haalde .